Gå til innhold
  • Bli medlem

Pico de Orizaba 12-14 jan.2008


Anbefalte innlegg

Skriver et en kort beskrivelse av denne turen - med fokus på et par momenter som kan være greie å ta med for andre som har tenkt seg dit.

Dro med buss fra Mexico City til Tslatislucha(?), via Puebla. Funker helt utmerket med buss i Mexico.

4wd fra Tslatislucha til Piedra Grande-hytta på 4000+ moh. Denne turen er en opplevelse i seg selv...spesielt om veien er våt. "Vei" er forresten en overdrivelse

Denne hytta var overraskende mer eller mindre tom når vi kom. Hadde på forhånd hørt at den skulle være "overcrowded". Mulig vi hadde flaks, men de to dagene vi var der var den så godt som tom hele tiden.

Hytta er veldig basic, men helt grei. NB: det er rotter der, så hold mat godt innpakket.

Det som åpenbart er en greie er såkalt "sightseeing" i området. Folk(meksikanere) kommer kjørende opp i 4wd eller andre motorkjøretøy og surrer rundt i området. De henger også gjerne rundt de særdeles lite skjermede toalettfasilitetene mens man gjør sitt fornødne. Ruser motoren og hoier og skriker. Med andre ord...lite sjarmerende.

Overnattet en natt og så tok vi en akklimatiseringstur til "highcamp" på cirka 4800 moh.

Her skulle vi gjennom den såkalte "labyrinten", som etter sigende skulle være vanskelig mht å finne riktig rute. Etter min oppfatning er dette helt feil. Det er en gigantisk bratt steinrøys, hvor du passerer to gamle akvadukt-systemer. Så flater det litt ut og du må opp gjennom en av flere snø/isrenner. Her er det mange muligheter - samtidig som mulighetene for å gå feil er svært begrensede.

(Ser også at det kan bli verre om man ikke har rekognosert litt på forhånd/sett det i dagslys).

Så tilbake på hytta og sov noen timer. Startet toppstøtet 02 fra hytta. Det er en relativt lang toppdag: 1500 høydemeter +.

Det er greit å ta med seg at så snart man kommer ut av "labyrinten" på 4900 moh eller deromkring er man veldig eksponert for vind. Herfra er det bre resten av veien, som gradvis blir brattere. Vi hadde egentlig knallfine forhold - hard snø, med bare flekker av is. På det aller bratteste er det maks 40 grader(i motsetning til hva vi hadde hørt på forhånd). Vi gikk i tau og med hjelm da vi hadde hørt at det var smeltet løs en del stein fra kraterkanten. Vi så også en del stein som lå på breen. Ingen sprekker. Det er absolutt en tur som kan gjøres solo så lenge forholdene er riktige.

Pga vinden måtte vi bevege oss kontinuerlig til vi var på toppen. Overraskende kjølig tur - hadde ikke termometer så vet ikke temperatur. Brukte 6 timer opp. Litt for seint ute til soloppgangen, men flott utsikt. Vi var også de eneste på fjellet.

Oppsummert: Enkelt tilgjengelig for en relativt høy topp og mye mindre trengsel(ingen!) enn forventet. Fin tur!

(beklager dårlige bilder, snapshots fra videofilm)

post-439-133474514657_thumb.jpg

post-439-133474514664_thumb.jpg

post-439-133474514669_thumb.jpg

post-439-133474514673_thumb.jpg

post-439-133474514677_thumb.jpg

post-439-133474514681_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Parbat,

Takk for fint referat. Det slo meg etterhvert som jeg leste,

at her var det MYE "som var likt", den gangen "fruen og jeg"

gjorde turen for 30 aar siden (1978). Stedet var nok litt

mer "avsides" da, vi saa aldri SUV og "lyst-trafikk", det var kun

den gamle jeepen til Senor Reyes som "kunne veien".

TOK du posisjon og (noyaktig?) hoyde paa toppen med en GPS??

Det ville vaere interessant, da det hersker endel forvirring om hvor

hoyt dette fjellet er.

Min rapport (30 aar gammel) kan leses paa:

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/5000mtn/orizaba.html

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, pb. Brukte faktisk din turbeskrivelse fra den gangen som en del av vår research før vi dro ut på tur :)

Dessverre hadde vi ikke med GPS så jeg har ingen posisjon å gi deg. Høydeangivelsene vi fikk varierte fra 5611 til 5706.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

halla

har rotet rundt på dette fjellet ett par ganger selv.

Campet hos Dr. Reyes begge ganger og må si meg enig at turen opp med 4wd, den gode gamle dodge powerwagon (den grønne) var en opplevelse :D

Men jeg har sett lokale folk der oppe med en gammel bobble, så man kommer opp bare lysta er der :)

Dere som har vært der kjenner kanskje igjen noe fra profil bilde mitt, hvis dere ser forbi meg :)

En liten oppdatering ang. navnet på byen og div. :)

Buss: Puebla til Talchichuca, Valles 8

det går buss hele dagen og koster ikke mer enn 37 peso (2007)

fra kl. 06.06 til kl. 20.07, 20 avganger.

gps målinga mi fra toppen sier 5643 moh, men husker ikke om jeg kalibrerte den på en kjent høyde..

Jeg var der i april 04 og mars 07, og det var betraktelig mer snø der i 04..

ser ut som den forsvinner sakte men sikkert..

kanskje ikke så lett å se på bildene fra den vinkelen, men ta meg på ordet...

Mange bruker tau og div. sikkerhets utstyr, som er vel og bra.

Det er noen sprekker der oppe, selv gikk jeg aleine nå sist, og ble fortalt om sprekken som var synelig.

Det er ikke veldig mange av de, og ser ikke for meg noe stor risiko ved å ikke bruke tau.

post-1050-133474559502_thumb.jpg

post-1050-133474559507_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.