Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor navneskifte?


eaa

Anbefalte innlegg

I fjor skiftet jeg ut mine slitne Rondane-kart, før jeg utpå ettersommeren gikk en tur til Sagtind (2018). Stående ved varden ser jeg at kartet sier jeg er på "Trolltinden", ikke lenger Sagtind. Hvorfor dette navneskiftet? Hvorfor blir brått gamle vindomsuste navn, nedfelt og satt gjennom sagn og sekler, pluselig skiftet ut?

Ser også at tidl. Bråkdalshø langs Verkilsdalbotnens vestre side nå har fått navnet Sagtindan. Forvirrende spør du meg :x

Kjenner noen historien bak dette? Har navnet "Trolltinden" vært brukt før derinne? Hvor kommer det dette fra? Umiddelbart assosierer jeg det navnet med landskap vesentlig lenger vest i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I fjor skiftet jeg ut mine slitne Rondane-kart, før jeg utpå ettersommeren gikk en tur til Sagtind (2018). Stående ved varden ser jeg at kartet sier jeg er på "Trolltinden", ikke lenger Sagtind. Hvorfor dette navneskiftet? ..Ser også at tidl. Bråkdalshø langs Verkilsdalbotnens vestre side nå har fått navnet Sagtindan. Forvirrende spør du meg :x

Kjenner noen historien bak dette? Har navnet "Trolltinden" vært brukt før derinne? Hvor kommer det dette fra? Umiddelbart assosierer jeg det navnet med landskap vesentlig lenger vest i Norge...

Det ble foretatt en gjennomgang av navn da de nye kartene skulle utgis, og det viste seg at navnoppfatningen i Dovre og Sel var forskjellig. Da denne toppen ligger i Dovre, fikk de bestemme. Ulike kjentfolk er blitt hørt, og konklusjonen ble at navnet Sagtindan (merk flertallsformen) ble tilhørende den sagtaggete ryggen innerst i Verkilsdalbotnen. Den forh. Sagtind skal da formentlig ha vært kalt Simlepiggen eller Trollronden, og så landet man på det siste.

For øvrig ble toppen forsøkt navnsatt av første kjente bestiger, Just O. Thoner, han var der i august 1905. Han skrev om sin tur i DNTs årbok 1907, s. 36 (særlig s. 52-56) og foreslo da navnet Trollronden. Det navnet kom imidlertid aldri på noe kart.

Det er mulig at toppen har vært navnløs da Thoner var der, i så fall burde hans forslag vært tatt til følge. Rondslottet fikk sitt navn av de første kjente bestigere i 1876, og Vinjeronden er jo også et "turist-navn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pål!

Du sier at tidl. Sagtind formentlig har hett Simlepiggen før. Dette kan da umulig stemme, i det Simlepiggen (1721) også finnes annensteds i Rondane - på sørsiden langs Illmanndalen. I så fall burde Trollronden vært et langt riktigere navn enn Trolltinden.

Men hvorfor skifte navn i det hele tatt? Kunne ikke toppen fått hete Sagtind slik den lenge har gjort? Hvorfor måtte navnet flyttes til tidl. Bråkdalshø på vestsiden av Verkilsdalsbotn? Jeg ser liksom ingen beveggrunn til å skifte navn i det hele tatt.

(PS. Dette innlegget er jeg sikker på at jeg la inn under "Fjellforum", og ikke her i "Alt som ikke passer inn i kategoriene ovenfor". Kan innlegget i sin helhet flyttes til "Fjellforum", slik det egentlig var ment?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å få innleggene til å ligge der de passer best. Av og til legges innlegg i forum vi mener er feil. Fjellforum er et forum som er ment til diskusjon som har med dette nettstedet å gjøre, altså ikke fjell og friluftsliv, men utforming, tekniske ting og ris og ros som vedkommer fjellforum.net

Derfor ble innlegget flyttet. Det kan hende at innlegget hadde passet bedre i forum for topper og tinderangling, men der en vanskelig avveiing. Derfor ble innlegget flyttet til dette "oppsamlingsforumet". Hadde vi hatt et eget Rondaneforum ville det naturligvis ha passet inn der, men det har vi foreløpig ikke..

Håper ikke du tok det ille opp ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet ble det feil på kart utgitt på 90-tallet. På turkartet til Statens Kartverk mener jeg å huske at toppen ble kalt Trolltinden. På de nyeste kartene heter toppen igjen Sagtindan.

Se Norgesglasset http://ngis2.statkart.no/ng2/ng2.html

Nei, det ble i 1999 gjort vedtak om Trolltinden for toppen på 2018 moh (pos N6865400 Ø537160) og Sagtindan er nå ryggen med høyde 1838 moh (N6864670 Ø534950). Hvis du i Norgesglasset søker på disse navn i Dovre, får du markert de nevnte posisjoner. På kartet i Norgesglasset står imidlertid fortsatt de gamle navn, kartet der er altså for gammelt.

De navn som gjelder er slik det er registrert i SSR (Sentralt Stedsnavnregister) etter vedtak eller godkjenning i h.h.t. Lov om Stadnamn. Det er i dette registeret du søker ved navnsøk i Norgesglasset.

Det virker mer naturlig at Sagtindan er ryggen på vestsiden av Verkilsdalen (del av Bråkdalshøe). Utseendet passer bedre, og det forklarer flertallsformen som det navnet alltid har hatt.

Simlepiggen skal ha vært brukt brukt av budeiene på Dovresiden. At også andre fjell i Rondane kan ha samme navn er vel ikke så rart. At samme fjell har ulike navn i de forskjellige bygder er heller ikke så underlig. Det kan jo derfor være greit at man sentraliserer fastsetting av det ene, offisielle navn. Og der fastsetter Lov om Stadnamn et fornuftig prinsipp: Lokal språkbruk skal legges til grunn. Tidligere var det jo ofte slik at navnkonsulenter i Hovedstaden fikk bestemme, og da fikk vi misforståelser som Uladalen (Urdadalen) på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mitt nyeste kart er turkartet "Rondane Nord 1:50000". der heter (unnskyld påståeligheten) Sagtind nå Trolltinden. Vet ikke om den heter Trolltinden også på det nyeste M711-bladet. Som Pål korrekt sier, er Norgesglasset ikke oppdatert her, toppen heter der fortsatt Sagtindan (i flertall). Står man nede i Langholet østafor toppen og ser på himmelranden, finner man knapt noe bedre navn enn Sagtind.

Ellers kan jo sjølsagt flere topper ha samme navn, jfr. Gråvola... Men litt snodig lell m/ to Simlepigger såvidt nær hverandre, og på to såvidt markante fjell.

Inrømmer glatt at jeg la innlegget i feil forum. Hadde jeg lest ingressen for "Fjellforum" ville jeg sett det. Får skylde på at man er litt vel rask til tider, samt at man ennå ikke er tilstrekkelig kjent på nettstedet. Visse temaer vil jo også være litt ubestemmelige hva gjelder kategori.

Takk for utfyllende svar.

Høres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snekker du om sola så skinner'a...

Var sjølsagt for rask igjen. Mitt forrige innlegg kom inn som "Gjest", fordi jeg ikke var innlogget! Sorry, må skjerpe meg nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Kanskje en liten avsporing, men:

Snøholstind (den heter Sjogholstind), Skardstølsdalen (hæ?), Vennistøldalen (Vennistordalen ved Eidsbugarden), Austanbotntind (umulig å uttale), alle smørstabbtindene som skifter navn (Geiti er visstnok ikke Geiti, men "topp 2077" osv), Ringstindene - med EN i - alt dette er navn som irriterer meg.

Det er greit at navnene skal være riktig i forhold til kommune-målføret - men det er trist at så kjente og kjære navn skal bli forandret. Hvorfor kan man ikke bestemme seg? ER DET VIRKELIG NOEN SOM LIKER NAVNET JERVVASSTIND????

Unnskyld dette flåsete innlegget, men jeg skulle ønske Statens kartverk kunne roe seg litt ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kanskje en liten avsporing, men:

Snøholstind (den heter Sjogholstind), Skardstølsdalen (hæ?), Vennistøldalen (Vennistordalen ved Eidsbugarden), Austanbotntind (umulig å uttale), alle smørstabbtindene som skifter navn (Geiti er visstnok ikke Geiti, men "topp 2077" osv), Ringstindene - med EN i - alt dette er navn som irriterer meg.

Det er greit at navnene skal være riktig i forhold til kommune-målføret - men det er trist at så kjente og kjære navn skal bli forandret. Hvorfor kan man ikke bestemme seg? ER DET VIRKELIG NOEN SOM LIKER NAVNET JERVVASSTIND????

Unnskyld dette flåsete innlegget, men jeg skulle ønske Statens kartverk kunne roe seg litt ned!

Snøholstinden ligger i Vang, mens sjog er jo Lomsmål, så den må jo være grei. Dette fjellet har forresten også vært kalt Snehulstinden.

Nå er det ikke Kartverket, men de lokale navnkonsulenter som får det siste ord. Kartverket forvalter jo bare loven om Stadnamn.

Jervasstinden har heller ikke jeg falt for, og nå har jo toppene i Hurrungane kommet tilbake slik de var igjen, men det gjenstår så vidt jeg vet endelig navnvedtak for toppene i Luster, Årdal er ferdig med sine vedtak.

At Smørstabbtindene vingler er kanskje ikke så rart, det er jo relativt nye navn.

Dette er jo et digert tema, så det er vanskerlig å være kort. Så da stopper jeg like gjerne her.

God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skjønner at det må være på denne måten, men jeg sitter likevel med et inntrykk av at disse navnekonsulentene ofte har et litt mer distansert og teoretisk forhold til fjellnavnene enn de kanskje burde hatt.

En titt på kartet viser at toppunktet på Sjogholstind ligger i underkant av 50 meter innenfor kommunegrensen så det er jo i og for seg helt riktig, men likevel, Sjogholstind høres mye finere ut, jeg har vokst opp med dette navnet, og det er "gjengs" i de fleste fjellmiljøer (så vidt jeg vet) å kalle denne toppen Sjogholstind.

Det var alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Apropos navne et helt andet sted i landet: Jeg har altid undret mig over, hvorfor Giklingdalen i Trollheimen skal hedde Flatvaddalen på kortet. Er der nogen, der kender forklaringen :wink:

Lars M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.