Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen turgåere som også tar video? Forsøker å rigge 'cable cam' med klatre utstyr


squidman

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen klatrer, men har ettervært samlet en del dibbedutter. Lurte på om andre forummedlemmer har forsøkt seg på en 'cable cam' - dvs sende kameraet ned en zip-line eller statisk tau e.l. Har selvsagt vært på diverse forum (DivX, HV20.com, DVIinfo og andre), men har ikke funnet fram til løsninger som er lette nok og ikke basert på stål wire. Da meningen er å lempe det med (lett kamera, Canon HV20, men utstyret kan bli tung) håpet jeg at noen medlemmer kunne komme med noen råd hvis de har vært borti lignende. Jeg forsøker å mekke fra gamle 'flash brackets', noen ovale binere, billig petzl 'hjul' og klatretau en løsning. Da jeg er foreløpig i Bergen, det hadde vært utrolig kult å ta noe HD video med en sånn 'rig' f.eks. ned en bekk e.l. (med tanke på at jeg må lempe det opp byfjellene!). Enda kulere hvis jeg kan få til en 'smooth transition' a la Gjertsen fra you tube og sette opp flere 'shots', blende dem via programvare..mulighet for noen utrolig lange cable cam shots.

Gear info: på 'nengelsk' beklager :D

Canon HV 20

Wide angle lense (billig 35 USD! - men funker)

10,2mm flyer II tau (50m) - dynamisk - har ikke råd til mer statisk for øyeblikket

vanlig 1 tommers 'tubular webbing'

Ovale biners

Et par gamle 'flash brackets' hva det nå heter på norsk - den ene er justerbar (veldig kullt!) i flere retninger. Fra brukt kamera butikken i Bergen..italieneren..

skruer og mutter for å feste til biners, og noen seil kroker

Ingen brems enda! Har tibloc osv., men jeg skal bare få kameraen til å falle mindre fort! Tenkte på fiskesnor på 'overhead' snelle for å kontrollere nedfarten.

All suggestions welcome.. :D

Cookie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har endelig fått det det til med å legge opp bilder..skal legge til vedleg av min hjemmemekket 'cable-cam' eller 'sky-cam' hvis noen er interessert..passer kanskje bedre til video-forum da...men klatrere, dette er ganske letts-veksts greier dere kan sende ned tauet for en enkelt 'cable cam' 'take/shot' håper jeg ...hvis jeg ikke ødelegger allt ustyret da...

Må ta bilder, i neste innlegg..

Cookie... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt:

Petzl oval-biners

Petzl misc. (twin og enkelt)

gamle 'flashbrackets'

noen deler (90 grader hjørner, seilbåt utsstyr)

elektrisk drill (måtte drille igjennom aluminium)

til sis tau (beal flyerII )

har ikke prøvd det enda p.ga. det vanlige Bergens-været. Får prøve det når sola er ut de 2-3 uker om året Bergen har fint vær...lol. Må nok bruke fiskesnelle for å få det til å gli mere langsomt. NB det kule med 'designet' er at kamer-monteringen er justerbar i alle retninger..men balanse blir ett problem..

post-3019-133474515401_thumb.jpg

post-3019-133474515405_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken! :cry: Jeg har bare råd til 1 kamera, men skal filme underveis det jeg kan...forhåpentligvis snart..

Obs de fleste som hjemmemekker 'cable cam' bruker nok en montering e.l. som er fast mao distanse mellom hjul kan ikke forandres. Mye nyttig informasjon på homemade stabilizer websiden www.hbsboard.com og dviinfo.com :? Sist men ikke minst, de fleste bruker wire eller statisk tau - men jeg må nøye meg med klatretauen foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt, dette. Jeg har en kamerat som bruker filme en del når vi er på tur, og han har snakket om noe slikt. Jeg har sendt ham en lenke til denne tråden.

Jeg har ikke så mye annet å komme med enn at jeg kan anbefale to terrengsykkelfilmer for deg. Det er en gruppe som kaller seg "The Collective" som lager state-of-the-art terrengsykkelfilm. De har så langt laget to filmer, nemlig "The Collective" og "ROAM". I begge filmene gjør de utstrakt bruk av cablecam for å filme nedkjøringer i høy hastighet. Noen av kabeltraversene er vanvittig lange. Du får se veldig lite "behind-the-scenes", men filmene er ren inspirasjon for en som er glad i å filme natur i bevegelse.

Før slippet av deres siste film, ROAM, delte de ut en liten sniktitt. Der får du se noen alvorlige cablecam-klipp:

http://www.thecollectivefilm.com/movies/ROAM_teaser1-MED.mov

(Eller via YouTube:

i lavere kvalitet)

Ellers finner du mye på YouTube. Åpningsklippet til ROAM er legendarisk og gjør utstrakt bruk av cablecam og bom:

http://youtube.com/watch?v=JkzRasD5Osk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.