Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjærringsjøen til Femunden gjennom Røa


thomasm

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og noen venner har tenkt oss på fisketur til sommeren,og lurte på om noen her på fjellforum har tatt turen fra Kjærringsjøen til Femunden gjennom Røa?

Er det mye kanobæring?

Vi har 6 til 8 dager på å komme oss ned til utløpet av Røa der vi tenkte å ta femund 2 til elgåa.

Alle tips og erfaringer mottas med takk.

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tatt den turen ja.

Var der i sommer 2007. Vi hadde basecamp i revsjøområdet, men vi var nede ved femunden også.

Du klarer det greit på 8 dager men du burde være klar over at fra roasten ned til femunden må du mer eller mindre bære hele veien.

Vi padlet fra rogen ned til roasten, la kanoen den og spaserte ned til femunden for så å returnere tilbake til kanoen etterpå. Vi padlet tilbake til rogen samme dagen. den turen tok vel nesten 15 timer hvis jeg ikke husker helt feil. (vi hadde ingen bagasje/ryggsekk på den turen)

Stykket fra kjæringsjøen til rogen innebærer to små bæringer. Ikke store greiene.

Fra rogen og ned til roasten er det endel småbæringer og en noe lengere en. I all hovedsak ikke noe big deal.

Stykke fra roasten til femunden blir det mest krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å ser på kartet over kjæringsjon, rogen og roasten nå. Er det noen som vet hvor lang strekningen Røa nedre del egentlig er?

Ettersom dette er den mest sansynlige hardcore bæreetappen.

Turen må starte i kjæringsjøn og opp mot Uthussjøen, der ser det ut som kortest vei ned til Rogen.

Får vel også en hard bæreetappe fra Rødsjøen over til Rogen ettersom jeg leser i køhn sin padlebok.

Derfra ned til Roasten og videre ned mot Femunden gjennom øvre og nedre del av Røa til Rødvollen der Femunden 2 stopper for å ta med seg folk på tur.

Tror turen er på ca 120 km, blir nok litt for hardcore er jeg redd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å ser på kartet over kjæringsjon, rogen og roasten nå. Er det noen som vet hvor lang strekningen Røa nedre del egentlig er?

Siden du sitter med kartet foran deg antar jeg at du vet hvor lang strekningen er i km. I passe gangtempo med normal oppakkning bruker man ca to timer fra Røosen til Roasten. Med andre ord har dere 6 timer med ren gåing foran dere om dere må gå to turer pga kano. Inkludert pauser må dere altså sette av en hel dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Vi er en gjeng på tre som skal samme turen i midten av juni. Eneste forskjellen er at vi har tenkt oss innom revsjø og dra til Roasten derfra. Blir litt overrasket over tidsapspektet som blir skissert her. Men vi har tabbet oss ut på overmot tidligere:)!

Når er dere har tenkt dere ut? Er redd 13-23 juni er litt i tidligste laget iforhold til fisking.. ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sitter med kartet foran deg antar jeg at du vet hvor lang strekningen er i km. I passe gangtempo med normal oppakkning bruker man ca to timer fra Røosen til Roasten. Med andre ord har dere 6 timer med ren gåing foran dere om dere må gå to turer pga kano. Inkludert pauser må dere altså sette av en hel dag.

Jepp fant det ut selv, etter å ha lest litt mer i padleboka til køhn.

Regner med at Rødviken er den viken opp mot Rødsjøen og Utsjøen.

Om man hadde krysset over der vil man allrede ha lagt over halve Rogen bak seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Vi er en gjeng på tre som skal samme turen i midten av juni. Eneste forskjellen er at vi har tenkt oss innom revsjø og dra til Roasten derfra. Blir litt overrasket over tidsapspektet som blir skissert her. Men vi har tabbet oss ut på overmot tidligere:)!

Når er dere har tenkt dere ut? Er redd 13-23 juni er litt i tidligste laget iforhold til fisking.. ???

Det er ikke bestemt enda, men slutten av juni førsten av juli var den egentlige planen. Nå vet vi ikke helt om vi gaper over for mye km og sinsykt mye kanobæring.

Noen som vet hvor lang til en bruker fra utløpet av Røa og opp til Roassten uten kano ?

Kansje like greit å la kanoen bli hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har padlet i Rogen-området fire ganger. Alltid startet ved Käringsjövallen. Veien til Käringsjöen er stengt med bom, så vidt jeg vet. Har du avtale med eierene kommer du gjennom. Padling gjennom Østre Vingarna og Store Tandsjön til Rogen er fin, med to mellomlange bæringer. Dere kan klare turen på 6-8 dager, men det kan bli strevsomt. Vekt på utstyret er avgjørende, da spesielt kano.

Jeg har selv Ally, og jeg og kameraten(e) har de tre siste gangene bært alt i en vending. Det sparer utrolig mye tid. Første gangen hadde vi også med oss en aluminiumskano, og mer utstyr. Vi kom mye kortere. Terrenget er steinete, og det er tungt å bære vanlige kanoer sammen. Tralle er ubrukelig.

Vind og bølger på Rogen kan også gjøre sjøen upadlbar. Været og bølgene har vært såpass at jeg har måttet bære kano og utstyr over Kläppnäset til Rødviken.

Vannføringen i Røa varierer mye. Elva kan noen ganger være knapt padlbar, andre ganger kan du padle en del nedover. Det er uansett mange lempinger, fløtinger og bæringer. Du skriver:

Det er ikke bestemt enda, men slutten av juni førsten av juli var den egentlige planen. Nå vet vi ikke helt om vi gaper over for mye km og sinsykt mye kanobæring.

Noen som vet hvor lang til en bruker fra utløpet av Røa og opp til Roassten uten kano ?

Kansje like greit å la kanoen bli hjemme.

Dere bør absolutt ha med kano. Området er helt fantastisk for padlere. Et alternativ er å padle tilbake til Käringsjöen/Käringsjövallen. Jeg vil anbefale turen opp Reva til Revsjøen, eventuelt over til Styggsjøan og ned i Storrundhåen (Røa). Er det mye vind på Rogen er Rödsjöene, Uthussjöen mm fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Jeg har padlet i Rogen-området fire ganger. Alltid startet ved Käringsjövallen. Veien til Käringsjöen er stengt med bom, så vidt jeg vet. Har du avtale med eierene kommer du gjennom.

Bom liker jeg dårlig.. Vil dette si at man ikke kommer seg til Käringsjöen uten å godsnakke med "söta bror"?

Gjelder bommen også adkomst til Käringsjövallen, eller er Käringsjövallen i umiddelbar nærhet med vannet??

En turkamerat, bikkja og jeg tenkte oss inn i Rogen og området rundt i midten av juli til sommeren nemlig.. Vi er lite lystne på å gå opp Røa-vassdraget, så tenkte reise inn fra svensk side. Tips til turen tas imot med takk :D

Vind og bølger på Rogen kan også gjøre sjøen upadlbar. Været og bølgene har vært såpass at jeg har måttet bære kano og utstyr over Kläppnäset til Rødviken.

Utifra det jeg kan se på et nett-kart jeg har her, er jo Rogen stor (ikke vært der før). Men kan bølgestørrelsen sammenlignes med det man får nede på Femunden? Vi padlet nemlig fra Femunden Canoe Camp retning Røa for et par år siden uten videre hell.

Turen ble en rein fiasko, og dette vil vi unngå at gjentar seg.

I tilfelle været blir for tøft på Rogen, er det da mye bæring det er snakk om for å komme seg i lunere farvann og vannene du nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jønna skriver:

Gjelder bommen også adkomst til Käringsjövallen, eller er Käringsjövallen i umiddelbar nærhet med vannet??

Nei! Käringsjövallen er en parkeringsplass. Ca 1km lett bæring til Østre-Vingarna, som er et vel så fint startsted som Käringsjöen. Jeg har aldri sjekket bommen selv, men den er inntegnet på de svenske Lantmäteriets Fjällkarta (Helags-Funäsdalen-Rogen), en kartserie jeg vil anbefale (mer informasjon enn M711, men i skala 100.000). Du skrive også:

Utifra det jeg kan se på et nett-kart jeg har her, er jo Rogen stor (ikke vært der før). Men kan bølgestørrelsen sammenlignes med det man får nede på Femunden?

Definitivt! Femunden er større, Rogen ligger høyrere. Vi (to mannfolk og ei tispe på 40kg) har selv måttet bære kano og utstyr over Kläppnäset, fordi det var umulig å padle rundt odden inn i Rødviken. Bøker om området advarer mot vinden på Rogen. Samtidig er ikke distansene lengre enn at vante padlere kommer langt på noen kvelds- eller nattetimer, da vinden ofte løyer.

I dårlig vær er det mye å se nord for Rogen (Vestre Rödsjöen til Käringsjöen). Jeg vet ikke hvor lenge dere planlegger å være borte, og hva slags kano dere har, og hvor mye erfaring dere har. Man bør ha med minst mulig cargo. Terrenget er ganske tøft og gå i, og det er potensielt mange bæringer/lempinger. Med Allykano er store områder lett tilgjengelig, men en jeg husker fremdeles en bæring av en aluminiumskano fra Rogen til Bredåsjöen med skrekk. Rogenstugan og Skrdbrogstugan er gode for proviantering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke allykano ville jeg returnert til Kæringsjø i stedet for å dra ned til Femunden. Går f.eks an å ta en rundtur gjennom reva og styggsjøen og bære over til Røa igjen. kan ellers nevne at jeg har vært i området øverst i Røa og ikke sett en eneste kanopadler på flere dager pga vind som hindret dem i å krysse Rogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Knutis! Runden Käringsjövallen - Rogen - Reva - Styggsjøen - Røa - og tilbake over Rogen er en av de fineste og mest varierte turene i området. Man får distansepadling på Rogen, nydelig elv langs Reva og Røa, og små trolske sjøer. Det er for så vidt en del bæringer og lempinger, men de er ikke blant de værste. Er dere sterke går turen greit med tyngre kanoer. Ulempen - dere er avhengig av relativt godt vær over Rogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg takke for veldig gode svar med masse nyttig informasjon! Hjertelig!

Jeg vet ikke hvor lenge dere planlegger å være borte, og hva slags kano dere har, og hvor mye erfaring dere har. Man bør ha med minst mulig cargo.
Vi tar utgangspunkt i 14 dagers ferie i området. Vi er to stk. lite erfarne padlere i en 16,5 fots Ally-kano, har med endel utstyr og en hund på rundt 40kg. Vil ha dette som total avkobling og er fast bestemt på å ikke "jage" rundt. Stille og rolig tur med andre ord, skal kose oss skikkelig :) Avreise blir i midten av Juli hvis alt går etter planen.

Runden Käringsjövallen - Rogen - Reva - Styggsjøen - Røa - og tilbake over Rogen er en av de fineste og mest varierte turene i området. Man får distansepadling på Rogen, nydelig elv langs Reva og Røa, og små trolske sjøer. Det er for så vidt en del bæringer og lempinger, men de er ikke blant de værste. Er dere sterke går turen greit med tyngre kanoer. Ulempen - dere er avhengig av relativt godt vær over Rogen.
Vi har opplevd Femunden på godt og (mest) vondt før, så holder oss nok unna denne gangen.. Ruta du beskriver virker spennende! Hvordan er fisket i de forskjellige vanna, noen erfaringer der? Noen vann som er bedre enn andre?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært på norsk side å fisket. Kortversjonen her er ørret og røye sør for Røa. Mer hvitfisk med innslag av ø og r nord for Røa. Røa har blanding av alt. Sør for Røa gjelder fiskekort for Engerdal, Nord for Røa Røros. I Røa gjelder begge når du fisker fra båt.

Jeg er ikke kjent på svensk side, men har hørt noe om en del vann det er vanskelig å slippe til i pga samiske rettigheter. kanskje noen andre vet mer om dette. Var noen år siden jeg fikk høre fra en som kom med kano fra Sverige nedover Røa.

Med 14 dager til disp kan dere faktisk padle helt ned til Røros uten at det blir mye stress! Fin tur via tømmerrennene, Feragen, Håsjøen og Håelva.

Et lite tips. Tren padleteknikk før turen! Da får dere utrolig mye mer glede av padlinga. Skaff dere ei bok eller en film om padleteknikk og tren bevisst. Eller ta et kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker ikke, så jeg kan ikke gi noe tips der. Knutis forslag er godt. Kan anbefale "Kanoboka" av Laila og Pål Krogvold. Den inneholder en DVD med teknikk.

Det 14 dager har dere god tid til å utforske området, selv med mange fiskedager. I tillegg til turen anbefalt tidligere kan en fra Reva, dra opp i Rogen på sørsiden av sjøen. Padl inn i Våndåviken, og opp i L Vonsjöen. Bæringen over til Vonsjöen er tøff. 2km i ur, stien er lite gått, men greit å følge når man først finner den. Fra Vonsjöen går turen til Bredåsjöen og Rogen (men kan utvides ned til Töfsingdalens nasjonalpark). Dette området er lite besøkt. De eneste jeg har møtt er et lag som ble fløyet inn i helikopter.

post-3635-133474516109_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vägen som går till käringsjön har bom och är stängt vinter å vår, men så fort vägen blivit torr så är den öppen för alla (mot betalning + att det kostar lite pr.dygn att parkera vid käringsjön).

Angående fiskevatten så bör man definitivt vara lite uppmärksam på var man får fiska och inte, det är inte lika "öppet" som i femundsmarka. De vatten man får fiska i med fiskekort är:

Klastjärnen

Norra Långbrottssjön

Bolagen

Bodtjärnen

Gröntjärnen

Långnästjärnen och Holmtjärnen

Svansjön

Rödfjälltjärnarna Breannesovvne och närliggande småtjärnar

Svenska delen av Nedre Muggsjön.

Tjärnar öster Bratteriet.

Skebrosjön Funäsdalstjärnen och tjärn h 783

Bustvåltjärnen

Nybodtjärn, Uthussjön samt övriga vatten belägna österut mot linjen Käringsjön –Rogsbodarna.

Svenska delen av Rogen

Nässjöarna (ej bäcken)

Flåtjärn och Storstöttjärn

Våndåhåan

Bredåsjön, Bredåtjärn och Bredåhån

Ni kan läsa mer här:

http://www.z.lst.se/NR/rdonlyres/B5748276-DF82-4C0A-8DCB-988915AB60EE/0/forteckning06.pdf

(2006, men det är samma regler i år) (se på ruvhten site sameby).

Några exempel på platser man INTE får fiska är bl.a rödsjön, övre mysklan (kringelhån,svenbodhån,båthån m.m + dalstenshån, gränsen går vid bron, det är ej heller tillåtet att paddla här uppe), myskelsjön, övre muggsjön (ej paddling heller), endast flugfiske i bredån i perioden 15/6 - 31/8, raavdejaevrie och läsjön.

Var också uppmärksam på att man i rogenområdet endast får elda på anvisade platser!

Mer regler finns att läsa här:

http://www.z.lst.se/z/amnen/naturvard/Skyddad_natur/Naturreservat_sok_AO/rogen.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vägen som går till käringsjön har bom och är stängt vinter å vår, men så fort vägen blivit torr så är den öppen för alla (mot betalning + att det kostar lite pr.dygn att parkera vid käringsjön).
Herlig med masse god info! Tusen takk ;-) Vi har jo planer om å stå parkert i 14 dager, hva tror du det vil koste i parkering?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flok skriver at du må bære kanoen ned RØA og at det tar 6 timer. Jeg og exèn brukte 2 timer på padle / fløyte kanoen ned RØA fra nedre Roasten. Et tau i hver ende av kanoen ikke noe problem. Og i fjor var det heller ikke spesielt mye vann etter det jeg har hørt. Vi brukte forøvrig tirsdag-lørdag på turen fra Kjærringsjøen-Femunden og tok oss god tid hele veien. Var også en runde oppi stygg / rævsjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble advart mot Moskusen i området som til tider var aggresiv, er det noen som har erfaringer med møter med flokken fra Dovre som er kommet til Rogen området.

Er det feks fare for å våkne i leiren, krype ut av teltet og se hele familien "moskus" kose seg med fiskerester rundt leirbålet??? Eller er de redd mennesker som bjørnen?

Vestlending og har ingen erfaring med denne arten. Finnes det forhåndsregler (fått med meg såpass at en ikke skal oppsøke dem hvis en oppdager de fra avstand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kona opplevde moskus på nært hold for en del år siden. Vi hadde akkurat kommet opp til Nedre Muggsjø, satt på primusen for kaffe og hevet oss uti for et bad, da en flokk på 8-9 moskus kom luntende mot oss. Vi ropte for å gjøre dem oppmerksom på oss, men de bare så "dumt" på oss og luntet videre mot oss. Det endte med at vi måtte trekke oss tilbake mer eller mindre nakne med uknyttede sko og primusen i handa. Moskusen slo seg til ro innerst i bukta der vi hadde badet, og vi gikk ca hundre meter innpå og filmet flokken i ettertid. Det var 2 okser som sparket i bakken og var aggressive, ikke mot oss, mer for å bryske seg mot hverandre. Dette var i august, på begynnelsen av parringstiden, og oksene er vist spesielt aggressive i denne perioden. Ellers er enslige, eldre utstøtte okser spesielt farlige.

Noen år før denne episoden traff jeg 2 par som hadde overnattet i samme område, som våknet av at flokken gikk rundt teltene og slikket steikepanner og spiste brødrester. De hadde ligget stive av skrekk i teltene til moskusen trakk seg videre etter 2-3 timer.

Verten på Haugen gård bekreftet at moskusen i Femundsmarka har temmelig faste trekkruter, og jevnlig er i området rundt Nedre Muggsjøen.

Det viktigste for å unngå angrep er å holde avstand og trekke seg unna. Ellers kan det jo virke som om det er et lurt trekk å holde seg rolig i teltet hvis man blir omringet, jeg tror det er god sjanse for angrep hvis man prøver å jage de vekk.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Thomas.

Bare begynn å glede dere, dette er en kjempetur. Vi var noen kamerater som padlet fra Käringsjøvallen via Rogen, Reva, Styggsjøene og Roasten til Røa for noen år siden. Det som ga oss lyst på turen var en artikkel i Fjell og vidde, årboka til DNT for 1987. Her står beskrevet "En grenseløs padletur" av Harald Julsrud. Turen er beskrevet på et kart i artikkelen, bl.a. krysset de Rogen fra Kläppneset og padlet sjøene på sørsiden. Men Rogen bør bare krysses i kano i stabilt maksvær. Vi brukte en Alleykano, 17,5 fot DR og en aluminiumskano. Bæringer og lemping var det en del av, men dette gikk greit. Fisk av ulikt slag fikk vi plenty av, ørret, harr, abbor og gjedde. Følg nøye med på kartet når dere padler fra Käringsjøen til Rogen, det er et virvar av småsjøer. Vær obs. på at noen vann i området er såkalte "Lappvatten," her er det ikke lov å fiske. Men prøvefiske viste at det er fin ørret her. Dere har plenty med tid ut fra hva jeg forstår, og noe av denne tida anbefales brukt ved Revsjøen. Her er det nydelig. Det kan også være artig å jakte litt på store gjedder her. Vi fikk ei på ca 6 kg.

God tur!

Bryt ikke gjerde, lukk igjen grind!

Tenn ikke ild i tørrvær og vind!

Bryt ikke kvister, skjær ikke bark!

Sleng ikke avfall i skog og mark!

Skad ikke såflekker, planter og bar

og fugler og reder i busker og snar!

Bryt ikke villmarkens ro og fred!

Rydd og slukk på ditt hvilested!

Ferdes i skogen med åpent sinn,

husk at dens skjønnhet og fred er din!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.