Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund (hvilken rase passer meg best?)


Furuskogen

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt og få meg hund men vet bare ikke hvilken rase som passer meg best.

Vi bor i skogen ved et vann, har stor skog eindom så vi har god plass.

Hunden skal brukes til: trekke pulk, Turkamerat , bære kløv og familiehund. Og den må ha god pels så den kan sove ute om vinteren.

Har tenkt på Lapsk Vallhund men vet ikke om den er stor nok til og trekke pulk og kløv.

Er det noen som tror de vet hva som kunne passe meg?

PS: har ikke hatt hund før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo en hel rekke valgmuligheter her.

Er tanken at den skal sove ute i hundegård der hvor du bor? Eller sikter du til en hund som kan sove ute når dere er på tur? Det fins jo i våre dager produkter som f.eks. Jegerens Hvilepose dersom du går for en rase som ikke har nok underpels til å kunne sove ute uten beskyttelse. Husk også at pels trenger stell.

I og med du ikke har hatt hund før vil det å vurdere generell rasegemytt, kjønn o.l. være viktig.

Krever at man investerer tid og innsats/innlevelse slik at man får en god kontakt med den. Mange gjør også en feil i å velge en hund som ikke helt korresponderer med den livstilen man har/er villig til å få.

Jeg valgte selv en blanding av rottweiler og dobermann av flere årsaker. Arbeidsvillighet, klokhet, kroppstype (minner om vorsteh-hund men har ikke samme jaktinstinkt) rolig og sedat når det er tid for det, rask og utholdende . P.g.a vekt, styrke og størrelse også velegnet til snørekjøring, kløv og pulkdraging. Har også sine klare utfordringer, men så ville jeg jo ikke ha noen "pusekatt" heller.

Har du vurdert Sibirian huskey, alaskan huskey, grønlandshund? Valgene er mange.

Norsk Kennel Klub har mye god informasjon om forskjellige raser og bruksområder.

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/view/list_side1.html?ARTICLE_ID=1048496234661

Lykke til med ditt valg og fremtidige hundehold.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal sove inne.

Men den må ha god nok pels til og sove ute om vinteren.

Drømmer om og gå norge på langs om noen år.

Jeg bare må kommentere dette... Innehunder har pels som innehunder. De "lager" ikke mer pels enn det de må for å holde seg go og varm inne. Selv alaska huskyer/sibber som er innehunder må som oftest ha dekken på når de skal hvile ute i en del/mange kuldegrader.

Hunder som har anlegg for god pels kan en derimot venne til å ligge ute, selv etter mange år som innehund, men da bør en begynne på sommeren/høsten å venne den til det slik at den venner seg til livet som utehund.

Sov ute på vinteren med "innehuskyen" min, hun lå da med et godt dekken på seg på reinskinn, inne i teltet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.