Gå til innhold
  • Bli medlem

2 manns telt til en brukbar penge?


breisladd

Anbefalte innlegg

Vil kjøpe nytt telt nå. Og vil følgelig ha et bra telt.

Men er jo en jungel av telt, er villig til å vurdere alle slags telt.

Skal bruke teltet til småturer (2-3 dager) på fjellet, vår, sommer og høst.

Bør være tålig plass til 2 personer.

Ser jo at mange av de anbefalte teltene her på forumet gjerne ligger på 5-6-7000 kr.

Syns det er litt mye, da jeg mest sannsynlig bare kommer til å dra på turer hvor man bare går 4-5 timer inn til et vann med et par kompiser, og ligger der en dag eller to og fisker etc..

Hadde i utgangspunktet tenkt ca 3000 for teltet, er det for lite?

I hvilket telt får jeg mest for pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må anbefale Hilleberg Nallo 2. Det er litt over 3000, men før du vet ordet av det vil du gå en ukestur på Hardangervidda og da er det greit å ha et lett og bra telt. Jeg legger ikke skjul på at jeg liker Hilleberg veldig godt og kan ikke fordra Helsport (du kommer garantert til å få masse anbefalinger ang Helsport). Ikke noe vondt om Helsport-tilhengere, men det finnes andre telt på markedet. Er vel litt typisk norsk å kjøpe norske merker?! Alt som kommer fra USA er farlig (ikke at Hilleberg er derfra men...takk söta bror)?! Nei....poenget mit er: kjøp et lett 3 sesongs-telt først som sist, du kommer til å ville gå lengre turer og da er du glad for at du slipper å bære et telt på 5 kg + fisk. Sånne som meg som ikke får fisk kan egentlig se bort fra + fisk.

Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo pris! Du kjenner garantert noen som kan skaffe telt billigere enn fullpris. Alle friluftsinteriserte kjenner noen. Hvis ikke ta kontakt med Leif-Magnus Ahlgren på www.backcountry.com og hils fra Morten:) Da får du BILLIG telt.

Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergan Kompakt e.l. ? Holder helt sikkert for sommerbruk - jeg vil tro at det meste holder for den bruken du beskriver. Jeg ville ha prioriert at teltet er lett. Brukte selv et billig-telt til et par tusen i lengre tid, og valgte heller det enn kameraters helsport-telt. Teltet var et 4-manns hilleberg-kopi med stormmatter på 3,5 kilo (jamet makalau). Byttet så til Bergans Cho-oyo (1-2-manns, 2500 kroner). Det er et utrolig bra telt, uten kondensproblemer (det har "pustende duk") - men det er lite og mangler myggnetting....så jeg ville nok ikke anbefale det til deg, dersom du ikke kan bruke et annet telt som oppholdstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.oslosportslager.no/product/2668/7776/418965/Exped_Sirius%2C_2-manns_telt.html

Hva med dette? Jeg har Exped Orion Extreme og er veldig fornøyd med det. Teltduken er den samme på dette teltet (har ihvertfall samme rivestyrke), og den var "editors choice" i bladet backpacker i 03. Det er lett, har plass til to, høy rivestyrke, og mange smarte detaljer som selvlysende glidelåser og reflekstråd innsydd i bardunene!

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orion Extreme er et knalltelt! (Sjekk evt utstyrsbeskrivelsen jeg har lagt ut). Men det koster 5000 på oslosportslager.

Det er et tomannstelt med to romslige fortelt, og to innganger. Da har begge to hver sin dør og hver sin plass å organisere rotet sitt på. Det er en mix av tunelltelt og kuppeltelt som gjør at det er veldig god plass, og god takhøyde. Ikke noe problem for to mann (selv på 2m) å sitte oppreist i teltet eller å fyre primus i ett eller begge forteltene (eller i innertelter hvis du liker badstu:). Jeg har testet det i veldig sterk vind, og teltet står som ei påle! Luftingen er super - siden det er to dører kan man åpne begge sider av teltet og få fullt gjennomtrekk:) Jeg kan ikke få rost dette teltet nok!!! For noen kan fraværet av stormmatter være en avskrekker, men dette har jeg aldri savnet.

Hvis du googler det, finner du nok testen til forbrukerportalen hvor den kom best ut!

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.