Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe vindsekk eller bruke jerven-duken?


krølltopp

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger noen dagers skitur i Finsetraktene i vår. Skal gå fra hytte til hytte, planlegger ingen overnattinger ute. Men noen kalde pause-stopp kan det jo bli. Jeg har en jerven-duk som jeg bruker på sommerturer. Er denne tilstrekkelig å ha med også på vintertur, eller bør jeg kjøpe meg en vindsekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil påstå at en Jervenduk i utgangspunktet er bedre enn en vindsekk siden den har et varmereflekterende lag på innsiden. Men på den annen side, en Jerven Original rommer bare en person, mens en standard vindsekk rommer 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en vindsekk. Har begge deler selv og jeg mener at vindsekken er den mest hendige med ca 1/2 kiloen og et greit volum for denne type aktivitet. Jerven er alt for stor og tung til vandretur. Jerven kan være grei til jakt posting.

Har en Thermo Hunter som er grei til jaktposting men som ikke holder alt det andre den lover. Sov ute tidlig i jakta i den med liggeunderlag og det var en utrivelig opplevelse, ikke var det spesielt kaldt heller. Jeg hadde før valgt et lite nødtelt før jeg hadde tatt med meg fjellduken på en hytte til hytte tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lett vindsekk er jo laget av samme materiale som en tynn treningsjakke, ikke sant? Holder vindsekken deg varmere enn en jakke gjør? Jeg tror det, men mannen min påstår det motsatte. Skulle gjerne høre fasitten av noen som har erfaring med vindsekk.

Hvis den holder deg varmere enn en jakke, blir det i så fall forårsaket av at den beskytter flere kroppsdeler mot vind (hode og bein), eller gir den i tillegg et telteffekt (oppvarmet luft)? Er den effekten fortsatt der når det stormer?

Hva er lurest å ta med på tur for å bruke i pausene: en vindsekk eller en tykk dunjakke? Hvis de veide det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vindsekk vil jo også ta vare på varmen man puster ut. Det er også nok plass til at man kan spise og drikke i den. Dun eller vind-sekk? Vanskelig spørsmål. På lengre turer har jeg både dunjakke (kort uten hette) og vindsekk. Vindsekken er hjemme på toppturer.... For meg er dunjakken det isolerende laget. Jeg har den utenpå skall-bekledningen, slik at jeg slipper å ta av meg for å ta på meg. (Selv har jeg alltid med et lite overlevelsesteppe - en folie på 20 gram eller noe slikt.....har ikke hatt bruk for det ennå )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vindsekk er igrunnen et telt uten stenger. Man lukker seg helt inne i et helt vindtett skall som dermed reduserer varmetap som vinden skaper. Er man 2 i sekken desto lunere blir det. Ser på sekken som en sikring og en måte å komme i ly hvis været skulle bli dårlig ved rast eller som en siste utvei som nødbolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har den ufora jerven-duken er den jo i praksis det samme som en vindsekk. med unntak av størrelsen. og man får plass til to om man sitter i tog... ta i alle tilfeller med det lille nødflagget, det er hendig om uhellet skulle være ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke nølt med å bruke jervenduken som vindsekk, også vinterstid. Plass til to gode venner (man trenger ikke sitte i tog i jerven orginal, på siden av hverandre går helt greit - men trangt er det jo).

I mine øyne har jervenduken flere bruksområder enn en tradisjonell vindsekk, i tillegg til at jeg TROR den funker minst like bra som nødly. Men det finnes sikkert noen på forumet med praktisk erfaring fra både jerven og vindsekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lett vindsekk er jo laget av samme materiale som en tynn treningsjakke, ikke sant? Holder vindsekken deg varmere enn en jakke gjør? Jeg tror det, men mannen min påstår det motsatte. Skulle gjerne høre fasitten av noen som har erfaring med vindsekk.

Hovedpoenget med vindsekk uansett type / merke er at man skaper sitt eget mikroklima. Luften som du varmer opp, blåser ikke bort. Selv om vindsekken har relativt dårlig isolasjonsevne (stort varmetap), vil det likevel være varmere inne i vindsekken enn utenfor. Og vindsekken dekker HELE kroppen, evt flere kropper.

Her er resultatene fra en SINTEF-test som jerven gjengir på sine skrytesider (selvskryt skal man lytte til o.s.v.)

https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4440/

I en test hadde man -14 ute og +9 inne i fjellduken orginal. Eneste varmekilde var personen inni, med vanlig fjellutstyr.

Ikke dermed sagt at man ikke fryser i en vindsekk/jerven duk, det er bare et spørsmål om å sitte i ro lenge nok...

Edit: Blir så vindsekk varmere enn en ekstra jakke? Kommer an på jakken, hvor kaldt det er, hvor mye det blåser, hvem som har den på etc... I eksemplet over så måtte du spurt deg selv: Er jeg varmere UTEN jakke i vindstille +9, eller MED jakke i -14 ute ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg har skjøl en jerven duk. den bruker jeg både på toppturer og og på langeturer. det eineste jeg ser at en vindsekk slår en jervenduk er på vekta.! jerven duken er utrulig bra og ha for både pauser på turer og i nødstilfelle. jeg anbafaler og gå for jerven duk vis jeg har vært deg. detter er min mening da=) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak Bivi Bag.

Jeg er knallfornøyd så langt etter noen måneder med min.

Det er den nye utgaven av Vindsekken, og den har nå fått et lag alu-folie på innsiden. :D

Blir veldig hurtig varm i den, og er både ganske lett og billig - helt genialt produkt.

Eneste minus er at den er såpass tett at det blir klamt og tildels meget fuktig om man bruker den for lenge av gangen.

Definitivt noe å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den gamle gule og grønne vindsekken til Ajungilac. Eneste forandring jeg har gjort er å feste ei line og en carabinkrok til å feste rundt livet . Sikring når det blåååser, altså. Jeg har ikke måttet overnatte i den ennå. Men det er vel noen der ute som har natta ute i vindsekk e.l. Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov i den med sovepose (men ikke telt selvsagt) på Hardangervidda i -8. Lå rett på bakken uten noe levegg eller lignende. Det funket bra tross endel vind. Det var dog ganske fuktig på innsiden. Min er dobbel og jeg brettet ca halvparten under meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en jervenduk type thermo hunter, finnes ikke noe bedre. sov ute med og sovepose + liggeunderlag for ei uke sia på finnmarksvidda, godt -15 minus og vind, null problem, har også ligget ute med kun jervenduk i -15 med liggeunderlag, du fryser jo selvfølgelig litt men det fungerer! og blir du kald, tar du noen pushups hehe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en jervenduk type thermo hunter, finnes ikke noe bedre. sov ute med og sovepose + liggeunderlag for ei uke sia på finnmarksvidda, godt -15 minus og vind, null problem, har også ligget ute med kun jervenduk i -15 med liggeunderlag, du fryser jo selvfølgelig litt men det fungerer! og blir du kald, tar du noen pushups hehe :wink:

Har man liggeunderlaget inni duken og under posen eller ute og under duken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye lufting kjører dere når dere overnatter i jervenduken? Har selv ligget i jervenduken, men føler ikke at jeg kan lukke den helt igjen pga av tilgang på luft.. har som regel 10-15 cm åpning ved hodet, men da blir jeg jo kald i ansiktet.. synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en åpning i duken. Har våknet opp et par ganger fordi åpningen har lagt seg slik at luft ikke kommer ut/inn. Det er en ubehagelig opplevelse. For å holde ansiktet varmt, bruker jeg balaclava og snører igjen posen så mye at bare munnen og nesen stikker ut. Du kan jo eventuelt kjøpe ranerhette med åpning kun til øyne/nese/munn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå endelig skaffet meg en vindsekk. Valgt falt på Helsport sin. Fordi den er lett i vekt, stor nok til 2 personer og har en akseptabel nok medlemspris hos turistforeningen (kr. 690). Dessuten virker det som Ajungilak sin ikke lenger blir solgt. Jeg skal ta den med førstkommende helg og prøve den ut. Må da nesten håpe på litt surt vær... Det er lenge siden jeg har gått på ski høyt på fjellet med fint vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har som regel 10-15 cm åpning ved hodet, men da blir jeg jo kald i ansiktet.. synspunkter?

Hadde samme problem, forslag til løsning:

Balaklava, trekk den opp over munnen + romslig lue, trekk den ned over øynene = kun liten pusteåpning til nesetippen.

Dette fungerer bra for meg, og lue kan lett dras litt opp uten å ødelegge "oppsettet" om man hører noen merkelige lyder, eller av annen grunn vil titte ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Som bruker av vindsekk (Ajungilak - gul vanntett bak, grønn pustende foran) på fjellturer i mange år har jeg hatt stor glede og nytte av den ved rast o.l. Med to stykker inni, blir det betydelig varmere enn utenfor, og den tar ganske bra av for litt vind.

Men jeg har aldri testet den i skikkelig grisevær - før vinterferien iår. Testen var ikke som følge av noen akutt behov, men ble gjort på en kortere tur for å sml med en tykkere Jervenduk som jeg har, testen er allikevel realistisk mht forhold som kan kreve behov for vindsekk.

Testdata :

Oppstigning fra 30 moh (regn, liten kuling), til 700 moh (hagl/sludd, stiv kuling, men med liten storm i kastene over fjellrygg - hvor vindsekk ble testet). Periodevis snødriv med 0 sikt, samt innslag av is/hagl som gjorde det umulig å se.

Terreng : Åpent, 30 cm snø/skavlete. Ikke mulig å finne le, ikke mulig å benytte ski på vindsekk

Temperatur :rundt 0.

Testobjekt : Gjennomsvett etter oppstigning, 1 lag super, 1 tynt lag ull + goretex.

Test :

Åpnet sekken for å ta ut vindsekk (ryggsekk fylt med snø), men ganske lett å få vindsekken over seg og knyte igjen i bunnen (å sette opp telt ville vært meget vanskelig).

Å skifte på seg ekstra ullgenser går etter mye strev, da duken vrenger seg rundt meg og omfavner meg helt.

Sitter så på ryggsekken.

Duken slår kraftig, må holde hendene rundt ansiket og sitte med bøyd nakke, i tillegg stramme duken ned og under meg.

En liten restglippe nederst fyller raskt flere liter snø inni duken, jeg klarer å trekke den ned under meg og tette igjen. Sitter i fosterstilling..

Det er overdøvende lyd inni.

Pga vind kaster duken så mye på seg at det forplanter seg til luften inni og forsterker nedkjølingen.

Det føles kun marginal temp. økning inni i duken, det er for mye bevegelse og kommer for mye frisk luft via den grønne pustende delen på duken.

Samtidig kastes den snøen som kom inn rundt omkring og gjør det hele mer vått/fuktig

Skjelving starter etter 10-15 minutter, vanskelig å drikke fra termos da jeg blir "dyttet" hit og dit.

Avbryter test etter 30 minutter, har da kraftig skjelving. Uten tørre klær og sovepose er jeg svært usikker på om man ville overlevd natta. Men nå var jo dette heldigvis bare en test, innenfør mobildekning og med kort vei ned igjen, puh :shock:

Konklusjon

Under seriøse forhold er enkel vindsekk kun marginal bedre enn ingenting, som noen sier lengre opp - det blir som en ekstra treningsjakke. Bedre overlevelse kan sikres hvis man i tilegg finner ly slik at vindpåvirkning kan redusere og dermed øke den indre "sekke" temperaturen. I tillegg tørre klær og mer isolasjon.

Noen som har gjort seg noen erfaringer med Jervenduk under vanskelige forhold, hvor mye bedre er den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tur med tre kompiser for to år siden. Vi skulle gå fra hytte til hytte over saltfjellet.

Den første etappen var lang, og vi var avhengige av relativt gode forhold for å nå frem i henhold til tidsplanen. Føret var dyp puddersnø, temperaturen var ca -10 og det blåste (ca 15m/s). Vi brukte veldig lang tid. Da vi var omtrent halvveis (etter ni timer slit), tettet det til med snø, og vi kunne ikke lenger orientere med kart. Valget var klart: vi måtte tilbringe natten i nødbivuakk.

Vi hadde alle 3-sesongs sovepose. Jeg hadde med en jerven kingsize (plass til to), to kompiser hadde hver sin jerven extreme, og sistemann belaget seg på den ekstra plassen jeg hadde i min duk. Det skulle vise seg at han som belaget seg på min ekstra plass i duken, også belaget seg på å dele liggeunderlaget mitt (noe han mente var unødvendig fordi vi skulle jo sove på hytte :shock: )

Dette har han fått høre omtrent daglig i etterkant!

Å lete etter en snøskavel i "den hvite verden" var håpløst, så vi grov oss rett ned i snøen for å slippe unna vinden.

Deretter var det bare å legge ut jervenduker, liggeunderlag og sovepose. Fire kalde, og utslitte karer ble etter kort tid fire varme fornøyde karer. Aldri i livet om vi hadde trodd at det skulle bli så godt og varmt inni duken. Det la seg naturligvis snø på dukene, både fordi det snødde, og fordi vi lå nedi et le-hull. Det var det ingen av oss som merket før vi hadde sovet noen timer, og tilfeldigvis våknet opp. Det var bare å løfte litt på duken fra innsiden, så ramlet snøen av. Vi sov i tretten timer!

Dagen etter var været klart, men tidsskjemaet var busted, så vi hadde ikke nok tid til å fullføre ruta fra A til B, så vi måtte snu og dra hjem igjen.

Etter denne turen har jeg hatt vanskelig for å legge på tur uten jervenduken. Det går hvis jeg har med telt, men selv på dagsturer om vinteren, har jeg den med. Jeg kan uten en promille tvil i mitt hjerte anbefale andre å skaffe seg jervenduk. Den reddet muligens livet til fire karer på saltfjellet for et par år siden!

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikkje testa duken min i skikkelig grisevær. men på folkehøgskulen vart det eit par dager med "snorking etter rein", seint i jakta vart eg og ein til overraska av sludd og litt småsurt vær ein plass mellom taumevatn og rosskreppfjorden. så vi fann det best å sette og ned og titte litt. eg sovna ganske raskt til tross for sluddet som klaska mot nasetippen. hadde på meg ullundertøy, goretex og fjellduken thermo. eg kan ærlig talt ikkje tenke meg at en vanlig vindsekk kan konkurrere på annet enn vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.