Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørka reinhjerter


Kenneth Osen

Anbefalte innlegg

Annonse

DU får ta kontakt med STENSÅS Reinsdyrslakteri mellom Røros og Brekken!! Det er forøvrig flere butikker i og omkring rørosregionen som selger "snacks" av rein. Jeg pleier å kjøpe slikt i Funaasdalen i Sverige.... (billigere)

Det er sikkert også mange som selger slikt lengre nord i landet og i traktene rundt Filefjell/Hemsedal/Valdres - endel tamrein der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til Røros denne helgen og får lyst til å prøve dette. Hvordan spiser dere disse hjertene? Bare rett som det kommer fra pakka eller tilberedt sammen med middagen? Smaker det ekstra salt?

Smaker det alminnelig godt eller er det like godt som tørket-fisk-snacks som ikke alle liker like mye?

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til Røros denne helgen og får lyst til å prøve dette. Hvordan spiser dere disse hjertene? Bare rett som det kommer fra pakka eller tilberedt sammen med middagen? Smaker det ekstra salt?

Smaker det alminnelig godt eller er det like godt som tørket-fisk-snacks som ikke alle liker like mye?

Tørka reinhjerte spises som fenalår. Du skaver av så mye du vil ha og spiser det. Gjerne med øl eller en skarp en til. Supert snacks!

Om du har anledning skal du kjøpe ferske reinhjerter, altså ikke tørkede. Dette er det beste kjøttet på reinen og er vanvittig bra å skave, frese i panna med litt løk, tilsette rømme og spise på brød med litt tyttebær til.

Nam! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU får ta kontakt med STENSÅS Reinsdyrslakteri mellom Røros og Brekken!! Det er forøvrig flere butikker i og omkring rørosregionen som selger "snacks" av rein. Jeg pleier å kjøpe slikt i Funaasdalen i Sverige.... (billigere)

Det er sikkert også mange som selger slikt lengre nord i landet og i traktene rundt Filefjell/Hemsedal/Valdres - endel tamrein der.

Har snakket med disse. De hadde ikke tørka hjerter inne. De hadde bare varmrøkte. Hvordan er disse i forhold til tørka? Hadde en pris på 280 pr kg....

Kunne få kjøpt rå reinhjerter for 90 kr kg. Hvordan er det å tørke disse i et fryserom (har tilgang på ei fryse med minimum 26 minus grader)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne få kjøpt rå reinhjerter for 90 kr kg. Hvordan er det å tørke disse i et fryserom (har tilgang på ei fryse med minimum 26 minus grader)?

Jeg er redd du må vente ganske lenge om du skal tørke dem i -26 grader. Derimot er fryserommet fint om du vil fryse rått kjøtt for å kunne grille det i sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal tørke reinhjerter skal de jo henges opp når det er kuldegrader. hvorfor vil det ikke funke i et fryselager?

Skal de henges opp i kuldegrader? Hvor ofte er det under null når rensjakten pågår? Jeg TROR at det henges opp i plussgrader, så kommer noen måneder med kuldegrader der prosessen bremses, før den øker når våren kommer.

Jeg har aldri tenkt på kuldegrader i forbindelse med tørking av kjøtt, men for alt jeg vet kan det være viktig med en kuldeperiode for å få rett kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har hørt at det skal henges opp når det er kuldegrader. så fra desember og ut mars er de beste månedene...

Men er ikke sikker på dette. Så hvis noen vet noe om dette så er jeg evig takknemelig for svar

Skal vist være derfor det er best å få kjøtt nå på vinteren (er mindre fett også). Samene slakter jo to ganger i året, på høsten. og i disse tider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er riktig at du kan tørke i kuldegrader, det er dette som kalles sublimasjon i fysikken.

Men for å lage skikkelig spekekjøtt så må du ha varmegrader. Jeg lager mye spekekjøtt av reinskjøtt etter jakta på høsten. Da bruker jeg stort sett bog, nakke og sidene. Hjertet er det fineste kjøttet og jeg bruker det helst til noe annet. Men tok et hjerte som jeg tørket etter jakta i høst og hengte det til tørking. Etter knapt 4-5 uker var det ferdig og var virkelig nydelig.

Jeg salter alltid ned kjøttet som jeg henger til tørk, dette for å unngå muggsopp under henging. Henges kjøttet i kuldegrader så er ikke faren for soppdannelse stor. Det gjelder bare å ha en tørr og fin overflate på kjøttet.

For spekeprossesen er det også fordel at det er fett på kjøttet.

Den beste perioden for speking er på våren når det begynner å bli tørt og varmer i luften. Det meste av kjøttet mitt henger ute hele vinteren, og er ikke ferdig før i april-mai. Da skjærer jeg det opp i passe stykker og fryser det ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste perioden for speking er på våren når det begynner å bli tørt og varmer i luften. Det meste av kjøttet mitt henger ute hele vinteren, og er ikke ferdig før i april-mai. Da skjærer jeg det opp i passe stykker og fryser det ned.

Hvorfor fryser du kjøttet når det er ferdigtørket? Hele poenget med å tørke kjøtt var vel at da hadde det nesten ubegrenset holdbarhet? (Jo Gjende & co hadde ingen fryseboks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røkte hjerter er mye bedre enn "kun" tørkede!! Spises som flere her sier - som spekemat!

Skal du kun tørke hjerter eller annet kjøtt så henges det vanligvis opp om høsten, fordi det er den vanlige slaktetiden for alle husdyr (eller jakttid)

Hjerter kan gnis inn med salt og henges opp på ett egnet sted, selv har jeg ei snor i en kald bod, der henger de noen uker/måneder....

for godt saltet og for lang tørketid gir deg en "stein"!!! men kan reddes ved å legges i vann igjen. da kan det ihvertfall spises, selv om kvaliteten forringes litt.

Hjertene smaker som vanlig spekemat, så det er ikke sååå spesielt! Kan imidlertid anbefale røkt, tørket reinbog!! det er godt det!

Se på www.venor.no derfra er det en telefon link til ett firma som selger tørket kjøtt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal vi se.. (telefonlink) Her står det: Reinkjøtt Marked, Stornes, 9520 Kautokeino.

Tlf: 78486485

mob., 91792535 eller 91565992

Har ikke kontaktet dette firmaet selv, håper ikke nettsida jeg fant adressa på er utgammel!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå spist opp det stykket varmrøkt reinhjerte som vi fikk kjøpt på Rørosmartnan. Det var veldig godt. Vi spise det som carpaccio. Første gang spiste vi skivene litt oppvarmet med dessing til. Neste gang spiste vi dem kaldt og det var egentlig bedre. Også en gang med pesto og tomat til. Det var også godt. Det er mange muligheter her.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.