Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukse (som er vind og vanntett og tåler litt juling)


JAGAJ

Anbefalte innlegg

Heisan! Er på utkikk etter en buke som er vind og vanntett og tåler litt juling, gjerne litt "spenstige farger" (har blitt tatt av sneskred så vet hvor avgjørende det kan være lett synlig). Noen som har noen anbefalinger. Har sett på noen arcteryx bukser, men de koster jo en del.

Ha en fortsatt god kveld

- JAGAJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de fleste (kjente) produsentene har gode bukser i goretex eller lignende, i alle regnbuens farger, så her kan du slippe til den jålete siden også.. Hva du skal bruke den til kan være avgjørende mtp fasong og materialer.

har selv arcteryx theta sk bukse, og er godt fornøyd med den, men kevlarlappene på innsiden av beina er litt små

jeg har fått småskader av å trampe rundt på ski. brukes til ski og klatring og som ruskeværs/tur bukse.

har også seler (holder seg på plass) og du kan derfor droppe det -latterlige- snøskjørtet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har du sett på Bergans Antarktis Salopettebukse?? Den kan du få i knall oransje, så du vil synes i alle fall!!

Jeg mener å ha hørt at dette er samme type bukse som har blitt brukt av bl.a. Rune Gjeldernes, Cecilie Skog og mange andre på polekspedisjoner o.l.

Den koster kun 2000kr. i veil. pris(mindre hvis du har rabatter hos noen sportsforretninger), så det er mye bukse for pengene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Stranda til ca 1800,- får jo mye skryt. Jeg lurer litt på den selv siden jeg trenger noe som kan fylle opp rommet mellom min Mamut Base jump og Klättermusen Freke. Den ser spesielt interessant ut siden Dermizax-membranen uten porer er tåler partikler som f.eks salt i saltvann bedre enn G-T, og at den ikke må impregneres! Man slenger den bare i en tørketrommel eller stryker over den med et strykejern så er den fit for fight.

Og ikke minst: jeg tror den er mer enn god nok for det meste... Jeg kjører telemark i Freke, men en kompis som ofte er med holder seg til Stranda uten at det ser ut til å ha vært noe problem for ham. I tillegg bruker broren min en Bergans Dermizax-skibukse hele året, med unntak av når det er vær for shorts! Nevnte jeg at den koster under 2000,- ?...

Når det er sagt, så er Mamut Base jump en ulv i fåreklær! I går syklet jeg en mil i minus fem, kavet rundt i snø i to timer for å måke fram ventilene på en seilbåt i vinteropplag, og syklet så hjem. Under hadde jeg et lag med Røros superundertøy i merino fra Wistex, og selv om jeg lå på knær eller satt i snøen ble jeg ikke verken våt eller frøs. Men den er ganske lav, og om man drar en Hale-Bopp på ski eller brett er du garantert å få snø langt ned/opp i baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge: Det softshell/schoeller stoffet basejump buksa er laget i (tripledry?) er helt utrolig.. km har også en bukse av dette materialet og fungerer veldig bra til det alle meste.. bruker den som "hovedbukse" når været er fint, og drar bare goretex over når det rusker skikkelig.

skal nevnes att basejump buksen har ett litt "kulere" snitt enn km buksen som er litt trang i anklene (veldig bra til klatring men det ser ikke så lurt ut i situasjoner der man møter folk :)

ikke for å stjele tråden, men er du fornøyd med freke buksa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært fornøyd! Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne... Hele cluet med denne buksa er at den er svært, svært solid og funksjonell! Den puster overraskende bra, og man kan uansett lufte godt om det skulle trengs. Den er tyngre enn Norrøna Lofoten, men det er en tradeoff for soliditet og gode løsninger! De innebygde gamasjene vil med stålgelenkene ikke passe om du har BC-binding, men funker helt fett med Rottefella, og dersom støvlene dine uansett er litt høye er strammingen rundt anklene forseggjorte nok til at de ikke er langt unna like gode som enhver gamasje ellers. Jeg har med begge løsninger på telemark og carving, og så langt har buksa ikke vist tegn til å klatre oppover leggen. Den strammer like godt over de brede nedover-ski-skoene som rundt smalere fjellsko. Jeg vandrer eller klatrer nok ikke i breer, men mitt argument for å kjøpe denne buksa er at jeg jobber litt med ved i skauen om vinteren, drar av og til på tur med hundespann, og at selv om den er dyr, så er det ikke mange årene den skal vare før den har spart inn det man ellers ville brukt på to-tre billigere men mindre solide bukser!

Bare så det er sagt, det trenger ikke vind gjennom glidelåsen foran! Mange spør om hvorfor det ikke er vindklaff der, og det er vel fordi snøskjørtet dekker et lite stykke oppover på magen på innsiden. Uansett så er denne løsningen er vindtett, og heller ikke i veien når naturen kaller. Jeg har på mang en hurtig nedfart i bakker og fjell ikke har kjent noe som helst til gjennomtrekk selv med bare et tynt superundertøy under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.