Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold/trygg is i Rondane!


Geit

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg planlegger å gå Hjerkinn-Grimsdalshytta-Dørålseter-Rondvassbu-Mysuster en eller annen gang iløpet av de to første ukene i april.

Er forberedt på å bære skiene til tider, men er det noen som av erfaring kan anntyde hvor lenge isen på Rondevatnet er trygg?

På forhånd takk...

- Geit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gik der sammen med en kammerat i begyndelsen af april 2006. Isen på Rondvatnet var fin og fast og tryg (tror vi i hvert fald). På etapen fra Grimsdalshytta til Dørålseter var det dårligt med sne nogle steder. Det gjaldt nedstigningen fra Gravhøi til Haverdalsåen og videre gennem det flade område mellem Stygghøin og Storkringla over mod Dørålen. Her måtte vi bære skiene enkelte steder. Dagen efter, da vi gik fra Dørålseter til Rondvassbu, kom sneen. Jeg tror, at hvis vi var kommet en dag eller to senere, ville vi ikke have haft nogen problemer med manglende sne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istykkelser oppdateres med lage og ujevne mellomrom på:

http://jarle.nve.no/h/hbm/isdata/ostlandet.htm

Atnsjøen og Jotunheimen øst er vel mest representative for Rondvatnet. I helgen snakket jeg med en som har pilket på Atnsjøen de siste tretti årene. Han pilket der midt i januar i år og mente at isen var dårligere enn normalt og ikke regnet med å holde på lenger enn til påske i år selv om han ofte holder på til 1. mai. Det er mye mer snø i området enn normalt og når mye snø ligger på tynn is, isolerer dette mot videre påbygging av isen nedenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

skal opp til Rondane i en uke f.o.m. førstkommende mandag. Skal ha hytta v Atnsjøen som base, kan poste svar når jeg er tilbake.

Dersom du skal oppover i april, ville jeg ha sjekket med noen av de lokale overnattingsstedene om isforhold.

I fjor i april var det tildels hardt, skareføre og god is i den delen du spør om. I år er snøforholdene noe helt annet etter hva jeg har fått høre av folk jeg kjenner der.

Mvh

Martin

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Da Gud skapte Norge syntes han det var uendelig vakkert. Så, for å trøste de som ikke kunne bo her, lagde han nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. har hytte på tjønnbakken så turen til rondvassbu og rondvatnet er i mitt nærområde.vi har pilket på isen der til langt ut i mai.men for og være helt sikker så er det jo bare å ringe til ronvassbu å sjekke.mye mere snø i vinter enn det har vært på fler år. ha en fin tur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for ukkarat tjønnbakken hadde nok også jeg vært en Rondvatn-isfisker.

Ser litt svart på å gå meg varm og svett i denna bakken før en lang dag på isen.

Har du noe å raportere om (is)fisket i Rondvatnet ? Gjerne i PM om du ønsker.

Jeg kjenner til frykten om at det igjen skal bli overbefolket av smårøye.

Hva mener du om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.ja er litt tung å gå den tjønnbakken ja men når jeg først er kommet opp på hytta så slipper jeg å gå den når jeg skal til rondvatnet,Å godt er det. har tatt stor fin fisk i vinter så tror ikke det er no problem med mye smått.Blir tatt ut mye med garn om sommeren så tror nok de regulerer det fint med det.Gjelder bare å fiske mye men det gjelder jo i alle vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjennom år vært mye i traktene rundt Rondvatnet på denne tiden, og kan ikke huske at det har vært problem med isen i første halvdel av april. Og mht Atnasjøen - det vil npok vanligvis være forskjell på forholdene mellom de stendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.