Gå til innhold
  • Bli medlem

Jaktvåpen?


mathiasHM

Anbefalte innlegg

Hei

Avla jegerprøve på skolen for et par år siden, men startet ikke å jakte.

Nå har jeg derimot fått lysten til å prøve meg med børsa.

Har ikke hund, så det må bli støkkjakt/smygjakt etter småvilt jeg kommer til å bedrive. Har forstått at dette er en fin jaktform for nybegynnere som meg som liker å vandre i skog og mark.

Anbefales det å kjøpe hagle eller en rifle(f.eks. .22 WMR) til denne type jakt? Har lest at smygjakt med finkalibret rifle er meget spennende, og hadde vært artig med et våpen til skytetrening. Skal jakte hare og hønsefugl i skogen, men også rype på fjellet en gang i blandt.

Tar jerne imot forslag til våpen, både hagle og rifle(pris: maks 4000).

Mvh Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynn med ei hagle f.eks. Star Baikal, det er gode og rimelige "jern". Dropp ejektor, tror det koster 1000,- ekstra, og du har ikke bruk for det. (Vi tar jo i alle fall tomhylsene med oss hjem og kaster dem, ikke sant?) Melder behovet for ei rifle seg er ei Star Baikal enkeltskudd i .223 et svært godt kjøp. Mer "pulver" enn .22wmr, mindre følsom for vind, kan lades om, stort utvalg av ammo og kan brukes på flere typer vilt. Står viltet i ro så lenge at du rekker å repetere og sikte med ei magasinrifle, har du også tid til å lade om ei enkeltskuddsrifle. Legg pengene du sparer i et skikkelig kikkertsikte og masse treningsammo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder behovet for ei rifle seg er ei Star Baikal enkeltskudd i .223 et svært godt kjøp. Mer "pulver" enn .22wmr, mindre følsom for vind, kan lades om, stort utvalg av ammo og kan brukes på flere typer vilt.

Takk for raske svar.

Blir ikke det store skader på kjøttet når man jakter rype med .223? Er klar over at dette har vel så mye med ammoen å gjøre. En annen sak er at 22 WMR er rimeligere pr skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rype og rifle vil i praksis si vinterjakt med tidvis ganske lange avstander, og gjerne i landskap hvor det er vanskelig å avstandsbedømme. Da er det viktig med ei kule som ikke har så mye vindavdrift, og som har flat kulebane. Man bruker helmantlede kuler, så man får gjennomskyting og lite ødeleggelse. .223 kan man også få ganske rimelig. 3.50 pr. skudd (jaktdepotet.no) er ikke så galt, kan sikkert finne det billigere også. (Bruker også å ha billig ammo på xxl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at jeg støkker mye mer enn jeg greier å smyge.

Hagle er tingen. Det meste på markedet sier pang og da er det greit nok.

Jeg kan anbefale å kjøpe brukt for da får du mer for pengene.

Lettere å selge noe skikkelig som er gammalt enn å noe nytt og dårlig.

Og greier du deg ikke med det så kjøp en .223 for da kan du jakte rådyr og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på hagle. Fortrinnsvis med relativt åpne løp ettersom du skal jakte mest i skogen. Alternativt utskiftbare choker, men det blir selvsagt dyrere. Det finnes en god del bruktvåpen rundt omkring. Søk på bruktvåpen så finner du raskt en hel del. Men ikke kjøp usett. Viktig at våpenet passer!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.