Gå til innhold
  • Bli medlem

Skotørking vinterstid


aker

Anbefalte innlegg

På vinteren blir jo tørking litt begrensende og jeg lurer på om noen her inne har gode tips for hvordan en tørker fuktige/våte sko om vinteren.

Hva er deres tips? Regner med at en del her inne har erfaringer når det gjelder dette.. :)

- Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våte/fuktige sko fryser lett til i løpet av natta og blir ganske kalde om morgonen. Det beste er å unngå å få dei for fuktige i utgangspunktet, til dømes ved å bruke Yeti-gamasjar, fotposar o.l., eventuelt også dampsperre (sistnevnde har eg mindre erfaring med). Likevel er det ikkje til å unngå at skoa ofte blir fuktige etter ein dag på ski. Eg plar difor på litt lengre turar å først ta ut sålen, deretter fjerne all snø frå skoa/sålen slik at eg kan sette dei inn i innerteltet. Først får dei då lufta seg nokre timar. Om natta legges skiskoa då mellom soveposen og liggeunderlaget, gjerne under knea, slik at dei ikkje frys til. Er ein fleire i teltet, så kan dei leggast på liggeunderlaget mellom personane. Er skoa verkeleg våte (eller djupfrosne), så er det mogleg å tørke/varme dei over primusen, har vel høyrt rykter om at Monsen også gjer dette av og til. Det fungerer greit og tar ikkje all vera med tid, men det sliter nok ein del på læret. Husk også at temperaturen ikkje må bli for høg og pass på snorene!

Har du avispapir med deg, så kan du stappe dette ned i skoa, dette er mest aktuelt på kortare turar.

Det kan fungere med ein slags frysetørking også: ta ut sålen, slakk snorene og lag størst mogleg opning. Sett så skoa i snøen med eit dekke over (gamasjer) etter ei tid. Skiskoa frys då til og litt fuktighet forsvinn i prosessen. Om morgonen blir det då litt kaldt gjerne, men om det ikkje er så alt for kjølig, plar varmen å koma etter kort tids gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar!

På lengre turer (>uke) i telt, med lærstøvler og bortover som Hardangervidda etc...:

Vurdèr absolutt fuktsperre!

NB, støvlene må minst være ett nr for stor, ellers blir det grisekaldt.

Fuktsperre? Hvordan fungerer det?

Våte/fuktige sko fryser lett til i løpet av natta og blir ganske kalde om morgonen. Det beste er å unngå å få dei for fuktige i utgangspunktet, til dømes ved å bruke Yeti-gamasjar, fotposar o.l., eventuelt også dampsperre (sistnevnde har eg mindre erfaring med). Likevel er det ikkje til å unngå at skoa ofte blir fuktige etter ein dag på ski.

Du tucher et viktig poeng: Jeg blir svett på føttene på skiturer og går dermed støvlene våte. Har gamasjer fra HH som jeg er veldig fornøyd med, så fukt utenfra tror jeg ikke blir det største problemet.

Eg plar difor på litt lengre turar å først ta ut sålen, deretter fjerne all snø frå skoa/sålen slik at eg kan sette dei inn i innerteltet. Først får dei då lufta seg nokre timar. Om natta legges skiskoa då mellom soveposen og liggeunderlaget, gjerne under knea, slik at dei ikkje frys til. Er ein fleire i teltet, så kan dei leggast på liggeunderlaget mellom personane. Er skoa verkeleg våte (eller djupfrosne), så er det mogleg å tørke/varme dei over primusen, har vel høyrt rykter om at Monsen også gjer dette av og til. Det fungerer greit og tar ikkje all vera med tid, men det sliter nok ein del på læret. Husk også at temperaturen ikkje må bli for høg og pass på snorene!

Takk form tipset. Dette lærte vi i forsvaret og det fungerte ok. Over primusen har jeg aldri hørt om før, noen med erfaringer?

Har du avispapir med deg, så kan du stappe dette ned i skoa, dette er mest aktuelt på kortare turar.

Det kan fungere med ein slags frysetørking også: ta ut sålen, slakk snorene og lag størst mogleg opning. Sett så skoa i snøen med eit dekke over (gamasjer) etter ei tid. Skiskoa frys då til og litt fuktighet forsvinn i prosessen. Om morgonen blir det då litt kaldt gjerne, men om det ikkje er så alt for kjølig, plar varmen å koma etter kort tids gange.

Ang avispapir: Dette var det jeg fikk høre av faren min, men forestiller meg at det er tungsvindt på lengre turer ja!

Frysetørking var en interessant ide.. Men forestiller meg at det vil være igjen en god del fukt(i form av is) i skoene som da vil smelte, og en er pån igjen med fuktige/våte sko.. Eller?

- Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktsperre? Hvordan fungerer det?

Du tucher et viktig poeng: Jeg blir svett på føttene på skiturer og går dermed støvlene våte. Har gamasjer fra HH som jeg er veldig fornøyd med, så fukt utenfra tror jeg ikke blir det største problemet.

Du kan bruke vanlige plastposer som fukt/dampsperre hvis støvlene blir våte av høyt aktivitetsnivå - bruk en tynn sokk innenfor posen og en tjukk utenfor. Da vil innersokken bli våt men varm, og yttersokken være fin og tørr og isolerende. Med ull innerst vil det også lukte mindre gamp enn med syntet. Skistøvlene vil også være veldig fine og tørre.

Dette hjelper også bra mot gnagsår da du får en glatt flate som sokkene kan gni mot (i stedet for mot hælene etc).

Finn litt solide poser hvis du kan, har hørt Clas Ohlsson sine er litt tjukkere og slitesterke enn vanlige prix-poser.

(ellers kan du sikkert kjøpe spesialiserte dampsperresokker fra butikk, men da blir det en god del dyrere og kanskje ikke særlig bedre)

Minus: Du kan få bra klamme føtter etterhvert - men veid opp mot fordelene er det mest positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål.

Jeg hadde hørt at det gikk ann å sette støvlene (i pose) nederst i soveposen for å tørre dem ut. Jeg kjøpte faktisk litt lengere pose enn jeg trengte med tanke på at noe klær måtte inni å tørke med kroppsvarme (eller ighværtfall varmes opp - sokker, hansker osv.). Det gikk jo greit nylig på telt-tur, men jeg la aldri støvlene oppi. Er det noen av dere som har prøvd? Jeg kan forstå da innerstøvel til randonnee og plast klatrestøvler, men det virker mest rimelig som en sa tidligere å legge dem mellom knærne e.l.

Jeg hadde da 2! par støvler med på 5 dagers-tur, men hadde jeg hatt bare den ene ville jeg nok ha slitt noe, selv om de er 'høyfjellsstøvler' (La Sportiva Nepal Evos). Jeg hadde ikke likt å tenke på hvordan det hadde vært med vanlig tunge lær telemarks-støvler i regn og sludd i 5 døgn...

Cookie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Dryzone støveltørkere fra Dampire. Har du tilgang på microbølgeovn, radiator eller varmeovn, er de klare til bruk på kort tid. Kan brukes i åresvis.

Kan sikkert også "lades" over primusen viss du er på langtur. Har ikke testet det siste selv. Perfekt for våte skisko eller fjellsko.

http://www.fjellprodukter.no/catalog/product_info.php?products_id=457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål.

Jeg hadde hørt at det gikk ann å sette støvlene (i pose) nederst i soveposen for å tørre dem ut. Jeg kjøpte faktisk litt lengere pose enn jeg trengte med tanke på at noe klær måtte inni å tørke med kroppsvarme (eller ighværtfall varmes opp - sokker, hansker osv.). Det gikk jo greit nylig på telt-tur, men jeg la aldri støvlene oppi. Er det noen av dere som har prøvd? Jeg kan forstå da innerstøvel til randonnee og plast klatrestøvler, men det virker mest rimelig som en sa tidligere å legge dem mellom knærne e.l.

Jeg hadde da 2! par støvler med på 5 dagers-tur, men hadde jeg hatt bare den ene ville jeg nok ha slitt noe, selv om de er 'høyfjellsstøvler' (La Sportiva Nepal Evos). Jeg hadde ikke likt å tenke på hvordan det hadde vært med vanlig tunge lær telemarks-støvler i regn og sludd i 5 døgn...

Cookie :D

Hvis du skal tørke noe i soveposen din vil det trekke varme fra deg siden du er varme kilden i soveposen. Hvis utstyret er i kontakt med deg vil det trekker direkte varme fra deg, noe som vil gjøre at du sansynelig vil sove dårligere.

Gikk med en venn i fjellet i sommer og da regnet det mye. Han tørket ulltøyet sitt i posen, mens jeg hadde de mellom liggeunderlaget og soveposen. Det som ble resultatet var at kompisen min sov dårlig siden han brukte varme på å tørke tøyet, mens jeg sov bra, men måtte ta på meg våte/fuktige klær. Ergo det lønner seg å ikke tørke ting i soveposen er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du aker PIO paa gsv 0607? I saa tilfelle burde jo alt som er nevnt her vaere gammelt nytt..

Godt å høre LarsD, såfremt ovenfornevnte er offisiell "politikk" vedr bekledning i forsvaret nå!

Kjenner godt vedkommende offiser/vinterekspert som på 90 tallet forsøkte å endre/påvirke en del "gammeldags" tenkning vedr bekledning i forsvaret.

Han talte for komplett døve ører.

De tankene stod visstnok ikke i UD/FR/MS og hva nå disse reglementene fra 50tallet het.....

Hyggelig at dagens sold/befal isåfall kan få litt mer trivelige vinteropplevelser :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Var nok litt blandet og. Men stort sett var politikken tilpasset virkeligheten og praktiske behov. I hvert fall blandt yngre befal. Var selvsagt noen eldre befal som tviholdt paa sin mening om at gamle bomullsjakka m-75 er bedre enn M-02 uansett saa lenge det ikke pissregnet.

Kunne forresten vaert artig aa hort hva som ikke fikk gjennomslag av ideer rundt bekledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fuktsperre kan jeg anbefale Seal skin sokker (Har aldri hatt sans for plastposer)

De skryter vistnok av at de puster, men for en gangs skyld holder ikke reklamen det den lover :-)

Sokkene er dønn tette. jeg bruker et par halvtykke ullsokker og seal skinz utenpå. Ikke noe fotsvette slipper ut i skoa.

Dette krever dog at man steller godt med beina og skifter til tørre sokker om natta.

Ellers kan jeg anbefale å ta ut såler og tørke de i soveposen gjennom natta.

Selv putter jeg støvlene i soveposetrekket sammen med en ullgenser, så har du en fin pute og du unngår frosne skisko.

Jeg prøvde et par ganger med støvlene i soveposer men det har jeg sluttet med. Ubehagelig som fa...n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte et tjuvtriks på rep en gang i tida: tenne et telys og la det brenne bak i hælen på den våte skoa mens den står oppreist.

Etter sigende var skoene da tørre neste morra. (Lysene brenner kanskje 5-6 timer?)

Ikke prøvd selv, men om noen får ånden; la høre fra deg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset med telys er faktisk effektivt, men ikke nødvendigvis pga varmen fra lyset. Lyset varmer opp luften i hælenden av skoen, og gjør at den stiger. Det skapes da en luftsirkulasjon som tørker støvelen.

Vet imidlertid ikke om det kan anbefales på annet enn gummistøvler og andre sko med lite fôr. Ugreit å sitte omringet av fjellheim og snø...uten skisko :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje en skulle lagd en liten dings til å sikre at telyset stod skikkelig også. Tyyyynn alu plate som passa i bunnen av skoa med hull til lyset.

Jeg har aldri testa men teorien er jo god. Litt som å tørke sovepose over primus.

Jeg svetter ikke så mye på beina så jeg frysetørker skoa og tørker sålene mellom posen og liggeunderlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Legg dei inne i soveposen om natta. Børst av all snø først og ta evt ut sålen. Pass på å ikkje la spisse kantar lage hol på innsida av posen. Er dei veldig våte, får du dei sikkert ikkje heilt tørre, men det er vanskeleg uansett metode. Dei blir i alle fall varme å ta på om morgonen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke sliter med overoppheting, fraråder jeg å tørke sko i posen. Stjeler mye varme. Legg de heller mellom pose og underlag, under kneskålene f eks, da fryser de ikke og tørker littegrann. Helt tørre er vanskelig å få til uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.