Gå til innhold
  • Bli medlem

Holmeslet Telt - tips?


hilmersen

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt et Holmeslet telt (Riverside s). Tanken var hovedsaklig å bruke det som ved-siden-av-bilen telt (gjerne i forbindelse med kiting), men også til kano o.l. Jeg har satt opp teltet en gang innendørs, og det gir et meget godt inntrykk - og jeg ser for meg lange rolige og ikke minst behagelige kvelder i det. Teltet er så stort og koselig at jeg tror det raskt vil kunne bli et samlingspunkt for en hel gruppe med teltere.

En ting som er spesielt med dette teltet er at det er høyt - 180 innvendig. Jeg ser for meg at det kan skape problemer i sterk vind. Teltet virker veldig godt utstyrt med barduner (2 i høyden), så jeg er ikke så bekymret for det når det først står oppreist. At det brukes flittig av isfiskere i nord-norge, og trolig har blitt brukt på en nord-pol ekspedisjon (ref. et bilde på holmeslet sine sider) tyder på at dette stemmer.

Vel, til spørsmålet mitt. Jeg ser for meg at det kan være litt utfordrene å slå opp i sterk vind - spesielt alene (tror egentlig det vil spille noe rolle - da vil jeg nok bruke Cho Oyo). Vel, man vet aldri, så jeg var egentlig bare på jakt etter litt tips.

- Bør forteltet slåes opp mot vinden? (mer aerodynamisk, men åpningen blir også mot vinden - teltet er vel likt med hs svalbard i så måte)

- Bør forteltet settes opp først? Ser for meg at det kan fjerne litt av trykket fra hovedteltet.... (I instruksjonsboken står det vel at det skal slåes opp sist...tror jeg)

- Er det noen andre tips jeg bør tenke på?

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan parkere bilen din på vindsiden. :P

(OK, den var litt flau)

Ved hardt vind bør du sikre bardunene med store stein. Det høres ut som en god ide å sette forteltet i vinden. Ved små telt pleier man jo å sette den laveste/minst bratte siden mot vinden, slik at vinden sklir mest mulig over.

Du kan også vurdere å bruke det teltet når været er bra nok (nesten alltid) og leie en hytte den ene gangen at det blåser ekstremt hardt.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha et telt i forbindelse med bilen skulle du valgt et taktelt som dette: http://www.campingsport.no/taktelt/taktelt.asp . Vel er det dyrt men så utrolig praktisk som utgangs punkt for turer. Har ligget i meget sterk vind og det gikk helt greit selv om det ristet litt. Teltet slås opp på 30 sekunder og da er madrassen klar for horisontalen. Også greit når man kommer seint og sliten ned fra heia og man ikke orker kjøre hjem med det samme, kryp opp på taket og ta livet med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært eier av en Riverside S fra Holmeslet i snart et år og er veldig fornøyd med teltet. Jeg har i hovedsak brukt det til aleneturer i Femundsmarka, og mener at hvert gram av vekten er verd slitet når drittværet setter inn. God plass til å tørke klær, koke mat, og sitte oppreist på medbragt stol samtidig. Har ikke opplevd situasjoner med teltet i full storm, men er overrasket hvor betryggende følelse jeg har hatt i teltet i vind jeg ikke ville vært komfortabel med f.eks. lavo.

Har heller ikke hatt de helt store problemene med å sette opp teltet alene i relativt friskt vær, har da sikret teltet under oppsetting med å feste plugger nede ved stangfestene på hver side av forteltet pluss slake barduner "ett hakk høyere" på de respektive stangkanalene der bakkepluggene er festet. Det er en fordel å montere stanga til forteltet førs, men vente med å strekke dette ut og feste plugger til resten av teltet er oppe. Det kan være vrient å få skikkelig oppstramming på fortelt om dette strekkes og plugges fast først. Glidelåsen til inngangen blir også veldig treg og strukket om forteltet spennes opp først. Har alltid når det har vært litt vind å snakke om satt opp teltet med forteltet mot vindretningen.

Gratulerer med et kjempeflott telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, har det største holmeslett teltet, en Taiga. Jeg har nå også kjøpt en explorer som jeg skal bruke på vinteren.

Om vind. Har bodd i Taigaen i kuling, uten noe problem, (det var imidlertid rolig vær da jeg satte det opp). teltet sto fjellstøtt, og det var svært lite støy. Har bodd i helsport sin Varanger lavvu (enstangslavvu) i samme type vær, det bråkte veldig og jeg var oppriktig redd for at stanga skulle knekke. Jeg ville ikke vært engstelig for å ligge i dette teltet i sterk vind. Sørg bare for god bardunering.

Tips.

1. Les bruksanvisningen nøye, Holmeslet gir en god beskrivelse av oppsetting i vind. videre så kan du ringe produsenten og spørre om råd. Jeg har gjort det noen få ganger, og herr Holmeslett har bestandig tatt seg tid til å komme med gode råd de gangene jeg har ringt.

2. Nå har jeg fortelt i begge ender, men mener ut ifra beskrivelsen i bruksanvisningen at forteltet skulle stå medvinds når man har bare ett fortelt. (konferer med din bruksanvisning). Videre så bør du feste noen lange barduner, feks de tre som blir motvinds, før du begynner å tre i stengene.

3. Øv deg hjemme, gjerne en dag det blåser. Da blir det veldig mye greiere den dagen du skal på tur. Jeg har gjort det, og det er utrolig hvor mye kjappere det går når man har prøvd det noen ganger.

4. Det er mange barduner på holmeslett teltene. På begge teltene jeg kjøpte har det vært noen barduner som har vært tredd feil i bardunstrammeren, samt at de har vært festet dårlig i selve teltet. Gå over bardunene før du drar på tur. Det er surt å plundre med dette når fingrene er kalde og du har lite strøm på lykta.

5. Videre om barduner. Bardunene er buntet sammen med strikk rundt når du pakker opp teltet første gangen. Hvis du legger sammen teltet uten å ordne bardunene, så vil de gjerne floke seg litt til når du tar teltet ut av posen neste gang med påfølgende ergrelser. Hvis du ikke vil bruke strikkene kan du prøve min løsning på dette. Den er som følger:

a, Når jeg tar ned teltet løsner jeg bardunene først.

b, Deretter drar jeg bardunstrammeren helt inn til duken slik at den blir kortest mulig.

c, så lager jeg en renneløkke innerst av den doble bardunen og fingerfletter løst til jeg kommer til enden. Siste løkken låses ved at jeg drar tampen helt igjennom.

d, Når jeg skal sette opp teltet, tar jeg tampen ut av den ytterste løkken, og jeg kan dra ut hele bardunen.

Jeg bruker ca 10 minutter på å flette alle bardunene. Litt kjedelig er det også å stå sånn å flette, men jeg har det igjen når jeg skal sette opp teltet.

Hvis du har lyst til å flette opp bardunen, men ikke skjønner min ringe bruksanvisning kan jeg sende deg noen bilder.

Gratulerer med et fint telt.

MVH

Askjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!

Jeg kan ikke huske å ha lest om retning på forteltet i manualen - men jeg får sjekke på nytt. Jeg burde ha fått testet det til nå, men vinden har vært så sterk at jeg har satset på det jeg kjente....kanskje til helgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.