Gå til innhold
  • Bli medlem

pakkposer


Jan Kristian

Anbefalte innlegg

Annonse

Vet ikke hvilken størrelse du tenker på og til hvilket bruk, men om de skal brukes til oppbevaring av klær, førstehjelpssaker, bålmateriell osv i sekken er D-ringer unødvendig, skal du derimot i bjørneland med mat er 2 d-ringer å foretrekke, spesiellt på kanotur. Monseneffekten har tatt helt av også på D-ringer :P

BTW tror de tynneste Sea to summit har ringer bare på den ene siden hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel i grunnen bare de litt større man trenger to D-ringer på, da disse kan fylles med litt vekt?

kjøpte en som var noe gjennomsiktig, og en som var meningen å bruke til liggeunderlag.

den gjennomsiktige er fin, men den andre er i grunnen helt ubrukelig. noen forslag til hva jeg kan bruke den til?

(liggeunderlaget er for stort til at det passer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel i grunnen bare de litt større man trenger to D-ringer på, da disse kan fylles med litt vekt?

kjøpte en som var noe gjennomsiktig, og en som var meningen å bruke til liggeunderlag.

den gjennomsiktige er fin, men den andre er i grunnen helt ubrukelig. noen forslag til hva jeg kan bruke den til?

(liggeunderlaget er for stort til at det passer)

KJøp et mindre liggeunderlag?? :P :P

passer sikkert til sommersoveposen din, div klær, nødutstyr, bålutstyr osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hittil har jeg stort sett pakket i plastposer/søppelsekker, og lagt disse i sekken, men hadde tenkt å prøve meg med pakkposer istedet. Ser for meg at det kanskje er lettere å holde orden da. Her er det jeg tenker jeg trenger:

- En pose til soveposen. (gjerne med komprimeringsmulighet, slik at jeg kan sløyfe soveposetrekket jeg har nå. Soveposen min er en Ajungilak kompakt ett eller annet (super tror jeg den heter) der trekket er såpass slitt at det hverken er vanntett eller vannavstøtende)

- Pose til klær. Ca 30 liter?

- Pose til mat

- Pose til diverse ting og tang (førstehjelpsutstyr, kamera, osv osv.) Kanskje 2-3 små poser.

Tenker jeg kjøper flere poser etterhvert hvis jeg finner det nødvendig.

Må legge til at jeg sikkert klarer meg med kun en D-ring (har ingen umiddelbare planer om turer til bjørneparker eller lignende :) )

Jeg vil heller ikke ha noen som veier for mye, satser på å i utgangspunktet prøve noen lette, og som ikke koster en formue.

Det er også en fordel med forskjellige farger på de, hvertfall hvis jeg kjøper flere av samme størrelse.

Hvilke pakkposer anbefales av dere her på forumet, til det bruket jeg har beskrevet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har jeg stort sett pakket i plastposer/søppelsekker, og lagt disse i sekken, men hadde tenkt å prøve meg med pakkposer istedet. Ser for meg at det kanskje er lettere å holde orden da. Her er det jeg tenker jeg trenger:

- En pose til soveposen. (gjerne med komprimeringsmulighet, slik at jeg kan sløyfe soveposetrekket jeg har nå. Soveposen min er en Ajungilak kompakt ett eller annet (super tror jeg den heter) der trekket er såpass slitt at det hverken er vanntett eller vannavstøtende)

- Pose til klær. Ca 30 liter?

- Pose til mat

- Pose til diverse ting og tang (førstehjelpsutstyr, kamera, osv osv.) Kanskje 2-3 små poser.

Tenker jeg kjøper flere poser etterhvert hvis jeg finner det nødvendig.

Må legge til at jeg sikkert klarer meg med kun en D-ring (har ingen umiddelbare planer om turer til bjørneparker eller lignende :) )

Jeg vil heller ikke ha noen som veier for mye, satser på å i utgangspunktet prøve noen lette, og som ikke koster en formue.

Det er også en fordel med forskjellige farger på de, hvertfall hvis jeg kjøper flere av samme størrelse.

Hvilke pakkposer anbefales av dere her på forumet, til det bruket jeg har beskrevet..?

Pose til klær:

Burde ha 2 poser;

En med lue, votter, skjerf, tykkgenser osv.

En med vanelig klær.

Det jeg har er en på 15 L og en på 10 L og det holder i lange baner.

Pose til diverse ting og tang:

Jeg har en pose på 5 L som jeg bruker til det, det holder i lange baner. Men vil heller anbefale mindre poser og flere enn å ha en på 5 L.

En pose til soveposen:

Må ikke ha kompringsmuligheters siden du presser luften ut av posen slik at du vil få en lignede effekt når man gjør den vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på anbefalingen av Sea-To-Summit posene!

Pakker nå "alt" i sekken i slike poser, og det gjør det enkelt og ryddig å finne frem. I tillegg er det praktisk dersom man overnatter under tarp el. lignende., da man kan la pakkeposene ligge ute uten å være redd for at ting blir vått!

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har kjøpt pakkposer fra 2 forskjellige produsenter, "Hagløfs" (G-Sport) og "Lifeventure" (MX-Sport). På siste tur merket jeg at den største posen jeg har, en Hagløf-pose på 20 liter, var revnet. Det var første turen posen var i bruk! En nødreperasjon med isolasjonstape fungerte til en viss grad der og da. Den revnet i den delen av posen som har gjennomsiktig plast, og etter nærmere studering såg det ut som at posen er av et tynnere og litt "sprøere" materiale akkurat på den gjennomsiktige delen av posen.

Det ble ikke så vått resten av turen, så klærne som var oppi forble heldighvis tørre.

Så bar det rett av gårde til G-Sport for å reklamere. Damen bak disken hadde ikke vært borti dette problemet på disse posene før, men det var ikke noe problem å få igjen pengene for den, så lenge jeg hadde kvitteringen med. Hun mente det var et engangstilfelle, og en tilfeldighet at det skjedde med akkurat denne posen. Håper hun har rett, for når en 20-liters pakkpose koster 249 kroner forventer jeg mye lengre holdbarhet.

Er det noen andre som har prøvd Hagløfs sine poser og vært borti samme problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen andre som har prøvd Hagløfs sine poser og vært borti samme problemet?

Har to Haglöfs-poser. Kjøpt høsten 2007. De har vært i bruk på 3-4 vinterturer, og har bare positive erfaringer. Nå skal det sies at de ikke har vært utsatt for mye juling enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to Haglöfs-poser. Kjøpt høsten 2007. De har vært i bruk på 3-4 vinterturer, og har bare positive erfaringer. Nå skal det sies at de ikke har vært utsatt for mye juling enda.

Har du de med ekstra "vindu", eller bare de mindre som ikke er gjennomsiktig? Tror det er de som er 20 liter og over som har dene gjennomsiktige delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte pakkposer i bokklubbens "Villmarkstorg" 4 poser a 88, 35, 25 og 16 liter. 286,- for hele stasen. Har fungert utmerket på en telttur, og som pulkposer på en Paris-pulk i hele påsken og vinterferien. Kan trygt anbefales til normal bruk.

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/side.do?dokId=500415

Må dog si at jeg vurderer å kjøpe en pakkpose med ventil til dunposen for å kunne komprimere den skikkelig, men da er det vel en fordel å skaffe seg posen først... :wink: I den forbindelse, er det noen som har erfaring med posene fra Roberts? Spesielt disse? http://www.roberts.pl/Cat1_02.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte eit sett ( 3 poser ) på prima-villmark.no gått fornøyd med dei sålangt! 5 - 10 - 15 liter ;) det er også D-ringer på alle posene=) heil perfekte på både dags og lengre turer :lol: Prisen var og ganske brukbar! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker:

20 L Sea to Summit til klær.

13 L Ortlieb ps17 til mat. (Har to D-ringer)

2 L Sea to Summit til førstehjelpssaker

2 L Sea to Summit til reparasjonssaker/sikkerhetsutstyr

2 L Sea to Summit til bålting. (Tørr never, fliser, gress + fyrstikker)

1 L Sea to Summit cordura til fotoapparat og mobiltelefon

6 L Sea to Summit Nylon pose til svartkjela :P

Vurderer også å kjøpe en/flere pakkpose® til soveposen(e) og en til ting som ellers ligger strødd i sekken :D

Mvh

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd Piteraq Hardware Isortoq, vanntette pakkposer med ventil?

Har hatt en 5l i over et år. Brukt den til mat på småturer. Skarpe kanter har tidligere lagd hull på Sea to Summit-posene for samme bruk. Piteraqen fungerer fint. Ventilen er fremdeles tett.

Kjøpte for noen månder siden 15l og 25l på salg på Sportsnett. Bruker 25l til vinterposen, men den er i største laget. Den er super som "liggeunderlagforlenger"/pute (litt klær inni, og blås den opp til passe størrelse). Stoffet er meget sterkt, sømmene også, men er litt usikker på hvor lenge ventilen holder. Vekten er lav, i forhold til slitestyrke. Litt vanskelig å presse lufta ut av soveposen gjennom ventilen, men kompresjonsremmen som følger med hjelper (den er forøvrig genial for å feste "puta" til liggeunderlaget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd Piteraq Hardware Isortoq, vanntette pakkposer med ventil?

Har hatt en 5l i over et år. Brukt den til mat på småturer. Skarpe kanter har tidligere lagd hull på Sea to Summit-posene for samme bruk. Piteraqen fungerer fint. Ventilen er fremdeles tett.

Kjøpte for noen månder siden 15l og 25l på salg på Sportsnett. Bruker 25l til vinterposen, men den er i største laget. Den er super som "liggeunderlagforlenger"/pute (litt klær inni, og blås den opp til passe størrelse). Stoffet er meget sterkt, sømmene også, men er litt usikker på hvor lenge ventilen holder. Vekten er lav, i forhold til slitestyrke. Litt vanskelig å presse lufta ut av soveposen gjennom ventilen, men kompresjonsremmen som følger med hjelper (den er forøvrig genial for å feste "puta" til liggeunderlaget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 2 år senere...

Prøver å gjenopplive denne tråden litt:

Har noen erfaringer med Exped sine vanntette poser? Tenker da på Exped Fold Drybag. De er ganske rimelige, men holder de mål? Synes mange blir litt drøye, da de både veier mer og svir godt i lommeboka. Vil gjerne ha noen lette, som er sterke nok til at de varer. Posene skal ikke voldtas, bare brukes enkelt (førstehjelp/rep-kit, kanskje mat/klær, vannhenting) Trenger heller ikke ikke Lars Monsens populære kick ass grizzly-proof D-ring-system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å gjenopplive denne tråden litt:

Har noen erfaringer med Exped sine vanntette poser? Tenker da på Exped Fold Drybag...

Jeg har to av dem. Hatt dem en stund, og de har holdt. Like gode som Sea to Summit, som er ca like tykke. Selv om du behandler tynne pakkposer pent bli det hull i dem etter en stund. Prisen og vekta er halvparten av de tykke pakkposene. For de fleste formål holder de. Hull trenger heller ikke være en katastrofe (i praksis vil det bare komme vann inn hvis posen er under vann en lengre tid, noe som er mest aktuelt på kanoturer ol).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.