Gå til innhold
  • Bli medlem

God softshell jakke!


Bugge

Anbefalte innlegg

Anbefalinger? Jeg skulle gjerne holdt meg under 3000,- og har derfor sett på Mammut Laser og Mountain Hardwear hooded Synchro. Den skal ha hette, og skal helst ikke veie allverden heller. Den må også være litt stretchy, men må ikke på død og liv være ei klatrejakke. Jeg drar ikke på de helt store ekspedisjonene om vinteren, og den skal være best på sommerhalvåret, men skal også gjerne fungere på amatør-toppturer opp til ca 1000moh.

Jeg har prøvd Laser-jakka og den virker veldig god, men MH sin Synchro veier 200g mindre, og koster også 500kr mindre. Over softshelljakka vil jeg bruke en lettest mulig regnjakke om det skulle bli drittvær. MH har også ei rimelig regnjakke, Epic, som bare veier 390g og koster 1299kr. Jeg vil helst unngå Gore-Tex siden jeg er på budsjett, og settet må også fungere til innaskjærs seiling. Poremembraner er ikke spesielt glade i saltvann...

Er det noen som har noen praktisk erfaring med disse to jakkene eller lignende?

Og joooodaaa... Jeg VET Arcteryx har noen griselekre jakker som bare er "litt" dyrere, men jeg skulle gjerne holdt meg under 3000,- 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kom på en ting her... Jeg har jo Mammut Ultimate jakka som er lett og puster som Dæhlie i høydehus! M.a.o er det ikke så viktig at den er fjærlett eller beregner på varme sommerdager 8) Takker for tipset om Arcteryx-jakka! Hvis jeg kjøper via jetcarrier.no, hvordan fortolles varen da?

Hoho! Oslosportslager.no gir jo 15% rabatt til medlemmer av DNT :D Kjekt, kjekt... Da kommer den seg på ca 3050,- der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også virkelig anbefale Arc`Teryx MX hoody.... Gikk ei uke på Hardangervidda utpå hösten i fjor, og brukte nesten utelukkende denne jakken.... Hadde Hilleberg Bivanorak oppå når väret virkelig ble dårlig, men ellers fungerte MX-Hoodyen perfekt... Puster glitrende, og har man underklär til å regulere varmen med ( f.eks. tynn/tykk ulltröye + mellomtykk fleece) föles det bare herlig :lol:

Hadde også med en Marmot Proshell Goretex-jakke, men denne ble ikke hentet frem overhodet.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt både på Patagonia New Dimension og og Ready Mix, og de er også gode kandidater siden de koster endel mindre enn Arcteryx, og fordi de omtrent bare får skryt de óg. Den gamle Dimension-jakka (Fra 2002) fikk litt pepper fordi hetta ikke var hjelmkompatibel, og fordi glidelåsen ikke hadde noen beskyttelse mot huden, men hetta er i allefall blitt fiksa til årets modell.

De skal også være litt tynnere og ikke fullt så varme som Arc'teryx sine jakker, og det kan jo være en fordel med tanke på bruk om sommeren. Samtidig legges det overalt vekt på hvor solide de er, og at de skal tåle røff bruk som f.eks til alpint, klatring og med tung sekk på ryggen. Personlig lar jeg meg sjarmere av miljøprofilen til merket også, men det er vanskelig å velge når jeg ikke har mulighet til å underøske begge jakke selv, her i Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får nok en knalljakke uansett! velger jo mellom veldig gode alternativer, og jeg tror du blir fornøyd uansett.

min erfaring på softshellfronten er at

Patagonia sine er litt tynnere, lettere og med spinklere glidelåser, mens arcterx er litt tykkere, og litt mer "robuste",

Arcteryx har også en klart mer "atletisk" passform, mens patagonia har en liten pondus :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... her i verden er definitivt Arc'teryx Gamma MX Hoody.

Bruker den alle årstider, og til alle slags aktiviteter. (Alpint, bortoverski, fjelltur, på jobben....)

Har aldri eid en annen softshelljakke, men kan definitivt anbefale denne...

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk med bestillinger av klær fra utlandet kommer det ekstra avgift til staten. Har prøvd å lært på den harde måten. Mener å huske at det var 12%. Da vil det altså blir 37% i avgift til staten. Pluss toll etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle softshelljakker i den prisklassen ser så griselekre ut... Mar prøvd både Mammut Laser og Arcteryx Gamma MX og de sitter som noen skudd begge to! Helsports Fenris softshelljakke ser faktisk heller ikke så gal ut! Den koster bare 1900,- eller noe der i hugget. Kanskje jeg skal ta en liten sjangs og prøve meg på den, så kan jeg gi tilbakemelding om hva jeg synes om den. Den kan jo være svært aktuell prismessig for de fleste!

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med statlige avgifter? Det er jo det tollen er vel? Forøvrig tror jeg at jeg kommer til å kjøpe lokalt bare for å være grei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et svar blir alltid bedre med en begrunnelse... :)

polartec powershield er da relativt varmt synes du ikke? ready mix har ikke en lofta polyester innside, den er mer "unlined" som schoeller dynamic.

Og om prøving i Tromsø. Har omsider fått vite at Tromsø sport kommer til å ta inn del en patagucci til neste sesong.

Gode nyheter for oss her oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vurdert det dithen at det er kjekt om jakka ikke har så mye isolasjon. En ting er nå at jeg foretrekker ull, men også er det kjekt å ha muligheten til å regulere selv.

Jeg snakket med Tromsø Sport i dag, og jeg forsto det slik at allerede neste uke skulle det komme inn noe fra Pat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk med bestillinger av klær fra utlandet kommer det ekstra avgift til staten. Har prøvd å lært på den harde måten. Mener å huske at det var 12%. Da vil det altså blir 37% i avgift til staten. Pluss toll etc...

toll = avgift til staten, og den er på ca 10%. altså blir det totale avgiftskravet på 25% moms, pluss 10% toll. iallefall for moms beregnes fraktprisen med. det som evt kommer i tillegg her er tollbehandlingsgebyr til f eks Posten, om du lar de ta seg av fortollingen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et lite anfall av "faen i helvete om jeg går med på at det må være så dyrt" - og har bestilt Helsports softshell :-D Den veier rett under 700g i str M, og hetta rommer hjelmen min. Holder den samme kvalitet som hardshell-jakka deres, så gjøre tilbudsprisen på 1500,- at den er gitt for pengene. Vi får se... Servicen til Helsport har i allefall så langt vært bra etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på den og, men hjelmen min går ikke inn i den... Det var ikke kjempeviktig strengt talt, men jeg er egentlig ingen ekstrembruker, så selv om jeg nok ville merket forskjell på Mammut Core og Helsport SS3 så ville nok ikke forskjellen vært så stor at jeg ikke like gjerne kan spare fire hundre kroner til, og få ei jakke som går over hjelmen min :) Men joda... Den jakka er nok rimelig eminent! Men det ville kanskje sett litt kokko ut på meg, fordi så godt som alt annet, med unntak av Helsport HS3-jakka og Klättermusen Freke-buksa mi er fra Mammut - med unntak av alt telemarksutstyret mitt som er fra Black Diamond - så jeg kunne fort sett litt ut som en posør eller som om Mammut har klikka og bestemt seg for å sponse en vattnisse ingen vet hvem er :wink:

Apropos... I dag kom Mammut Shani-buksa mi, og jeg prøvde den et stykke opp Tromsdalstinden! Lover svært bra! Veldig tynn bukse med vind- og vanntett membra som skal puste bedre en Dermizax og GT. Den oppfører seg litt som silke, så umiddelbart er jeg litt skeptisk til slitestyrken, men det skjedde ingenting når jeg trynte i skogen, og nå er jeg bare hjemme for å hente mp3-spilleren og sette kursen til Kroken-anlegget. Ellers har den zip i hele lengden, og lang gummigamasj nederst. Den har hemper til bukseseler (som jeg venter å få uti neste uke), men ikke til belte. Lufting ved å åpne zipen øverst kan bli litt knotete siden det bare er borrelås som vil holde den på, men jeg tenkte å stikke til skredderen i storgata og få han til å sette på en trykknapp på hver side inni borrelåsen slik Bergans gjør. Da skal det nok holde!

I morra skal jeg på nytt i Kroken, og på Søndag har jeg tenkt meg på Skittentind, så den skal nok få kjørt seg! Lover veldig bra! Den er såpass tynn at den kan nok bli for kald. Men det er derfor jeg har Freke-buksa! Dessuten kjøpte jeg den primært for å ha ei bukse fra null grader og opp mot tjue. Den kosta forresten ikke mer 1n 1999,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den hørtes grei ut, personlig har jeg super guide buksa jeg bruker til alt. Jobb, topptur, klatring osv. kosta vel å bare 1800. den er ganske kraftig da, i forhold til mye softshell, gikk ikke personlig for core jeg heller, passformen passa meg ikke helt, trang rundt skuldrene og kassa. Ready mix passa som en drøm tho.

Her i gården blir det Buren i mårra og kattfjorden søndag (ikke sikker på middag eller skitten). Har kjøpt alt for mye greier i det siste så til og med den lille heiskortsummen i kroken blir for mye ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har lyst på softshell-jakke og tenker mest på Arcteryx Gamma MX. Er vel trygg på at det vil vere eit godt kjøp. Men kva med Arcteryx Sigma? Nokon som har røynsle med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

hvis man sier slik: jeg er kanon glad i mine arcteryx plagg men det finnes ju andre: jeg har en millet softshell jakke og bukse. fungerer kanon fint og det er ikke så dyr som canada(arcteryx). kjøpte de i chaminix på cham3s(har internett butikk, www.cham3s.com ev .fr)

husker ikke navnet men fargen er sort med røde glidelås(jakke) buksa er helt sort.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Trenger tips om kvar eg kan finne litt info om denne Helly Hansen Softshelljakka. Står no ikkje kva ho heiter å er ikkje å finne på heime sida til HH heller. Har sett den før og ser at den er no sett ned frå 2999,- til 1499 på sportmann.no!

http://www.sportmann.no/psnweb/product.aspx?productid=285795&deptid=9995

Er den verdt å sette pengane på, uten å ha prøvd den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger tips om kvar eg kan finne litt info om denne Helly Hansen Softshelljakka. Står no ikkje kva ho heiter å er ikkje å finne på heime sida til HH heller. Har sett den før og ser at den er no sett ned frå 2999,- til 1499 på sportmann.no!

http://www.sportmann.no/psnweb/product.aspx?productid=285795&deptid=9995

Er den verdt å sette pengane på, uten å ha prøvd den?

Det er nok Verglasen:

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=79271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.