Gå til innhold
  • Bli medlem

Det varmeste liggeunderlaget


Aalstad

Anbefalte innlegg

Jeg går med en drøm om å krysse Grønland innen to-tre år. I den forbindelse vil jeg i god tid på forhånd bygge meg opp en utstyrsliste jeg VET fungerer i ekstreme omgivelser. Turen denne gang har kommet til liggeunderlag.

Hvilke erfaringer sitter dere på her på forumet? Kom med forslag til hva som er det beste liggeunderlaget!

Jeg ser med stor interesse på kombinasjonen Thermarest Ridgerest De Lux (20mm) pluss Exped Downmat 7.

Da har man flerfoldige cm som skiller skrotten fra bakken, samtidig som man har en sikkerhetsmargin ved å ha ett celleskum underlag i fall downmaten streiker.

Det største minuset med denne komboen er vekt. Komboen lander på ca 1300g. Jeg håper på under kiloen...

Kom med forslag folkens!

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs jo litt hvilke pose du velger. Har du en dunpose trenger du bedre isolasjon fra underlaget, bruker du f.eks ME Moonwalker 5 trenger du ikke så mye. Det holder i massevis med Downmat...spør Roar her på forumet, han har gått turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips folkens. Jeg tror nok det ender med exped 7'ern, og et middels tykt, men veldig lett skumunderlag. Soveposen blir forhåpentligvis en Ajungilak Altitude Winter dunpose. Men den er ikke i hus enda. I dag bruker jeg Ajungilak shelter winter syntetpose, som etter lappen skal være komfortabel ned til -20, men den holder meg komfortabel til -15. Under dette, så må jeg kle på meg. Jeg er fornøyd med den, men den er for stor og tung til en slik ekspedisjon, hvor jeg helst vil slippe unødige kilogram.

Det er forøvrig bare å fortsette og komme med forslag til produkter jeg bør se nærmere på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Downmat DLX 9 i mange år. Den sprakk da jeg satt litt nærme bålet i høst (ble for varmt), men fikk ny på reklamasjon. Underlaget er utrolig varmt, og behagelig. Er imidlertid skeptisk til "ikke- DLX" versjonene. De er bare 51cm brede, og når du ligger 7cm eller 9cm oppe blir det høyt. Tror den ekstra vekten er verdt å ta med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Fimax! Underlaget skal ikke brukes ved bål eller om sommeren, så jeg er ikke så bekymret for punktering. Jeg var også litt skeptisk til de smale versjonene. 52 cm bredde er ikke alt for mye! Men til gjengjeld er vekt et viktig punkt på ekspedisjoner og lengre turer... Skal teste kombinasjonen Downmat 7 (evt DLX) og Ridgerest 15 eller 20mm. Vekta blir da 1190g med letteste kombinasjon, og 1670g for den tyngste komboen. Det er jo nesten en halv kilo forskjell..

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsOH og Aalstad.

Jeg skal love dere at liggeunderlaget er ufattelig viktig over innlandsisen. Spesielt såfremt dere skal ha vinter- eller vårkryssing, hvor temperaturene kan komme ned mot 40 eller endog enda lavere. I slike temperaturer spiller det egentlig ikke særlig rolle om man har dun eller syntetisk pose mtp på kulden nedenfra. Underlaget Må være godt nok!

Tror du Aalstad er nært det optimale vedr Ridgerest + downmat 7 (1190gr). Tungt nok det å, men også varmt nok.

Såfremt dere ikke skal gå soloturer, er det en god idè å lime på borrelås og koble underlaget med turkompisens/-veninnas. Da holder 52 cm, og derved viktige 0,5 kg spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må tenke på hvert gram på slike turer, og jeg utrykte meg litt klønete. Om 178cm*52cm blir for kort er avhengig av egen lengde og sovestil. Downmaten er litt glatt (i allefall med min gamle dunsovepose). Jeg er for lang og sover for urolig for "ikke-DLX". Når valget stod mellom DLX7 med vekt 1170g og oppgitt temperatur til -24, og DLX9 på 1260g og oppgitt temperatur til -38, var det enkelt for meg, men jeg har ingen planer om ekspedisjon.

Jeg tar ofte med meg et 1/2 Ridgerest på turer. Downmaten tar tid å blåse opp, og det er greit å ha noe å sette knærne på når du gjør det, og som en ekstra sikkerhet/økt isolasjon. Vær også observant på at 7cm ekstra høyde kan få mange telt til å bli i laveste laget.

Exped selger også et koblingssett for å feste Downmat'er sammen. Tror de har dem på Oslo Sportslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.