Gå til innhold
  • Bli medlem

Riva 3 og plastsko?


kymy

Anbefalte innlegg

Hei!

har lenge hatt glede av mine riva 2 til all slags skiturer, dog ikke ekstrem.Bruker stort sett halvhøye asolo sko uten klemme i disse.

Vurderte derfor å kjøpe disse til min bedre halvdel,men hun trenger også nye sko, og jeg tenkte å kjøpe plastsko til henne for at hun skulle få mest mulig støtte.

Men spørsmålet dukket opp når jeg sjekket priser på disse, (fra1040,- til 1299.-)de anbefales primært til skinnsko. Er det noen som har erfaringer med dette.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... ingen egenerfaring med kombinasjonen du nevner, jeg sverger fortsatt til lærstøvler (et mykt Garmont-par og et stivere/høyere Varg-par)

Jeg har en kamerat som kjører med Scarpa T1 (relativt stive, tunge og høye plaststøvler) og Riva 3, det ser da absolutt ut til å funke svært så fortreffelig! Han har bevisst valgt Riva 3 av sikkerhetsmessige hensyn (som han selv sier det); med Riva 3 vil støvelen løsne ut av bindingen ved for stor belastning, og potensielle kjedelige, vonde, og svært upassende benbrudd unngås :D

Han har absolutt et poeng; ved to falltilfeller i fjor virket kombinasjonen absolutt slik han hadde forespeilet seg (ble noe vandring minnes jeg for å finne den ene skia da, hehe :D ). Det finnes de som hevder at Riva 3 blir altfor svak, bl.a. kan man risikere at de 2 små leppene som holder støvlene på plass kan bøyes (for svakt dimensjonert ift kraftoverføringen), men som min kamerat sier: om det skulle skje han, så heller det enn benbrudd...

Ha en fin og skirik helg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Riva 3 med Scarpa T4 til det meste. Fungerer veldig bra til tur. Brukt til toppturer i Jotunheimen (ikke de brattestet) og toppturer på Vestlandet.

Har prøvd denne kombinasjonen i bakken også, det fungerte dårlig for meg - hele bindingen ble revet av skien, så det har jeg sluttet med :) .

Har ødelagt det meste på Riva 3 bindingen, så reservedeler er et must!!

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det er T4 jeg har sikta meg inn på, regner med at jeg går for denne kombinasjonen + teleplate og helløft.

Er sjelden i bakken så jeg satser muligens på T4 til meg selv også, begynner å bli litt slapp de gamle skinnskoa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt et par gamle riva 3 på nye og lette toppturski nå i fjor vår, fungerer helt fint med plastsko. Men den er ikke all verdens retningsstabil. Funker helt fint på fast vårsnø som er det jeg bruker akkurat disse skiene på, vil ha lav vekt når skiene må bæres langt for å finne skiføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riva 3 er primært en binding bygget for lærsko. Chili var rottefellas første binding bygget for plastikstøvler. Riva 3'en fungerer sikkert helt greit med plastsko, men som nevnt i tidligere poster kan det bli litt for mye kraft for bindingen. Noe av det som utgjør forskjellen er at chilien har et helt stykke metall over tå-punktet ikke bare to små metallepper. Leppene på riva 3 er 20 mm høye mens plastsko-tupper er, så vidt jeg vet, 18 mm høye. Dette vill føre til litt slark mellom sko og binding.

Jeg personlig tror at chili vil være et bedre valg sammen med plastsko, eventuelt en cobra r4. Men her vil selvfølgelig vekt og pris også spill en del inn.

Lykke til med valg og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Slark mellom binding og sko har jeg ikke opplevd med kombinasjonen Riva og T4, jeg er på andre par av begge.

Skoen sitter veldig godt i bindingen, må faktisk bruk litt kraft for å få den løs. Et resultat av dette er en viss knirking ;). Med mine Varg Skavl er det ørlitegrann bedre plass.

Ellers enig med foregående poster, Chili kan være et bedre valg hvis kun plastsko skal brukes. Hvis både plast og lær skal brukes ville jeg gått for Riva.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg trodde det skulle være enkelt å få tak i rimlige T4(ca 2500,-), men siden den er utgående ser det ut til at det kan bli vanskelig, imidlertid fant jeg chili til 1000.,- og det er jo rimligere enn Riva 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for linken. bestilte garmont sko til madammen 179 euro + div frakt(40 euro) og toll (10,4%), moms.(25%)

Etter min beregning vil jeg ende på ca det samme som tilsvarende sko på tilbud i Norge,dvs ca 2500,-, men jeg fikk ikke tak i størrelsen her til lands.

Kommer med tilbakemelding om handelen gikk greit..

Skal på rypejakt onsdag til søndag denne uka, begynner å krible no! Satser på mye skigåing og noen ryper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble garmont excursion og chili med 2 cm plate. Nå kan madammen gå påska friskt i møte.

Riva 3 og chili til tusenlappen var selvfølgelig utsolgt, enda opp med chili til 1200.- hos oslo sportslager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble garmont excursion og chili med 2 cm plate. Nå kan madammen gå påska friskt i møte.

Riva 3 og chili til tusenlappen var selvfølgelig utsolgt, enda opp med chili til 1200.- hos oslo sportslager

Hei igjen :D

Jeg rota visst litt med navna her, bindingen heter cobra og er den basic utgaven med nye sylindere, men selv om jeg bestilte short som skulle passe helt ned til str 36 så må jeg stramme sylinderen helt til stoppmerket så vidt viser for at bindingen skal stramme godt på sko i str 38.

Er det jeg som strammer for mye eller?Hvor hardt skal de sitte. :D

Kjøpte forresten brukte crispi CRX i dag, noen som har erfaringer med disse til toppturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.