Gå til innhold
  • Bli medlem

Radonee ski


JAGAJ

Anbefalte innlegg

Hei! Skal gå til innkjøp etter hvert at "topptur" ski. Ble anbefalt og starte med randonee ski før jeg "begir" meg ut på telemarksski.

Vel, i alle fall, har ikke noe som helst kompetanse (nesten) innenfor dette og kunne tenkt en del tips til hva og hvordan. Var i går på den lokale sportsforretningen og sjekket litt priser og hva de skulle ha for fullt randonee utstyr (sko, ski og bindinger), prisen ble da på rundt 13 000kr. Er det virkelig så dyrt? For jeg som nybegynner har ikke så veldig lyst og bruke SÅ mye penger på "førstegangsutstyr".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tull, har du lyst å prøve telemark så er det bare å hive seg ut i det. Ta noen dager i skitrekk og tren inn det grunnleggende. Det er INGEN problemer å kjøre parallellsvinger inn i mellom med telemarkytstyr heller, riktignok er ikke stivheten den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med essem, bare kast deg i det hvis du vil stå på telemark.

Læres fort i barnebakken i skianlegget med litt moderne utstyr (ikke fjellskia til far;) )

Rando er dyrt ( heftig telemarkutstyr også egentlig), men finn.no er din venn, du trenger ikke kjøpe *nytt*.

Kjøp noe som funker som nybegynnerski til du får skikkelig teken på det og har brukt det litt, da har du sannsynligvis mer oversikt

over hva de faktisk blir brukt til og hva du bør se etter..

(ikke kjøp gammal drit, men kjøp noe helt o.k som kanskje har ett par år på baken, så får du mer for pengene!)

Hvor høy er du/hvor mye veier du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale deg å starte rett på telemark, det er ingen grunn til å utsette utfordringen. Med moderne telemarksutstyr er det, som tidligere nevnt, ikke noe problem å kjøre parallellsvinger hvis bakken blir bratt eller føre tungt.

Angående utstyr finnes det masse brukt til salgs på www.friflyt.no . Dersom du i hovedsak har tenkt deg på topptur blir vekt viktigere enn hvis du i hovedsak skal være i et ski-anlegg. På topptur blir det også ofte en nødvendighet med "heel-raisers" som kan løfte helene i bratte motbakker, og evt en gå-funksjon (fjerner all motstand i bindingen). Med dagens fat-skis må du også tenke over hvor breie ski du trenger, er det mye is eller løssnø der du kjører....

Lykke til med ski valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å gå på Telemark, så gjør du det.

Men sånn generelt. Kjøpte randonné-utstyr verdt nærmere 16 000,- her i Norge (sjekket div. norske nettbutikker) for halvparten av dette ved å kjøpe fra sport-conrad.com i Tyskland. Ja, da er moms og andre avgifter tatt med. Se litt der. Mye fint til god pris. Nå kjøpte jeg dette på våren, så det er meget godt mulig du ikke får en så god pris akkurat nå. Men det kan jo hende. Ha øyne oppe for fjorårsmodeller av ski. Mye bra og billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det fins mange grader randonnee-utstyr til slalåm. Det billigste er såkalte trekkere, virker som et ledd mellom støvelen og bindingen. Disse får du for 1000 kroner, og da er det egentlig bare fell og forlenger-stav du trenger ekstra. Altså kommer du unna med 3000 kroner. Det er mange som prøver det for å se om det er greia, men jeg syns det gir et dårlig utgangspunkt for å like skibestigning - utstyret er tungt, klumpete og vanskelig å gå på.

Så har du versjonen hvor du kjøper en ferdig leddet binding, f. eks. fritschi, naxo eller marker duke. Da blir merkostnaden på bindingen ca 1000 kroner, men du får utstyr som fungerer langt bedre enn trekker-løsningen. Merkostnaden her blir også 3000 kroner. Etter min mening er dette beste utgangspunkt om du skal se om dette er noe for deg.

Til slutt så har du dynafit-løsningen. Det er flere produsenter, men systemet fungerer slik at du tar en veldig lett støvel med små hull-spor foran og bak, og en helt spesiell binding som veier kjempelite og er ganske solid. Dette monterer du på lette ski. Dette er den aller letteste pakken, og den er også dyrest. Her snakker vi 14000 og opp. Trenger du det med det samme?

Gangen i det for meg (og jeg er student på lavt budsjett) var å kjøpe ski med leddet binding og langfell. Forlengerstaver hadde jeg fra før. Så ble jeg med på noen turer, og har funnet ut at støvelen er største potensiale for forbedring. Dermed kommer jeg til å kjøpe meg dynafit-støvler som forøvrig er kompatible med alle andre skibindinger, til å gå med på topptur i mine eksisterende ski. Etterhvert får jeg råd til flere ski, og da blir det en kort og smal ski med hel fell til vårbestigning. Støvlene kan også brukes til isklatring og.

Første året kostet altså utstyret 3000 mer

Andre året kom det med skredutstyr 3000 til

tredie året kommer randosko til 3000 -> nå

fjerde året kommer nye ski og binding - 6000

Dersom du går for telemark til skibestigning er det en stor fordel å ha leddet binding med helløftere og forlengerstaver med store trinser. Man får en hel del motstand i tåa, og det blir ubehagelig og potensielt vondt i bratta. Jeg har sett mange eldre kjøre telemark og fått mye mer skiglede av å gå over til randonnee. Når man ikke er så stødig på telemark blir det bare enda verre når det blir bratt og pudder. Jeg vurderer selv å gå over til telemark, men har aldri følt meg bekvem med fangrem og ikke utløsing på bindingene. Det kommer når jeg får råd og NTN har blitt etablert. Hvis jeg skulle kjøpt nytt telemarkutstyr i dag ville jeg seriøst ha valgt NTN.

Jess. Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør randoneé så dyrt er at utstyret produseres i lite opplag. Det er i liten grad selve "teknologien" som fordyrer. Det betyr at randoneé-utstyr som koster ca 10 000,- ikke trenger å være forholdsmessig bedre enn carving-utstyr til 5 000,- Det er også såpass nytt at det fremdeles er relativt store forandringer fra år til år. I effekt blir randoneé ganske så dyrt om du har tenkt å kjøpe deg noe skikkelig!

Og hvorfor skulle det være noen god overgang til telemark? Du låser jo hælen fast når du skal kjøre rando, og det er i effekt en carving-ski som er langt snillere å gå med enn de klumpete hælløfterne som du får til vanlige slalombindinger!

Gå for telemark du! Jeg brukte nettopp rett oppunder et femsifret beløp på mine første telemarksski og er storfornøyd :P Er i bakken annenhver dag, og skal på min første topptur til over tusen meter nå til helga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tror ikke produksjonen er det dyre her. Har selv kjøpt randonee-ski (Hagan tour carbon og Fischer tour extreme) til rundt 1000-lappen i Frankrike. Bindingene koster vel omtrent det samme som alpinbindinger (jeg bestalte rundt 150 euro for mine). Foreslår at du de som skal kjøpe seg utstyr setter seg på et fly til frankrike og stikker innom en decathlon-butikk - mye penger å spare på det. (Sko har jeg ikke funnet billig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randoneé er dyrere i produksjon fordi det er så mye mindre opplag en utfor, telemark etc. For hvert par med randoneé som spyttes ut, kommer det hundre par med carving-ski. Når markedet ikke er stort nok til at man kan ha monsterfabrikker må man ha langt mer ulønnsomme og mindre fabrikker hvis man skal produsere. Slik er det alltid når noe er "nytt" på markedet.

Det som er så hyggelig er å se at dedikasjon er der, både hos produsent og kjøper! Randoneé blir stadig billigere og bedre ettersom flere oppdager det, og opplagene øker.

EDIT: At det er billigere i Frankrike har sine naturlige årsaker i at de selger mye bedre der, og transporten faller fra. En kjøpekåt nordmann er langt mer villig til å punge ut enn de fleste Europere. Når det er sagt er ikke Frankrike noe "billig" land i Europa. Men det er billig nok til at det er et land som bør undersøkes om man skal kjøpe sportsutstyr, musikkutstyr etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at randonee er mindre enn telemark? Jeg synes det virker pussig - i alpene er det vel nesten bare skandinaver som bruker telemark utstyr. Ser forøvrig at flere og flere ikke kjøper spesialiserte randonee-ski, ei heller telemarkski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjonskostnader og opplag har liten innvirkning på pris til kunden. Det er kun en funksjon av hva brukeren er villig til å punge ut med og hvor attraktivt det skal være. Det som eventuellt er dyrt med rando er at hvis du går for det aller letteste så vil selger gi deg ski til 5000 og ha deg til å kjøpe de aller dyreste bindingene og støvlene. Argumentet er at du kan spare deg smerte og plage ved å punge ut mer, og det argumentet kjøper vi gjerne selv om vi ikke aner hva det snakkes om.

Bugge - hvis du tar opplaget i randoutstyr og deler på antall bedrifter som produserer det, og tar opplaget annet alpinutstyr og deler på antall produsenter, så tror jeg neppe du får en hundre-gang.

Det har lite å si om du går alpint eller telemark. Så lenge støvelen passer akkurat og du føler deg i kontroll av utstyret er alt i skjønneste orden. Håper mitt tidligere innlegg viser at det ikke trenger å være så dyrt å gå over til rando/telemark bare du legger pengene der det teller først.

BTW: For å sjekke at støvelen passer akkurat så tar du ut innerstøvelen, stikker foten så langt frem du får den uten å krumme tærne, også sjekker du avstanden mellom hæl og plast. Den skal være 15-30 mm, så unngår du gnagsår. Større enn dette vil skape bevegelse, og for lite blir kaldt og trangt. Dette er et vesentlig poeng når du skal gå oppover med støvelen og har løse spenner, og har større slingringsmonn for nedkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens! Var en del intressane innlegg her, må tygge litt på den forskjellige infoen :D Men et spørsmål, har hørt litt forskjellig om akkurat dette, hvor lang skal skiene være i forhold til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens! Var en del intressane innlegg her, må tygge litt på den forskjellige infoen :D Men et spørsmål, har hørt litt forskjellig om akkurat dette, hvor lang skal skiene være i forhold til meg?
Dette kommer helt ann på hvor fort du tenker å kjøre, hvor bratt og hvor løs snøen er, samt om det er skog. Fort, bratt og løs snø taler for lengere ski, skog taler for kortere.

Har du stått mye på ski? Liker du å kjøre fort? Oppsøker du pudder og bratt terreng? Er du sterk i beina? Hvor høy er du, og hva er vekta?

Mye tyder på at ski aldri kan bli store nok i vår tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke stått fryktelig mye på ski nei. Har brukt fjellski før, blit litt kjedelig :P Men på vekta liger jeg ca. på 70 kg og er vel rundt 1,72 høy om jeg ikke tar feil. Blir vel mest kjøring i fjell, dvs løssnø og eventuelt skare når det er forhold før det, men er jo ikke så ofte.

Prøver og sette meg inn i hva som passer meg best og hva jeg kommer til og like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaring:

- sko betyr mer enn ski

- jeg foretrekker korte ski (liker kortsvinger)

Dynafit Tlt 4

- myke, lette sko (tilsvarer vel scarpa f1)

- gode å gå og klatre med

- veldig gode å gå på ski med

- lite rom for feil når man kjører (det er lite støtte bakover, noe som kan gjøre det vanskelig å pumpe gjennom skare e.l.)

Garmont sko som tilsvarer scarpa denali

- greie til alt, men ikke topp til noe...

Technica Diablo (alpin-sko)

- tunge, men greie oppover...

- ikke gode bortover (kan ikke rette ut skaftet)

- forferdelige å klatre/gå med

- gode å kjøre

Bindinger:

- dyanfit

- - sterke

- - lette

- - litt krøkkete å ta på seg

- - må ta av skia for å skifte fra ski til gå mode

- - grei sikkerhet

- - sko må ha spesialfeste

- - vanskelige (umulig) å justere til andre sko-størrelser

- marker duke

- - tunge

- - sterke

- - høy din

- - høy sikkerhet (mangler 3d utølsning forran)

- - må ta av ski for å skifte mode

- - tar ikke skarejern

- fritchi diamir (tour)

- - svake

- - grei sikkerhet

- - enkle i bruk

- - lette å justere

- alpine trekker

- - går på stylter

- - løser ut på vei oppover (med salamon bindinger)

- - må ta av ski og pakke sekk for å skifte mode

- - topp sikkerhet (avhengig av alpinbindingen som brukes)

På min fot er dynafit det eneste som ikke gnager i det hele tatt dersom jeg bruker orginal-innerstøvelen....men det varierer fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah... En ski på ca 175 med tupp, midje og endemål på 120/125mm - 85/90mm - 110/115mm skulle vel være midt i blinken? Spør etter noe med middels til myk ski, men en for myk ski vil kanskje bli litt slaskete når du først skal i bakken. Er du ny vil Rottefella Cobra R6 være en knall binding om ikke du får noe råere på tilbud fordi det er fjorårets eller noe. Det pleier stort sett bare være snakk om at den nyeste modellen har en litt annen farge eller noe..

Og som folk sier her: prøv skoene! Om du mistenker at folka som skal hjelpe deg ikke er helt habile, så gå til en annen butikk. Sko har veldig mye å si, og det er svært viktig at de sitter rett. Om du skal bestille fra nett, så sørg for å ha prøvd skoene i en butikk først...

Jeg har flere ganger latt være å kjøpe fra nett, og betalt noen ekstra kroner fordi jeg har fått profesjonell hjelp i butikker til å glemme det jeg egentlig hadde tenkt meg, og finne noe bedre til min bruk i eksakt størrelse. Det finnes slike butikker som ikke bare er ute etter å ribbe deg for penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betalte dere for deres første "topptur ski utstyr"? Har vært på et par butikker til nå og slik som prisene på nytt komplett skiutstyr ligger på så er jeg litt lettere skremt. Tror jeg må se etter litt brukt utstyr. Har også sett på norske nettsider, men alt i alt blir det veldig dyrt.

hilmersen: Du nevnte "Dynafit Tlt 4". Er det en god sko, da med tanke på egene erfaringer. Pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var heldig og fikk ski og bindinger (dynastar legend 3800 og rottefella cobra r8) for 3600,- på høstsalg... har to par støvler, scarpa t4 og scarpa t1, som begge ble kjøpt på salg (såvidt eg husker). platou pleier å ha "ski-baluba" om høsten, og da kan man spare masse...

om du har lyst å begynne med telemark så gjør for all del det! det er jo i alle tilfeller bare en måte å lære det på... når det er sagt har eg venner som har vært veldig fornøyd med å bytte fra telemark til randonne. strengt tatt tror eg du får masse skiglede med både løs og fast hæl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 1000 kroner for fischer tour extreme i frankrike. De store kjedene tar i det samme utstyret i hele landet ser det ut til. Jeg kjøpte utstyret på våren i det pannekakeflate området nær kysten ved montpellier.

TLT 4: http://www.bergfuchs.at/shop/produkt.asp?PRID=3760

TLT 4 er en veldig bra sko. Jeg liker den best med orginal-innersko med goretex - da er den hyper-komfortabel. Med den lette innerskoen blir den litt bedre å kjøre...men da gnager den for meg. TLT 4 er en veldig spesialisert sko - det er rando-verdenens svar på en lav lærsko. Den er bedre å gå med, bedre å klatre med, veier ikke mer enn et par bre-sko, og er grei å kjøre med. Fordi skoa er veldig myk har man liten støtte bakover. Det er heller ikke noen sko å kjøre i stor fart med. Den krever en god skikjører i nedoverbakkene. Det er ikke en sko jeg ville velg til bakke-kjøring, men til haute-route type turer er den perfekt (dvs. litt lengre turer der man skal nyte både opp og nedstigningen - ringstind er kanskje et annet eksempel). Skoene ligner egentlig mer på en bre-sko enn en alpinsko - og kan heller ikke brukes i andre bindinger enn dynafits egne (men de er lette, sikkre og tåler alt så det gjør kanskje ikke så mye...hvis man ikke er ute etter en freeride binding)

Jeg betalte 2000 for mine sko, kjøpt på salg på skandinaviske i bogstadveien for mange år siden. Desverre var det en produksjonsfeil på de, så bindingen måtte monteres skrått på skia. Jeg kommer til å kjøpe meg et par til neste år.....tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djupnes, ser du er fra tromsø. Har en slektning som holder til der som sa at mx-sport har for tiden et "pakketilbud" på randonee ski, 6300,- Kjenner du til dette?

Stemmer det ja, så annonse i avisa i går. De hadde 5-6 knallbillige telemark/randopakker, var med Black diamond og K2 ski, fritschi og R8 bindinger. T2R sko i telemark pakkene, husker ikke hvilke sko i rando pakkene men det var scarpa i allefall.

Du får ringe dem så får du slekt til å hente og sende for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.