Gå til innhold
  • Bli medlem

Island


fjellrypa

Anbefalte innlegg

Hei!

DNTs "søster" på Island er Ferdafélags Íslands, www.fi.is

Den gangen jeg skulle organisere en fjelltur for vennegjengen der, kontaktet jeg dem på epost og spurte om turforslag, i tillegg til å lese det de har på nett (det står på islandsk og i engelsk kortversjon). Jeg fikk veldig hyggelig svar fra dem, og vi endte med å gå ruta som kalles Laugavegur, og som nok er en av de mest populære. Hvorfor ikke? Det er jo en grunn til at folk går på de fineste stedene... og det er ikke i nærheten av å være så folksomt som Besseggen og Aurlandsdalen en augusthelg :wink:

Vi tok rutebuss fra Reykjavik til Landmannalaugar, som er en stor, betjent hytte med teltplass og varme kilder (et av de få stedene du kan bade i kildene uten å bli skoldet, fordi en kald og en varm bekk møtes her). Her fra gikk vi ruta og tok buss tilbake til Reykjavik fra Thórsmörk, da hadde vi gått i 4-5 dager, og det er mulig å gå et par dager til og ende helt nede ved sørkysten.

Hyttene underveis er ubetjent, men har hyttevakt i sommersesongen. De selger brus, øl, sjokolade, men ikke mat, det må du ta med. Du må også bestille på forhånd, dvs hos FI. Husk å be om DNT-rabatt, vi glemte det... Ta med sovepose, det var ikke dyner/pledd der. Forøvrig er merkingen helt ok mellom hyttene, og naturen er bare helt utrolig. Alle mulige rare farger og formasjoner! Vi så putrende gjørme, hull i bakken med roterende vannsprut a la vaskemaskin, irrgrønt gress, askeørken, fjell og daler og en lukt av råtne egg av en annen verden :D .

Været kan skifte i dette landet, men vi hadde faktisk veldig fint vær på fjellturen, og gikk en del i shorts. Vær oppmerksom på at det ikke er broer over alle elver. På slutten av turen krysset vi en bred elv, og det var stri strøm og vanskelig å gå, selv om vi gikk arm i arm. Anbefales IKKE alene!!!

Det er mulig å gå hytte til hytte-turer andre steder på Island også, på nettstedet ser du oversikt over hyttene, og turforslag. Under "Deildir FÍ" finner du de lokale turlagene, som har egne hytter.

Kart kjøpte vi i en bokhandel sentralt i Reykjavik (det ligger mange i hovedgaten Laugavegur, bl.a. Mál & Menning, men jeg tror vi kjøpte våre i souvenir-/bokhandelen vis a vis Restaurant Lækjarbrekka, i samme gate (nærmere gaten Bankastræti) (det sentrale Reykjavi er lite, så du finner det :D ). Det beste kartet jeg fant var i 1:100.000, og ikke så godt som de norske vi er vant til, men stiene og hyttene var inntegnet.

Etter fjellturen dro vi Island rundt i leiebil, det var også en utrolig flott opplevelse. Det er mulig å ta buss rundt, også. Underveis overnattet vi både i telt og i ymse innendørsmuligheter, innbefattet en nær-Twin Peaks-opplevelse som det dessverre blir for langt å utbrodere her...

Jeg vil absolutt anbefale islandstur, og ønsker lykke til med planleggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til 1:100.000 kart finnes det også noen 1:25.000 kart over spesielle områder som en får kjøpt lokalt, f. eks. i campingbutikken i Thorsmørk

Det finnes forresten 2 forskjellige turistforeninger som eier hytter. FI sine finner du på deres webside. Men i andre områder, finnes det hytter til en annen forening.

Jeg kan også anbefale Laugarvegur. Den er veldig vakker og meget spesielt landskap. Avstandene mellom hyttene er forresten veldig korte. Hvis du pleier å gå litt fort, kan du vurdere å gå doble etapper. På den andre siden kan du også bruke tiden til å gå turer i nærområdet til hyttene. Noen steder er det vakre kløter. Spør hyttevakten om det.

I andre områder ligger hyttene lenger fra hverandre og kan det vært en god ide å ta med telt.

Hos FI må du bestille og betale på forhånd, noe som gjør det meget ufleksibelt. Men det er nødvendig med reservering, fordi det var fullt på hyttene. Jeg opplevde forresten ikke å gå i kø på stiene.

Prismessig ble jeg ikke sjokkert over Island. Nesten sammenlignbart med Norge. Overnatting på hyttene kostet ca. en hundrelapp. Du får 10% rabatt på bussen hvis du bestiller billett på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg vil også slå et slag for Laugavegurinn. Vi gikk motsatt vei enn de fleste, altså fra Þorsmörk til Landmannalaugar.

Dette har et par fordeler. Man treffer nye mennesker hver dag siden det er få som går den veien. En annen fordel er at man når man kommer frem har mulighet til et varmt bad i Landmannalaugars varme kilder!

DSC_5288.JPG

Det er ikke noe problem å slå i sammen noen dager. Vi syntes dagsetappene var ganske korte.

Flere bilder og tekst

http://kjiver.no/island2.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.