Gå til innhold
  • Bli medlem

Multiverktøy


Hakontur

Anbefalte innlegg

850 er ikke sååååååå billige. finner LM wave sort. for 70-80 dollar på ebay. blanke har jeg sett til en 600 kr på europris.

new wave er vel den som har utskiftbare bits. mens gamle wave hadde faste bits.

ang sorte coatingen på LM, så synes den beskytter bedre mot riper etc enn foreks blanke. men er et herk å finne lm din hvis du mistern i skauen og den er sort.

70 dollar er vel omtrent 450 kroner? Vet det er mye fake på ebay. Handler ikke utstyr der. Hadde ikke tenkt å miste den i skauen, men sant som du sir kan det jo hende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Annonse

Blåser litt liv i denne tråden jeg...

Tenker å bytte ut (min ikke fullt så praktiske) Swiss Army knife med en Leatherman.

Hva jeg gjerne vil ha:

- Bokseåpner

- God kniv

- God tang

- Saks

- Skrujern (stjerne og flat dekker det meste tror jeg)

Kom over et tilbud på komplettfritid.no

- Leatherman Wave - 524 kr

- Leatherman Fuse - 374 kr

Hva Wave har som ikke Fuse har:

- Bits-verktøy

- 2x fil (metall og trefil, samt diamant-coated fil)

- Sag

Noen som har noen gode innspill av funksjoner angår?

Heller litt mot Fuse, siden den er lettere og rimeligere..

Noen som har noen andre gode forslag til verktøy?

Setter stor pris på alle innspill! :)

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Wave blir for tung. Jeg tar Wave sjeldent med meg, og bruker heller den enklere og lettere orginale Leatherman jeg kjøpte for ca 20 år siden. Jeg savner saksen på den, men den har Fuse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leatherman Wave. Kjøpte min på NAF-tilbud, ca. 600 kr :) Har brukt den omtrent kvar dag på arbeid i 4 år, einaste å utsette er at kniven kunne tålt å blitt slipt. Ellers eit knallbra verktøy, og solid skinnveske. Ang. veska til Leatherman Wave black edition som er nevnt oppi her, ser denne i alle fall puslete ut samanlikna med skinnveska til den "vanlige" versjonen.

Alt i alt: Får du den til 524 kr, løp og kjøp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste på ett multiverktøy er kniv, tang,, boksåpner, skrujern(ett par flate og ett par stjerne). Så er det kvaliteten på redskapet som sørger for at verktøyet varer. Merker jeg anbefaler; Wenger(hvis kniven er viktigst), Gerber (hvis tanga er viktigst), Leatherman (allroundern). Jeg har brukt det meste blandt disse merkene både privat(turer og ekspedisjoner) og i jobb(Forsvaret). Tenk behov først! Det sparer deg for unødige kostnader, vekt og dårlig kjøp. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det viktigste på ett multiverktøy er kniv, tang,, boksåpner, skrujern(ett par flate og ett par stjerne). Så er det kvaliteten på redskapet som sørger for at verktøyet varer. Merker jeg anbefaler; Wenger(hvis kniven er viktigst), Gerber (hvis tanga er viktigst), Leatherman (allroundern). Jeg har brukt det meste blandt disse merkene både privat(turer og ekspedisjoner) og i jobb(Forsvaret). Tenk behov først! Det sparer deg for unødige kostnader, vekt og dårlig kjøp. Lykke til!

Har tenkt mye behov her - og finner ingen som dekker mitt. Vil helst ha et med kun følgende funksjoner:

Tang

Sag

Div. skrutrekkere

Fil

Kniv har jeg alltid uansett, boksåpner har jeg aldri brukt, piperenser har jeg aldri sett vitsen med og det samme med tagget knivblad.

Vet noen om et slikt finnes? Gerber sine er veldig nære, men den forbaska kniven er alltid der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt mye behov her - og finner ingen som dekker mitt. Vil helst ha et med kun følgende funksjoner:

Tang

Sag

Div. skrutrekkere

Fil

Kniv har jeg alltid uansett, boksåpner har jeg aldri brukt, piperenser har jeg aldri sett vitsen med og det samme med tagget knivblad.

Vet noen om et slikt finnes? Gerber sine er veldig nære, men den forbaska kniven er alltid der...

Prøv denne siden :)

http://www.victorinox.com/ch/content/toolfinder/category/1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fuse og kan anbefale den. Den er en god del lettere og enklere enn Wave-"monsteret", men har likevel de viktigste funksjonene. Jeg bruker stort sett kniv, saks og tang. Kniven er såpass god at jeg sjelden tar med noen annen kniv.

Jeg ga i underkant av 400 kr for min, og valgte den pga. lav vekt i forhold til funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 4 leatherman supertool, eit verktøy som eg brukte mykje til alt mogleg. På tur, men også i kvardagen.. Skal seiast at eg kun kjøpte den første og sendte inn etterkvart ettersom dei vart øydelagde, så her kjem spm: fleire som har erfaringar med (altfor) sprøtt stål? skrujerna er for svake etter mi meining, då det knekk bitar av dei, knivstålet er hardt og tek tid å få slipt....tanga er ikkje den beste..--på den første brakk den i to..og eg satt att med to delar. Trur eg sendte den inn til viking international?..trur eg.. fekk iallefall som svar at dette måtte vere ein produksjonsfeil.. Har også hatt ein del wenger/victorinox opp gjennom åra, og kvaliteten i stålet på desse har overraska! solid, seigt og godt stål, men no har eg ikkje prøvt desse i "leatherman" format? Erfaringar her?

Til dels einig med tremon, men likar at der er ein kniv...saga kan eg klare meg utan. Men fil er kjekt til kapping av teltstenger o.l. :) LM skelektool med fil i tilegg hadde vore artig...og betre tang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 4 leatherman supertool, eit verktøy som eg brukte mykje til alt mogleg. På tur, men også i kvardagen.. Skal seiast at eg kun kjøpte den første og sendte inn etterkvart ettersom dei vart øydelagde, så her kjem spm: fleire som har erfaringar med (altfor) sprøtt stål? skrujerna er for svake etter mi meining, då det knekk bitar av dei, knivstålet er hardt og tek tid å få slipt....tanga er ikkje den beste..--på den første brakk den i to..og eg satt att med to delar. Trur eg sendte den inn til viking international?..trur eg.. fekk iallefall som svar at dette måtte vere ein produksjonsfeil.. Har også hatt ein del wenger/victorinox opp gjennom åra, og kvaliteten i stålet på desse har overraska! solid, seigt og godt stål, men no har eg ikkje prøvt desse i "leatherman" format? Erfaringar her?

Til dels einig med tremon, men likar at der er ein kniv...saga kan eg klare meg utan. Men fil er kjekt til kapping av teltstenger o.l. :) LM skelektool med fil i tilegg hadde vore artig...og betre tang..

Ingen dårlig erfaring med Leatherman. Har en Pulse modell som jeg har hatt siden jeg var 14 og den er i grunn alltid med på tur. Nå har jeg også kjøpt en Wave for bruk på jobb(guider, stort sett med sledehunder) da Pulse har fått for mye affeksjonsverdi til den bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har kun erfaring med supertool..(supertull), og no sist med freestyle cx, men sistnemnde meir til småfixing..og ligg alltid i topplokket på sekken. Hendig liten sak. Skal sjekke ut wave evt pulse.. men har vel ikkje tort å investere i "dyrt" kjøp av slikt verktøy etter erfaringa med supertull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekka ut begge no.. pulse er kanskje gått ut av produksjon? såg veldig grei ut.. wave også, men sag og kniv med serratert egg blir dødvekt... :shock: serrartert egg til kutting av tau er greit, men slipinga erser eg for meg er eit makkverk, med spesialfil el.l? saga vert ikkje brukt.. hmm..vanskeleg dette :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekka ut begge no.. pulse er kanskje gått ut av produksjon? såg veldig grei ut.. wave også, men sag og kniv med serratert egg blir dødvekt... :shock: serrartert egg til kutting av tau er greit, men slipinga erser eg for meg er eit makkverk, med spesialfil el.l? saga vert ikkje brukt.. hmm..vanskeleg dette :???:

Ja, Pulse gikk desverre ut av produksjon for noen år siden. Blast ligner ganske mye med unntak av sagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.