Gå til innhold
  • Bli medlem

USA stoppet "eksport" av Arcteryx?


Shaug

Anbefalte innlegg

Annonse

Det skal vera mogleg å bestille via tjenester som til dømes jetcarrier.no, dvs at nettbutikken sender deg varene til "din" adresse i USA, så sendes dette vidare til din eigentlege adresse. Har imidlertid ikkje testa dette sjølv (enda)

Trur ikkje det er noko nytt at Arcteryx ikkje blir sendt ut av USA? Slik eg har forstått det, så er det Arcteryx som ikkje vi ha re-eksport(Arcteryx er Canadisk og importeres til USA). Samme for mange andre merker, også amerikanske. Har nok noko med at dei ikkje vil øydelegga markedet andre stadar (muligens noko høgare prisnivå i europa t.d)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kjent som "prisdiskriminering" i økonomisk teori. Formålet er at produsent skal ta ut mest mulig profitt. Vi har noe av det samme i det innenlandske markedet på biler fx. Skoda - VW og Audi er mye samme bilen. Alle har råd til Skoda av forbrukerne, men ved å tilby en litt dyrere (VW) og en dyrest (Audi) så får produsenten dratt ut mer av betalingsviljen i markedet. På samme måte prøver her Arc´Teryx å få ut mer penger av kjøpesterke grupper. Noe de ikke er alene om... :)

(Jammen husker jeg ikke litt av sånn økonomisk teori enda - gamle mannen.... :wink:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helly-Hansen er billigere i Sverige enn i Norge og svin-dyrt i USA. Samme greia, men Lars: Heter ikke dette "markedssegmentering"? (hrrrmmmmm hadde et lite Sosialøkonomikurs på gamle NTH på tampen av 70-tallet... så det hele er noe rustemt :wink:.

Uansett, på grunn av de forskjellig betalingsevne og betalingsvillighet, deles markedet opp på denne måten. Globalisering er greit når det gjelder å få produsert billigst mulig i Kina, men ikke når jeg ønsker å kjøpe over nett far utlandet i stedet for å handle her hjemme. Det kaller jeg dobbeltmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Så dette vil si at dersom jeg bestiller ifra en Canadisk webshop så går det bra??

Noen som vet om noen slike??

Jeg har ved flere anledninger kjøpt Arcteryx fra moosejaw, så dette er noe som har kommet de siste mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ikke lenger er mulig å handle Arcteryx fra amerikanske webshopper som feks moosejaw og altrec..

Hva er årsaken til dette?

Dette kan skyldes at alt som skal selges i Europa skal ha en CE merking, og i mange land blir varene returnert av tollerne dersom varene ikke er CE merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Men Arcteryx selges jo i Norge og i Europa. Da må det jo ha en CE merking. Kan noen som har brukt disse carrier-selskapene fortelle om det gikk greit eller om det var problemer.Jeg har selv tenkt å bestille via Jetcarrier.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilar på at det kjem toll, kun vanleg merverdiavgift (frå 1.1.2005: 25%).

Hjå Jetcarrier er vel fortollingsavgifta (dvs kostanden ved å berekne/betale inn mva og evt toll) inkludert i portoprisen, blir det sendt på anna vis tar gjerne transportøren seg ekstra betalt (typisk 80-150kr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Arcteryx selges jo i Norge og i Europa. Da må det jo ha en CE merking.

Jo, men man merker ofte ikke produkter med annen merking enn den som er nødvendig for det markedet hvor produktet skal sendes.

Jamfør DVD spillere som gjerne leveres med svensk bruksanvisning til Norden og tysk bruksanvisning til Tyskland. Når man pakker varene på fabrikken så er de allerede forutbestemt til et spesielt marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte noe utstyr direkte fra Backcountry.com. Noe av dette fikk jeg beskjed ikke kunne sendes internasjonalt. Fikk listen som nedenfor over disse merker. Som andre her skriver så er det bare å skaffe seg en US adresse hvis disse tingene er helt uunnværlige.

Below is a list of brands that we can’t ship internationally.

-Arbor

-Arc'teryx

-Billabong (Only in North America)

-La Sportiva (Only in North America)

-Burton (this includes: Burton, Anon, Analog, Gravis, R.E.D., Mark XIII and Idiom)

-Cascade Designs (this includes MSR, ThermaRest, Platypus, SealLine, and Tracks)

-Fritschi

-K2

-Lowa

-Oakley

-O'Neill

-Polar

-Nixon

-Ride

-Thule

-Vans

-Yakima

-Patagonia Footwear

-Line (can ship everywhere EXCEPT Canada, United Kingdom, and Japan)

-The North Face (can ship everywhere EXCEPT Canada)

For meg betydde det lite for det de ikke kunne sende var kun ting jeg satte på ekstra i forhold til mitt første ønske. Vil prøve denne soveposen, MontBell America, Inc. U.L. Super Stretch Down #EXP Hugger, http://www.backcountry.com/store/MTB0043/MontBell-America-Inc.-U.L.-Super-Stretch-Down-%23EXP-Hugger-Sleeping-Bag-20-Degree-Down.html . Har en Mountain Equipment Dreamcatcher 300 dunpose og denne har et elastisk midtparti (Thermo Dynamic System) som jeg syntes er helt topp, skal bli kjekt å prøve en pose med elastisitet over hele lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilar på at det kjem toll, kun vanleg merverdiavgift (frå 1.1.2005: 25%).

Hjå Jetcarrier er vel fortollingsavgifta (dvs kostanden ved å berekne/betale inn mva og evt toll) inkludert i portoprisen, blir det sendt på anna vis tar gjerne transportøren seg ekstra betalt (typisk 80-150kr).

Ihht Tolltariffen (http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/Contents.aspx?id=132516&epslanguage=NO) er det 0% toll på sportsutstyr (kapittel 95) og 10,7% toll på stort sett alle tekstilvarer (kapittel 61). (Men kjernereaktorer er tollfrie, se kapittel 84.01 :D ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Ihht Tolltariffen (http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/Contents.aspx?id=132516&epslanguage=NO) er det 0% toll på sportsutstyr (kapittel 95) og 10,7% toll på stort sett alle tekstilvarer (kapittel 61). (Men kjernereaktorer er tollfrie, se kapittel 84.01 :D ).

Jaha. Da blir det et spørsmål om tollerne godtar et par Arcteryx-jakker og en bukse som sportsutstyr eller insisterer på at det er klær og derved toll. Jeg tror nok at både leverandør og transportør er villige til å sette kryss i ruten for sportsutstyr, men jeg er usikker på om det blir godtatt. Har noen faktisk prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem med å bestille Arcteryx til jetcarrier, og det kommer ikke toll i tillegg, bare moms. Sjekk ut Ebay, vi er tre kolleger som alle har kjøpt Arcteryx theta ar for under halve prisen av hva det koster i norske butikker. Kjempegod service fra de som er powersellere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha. Da blir det et spørsmål om tollerne godtar et par Arcteryx-jakker og en bukse som sportsutstyr eller insisterer på at det er klær og derved toll. Jeg tror nok at både leverandør og transportør er villige til å sette kryss i ruten for sportsutstyr, men jeg er usikker på om det blir godtatt. Har noen faktisk prøvd?

Har ikke prøvd, men det står eksplisitt i kapittel 95 at sportsklær sorterer under kapittel 61.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Takk skal du ha Bernt. Da er det jo greit, og ikke noe som skjønnsmessig vurederes. Ved kjøp av sportsklær må man beregne 10.7 % toll før man beregner mva. Alternativet er å få noen kjente til å sende som gave, da er jo i alle fall disse jet-carrier el.l ikke aktuelle for å skaffe en postadresse i usa. Jeg får tenke på det, hvor mye det lønner seg, sett i forhold til usikkerheten vedr. reklamasjon og slikt.

Kjøpte nettopp noe utstyr for sliping av kniver fra usa, og det var svært greit. Men der var summen mye lavere, slik at mva ble bare oppkrevd som et oppkravsbeløp. Likevel ble det under halv pris med frakta og det hele, så enkelte ting lønner seg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har ikke prøvd, men det står eksplisitt i kapittel 95 at sportsklær sorterer under kapittel 61.

Denne diskusjonen går også på en annen tråd i forumet. Det er ikke toll på sportsutstyr. Vi er tre kolleger som har tatt inn fire arctyrex jakker, og ingen har betalt toll, bare moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen går også på en annen tråd i forumet. Det er ikke toll på sportsutstyr. Vi er tre kolleger som har tatt inn fire arctyrex jakker, og ingen har betalt toll, bare moms.

Kan så være, men i kapittel 61.01 står det at "Ytterfrakker, kjørefrakker, kapper, anorakker (herunder skijakker), vindjakker og liknende varer av trikotasje, for herrer eller gutter, unntatt varer som hører under posisjon 61.03." skal ha 10.7% toll, og i kapittel 95 "Leketøy, spill og sportsartikler samt deler og tilbehør dertil" står det at "Dette kapittel omfatter ikke: [...]sportsklær, idrettsdrakter og karnevalskostymer av tekstil­stoff, som hører under kapittel 61 eller 62"

Da må den som har tollklarert det bare latt dere slippe av en eller annen grunn, og det er jo fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.