Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltforbudsona ved Spiterstulen (del av Bompengar i fjellet)


ods

Anbefalte innlegg

Dette er ein diskusjon som er delt ut i frå "Bompengar i fjellet"-tråden og omhandlar teltforbudsona ved Spiterstulen o.l.

Det originale temaet "Bompengar i fjellet" finnes her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=967

Ragnar (Moderator)

At hyttene tar noen kroner mot at vi som ligger i telt i nærheten kan benytte dusj og tørkerom og eventuelt vaske klær, synes jeg er helt ok, ja jeg setter faktisk pris på det. Vi har mange ganger benyttet denne muligheten ved f eks Spiterstulen.

Angående grunneieres nekting av DNT’s kvisting av løyper syd på Hardangervidda. De frykter vel at det blir så mange turister at de ikke kommer fram med sine snøscootere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Spiterstulen har faktisk rett til å kreve teltavgift fra de som setter opp teltet innen 1 km, uansett om de bruker fasilitetene eller ikke. Man kan være uenig i hensiktsmessigheten i dette, men de har faktisk fått tillatelse.

Debatten dreier seg egentlig om noe annet. Det interessante her er ikke om man har ferdselsrett eller ikke (for det har man uansett), men om DNT eller andre kan merke en løype/sti over annen manns eiendom. Jeg kjenner ikke noe særlig til saken men antar DNT fikk en særskilt tillatelse i sin tid fra det offentlige til å gjøre dette. Man kan vel ikke sette opp varder og rydde en sti på annen manns eiendom sånn uten videre. Det samme gjelder antageligvis vinterstid med kvisting av løyper. Uansett blir det interessant å se hvordan dette ender.

Det hadde vært en fordel å vite mer om de konkrete forholdene i saken og ikke bare inntrykket man får av partsinnleggene i lokalavisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsvarende er gjort innenfor en "cirkumferens" rundt mange betjente turisthytter.

Lovhjemmelen er friluftslova § 14, jfr. ogå §§ 15 og 16.

Bakgrunnen er at de som kliner seg oppi turisthyttene med telt, stort sett gjør dette for å dra nytte av hyttas tilbud. Dusj, tørkerom, peiskos, sjekking ...

I tillegg er det problemer med forsøpling og slitasje på populære teltplasser rundt hyttene, slik at turistforeningene og / eller vertskapene har funnet der nødvendig å sette opp søppelstativer, lage bålplasser - av og til med ved, etc for å hindre ytterligere skade og forsøpling.

Irriterer man seg over å bli avkrevd betaling, er løsningen enkel: Flytt deg lenger unna hytta. Telting er ikke ubetinget en del av den fri ferdselsretten - se friluftslovas § 9 - det er noen innskrenkinger i denne retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse henvisningene har ingenting med sakern å gjøre Carl, Bj.

Paragraf 14 gjelder "opparbeidet friluftsområde". Det er ikke noe slags opparbeidet friluftsområde i en kilometers diameter rundt Spiterstulen.

Paragraf 9 gjelder Telting til "utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre". Den har således ingenting med forholdene på Spiterstulen å gjøre.

Ingen av disse paragrafene har noe som helst med forholdene på Spiterstulen å gjøre. Forøvrig hjemler ikke friluftsloven avgift på bruk av utmark overhodet.

Friluftsloven finnes på:

http://www.lovdata.no/all/hl-19570628-016.html#9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg enig med panda her... Verken §9 eller §14 i friluftsloven gir hjemmel til å kreve avgift for telting ved Spiterstulen. §9 gir en grense på 150 meter fra bebyggelse, men nærmere enn dette er det neppe noen som vil telte heller. I såfall legger de seg på teltplassen rett over elva.

Likevel står skiltene der, omtrent en kilometer fra hytta i begge retninger. Mulig at de finner hjemmel i §15 (regulering av ferdselen på område hvor utfarten er stor). Spiterstulen er jo en del av næringslivet i Lom, og det var neppe noe stort problem å overbevise lokale politikere at denne sona var nødvendig for å sikre næringsgrunnlaget. Kanskje noen her på forumet kjenner til historien bak..? Saksgang, når sona ble opprettet, eksakt regelverk for området, eksakt utstrekning, etc...

Er det ikke slike soner rundt de fleste store hytter..? Mener jeg har sett noe lignende ved Rondvassbu i alle fall, men den ga jeg en god f.. i :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jo, Torgeir det er lignende soner på Gjendebu, Glitterheim og Rondvassbu og sikkert flere hytter med dem. På Gjendebu er det vel ikke fullt kilometern i alle retninger men likevel, men uansett når jeg kommer meg over brua over på elvedeltaet til Veslådalen, ja da kan Gjendebufolket gjøre som dei vil. Ikke tørker jeg klær der, ikke dusjer jeg der og utedoen får være i fred. Det eneste må være å hamstre en brus eller en sjokolade, men det tjener de jo penger på.

Jeg er helt enig i at det er uetisk å bruke Spiterstulens anlegg til dusj og wc uten å betale for det, for øvrig kan ingen hevde at telting som ikke er til umiddelbar sjenanse for andre innenfor 1 km er ulovlig. For øvrig betaler man bomvei og parkering dersom man kommer med bil og trenger vel ingen dårlig samvittighet for det.

Nå tror jeg ikke det er noe problem heller. Kanskje blir man kontrollert dersom man ligger rett over elva eller rett nord for hytta, men ligger man 7-800 meter oppover dalen tror jeg uansett man får være i fred, så egentlig er dette et "forbud" jeg tror man kan ta forholdsvis med ro, og som det er liten fare for at vil skli ut videre.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi må skille skarpt mellom to forhold her:

Det er fullstendig legalt for en serverings/overnattingshytte å forby telting i umiddelbar nærhet av hytta. Loven angir en grense på 150 meter som telter uansett må akseptere. Tror de fleste synes dette er en grei bestemmelse.

Hva Spiterstulen gjør er å kreve penger av folk som telter i nærheten. Også av folk som telter utenfor 150-meters grensa. Dersom folk telter på et opparbeidet område har de anledning til dette, ellers ikke. Her bør man legge merke til at friluftslovens bestemmelser hele veien handler om å verne natur, samt regulere forholdene mellom ulike brukergrupper. At man skal benytte vernebestemmelser til å cashe inn avgifter finnes det intet grunnlag for i friluftsloven.

Leirvassbu, f.eks har løst dette på en fornuftig måte. Teltere bruker P-plassen gratis og kan telte sålenge de holder en fornuftig avstand til hytta. Bruker de fascilitetene må de betale litt for det. Har inntrykk av at dette funker bra.

Forørig kommer paragrafen Torgeir henviser til bare til anvendelse dersom det foreligger et konkret vedtak fra kommunen som i tillegg er stadfestet av fylkesmannen (jfr 15 siste ledd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forørig kommer paragrafen Torgeir henviser til bare til anvendelse dersom det foreligger et konkret vedtak fra kommunen som i tillegg er stadfestet av fylkesmannen (jfr 15 siste ledd)

Det var derfor jeg spurte om saksgang mm. Foreligger det slikt vedtak for området rundt Spiterstulen, og rundt de andre hyttene for den saks skyld..? Tror ikke de setter opp skilt helt på eget initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke det er noe problem heller. Kanskje blir man kontrollert dersom man ligger rett over elva eller rett nord for hytta, men ligger man 7-800 meter oppover dalen tror jeg uansett man får være i fred, så egentlig er dette et "forbud" jeg tror man kan ta forholdsvis med ro, og som det er liten fare for at vil skli ut videre.

Morten

Dessverre ikke riktig Morten. Selv om man legger seg 7-800 meter oppover i dalen blir man fortsatt oppsøkt av en utkommandert stakkar fra Spiterstulen. Man blir avkrevd 50 kr per person per natt, hvis man ikke umiddelbart flytter seg utenfor 1 km sonen. Det er en skikkelig drittjobb og de får masse pepper når de tar runden.

Jeg opplevde en slik innkrevning en lørdagskveld i april for noen år siden. Vi hadde gjennomført en langt dagstur med toppbestigninger, det blåste småsurt, var overskyet, vi var slitne og småkalde og hadde nettopp fått fyr på primusen for å lage middag. Da betaler man heller 100 kr hver fremfor å flytte teltet. I følge den stakkars utkommanderte dansken som jobbet på Spiterstulen var vi 100-150 meter innenfor deres territorium.

Vi brukte ikke fasilitetene på Spiterstulen men ble likevel avkrevd såkalt teltavgift. Jeg er fortsatt sur på Spiterstulen pga dette og de har mistet en potensiell kunde. I ettertid burde ser jeg at vi burde ha flyttet teltet - om ikke annet så på pur f. :roll:

Etter det jeg husker skal det ha blitt fattet et vedtak i et eller annen offentlig organ om 1km-sonen så hjemmelen skal være i orden. Hadde vært interessant om noen fikk sjekket dette nærmere. Såvidt jeg husker er hensynet bak vedtaket at pga slitasje på naturen skal telting enten konsentreres på ett sted (dvs på et nærmere avgrenset område rett ved Spiterstulen) eller så skal det være såpass spredt at telterne ikke bruker de samme stedene og dermed ikke etterlater varige spor i naturen. Det er m.a.o. IKKE av hensyn til Spiterstulens behov for å få innkreve avgift av snylternes at de kan gå rundt og kreve avgift. Egentlig burde man betale bot til staten for denne "ulovlige" teltingen - ikke teltavgift til Spiterstulen (såfremt man ikke snik-bruker fasilitetene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ser ikke det store problemet her... Hvis det kommer en utkommandert danske og krever penger, så er det vel bare å si nei og be vedkommende reise et visst sted... Hva kan de gjøre? Ødelegge teltet? Vekke folk midt på natta..? Tror ikke de gidder. De maser sikkert litt, men hvis du er mann/kvinne nok til å stå på ditt slipper du sikkert unna. Men pass på at de ikke får tak i navnet ditt. Jeg kommer neppe til å betale noen slik avgift noen gang. Tar heller en krangel :roll:

Eller gjør det enkelt, og slå opp teltet utenfor teltforbudsona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Torgeir - det er 2 problemer her

1. Enkelte av oss er avhengig av politiattest for å tjene til livets opphold. Jeg er alltid med på diskusjoner men gidder ikke å bli politianmeldt. Det er bare å sjekke bilskiltet så finner de ut hvem synderen er.

2. Det er vanskelig å bedømme avstander når man labber innover fra Spiterstulen sent fredag kveld i bekmørket med hodelyktene på. Jeg var sikker på at vi var mer enn 1 km fra Spiterstulen. Vi kunne ikke engang se stedet lenger. Jeg har siden kjøpt GPS noe som vil bli brukt neste gang jeg er der. Da kan de bare prøve seg... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir har helt rett. Disse avgiftsinnkreverne kan man bare ignorere. Er ikke bekymret for om de får tak i navnet mitt heller :roll:

Den beste strategien overfor en avgiftsinnkrever er bare å be om at han legger frem en skriftlig kopi av vedtaket og av loven vedtaket er hjemlet i. Kan han ikke det, ber man han på en vennlig måte la vær å forstyrre ens lovlige telting.

Blir man vekket om natten foreslår jeg at man anmelder Spiterstulen for brudd på friluftslovens paragraf 2 første ledd hvor det heter:

"I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer

hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet".

Å drive å vekke folk som sover i teltet sitt i utmark er ikke hensynsfullt, og således muligens straffbart.

Kun hvis vedkommende gjøk klarer å legge frem tilstrekkelig dokumentasjon, ville jeg betalt... ellers har jeg intet å frykte.

Dersom noen er i tvil, les friluftsloven selv. Den er kort og enkel å forstå. Den sier ikke et ord om at man kan kreve inn avgifter for noe som helst. Ikke hør på meg, les selv :)

http://www.lovdata.no/all/hl-19570628-016.html#9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er uenig med Erik. Har ligget like innenfor 1 km. sonen flere ganger og aldri blitt plaget. Blir man plaget, hvordan skal man klare å lenke deg opp mot bilnummeret. Jeg fører ikke opp noe navn når jeg betaler parkeringen og uansett, den utkommanderte dansken kan da ikke se at jeg er jeg.

Skal han ha med kamera og ta bildet?

Ville virkelig et lokalt offentlig tiltak holde mot de generelle lovfestede regler i en evt. rettsak. Jeg bare sier at det er et helvetes bryderi for Spiterstulen å komme så langt som til en politianmeldelse. Gidder de? Det er litt forskjell på det og banke på teltet og forlange 50.- av vettskremte teltere?

Kan man ikke telte 300 meter lenger oppe sier noen? Men hvis det er en fin teltplass ved en bekk 100 m innenfor en eller annen lokal dustesone, hvorfor?

De eneste argumentene jeg har forståelse for her er avbenyttelse av turistbedriftens fasiliteter og det at turistbedriftens fasiliteteter gir et økt press på området rundt hytta. Dersom dette er argumentasjonen så har jeg litt sansen for det at man kun skal telte på angitte plasser innenfor en viss sone.

Er det noen som kjenner til grunnlaget for disse sonene. Er argumentasjonen kun bedriftenes inntjening eller er ukontrollert slitasje på vegetasjonen også et argument?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Spiterstulen Turisthytte ligger i et veldig populært fjellområde. For å beskytte vegetasjon, regulere sanitære forhold og for å unngå forsøpling, har Statens Skoger i Norge, i henhold til §15 i Friluftsloven av 26.juni 1957, bestemt følgende:

1. I en avstand på 0,5 - 1 km fra turisthytta er telting eller overnatting på tilsvarende arrangement forbudt. Informasjon om det nøyaktige område kan fås på hytta.

2. All overnatting innen dette området er bare tillatt på tursithytta sin etablerte teltplass.

3. Detaljert informasjon om hvordan man benytter teltplassen fås på hytta.

4. Ignoranse eller brudd på disse regler vil bli raportert og kan føre til straff i henhold til friluftslovens § 39.

Statens Skoger i Norge

Region for Gudbrandsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "Bentes" innlegg er det to viktige spørsmål som melder seg:

1. Hvordan kan "Statens skoger" vedta noe som helst etter friluftslovens paragraf 15, når den paragrafen utrykkelig forutsetter vedtak av KOMMUNEN som er stadfestet av fylkesmannen ?

2. Hvordan kan Spiterstulen kreve inn avgift med hjemmel i en paragraf som ikke snakker om avgifter overhodet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "Bentes" innlegg er det to viktige spørsmål som melder seg:

1. Hvordan kan "Statens skoger" vedta noe som helst etter friluftslovens paragraf 15, når den paragrafen utrykkelig forutsetter vedtak av KOMMUNEN som er stadfestet av fylkesmannen ?

2. Hvordan kan Spiterstulen kreve inn avgift med hjemmel i en paragraf som ikke snakker om avgifter overhodet ?

Du har et veldig godt poeng der Panda. Ved telting andre steder enn på tilrettelelagt teltplass like ved hytta skulle etter denne informasjonen Spiterstulen overhodet ikke kunne kreve inn avgift uten først å gjøre oppmerksom på ulovligheten av teltingen og anmode om å flytte til oppmerket teltplass mot avgift eller stikke lenger til fjells. Å kreve avgift andre steder enn på oppmerket teltplass like ved hytta har da Spiterstulen ikke anledning til slik jeg tolker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiterstulen Turisthytte ligger i et veldig populært fjellområde. For å beskytte vegetasjon, regulere sanitære forhold og for å unngå forsøpling, har Statens Skoger i Norge, i henhold til §15 i Friluftsloven av 26.juni 1957, bestemt følgende:

1. I en avstand på 0,5 - 1 km fra turisthytta er telting eller overnatting på tilsvarende arrangement forbudt. Informasjon om det nøyaktige område kan fås på hytta.

2. All overnatting innen dette området er bare tillatt på tursithytta sin etablerte teltplass.

3. Detaljert informasjon om hvordan man benytter teltplassen fås på hytta.

4. Ignoranse eller brudd på disse regler vil bli raportert og kan føre til straff i henhold til friluftslovens § 39.

Statens Skoger i Norge

Region for Gudbrandsdal.

Interessant sak... Hvis dette er en korrekt gjengivelse av regelverket, så er det jo åpenbart at Spiterstulen ikke kan kreve inn penger for overnatting utenfor opparbeidet teltplass.

Som den kverrulanten jeg er, så er jeg mest interessert i punkt 4. Hvem skal rapportere..? Hvordan skal de få tak i noe navn å rapportere inn..? Politiet er svært sjelden på Spiterstulen, og aldri i livet om de rykker ut for å fjerne ulovlige telt. Så hvis det kommer noen og maser; be dem dra til h...... :D Har de med seg kamera, så kan du anmelde dem for ulovlig overvåkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den kverrulanten jeg er, så er jeg mest interessert i punkt 4. Hvem skal rapportere..? Hvordan skal de få tak i noe navn å rapportere inn..? Politiet er svært sjelden på Spiterstulen, og aldri i livet om de rykker ut for å fjerne ulovlige telt. Så hvis det kommer noen og maser; be dem dra til h...... :D Har de med seg kamera, så kan du anmelde dem for ulovlig overvåkning.

Gjør du deg de samme betraktninger overfor alle regler som gjelder nasjonalparker og verneområder fundert på et formål om å skåne naturen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det er uetisk å bruke Spiterstulens anlegg til dusj og wc uten å betale for det

Morten

Jeg parkerte en gang på Spiterstulen og benyttet meg av WC før jeg dro på tur. Var det uetisk å ikke gå opp til resepsjonen og betale for dette?

Har forresten en morsom historie om den gamle merr som jobber i resepsjonen på dette stedet som er en vits på alt hva service og vennlighet angår:

Undertegnede bodde på Stulen to netter i september 2002 i forbindelse med tur til Heillstugutindene. Ved ankomst mottok jeg en dusjpolett som var inkludert i prisen. Joda, digg nok med dusj (5 minutter, hvorav 2-3 med håpløs temperatur på vannet) - derfor tenkte jeg at jeg skulle få meg en dusj også etter 13 timers tur dagen etter. Jeg regnet med at det var en polett per overnatting, alt annet ville jo være ulogisk. Jeg gikk derfor opp i resepsjonen, der det sto en ung og søt jente, og spurte om å få en polett for denne natten også.

Tom: Hei, skulle gjerne hatt meg en dusj. Jeg skal overnatte i natt, så da er det vel en polett inkludert?

Ung jente: Jo, det er nok det. Skal bare spørre.

(Gamla sto baki kroken og skulte)

Ung jente: Han kan vel få en polett til, siden han overnatter to netter?

Gamla: Nei, en polett er en polett! (hvorpå hun trampet ut på bakrommet, dritsur - spør meg ikke hvorfor)

Ungjenta bare trakk på skuldrene og gav meg en polett.

Etter dette har jeg sneket i bommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunnen litt underlig, - her møtes folk som er glade i fjellet og som gjerne ferdes så langt fra folk dere bare kan komme, som fnyser av "hytteturistene" og som selv digger teltlivet. Hvordan greier noen av dere å produsere så mye adrenalin og surmaga oppstøt for en skarve 50 lapp ? Selv bruker dere tydeligvis både veien til fjells, dassen og sniker i bommen. Løsningen er jo såre enkel, hold dere unna turisthyttene, men dekk over dritten, så slipper vi alle å ergre oss :D !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut !! Et friskt ord i rett tid og på rett sted! Jeg holder med deg!! Forørig: Til dere som krangler. Hvorfor i all verden kan dere ikke undersøke de faktiske forholdene før dere prøver dere som jurister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du deg de samme betraktninger overfor alle regler som gjelder nasjonalparker og verneområder fundert på et formål om å skåne naturen??

Jeg kunne ikke la denne stå ubesvart...

Nei, Morten, dette gjelder bare regler der det foreligger åpenbare vikarierende motiver. Man må være temmelig blind for ikke å se at disse sonene har til hensikt å øke næringsgrunnlaget til turisthyttene. Dette gjenspeiler seg også i praktiseringen. Den "utkommanderte dansken" ber deg ikke flytte teltet, men krever i stedet penger for telting i et område der det er forbudt å telte :) Da ville jeg ha bedt vedkommende dra til et visst sted, som nevnt tidligere. Og kom ikke å si at telting gjør mer skade 50 meter innenfor en kunstig grense enn 50 meter utenfor.

Når det gjelder andre regler for bevaring av naturen, så skal disse naturligvis følges så langt sunn fornuft tilsier det. I de aller fleste situasjoner er det rom for skjønn. Jeg ser alltid på bakgrunnen for reglene, og vurderer om min opptreden kan være i strid med den verneinteresse regelen skal ivareta.

Og jeg er ingen hyppig bruker av teltforbudsona ved Spiterstulen... Mye flottere teltplasser lengre inne i dalen, like under Heillstuguhøi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Knut Stabell:

Noen av oss liker ikke at folk kommer og krever penger av oss uten at de har noen rett eller hjemmel til det. Personlig ville jeg ikke drømme om å bruke veien eller dassen uten å betale. Men å betale penger til Spiterstulen bare fordi Spiterstulen har lyst på pengene mine gidder jeg ikke, enten det er 5 eller 50 kroner.

Til Brage:

Som det fremgår av debatten HAR vi satt oss inn i de faktiske forhold. Friluftsloven ligger åpent på nettet, og jeg har til og med lagt inn en link dit. Skal man kreve penger av noen i Norge, må det hjemles i lov. Hittil har ingen klart å vise til en slik hjemmel.

Om debatten er viktig eller ikke viktig kan man jo godt være uenig om. Jeg synes den er viktig fordi:

Vi må ALDRI tillate noen å kreve penger for bruk av utmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.