Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker tips og råd før en tur til hardangervidda?


Sikmaister

Anbefalte innlegg

Hei...

Jeg og en god fiske kammerat har planlagt en 10 dagers fisketur på vidda i sommer, planen er å reise første uka i August. Vi reiser til Møsvatn og tar "fjellvåken" over til Mogen. Fra Mogen vil vi følge turiststiene nord over for så og ta av mot vest. Det sies at det område vi vil søke er ganske uberørt med mange gode fiskevann, noe vi selvfølgelig ikke har fått bekreftet! vi har aldri vært på vidda før så vi ønsker å komme i kontakt med folk som har erfaring fra dette området. mye er planlagt men det er fortsatt mye vi lurer på.

Fiskekort: Hvor er det mulig å kjøpe fiskekort? evt. er det private vann der som mann helst ikke skal fiske i?

Is/Snø: Ligger det is på vidda i august? bør vi reise seinere?

Vann: kjennskap til gode fiske vann? (regner selvfølgelig ikke med svar her :P )

Gå rute: er det spesielle ruter man bør gå som er lettere en andre?

Ellers er vi veldig takknemlige for alle tips og råd vi kan få. Vi og sikkert mange andre har lenge hatt en drøm om en sånn tur, gå flere timer inn i fjellet og komme bort fra alt og alle, fiske og leve livet slik en fiskeidiot skal gjøre :arrow:

På forhånd takk...

Vennlig hilsen Thomas og Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir en knall tur det mister!

Var selv på hardangervidda Høsten 2007 i oktober ..

Var vel egentlig ikke der for og fiske, men fluestanga var da med uansett:)

Topp tur terreng.... vi var der veldig seint, faktisk litt før gytingen i elvene hadde begynt ifl.

mannen som driver stedet på BESSO sa til oss, men igjenn vi fikk da fisk!

pleier helst og dra opp på Hardangervidda rett etter snøen har gått og det varierer egentlig en del

men seint Juni begynnelsen på July er vel sånn någenlunde bra sku en tro

Går du litt utenfor turløyper etc så finner du nokk ditt eget drømmevann :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann som jeg vet det er fin fisk og få, er Viuvatnet. Har sjøl vært der . Har hørt mye fint om Kalven og Kalvungen. Men aldri fått surra meg bort dit. Ligger også noen vann ikke så alt for langt fra Viu som jeg pleier og holde meg. Har vært litt dårlig fangst på meg de to siste åra, men håper på bedre tider i sommer :) Kan ikke si navnet på alle plassene eller, er "mange" som har fått snusen i omerådet "mitt". Er liksom ikke det samme å stå i kø med ein heil bøling med folk eller, når en tross alt har vandra i timevis inn på vidda :-) Ett tips--- ha utstyr til lange kast. (til de litt større vanna) Er ikke mange ukene til isen går nå :D hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dimmedalsvatnet og Bismarvatnet er to gode vann. Og store, så her burde det lett gå ann og finne en plass for seg sjøl. Ellers, som alle vet gjelder det å lete :? Har noen hemmeligheter der oppe jeg og, røper dem ikke her men treffes vi på vidda en gang så er jeg ikke redd for å innvie andre fiskevenner i mine hemmeligheter :) Men uansett, baserer du turene ut ifra disse to vanna, og slipper nordavind (min erfaring er at den gir labert fiske på vidda), så burde du få fisk til maten og vell så det! God tur, skal opp rundt samme tid men ikke fastbestemt hvor jeg går enda.

Ang. gårute. Har ikke vært nede ved Kvennavassdraget som du starter i. Men kommer du deg opp til Hansbu, så går det traktorvei oppover mot Sandhaug som du kan følge. For så å ta av på stier (trur det finnes flere alternative stier) inn mot Dimmedalsvatnet.

Ang. fiskekort. Regner med Mogen burde selge dette, hvis ikke bruker jeg selv www.inatur.no Enkelt og greit :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.