Gå til innhold
  • Bli medlem

Rando vs. Telemark


geirelling

Anbefalte innlegg

Hva tenker folk om bruken av dette utstyret veiet opp mot hverandre. Selv kjøpte jeg rando utstyr til kjørebruk i sommer, og er strålende fornøyd. Har kjørt telemark i mange år ,og brukt dette på toppturer .

Jeg tenker på toppturer hvor turen ned er prioritet #1. Tynne fjellski er ikke tema her. Vi snakker om brede pudderplanker med solid ( og desverre tungt) utstyr.

Å gå vinterturer for å samle 2000 metere er ikke tanken her..

Det jeg tenker på er erfaring med bruk av kjøre utstyr til telemark VS. rando ?

Min spede erfaring med rando utstyret er flg. Vekten på sammenlignbart utstyr , er i favør rando. Dette pga. bindingen. Den nye telemarkbindingen er tung. Utstyret ellers er jo likt , og faktisk kompatibelt.

Gange på flatmark var ikke spes. stas med rando. Det er veldig liten skifølelse , og annerledes å gå med . Det er en helt annen feste mekanisme mellom binding /støvel og man løfter hele støvelen.

Gange i skråhellinger var vanskelig . Nå fant jeg riktignok ut at den var en extra pløse til gange som fulgte med støvlene. :lol:

Nedover er den store forskjellen for min del. Skigleden totalt er størst for meg med rando. De få dagene det er lett pudder i bøtter og spann , foretrekker jeg telemark. Nå synes jeg ofte på en og samme tur at jeg opplever veldig skiftende føre. Pudder , vindbåst, isskare og bristende snø mm.

Da synes jeg rando er mer gøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri prøvd rando, men ha stått mye telemark. Blandt innbarka telemarkskjørere er vel randonee fransk for "kan ikke kjøre telemark" :shock:

Men skjønner godt at du liker rando, er selv glad i en tur på alpintski når føret suger. Men løste det problemet med stivere sko og bigdaddy ski, nå er det kun psyken som setter begrensningene, ikke føret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet med rando en del år nå, men ikke telemark. Synes det er fryktelig vanskelig å komme med en karakteristikk av rando: det er enorm forskjell mellom lett dynafit utstyr (f.eks. dynafit tlt 4 og tlt bindinger) og freeride utstyr der helen kan løsnes. Dynafit skoene veier mindre enn fjellsko, er lett og behagelige - og krever full kontroll. Jeg synes f.eks. at dynafit er bedre å gå med enn lave 75mm langrennsko. Nedover må man passe på å ikke komme bakpå - skoen gir liten støtte. Gikk fra Haute route uten et eneste gnagsår med disse. Med freeride utstyr med løs hel, har man den samme kontrollen som med vanlig alpint - men kan også gå opp. Oppover er de greie nok, men litt tungt, men gnager - (har technica diablo sko, som er utrolig bra og komfortable til bakkekjøring). Skoene er alpinsko - så ikke noe gode å gå i. Mellom dette har man randoski med fritchi diamir og vanlige rando sko (jeg har garmont). Det blir en mellomting. Gode å kjøre med, men ikke like gode som freeride utstyr (spes. dårligere på is og i høy fart). De er også gode å gå med, men ikke like gode som dynafit. Dynafit-ytstyret er også mye sterkere enn vanlige rando-bindinger slik som diamir.

Den store svakheten med rando, er at det ikke er godt å gå bortover med - noe det fort blir litt av i Norge. MEN, folk har gått over grønnland med rando...men, det hadde nok ikke jeg gjort. (Leste en fransk test av rando og telemark-bindinger. Testen var bl.a. å gå over grønnland. Den eneste bindingen som ikke røk/måtte etter-justeres var dynafit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet med rando en del år nå, men ikke telemark. Synes det er fryktelig vanskelig å komme med en karakteristikk av rando: det er enorm forskjell mellom lett dynafit utstyr (f.eks. dynafit tlt 4 og tlt bindinger) og freeride utstyr der helen kan løsnes. Dynafit skoene veier mindre enn fjellsko, er lett og behagelige - og krever full kontroll. Jeg synes f.eks. at dynafit er bedre å gå med enn lave 75mm langrennsko. Nedover må man passe på å ikke komme bakpå - skoen gir liten støtte. Gikk fra Haute route uten et eneste gnagsår med disse. Med freeride utstyr med løs hel, har man den samme kontrollen som med vanlig alpint - men kan også gå opp. Oppover er de greie nok, men litt tungt, men gnager - (har technica diablo sko, som er utrolig bra og komfortable til bakkekjøring). Skoene er alpinsko - så ikke noe gode å gå i. Mellom dette har man randoski med fritchi diamir og vanlige rando sko (jeg har garmont). Det blir en mellomting. Gode å kjøre med, men ikke like gode som freeride utstyr (spes. dårligere på is og i høy fart). De er også gode å gå med, men ikke like gode som dynafit. Dynafit-ytstyret er også mye sterkere enn vanlige rando-bindinger slik som diamir.

Den store svakheten med rando, er at det ikke er godt å gå bortover med - noe det fort blir litt av i Norge. MEN, folk har gått over grønnland med rando...men, det hadde nok ikke jeg gjort. (Leste en fransk test av rando og telemark-bindinger. Testen var bl.a. å gå over grønnland. Den eneste bindingen som ikke røk/måtte etter-justeres var dynafit).

Hilmersen: Kunne være interessant å høre hvilket utstyr du bruker, hva er vekten din og hva slags terreng du bruker utstyret i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett rando:

- fischer tour-extreme (ganske tunge ski...), dynafit tlt 4, dynafit tlt

Middels:

- hagan tour carbon (lettere ski), garmount rando ???, fritchi diamir

Tungt:

- Blizzard titan argos ??, Technica Diablo, marker rando binding (integrert i skiene og merket blizzard)

Terreng: ymse. Alt fra haute route til områder der man fjellski muligens er bedre. Bruker de ikke på helt flate områder og oppsøker ikke livstruende bratte renner o.l., men det hender at man havner i slike områder. Liker best korte flytende svinger. X-konkurranse alpinist.

Bruker de også til kite.

Brukte det middels tunge utstyret bl.a. på en tur med bl.a. Coni i alpene. Toppen på Store Ringstind er et eksempel på et part i jeg liker godt - eller offpiste i Oppdal på en god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tenkte å oppdatere denne:

Jeg har nå kommet til at det eneste ankepunktet jeg hadde mot dynafit var støvlene.

Bruker nå Volkl Snowwolf + dynafit til lett rando og coomba+ dynafit for tung rando.

Duke'ene fikk jeg vondt i knærne av (ok, knærne er ikke helt friske - og de reagerte på tyngden), og de var ikke nevneverdig mer stabile enn dynafit. Når det er sagt så kommer jeg nok til å ha duke på ski som primært skal benyttes i bakke - men det er kun for å kunne benytte vanlige alpinsko. Med sko a la Dynafit Titan tror jeg at behovet for noe annet enn dynafit er minimalt.

De kan forøvrig også ise, men det er bare å passe på at skiene sitter skikkelig før man hiver seg utfor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg bytta frå telemark til rando i vinter. dels fordi eg hadde lyst på nye ski, dels fordi den setupen eg hadde til telemark var tung og mindre egna til topptur, og dels fordi eg hadde lyst på den ekstra kontrollen som fast hæl kunne by på... det viste seg og at med ein så sprek gjeng som halvårskurset til nordnorsk klatreskole var, og som meir eller mindre den einaste utan motstandsfri gåfunksjon, var det tungt å halde følge (eg hadde R Corbra R8 og scarpa t1...).

dei nye skia er breiare, men omtrent like tunge som dei gamle. med dynafit vertical st-bindingar vert den totale totale vekta godt i favør av dei nye... balck diamond factor støvlar er dei tyngste støvlane til BD, men framleis lettare enn dei eg hadde før... i gå-modus er ankelutslaget heilt fantastisk! eg trur det er ein medvirkande årsak til at eg går meir naturleg på randoski, enn eg gjorde med telemarkskia. desse støvlane har utskiftbare tå- og hælstykker, så dei kan brukast i både dynafit og alpinbindingar. (300 for det settet som ikkje følgde med).

for meg har overgangen til rando gitt meir skiglede ved litt vanskeligare forhold, og like stor skiglede som før i pudder. iallfall etter at eg lærte meg parallellsvingen på nytt... og eg hadde mange sjansar til å samanlikne skigleden i fantastisk snø med gamle telisminner 8)

det at dynafitbindingane bygger så lite gjer dei mykje meir behagelige til traversering. og alle system med gå-modus og skarejern tilgjengelig har ei ekstra stjerne i mi bok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.