Gå til innhold
  • Bli medlem

Ivrig nybegynner (turtups)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har som 40-åring nylig oppdaget fjellivets gleder. Har alltid vært glad i naturen og turliv, men aldri vært noen "fjellgeit"! Jeg kunne tenkt meg noen turforslag som jeg kan starte med i det små. Har som mål å komme meg på Galdhøpiggen i sommer. Er i normalt god form, og har ingen problemer med dagsturer. Er ikke så godt kjent med fjellheimen så jeg er takknemlig for alle tips!!!

Aldri for sent å begynne....... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor skal man begynne..... ;)

Galdhøpiggen er en fin tur, særlig hvis du går fra Spiterstulen. Da får du gå på fjell og urd i stedet for bre, og turen innebærer bare en veldig kort brepassering uten sprekker. Gå litt tidlig, så slipper du å komme opp samtidig som de laaaaaaange taulagene fra Styggebreen.

Ellers har vi jo en lang serie med fine begynnertopper. F.eks. Kyrkja fra Leirvassbu... Jotunheimens geografiske midtpunkt, med flott utsikt :) Omtrent like nært Leirvassbu ligger Stetinden, en grei topp med flott utsikt mot Storebjørn m.fl.

Jeg kan nevne flere slike topper, men får vel la andre slippe til også... :) Håper det var toppturer du var ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Må jo innrømme at jeg er litt hekta på topper da!! Litt skeptisk på steder som krever klatring og adrenalinkick, men man må jo bekjempe noen terskler her i livet. takker for tips, de er herved notert. Var innover mot Snøhetta i september, men kom ikke til topps pga dårlig vær. Får prøve igjen...... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre fine begynnertopper er også:

* Rasletind fra Valdresflya, en av de lettest tilgjengelige over 2000 m.

* Fra Memurubu: Surtningssui, som har sti helt opp. Besshø er også lett tilgjengelig fra Memurubu.

* Fra Glitterheim er selvsagt Glittertind lett å bestige, likeså Nautgardstind og Ryggjehø.

Og mange flere kan nevnes... Rondane har også noen lette toppturer, og du må for all del prøve deg på Snøhetta igjen. Utsikten fra Snøhetta er vel verdt turen, så sant du ikke går i tåke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fannaråken er en flott topp hvor du i sommersesongen også kan overnatte på betjent hytte på toppen. Utsikten mot nordsiden av Skagastøls/Styggedals-massivet er spesiell. Dit kan du bli ført opp av en brefører. Sognefjellshytta eller Krossbu er stedet for påmelding og info. Eller du kan ta den litt lengre varianten fra Turtagrø som ikke innbefatter brepassasjer.

En annen flott tur som ikke innbefatter toppbestigninger er turen Sognefjellshytta - Skogadalsbøen - Vetti - Øvre Årdal. I pent vær overgår den selv Aurlandsdalen etter mitt syn.

Gjendebu - Memurubu over Bukkelægeret er en finere tur enn Besseggen med hensyn på utsikten. Tar du med Besseggen på vei tilbake er dette en todagerstur fra Gjendesheim.

Når du er ferdig med dette og har besteget Galdhøpiggen (fra Spiterstulen) og gjerne Glittertind også, har du fått med deg det flotteste av Jotunheimen og kan fortsette med andre fjellområder i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man tolke svarene du har fått Berit, er det kun et fjellområde i Norge, nemlig Jotunheimen. Selv har jeg slitt mine fjellsko for det meste i Møre og Romsdal og jeg kan på det varmeste anbefale deg å titte litt nordvest for vakre Jotunheimen også. Innerdalen, Sunndalsfjella, Romsdalsalpene, Tafjordfjella, Sunmørsalpene, Atlanterhavet som bader i solnedgang, frodig og variert natur og fjell for alle nivåer. Jeg kunne skrevet side opp og side ned om flotte turer............ Ikke se deg blind på Jotunheimen, selv om det er Jotunheimen som det stort sett alltid skrives om her inne på forumet. Ikke noe galt om Jotunheimen, men Norge har så mye vakkert fra nord til sør, at du bør tenke deg godt om før du legger ut på tur.

Kjempebra at du har fått interessen for fjell ja, selv i din unge alder :) er det ikke for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Berit – hyggelig å se en jente i forumet – det er jo blitt ganske mannsdominert her inne etter hvert:-)

Kan jeg få friste med Trollheimen? De klassiske turene her er jo ”Trekanten” og topptur til Snota og disse står beskrevet på sidene til Trondheim Turistforening. Men vi har også mange andre flotte turer å by på, spesielt hvis du ikke går etter merka stier. Kårvatn innerst Todalen er et flott utgangspunkt – har selvbetjeningshytte hvis du foretrekker å overnatte under tak. Dagsturmulighetene herfra er mange - her er 3 forslag:

1. Opp den bratte Neåstien og videre inn Neådalen og opp på Neådalssnota (1621 moh).

2. Opp lia mot Grinaren (1485 moh) og opp på denne – videre innover og opp på Slangelifjellet (1486 moh).

3. Opp etter merka sti mot Bjøråskaret, ta opp til venstre ved stidele til Snekkardalen, opp på Skjerdingfjellet (1465 moh) – etter eggen bortover denne (luftig!) og kom ned i Bjøråskaret – flott utsikt mot Innerdals-/Sunndalsfjell og Tårnet.

Ellers kan du kjøre fra Kårvatn mot Surnadal og ta inn Østbødalen og Søyådalen. Start ved enden av veien på høyre side av dalen og gå ”Søyådalen rundt” – først opp lia i Snøfjellet over Knubban og opp på Trollhøtta (1291 moh) – denne har 4 markerte topper som du går over (luftig mellom de 2 første! Her står du bokstavelig talt med en fot i hver dal), ned i et lite skar og opp på Pekhøtta (1396 moh), ned fra denne og opp på Blånebba (1421 moh) ned fra denne om Blånebbvatnet og ned lia til Søyådalen igjen – dette er en lang dagstur.

Nevner også at du kan nå Snota (1668 moh) på dagstur fra der vegen stopper innerst i Folldalen (flott maiskitur!) Kan også nås på dagstur fra Vindøldalen, da slipper du å gå over breen – ta med sykkel, det meste av veien innover Vindøldalen er stengt for trafikk for dem som ikke er så heldig å ha nøkkel.

Dette er egentlig bare starten.......:)) Vær forberedt på å tåle en del høydemeter – fjellene her er ikke så høye som enkelte andre steder i landet men du starter lavt og oftest med ei bratt li – her er det full guffe i mot fra første skritt.

God tur

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Tommy, men hvis man bor østpå er det langt til Møre og Romsdal.

De turforslagene jeg har kommet med gjør at du får sett det flotteste av Jotunheimen på en drøy uke. Og for all del : glem Rasletind !

Sør for området Tommy med god grunn er så entuisastisk for finnes Skarvheimen. Et ypperlig område både for toppturer og tradisjonell fjellvandring. Kanskje et litt mer tilgjengelig og enklere område å ferdes i enn de andre forslagene du har fått her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei og takk for mange tips.

Er helt enig i at sidene er mannsdominerte!!!

Selv er jeg fra Møre og Romsdal, og vakre Innerdalen er en plass jeg har besøkt flere ganger. Anbefales på det sterkeste!!!

Har notert alle tips jeg har fått, så nå er det bare å legge i veg :)

Gleder meg til mange flotte turer når snøen forsvinner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit skrev:

Selv er jeg fra Møre og Romsdal, og vakre Innerdalen er en plass jeg har besøkt flere ganger. Anbefales på det sterkeste!!!

Hvis du også bor i Møre & Romsdal holder du jo til i midt i hjertet av norges mest spektakulære fjell, stort sett da.

Hør på Haldis og Tommy og glem Jotunheimen inntil videre. Dit kan du reise for litt variasjon sånn innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var vi der igjen... Jotunheimen vs. andre fjellområder. Samme gamle debatten en gang til... En debatt "de andre" alltid vil tape :)

Et par andre fine turer; Bukkehøi og Dumhøi fra Geitesetri i Leirdalen (Jotunheimen :)). Begge turer er enkle, men førstnevnte krever passering av elva Søre Illåi. Enklere jo lengre inn mot Søre Illåbrean man går. Bukkehøi gir en fantastisk utsikt over våre flotteste fjell, samtidig som den mektige østveggen gir litt høydefølelse. Dumhøi er en kjedelig topp, men du kommer tett innpå mitt favorittfjell; Skardstinden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at du bor i Osloområdet:

Dagsturer på fjellet med utgangspunkt i Oslo er faktisk helt greit (dersom man har bil). Jeg gjør det ofte selv. Mulighetene er særlig:

- "Høgfjell" som er 1010 meter og ligger to mil nord for Hønefoss. Snilt terreng som egner seg best for skiturer men fin utsikt. Ca 1.5 time å kjøre hver vei

- Vikerfjell litt lenger nord har masse fine turer både sommer og vinter. Fine oppkjørte skispor, men også muligheter for skiturer/fotturer utenfor folkeskikken

- Norefjell er best fra Eggedalssiden slik at man får et par mils avstand til skianlegget. Gråfjell (1466) er en utrolig fin topp hele året. ca 2 timer å kjøre hver vei til utgangspunktet Tempelseter

- Blefjell. Vet ikke så mye men har tenkt meg dit i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ski i ditt "nærområde" - Storlidalen (parkering Storli - overnatting Bårdsgården, Bortistu eller Negard Storli) har mange flotte turmuligheter. Halsbekkhøa, Storbekkhøa, Tohatten og Slangelifjell er fine 5 -6 timersturer. Greie turer om ikke skredfaren er ekstrem og du ikke tenker over veivalget. Kråkvasstind er flott, men et par timer lengere og kan være tung. Storsomrungnebba/Storsalen er fristende, men siste biten er kliving og lite trivelig uten stegjern og isøks om vinteren. Er været surt, kan man ta turen rundt Høa, eller til Vassendsetra f.eks. Men det er ikke så mye snø - var på Slangelifj for 14d siden, brukbart men hardt og veldig avføket mot sørvest. Siste uke har de vært mye mildvær og sterk sørøst, har nok tæret.

En annen fin tur i Oppdalsfjell er å få skyss til høyeste pkt på Nerskogveien - opp mot øst og sørover til Blåøret. Evt avstikker via Brattskarven - kan gå en rampe opp fra vannet innunder for toppen på vestsida. Fra toppen av Blåøret er det preparert spor og i heldige tilfelle løssnøkjøring i starten 900 høydemeter ned til bunnen av et v de tre alpinanlegggene i Oppdal. 7 km - 10-15 min...

Orker du 1700 høydemeter og synes det er kurant å ta deg ned henget i Vangslia med de skia du skal bruke, kan Dronningkrona anbefales. (Det er litt slakere ennhenget i Vangslia - den sk. 700-metersbakken)

Osv osv. - å se på kartet er frustrerende, det er nok for flere liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Topp at det dukker opp jenter i dette forumet! Er mye inne og leser, og må innrømme at jentene er fraværende!!!

Synes det er flott at du har oppdaga fjellet. Jeg har i alle år vært sofagris, men starta med fjellturer for to år siden(i voksen alder), og har ikke angra ett sekund. Noe bedre enn en tur i fjellet finnes ikke!!! Det er rekreasjon for kropp og sjel.

Siden du er fra Møre og Romsdal, vil jeg tipse deg om å starte med Sunndalsfjella. Det er enkle turer for oss nybegynnere.

Fjordruta skal også være en flott opplevelse. Den satser jeg på i sommer.

Må innrømme at det er med litt munterhet at jeg registrerer at det er litt diskusjon om hvilken "fjellheim" som er den flotteste!

Har selv vært mye i Sunndalsfjella, Romsdalsfjella og Jotunheimen.

ALLE områder har sin sjarm!!!

God tur til Galdhøpiggen. Var der i fjor, og det var en personlig seier!!! Flott opplevelse.

Ønsker deg god fornøyelse i fjellheimen hvor det enn måtte være!

Hovedsaken er å komme seg på tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Berit

Bare en liten hilsen til deg som har oppdaget fjellet!!!! Så flott å høre :D

Vi er en jentegjeng (6 stk) som for 3 år siden startet et nytt og sunnere liv. Ut på tur - aldri sur.

Det første året gikk med på trening og korte turer, men de to siste årene har vi vært på tre helgaturer pr år. Vintertur på ski, vårtur/sommer og høsttur. Vi har det ubeskrivelig moro, men samtidig er dette alvor. Vi har hatt opplæring i bruk av kart og kompass, og tatt kurs i førstehjelp.

Sist høst var vi på Fannaråken, og Tafjordfjella er også besøkt.

Vi er ikke akkurat noen tindesamlere, men det er en seier for oss når en topp er nådd. Rondane er utrolig vakker om høsten - anbefales!

Det viktigste for oss er å komme oss ut i fjellet ,samt å ha det gøy sammen. Og etter en dagsmasj vet vi at det venter en god flaske rødvin på hytta! Da er dagen fullkommen :D

Det nest beste er at disse helgene er VÅRE!! Garantert fri for ektemenn og barn.

Vi ønsker deg lykke til med fjellivet Berit!

Hilsen Mia, Torill, Kirsti, Karin, Vilde og Anne Beathe

(ps:carpe diem betyr grip dagen. Vårt motto!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei og tusen takk for mange flotte turforslag!!! Setter stor pris på det! Jeg kommer til å vurdere alle tips jeg har fått, og kommer til å legge i vei uansett hvor i landet det er!

Legg for all del fogderistriden igjen hjemme før dere drar til fjells :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Husker godt at Slogen ligger der, jo. Jeg er faktisk ganske god i norsk geografi. Jeg er likefullt lei av at det kommer unger fra nordvestlandet og bryter inn hver gang man har en hyggelig diskusjon om turmål i Jotunheimen.

- Nei, jotunheimen er oppskrytt, kom til Røre

- Det er mye brattere i Momsdal

osv osv.

Dere bønder må begynne å roe dere, og ikke være frekke mot Norges eneste høyfjellsområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for det Tommy :D

Ja jeg legger i vei. Bryr meg ikke om jeg må utfordre fylkesgrensene! Hovedsaken for meg er å utfordre mine egne grenser og få en flott opplevelse i fjellet!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit,

her er tre kremtopper som en nybegynner kan klare dersom innstillingen og været er bra:

Store Knutsholstind - Du går opp fra Gjendebu

Tjørnholstind - Du går fra Valdresflya, via Raudhamrene

Store Dyrhaugstind - Enkel rygg opp fra Turtagrø, og morsom egg siste stykket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ruten Haukelidsæter - Hellevass er Vesle Nup en fin avstikker, eller som dagstur fra Haukelidsæter. Ikke langt, ikke høyt og ikke bratt, men vid utsikt.

USM *):

Blodig biff - vet du ikke det er ut, Tom? (Liker det jeg og, men jeg er jo uansett gått ut på dato...) Om du ikke jakter eller kjenner en jeger, må du i alle fal avfinne deg at du er avhengig av en bonde for å få den bifen, enten hun er i Norge eller Argentina. Maten kommer fra et sted før den ender i butikken, skjønner du.

*) USaklighetsModus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit,

Et par tips for ekte - flotte - begynner-topper.

Kombinasjonen innsjø og fjell synes jeg selv er flott. Derfor synes jeg Besshøe fra Gjendesheim var en fin tur. Oppover mot Bessvatn med praktfull utsikt innover Gjende. Trolsk morgenstemning (hvis du starter tidlig nok). Det er ren gåing opp til toppen. Temmelig lang tur riktignok med 1300 høydemetere.

Ellers vil jeg absolutt anbefale Skogshorn i Hemsedalsfjellene. Praktfull utsikt i alle retninger, men særlig nord og syd. Fin og lett sti til toppen. Atskillig mer besøkt enn Besshøe. Da jeg var der, påsto en annen kar at det var Gaustatoppen vi kunne se i det fjerne: ca. 100 km vekk visstnok!! Ellers ligger hele sydkanten av Jotunheimen som en flott rad av topper. Stor parkeringsplass nede ved veien. Circa 850 høydemetere og ikke for lang tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei i igjen Berit.

Som nordmøring, oppvokst med fjell og sjø, kan jeg på det varmeste anbefale den nye Fjordruta. Variert natur med en soldnedgang du ikke finner maken til.

Sett av to dager til å bestige noen av toppene på Tustna og si ifra om du trenger guide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som nordmøring, oppvokst med fjell og sjø, kan jeg på det varmeste anbefale den nye Fjordruta. Variert natur med en soldnedgang du ikke finner maken til.

Var på Hardbakkhytta søndag (en av hyttene på fjordruta), må være den Turisthytta med flottest beliggenhet i landet - du ser den ikke før du omtrendt snubler i taket på den der den ligger godt skjult i terrenget på TOPPEN av et fjell med 360 graders utsikt til fjellheimen og havet - til og med badekulp er det der oppe. Føret var kjempe....., men nede i liene begynner det å blir skummelt råtten snø - kan tro vi er langt ut i april.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.