Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekk for halvannen person?


nautagåta

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har råd om hvor stor sekk en bør velge når en skal bære med seg utstyr for meg selv og en gutt på sju år. Blir vel snakk om turer på maks sju dager med fjellvandring og fiske på sommeren. Jeg regner med at jeg må bære det aller meste, bortsett kanskje fra et eller annet symbolsk lett noe. Blir altså minimum en juniorsovepose og et ekstra liggeunderlag i tillegg til guttens bytteklær og mat.

Klarer jeg meg med en sekk på under 100 liter, eller må jeg kikke på en av de virkelig store utgavene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, klassisk situasjon.

Først vil jeg si at jeg tror du er best i stand til å vurdere det selv ut i fra hvor mye dere drar med, bl.a. 'fiskeutstyr' kan være så mangt :roll:

Evt. sett opp en hurtig/omtrentlig pakkliste slik at vi får et inntrykk av hvor mye det dreier seg om.

Second; anything goes.

Det er umulig å fylle 10 liter vann i et 5 liters spann - derfor må man ofte improvisere.

Det er utrolig hvor mye man kan feste utenpå sekk hvis man bare vil nok, men du bør jo samtidig huske på at det er ukomfortabelt å gå i en uke med en påbygget sekk hvor tyngdepunktet blir for langt bak/høyt osv. - da er det mer behagelig å gå opp i størrelse så du får vekten nærmere ryggen/mer stabilt "oppsett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vanskeligt spørsmål å svare på, men jeg prøver.

Mener å ha lest at barn på tur kan bære opp mot 20% av egen kroppsvekt. I såfall bør en 7åring kunne bære noen kilo. Vi kjøpte en tursekk som er beregnet på barn og lar han (også 7år) bære noen småting selv. Vil jo tro at han kan bære soveposen selv. Liggeunderlaget ville vår gutt ha utenpå sekken, for det så tøft ut.

Når det gjelder sekk til deg selv så har jeg bare gode erfaringer med Bergans Viking som er på godt over 100liter. Godt bæresystem og plass til alt. Har mindre sekker og, men velger ofte den store pga komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange sekker du kan kjøpe ekstra sidelommer til slik at du kan justere/redusere volumet etterhvert som gutten vokser og kan bære mer selv. Selv mener jeg at Arc'teryx Bora95 er den mest behagelige sekken jeg har ruslet for langt med, men jeg har hørt mye pent om storsekkene til Osprey også. Begge kan levere ekstra sidelommer om det trengs. Sidelommene kan jo eventuelt også flyttes fra din sekk til hans etterhvert...

Men om du drasser på et digert telt og en massiv syntetisk sovepose kan jo 95 liter faktisk bli litt snaut, og da finnes jo alltids Bergans Alpinist 130 liter. En solid sekk, som med ekstra frontlommer, hoftebeltelommer og hevbart lokk fint kan la seg utvide til bortimot 160 liter! Det burde holde for de fleste. Hva knærne dine synes om en sånn oppakning er jo en annen sak :)

Min sekk til sommerens ukesturer blir en Osprey Exposure på 50 liter, så det går an å pakke lett og kompakt :roll:

Men uansett hva du gjør, gå for all del til en GOD sportsbutikk med et godt utvalg og prøv flere sekker. Kan de ikke hjelpe deg så finn en annen. En sekk må prøves med en god del kilo i. Er du heldig lar de deg deponere på sekken slik at du kan ta den med hjem og prøvepakke den. I Oslo mener jeg at www.oslosportslager.no og www.sportsnett.no er blant de beste.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle råd og tips!

Blir i hovedsak å drasse med seg et helsport bygdin 3 camp. Er vel ikke av de letteste eller mest kompakte teltene det. Ser vel ut som jeg er i markedet for et eller annet på 100+ . Synes eksempelvis denne ser interessant ut.

http://www.pri.uk.com/ksf/sabre80-130.html

Sekkens volum justeres med reimer på siden. Det eneste jeg er redd for er at det kan bli litt baktung når sekken er fullt "utspent". Er det noen som har erfaringer med denne sekken eller sekker med tilsvarende justering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle større tursekker har de samme kompresjonsremmene som Karrimor'en. Stod ikke noe om vekt på sekken, men den så jo ikke ut som noen lettvekter. Antagelsene dine om at den kan bli baktung er nok ikke ugrunnet. Tror jeg ville gå for en sekk som utvidet seg sidelengs med sidelommer fremfor bare bakover.

Har ingen erfaring med merket, men lar meg ikke helt "lure" til å tro at den er supersolid bare fordi den har en "Special Forces" klistret på seg!Det er mye av det som virket når man var i forsvaret som 19-20 åring som ikke fiunker like bra når kroppen har blitt noen år eldre :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karrimor har jeg inntrykk av har et noe dårlig rykte når det gjelder kvalitet i Norge.

Det forstår jeg overhodet ingen ting av.

De er veldig gjennomførte med høy kvalitet ned i hver minste detalj, og de aller fleste (bortsett fra de rimeligste modellene) tåler mye juling.

SA-systemet er gammelt men funker bra.

Sabre modellen har jeg dessverre ingen erfaring med.

Er forøvrig enig i at man ikke nødvendigvis skal ta kvalitet på "special forces" utstyr for god fisk, men det er ingen grunn til å rope varsku ang. denne sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.