Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur i Femundsmarka i starten av mars!


dfence81

Anbefalte innlegg

Heisann,

Noen som har anbefalinger til helgatur på ski i Femundsmarka? Skal ikke være en slitetur, bare som en rekreasjonstur for byleie, fjellvante studenter! :) Har vært der en del ganger før og er derfor interessert i å høre om det er noen der ute som har tips når det gjelder fine områder av marka, gode isfiskevann(blir vel ikke mange svar på dette spørsmålet tenker jeg!:wink:) åpne koier osv. Vi skal overnatte i telt, men hvis det er en fin liten koie i nærheten av der vi er så faller vi vel for fristelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må gå litt på hukommelse, siden jeg ikke har kartet foran meg nå....

På Nordøst siden av Femundvannet står det et par åpne køyer på kartet, ca en (kort?) dagsmarsj fra Langen. I det området er det også mange vann. Jo lenger vannet ligger litt bort fra sommerstiene, jo større sjans for å få fisk, vil jeg tro.

På Nordvest siden av Femundvannet ligger det noen fjell hvor det sies at det finnes røye i fjellvannene. Jeg har fisket der i sommer, men har fortsatt tilgode å se en fisk der. Vi skal dit i helgen uansett. Hvis været er fint, tar vi oss kanskje en tur opp for å isfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere koier som er lett tilgjengelige for en kort helgetur. Lorthølet, Grunnhåbua, Langmyr, Gubbtjønnbua og Røosbua. Fisk finnes det i de fleste av vanna. Vil dere ha røye er vel Skarpåstjønna og Heggrøsttjønna de lettest tilgjengelige, har ikke peiling på hvordan fisken der er. Røvoltjønnan er også ok vann, men da er turen straks en del lenger. Det finnes som regel en del scooterspor i området som gjør kilometerne adskillig lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøket på isfiske ble avbrutt underveis pga. hardt vind og nesten forfrysninger :P. Innsjøen var lenger borte enn vi trodde (vi forflyttet oss saktere i terrenget). Så dessverre ingen fangstrapport.

Jeg tok en titt på kartet (Turkart Femund). Spesielt på Svensk side står det utrolig mange buer. Jeg fikk inntrykk av at det er åpne buer. Fiskevann er det også overalt på østsiden av Femund. Hytta jeg tenkte på oprinnelig heter Muggsjølia. Den ligger også en del andre buer på kartet på norsk side, men de står der bare som en linten prikk med et navn, mens Muggsjølia og de svenske buene har et ikon for åpen bue.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.