Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski: Fisher E99 eller Madshus Glittertind


gjest

Anbefalte innlegg

Skal velge fjellski, og det står mellom E99 og Glittertind. Er usikker på hvilket par jeg skal velge. Teksten under gir meg inntrykk av at Glittertind er en litt mer avansert ski som kanskje glir bedre? Er det noe i dette, eller er det bare markedsføring? Noen som har meninger om hvilken ski som er "best"?

Tekst fra oslosportslager.no:

---------------------------------------

Madshus Glittertind

Nyutviklet bred fjellski med hel stålkant og Triaxial cap konstruksjon. Skiene passer spesiellt godt til bruk utenfor løyper og gjerne i løssnø. Madshus Glittertind har langt nordiskt spenn, god smørelomme og steinslipt P-Tex 2000 svartsåle for optimalt gli og sikkert feste. Madshus Glittertind er en meget allsidig ski som passer overallt på fjellet!

- Vekt: 2000 g (190 cm)

- Mål: 68-55-62mm

- Stålkant: Ja, 1/1

---------------------------------------

Fisher E99

Liker du å best å tråkke egne spor, men beveger deg også litt i løypenettet er dette et godt valg. Fischer E99 er en solid og stabil fjellski med hel stålkant og godt smørespenn. Den sintrede sålen med 3% graffit gir god gli og godt feste for smørningen. Dette er en ski som vil gi deg gode turopplevelser i mil etter mil.

- Vekt: 2090 g (190 cm)

- Mål: 68 - 55 - 62mm

- Stålkant: Ja, 1/1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du forteller ikke noe om hva du skal bruke dem til.

Har inntrykk av at mange velger for "ekstreme " ski til sin bruk.

Ved å velge såpass brede ski, med mindre utpreget smørelomme har du ski som er dårlig egnet til turløypebruk der mange starter turen.

Har et par lite brukte Glittertind (205cm) for salg og snakker om egen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E99 egner seg ikke fullt så godt for oppkjørte løyper, det har jeg mye erfaring med.

Men det er greit nok der jeg bruker disse skia, da har jeg gjerne bruk for å kjøre endel utenfor løypenettet også og trenger noe mere solid og stødig enn sportssika. Men jeg skal innrømme at det noen ganger når jeg også må gå endel i løypenettet så er litt vanskelig avgjørelse å ta hvilke ski jeg skal velge. Dersom jeg har med ungdommen så går dem uansett med vanlige sportsski som passer i trikkespora, da må jeg jobbe ganske hardt for å holde følge med E99 som fungerer som 'bremser' i forhold i trikkespora :)

Men utenfor trikkespora er E99 helt konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et par med åsnes amundsen, og har tidligere gått på åsnes rago i 5-6 år. Dette er en ski jeg er svært fornøyd med. Jeg har hovedsaklig gått på ski på vestlandet og ettersom det er mye opp og ned og varierende løypenett passer det bra med fjellski. Jeg har selv ingen erfaring med e99 eller glittertind, men har hørt fra noen kammerater at de ikke var så fornøyd med e99. De har riktig nok ski som er noen år gamle.

Jeg vet det er lite hjelp i å trekke flere ski på banen, men jeg vil likevel reklamere for åsnes! Og da gjerne med kortfell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.