Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange telter på vinteren?


Erin

Anbefalte innlegg

På vinteren er jeg ganske ofte på telttur og av og til på koie/hyttetur. Det blir både basecamp med dagsturer og turer da jeg går fra A til B (med god hjelp med pakningen fra kjæresten). Vi holder oss til skog- og fjellområdene rundt Trondheim, og det blir stort sett helgeturer, evt en litt lengre tur i jul og påske. Vi har lurt endel på hvor mange andre som er på telttur på vinteren. Etter å ha lest noen tråder i forumet her virker det som det er en del, men vi ser sjelden (aldri?) andre som ser ut til å være på telttur på vinteren. Så spørsmålet er: hvor ofte er du på telttur på vinteren, hva slags turer blir det, hvor, og hvor mange andre har du møtt som telter på vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper jeg har mellom 8-12 teltdøgn i Norge i løpet av vinteren. Det blir stort sett turer til Jotunheimen og i Nordmarka.

Enkelte av døgnene er riktignok telting ved siden av bilen eller på Turtagrø i.f.m. Highcamp. Men det er fortsatt telting vinterstid.

Jeg innrømmer at turene her hjemme har blitt mer pinglete med årene og med større innslag av overnatting på hytter. Det har også med turselskapet å gjøre. Ettersom folk bikker 25-30 år er det færre og færre som liker å sove i telt vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk unnagjort min første vinter-telt tur nylig (5 døgn/4 netter) og selv om den var neppe noen stor tur (satt i regn-vær stortsett og noen korte dagsturer fra basecamp) har jeg fått mersmak. Ikke minst takket fjellforummedlemmer som inspirerte meg (og TV programmer som Lars Monsen o.l.). Jeg er da allerede 36 og håper det blir mange turer til - ikke minst fordi jeg hater å ligge på DNT hytter som blir invadert av snørrete d-unger på skole-tur.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid likt å ligge ute på vintern.

Mange steder kan skogen og fjellet være "koseligre" da synes jeg.

Det har sikkert også en sammenheng med at jeg alltid har vært glad i alle former for skigåing/kjøring.

Blandt venner og bekjente møter man ganske mange forskjellige reaksjoner når man forteller/spør de om de har lyst til å bli med og sove ute på vintern, noen tror jo at man er gal :D

Sover jeg uten telt liker jeg å mekke en liten lun grop i snøen med en "granbar-seng" under liggeunderlaget, sover jeg først i telt liker jeg å ha et som er stort/fortelt til utstyr/fyring/mat i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å telte om vinteren. Det er vel kanskje fordi det er en større utfordring, og krever litt mer både fysisk og psykisk. Man må planlegge litt mer, og er avhengig av å ha gode rutiner hvis man skal lykkes. Hvis det er i boks, er det å være på tur om vinteren - særlig snaufjellet - helt knall.

Jeg føler meg mer "ute i naturen" da enn noen gang.

Jeg trives når:

- Jeg må snøre igjen hetta, slik at det bare er nesetippen som møter stormen.

- Teltet endelig er bardunert skikkelig, soveposen er trukker opp under armene, og maten putrer på primusen, og vinden uler på utsiden.

- Rett og slett når jeg mestrer det å bo ute i vanskelige forhold - å kjenne at kroppen og utstyret holder mål!

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives når:

- Jeg må snøre igjen hetta, slik at det bare er nesetippen som møter stormen.

- Teltet endelig er bardunert skikkelig, soveposen er trukker opp under armene, og maten putrer på primusen, og vinden uler på utsiden.

- Rett og slett når jeg mestrer det å bo ute i vanskelige forhold - å kjenne at kroppen og utstyret holder mål!

Mvh Andreas

Godt sagt!

Sommer- og vinterturer er såvisst to forskjellige ting.

Skal man på noen dagers vintertur så må utstyret holde stand - noe det av og til IKKE gjør.. Alltid noe som ryker og som du må fikse uten å kunne ha vottene på..

Blodomløpet er på bånn om morgenen og ALT er kaldt. Vann må du ha nær kroppen så det ikke fryser i løpet av natta. Snø må smeltes i flere omganger til mat og drikke. Det er mørkt kl 16. Innerklær blir våte og må tørke under dunjakka. Lunsjen er som regel et helvete og nødvendig onde.

Sommer:

Shorts og bomullsbukse. Kan fint sove ute uten telt. Fiske. Rennende vann. Ikke snøfokk som ødelegger sikten. Svært få krav til kvaliteten på utstyr osv.

Tross alle ubekvemmeligheter med vinterturer: Det er den beste tiden å være til fjells! Stjernene er funklende klare. Viddene er hvite og lufta tindrende klar.

Det river i kjakene, men man er god og varm i kroppen etter timer på ski. Teltet er oppe og primusen igang. Været er såpass greit at man kan sitte ute og innta kveldsmaten og en liten en, før man trekker inn i soveposen. Våkner, fyrer igang primusen, kaffilunk, havregrøt, pakking og en ny fantastisk dag!

Bare noen dager til med jobbing så er jeg der :D

:EDIT:

De negative sidene ved vinterturer dukker helst opp når det begynner å bli skikkelig kaldt.. Ellers er det jo bare fint :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca 10 teltdøgn i året ute om vinteren. Jeg synes det er ganske trivelig. Det kaldeste jeg har sovet i i telt er 15 minus og det gikk strålende. Det beste er kveldskosen i teltet med primusen i gang slik at man får en innetemperatur i teltet på ca 30 grader :D

Noe av det viktigste er en skikkelig varm sovepose og et tjukt (eller 2) liggeunderlag.

Det fine med telttur i forhold til hyttetur er at det aldri er noe stress om man ikke kommer fram dit man hadde planlagt p.g.a. vær eller andre årsaker. Man har så mye mer frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme over min frykt over å sove ute om vinteren- da mener skikkelig vinter, ikke overnatting på snø i mai - sov jeg utenfor hytta i en alt for varm sovepose med gore-tex-trekk. Det var -17 og (litt) vind, men jeg randt nesten bort. Soveposen jeg hadde utstyrt meg med var Huldra posa - dvs en jenteposte...beregnet for (apprx -45): posen er kort, varm og tung. Ha senere byttet i lettere poser - men nå vet jeg at hvis jeg fryser, så er det utstyret som det er noe feil med. Jeg gjorde tilsvarende med telt. Slo det opp utenfor en hytte på filefjell i kuling/storm av varierende retning med sterk snødriv. Det gjør at jeg nå er trygg på teltet. Første solo-vintertur i fjor utrolig gøy. Jeg må fremdeles bli tryggere med bensinbrenneren - men det kommer - flerdagsturer har jeg ennå ikke kommet meg på.

For å bygge meg selv erfaring med bensinbrenneren, og ikke minst få noen fine opplevelser på hverdagene har jeg bestemt meg for å overnatte ute alle netter med fullmåne. Sist var vi en hel gjeng som skulle oppover, men frafalletble etterhvert stort...(meget gode grunder)...så jeg endte opp med å dra alene. Jeg har ikke vært noen "skogens mann", men jeg begynner snart å lure - det var en veldig fin kort tur til Øyungen og tilbake neste morgen for å dra på jobb. Gleder meg til neste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det krever mer å være ute på vinteren enn ellers på året, og mange velger nok hytte i stedet for telt. Når det i tillegg blir veldig tungt å dra på tur alene og man er avhengig av andre å gå sammen med, blir det begrensede muligheter. Selv begynte jeg for ca tre år siden å sove ute på vinteren alene i marka for å venne meg til det. Etterhvert kunne jeg bli med kjæresten på tur (som har ganske mye erfaring fra teltturer, båder sommer og vinter) på fjellet, og nå begynner jeg endelig å kjenne at jeg har vent meg til det, funnet en bra sekk og lært meg å bruke utstyret riktig.

Vi holder oss stort sett rundt Trondheim, maks 2-3 timers busstur, og da er det ikke mange høye topper som sikkert en del foretrekker, kanskje er det derfor vi ikke møter så mange likesinnede.

(Kjæresten min var på en tre måneders skitur i Sverige for to år siden og så under hele turen bare to grupper som var på telttur, så etter det har vi hatt denne diskusjonen flere ganger...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er maaange som sover ute om vinteren, men vi ser\treffer aldri hverandre. du kan i skogen ligge hundre meter fra en fyr uten å merke ham.

driver selv med trekkhunder, og ligger titt og ofte (seneste idag) ute i skogen men ser aldri noen andre.

skogen erstor............ andre tror vi er gærne, men det er noe helt spesielt å føle at man mestrer omgivelsene.

dette er sunt og du vokser som menneske, garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er maaange som sover ute om vinteren, men vi ser\treffer aldri hverandre. du kan i skogen ligge hundre meter fra en fyr uten å merke ham.

driver selv med trekkhunder, og ligger titt og ofte (seneste idag) ute i skogen men ser aldri noen andre.

skogen erstor............ andre tror vi er gærne, men det er noe helt spesielt å føle at man mestrer omgivelsene.

dette er sunt og du vokser som menneske, garantert.

Vi er både i skogen og på fjellet, kanskje mest på fjellet, og der kan man jo se andre på tur på flere kilometers hold, likevel ser vi veldig sjelden andre. I skogen blir det jo vanskeligere, men mitt inntrykk av fjellet er at det ikke er så mange på tur der, i hvert fall bortsett fra påske og kanskje vinterferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg ogsåliker meg godt ute om vinteren. Selvfølgelig kan det være utfordrende, men det er også endel av morroa. Man setter også virkelig pris på vår og sommer, når man vet at vinterturer krever endel mer. Er mye ute på vinteren, men blir vel rundt 10 netter ute på meg også, kanskje noe mindre. Turene blir gjerne to til tre overnattinger.

Turene blir stort sett i slog, da jeg elsker et kraftig vinterbål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse på tur om vinteren, men uten telt :D

bedre med litt tyngre sovepose, og ingen telt! Er kun på større toppturer der mørket kommer før nedfarten begynner, og det virkelig kan blåse kaldt eg bruker telt, eller med mangen overnattninger i skogen :)

Men hvor ofte? Stort sett annenhver helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.