Gå til innhold
  • Bli medlem

Villreinen i Setesdal Vesthei


Fjellgeita

Anbefalte innlegg

Etter inspirasjon fra dagens "ut i naturen" kjører jeg igang diskusjonen om villreinen i dette sårbare fjellområdet. Det er beklagelig at den nåværende stammen har minket betraktelig, samtidig som områdene den lever i har krympet inn.

Årsakene er mange og delte, men vannmagasiner og hytteutbygging må ha mye av skylden for dette.

Hvilke tanker gjør fjellforumets medlemmer om dette?

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/329056

http://www.nrk.no/programmer/tv/ut_i_naturen/1.4526510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom i kveld ned frå et par dagers skitur på Setesdal Vesthei / Åseral.

Nydelegt vær med stor sol og måne. Men ingen rein å se.

Ikkje rukket å se programmet.

Har enda ikkje fått orden på adrenalinet etter å ha truffet på

3 jævla snøscooter-kjørere med påfølgende diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom i kveld ned frå et par dagers skitur på Setesdal Vesthei / Åseral.

Nydelegt vær med stor sol og måne. Men ingen rein å se.

Ikkje rukket å se programmet.

Har enda ikkje fått orden på adrenalinet etter å ha truffet på

3 jævla snøscooter-kjørere med påfølgende diskusjon.

Stakkar, får du ikke ha fjellet helt for deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRKs programmer kan man se på NRK nett-tv hvis man har en god nok internettlinje, og det har nok de fleste i disse dager. Veldig grei tjeneste hvis man ikke får med seg programmene når de sendes på tv.

Tilbudet gjelder bare på programmer som NRK selv står bak, såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom i kveld ned frå et par dagers skitur på Setesdal Vesthei / Åseral.

Nydelegt vær med stor sol og måne. Men ingen rein å se.

Ikkje rukket å se programmet.

Har enda ikkje fått orden på adrenalinet etter å ha truffet på

3 jævla snøscooter-kjørere med påfølgende diskusjon.

Jeg såg såvidt litt av programmet, hørte aldri noe om scooterkjørere. Problemet var vel antall mennesker GENERELT. Slik vinklingen på programmet var, slår du et slag for villreinen ved å holde deg vekk. Det ville antagelig gi deg bedre helse også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppklare litt. Scooterkjøring er ikke grunnen til at det er mindre rein i Vestheia. Allikevel har jeg forståelse for Dag; viss jeg er alene på tur ønsker jeg ikke å møte andre, spesielt ikke på et motorisert kjøretøy- karene kjørte sikkert ikke lovlig heller.

Innerst inne, selv om jeg prinsippielt er imot alt annet enn nyttekjøring på scooter, så tror jeg scooteren ikke skremmer reinen mer enn en skigåer.

Jeg mener det bør innføres forbud mot all hyttebygging; også i utkantsområdene av verneområdet. (Ljosland, Hovden, Brokke, Sirdal) Den massive hytteutbyggingen som foregår i dag, er forkastelig! Hyttefelt på hyttefelt planlegges; stadig lengre innover i terrenget. Mer hytter--> mer aktivitet i heia.

Vannmagasin og tilhørende anleggsveier er kanskje hovedårsaken til at stammen går ned. I tillegg til å ødelegge trekkveier, kalvingsområder og beiter, har det blitt økt turisttrafikk i områdene.

Brokke/suleskard veien har blitt et klart skille for reinen, og reinen skyr de sørligste delene av vestheia til tross for at det her var godt med rein bare for tiår-siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo derfor man vil styre ferdselen med den nye forvaltningsplanen, iallefall i Rondane.

Det er den generelle ferdselen det må gjøres noe med. Derfor fjernes også noen T merkede stier.

Jeg har vel snakket villreinens sak ganske så ange ganger her inne så trodde de fleste hadde fått ed seg hvor sårbar den var.Men moro at noen først

oppdager det når man ser det på TV :shock: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuglehunden skrev: Stakkar, får du ikke ha fjellet helt for deg selv?

Trur heller eg går ut og diskuterer dette med Berneren.

Mye klokere bikkje enn ein fuglehund med ekstreme påstander.

Ein scooter er et mye større problem en et par skigåere.

Ein scooter rekk kanhende over 70-80 kilometer på ein time.

10 ganger meir enn folk på ski.

Dessuten bråker den 700 ganger meir.

Scooterkjøring er mangel på respekt for naturen.

Scooterkjøring er egoisme satt i høgsete.

Brokke-Suleskarvegen er rota til mye av problema for reinen.

Den drar hyttebygginga oppover i høgfjellet og dermed også

folk som aldri ville ha orka å gå opp dit.

Dessuten passerer ikkje reinen over den sjølv om den knapt er brei nok for ein bil.

Ikkje ein meter med tunnell kunne de koste på seg.

Men så var då også prosjektet ei økonomisk katastrofe også frå dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo derfor man vil styre ferdselen med den nye forvaltningsplanen, iallefall i Rondane.

Det er den generelle ferdselen det må gjøres noe med. Derfor fjernes også noen T merkede stier.

Jeg har vel snakket villreinens sak ganske så ange ganger her inne så trodde de fleste hadde fått ed seg hvor sårbar den var.Men moro at noen først

oppdager det når man ser det på TV :wink: .

Intet nytt under solen her. Jeg ønsket bare å debattere ytterlige; det er jo gjerne slik at flere har meninger om saker og ting idet de sendes på tv.

Til DAG: Du har rett i at scooteren rekker over større avstander og alt dette. Men en scooter som støkker en reinsflokk i forhold til en skiløper som skremmer en reinsflokk tror jeg er hipp om happ. Det farlige med scooter er jo at det finnes folk som kan finne på å oppsøke/følge etter flokker for morro skyld.

Hvor i åseralsheia var du?

En tanke: Før Brokke-Suleskard veien kom til var det vanlig å se rein sør for Roskreppfjorden. Knaberøysa var jo blant annet et godt jaktområde.

Etter at veien kom forsvant reinen gradvis fra de sørlige områdene. Noen som egentlig vet hvorfor? Man kunne jo gjerne trodd at reinen hadde delt seg opp i to mindre stammer slik som er tilfellet på austheia der veien fra valle til Dalen(bjørnevatn) har blitt et skille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje at eg har noko særleg greie på det, men Brokke-Suleskardsveien brøytes vel ikkje før villreinen har trekt seg vekk frå området (er vel kalvingsområde?), men det skjer vel somregel før vanlig opning uansett. Det er mykje trafikk og aktivitet, kanskje et er grunnen til at den er mindre i sør.

Det var snakk om å flytte turisthytta Øyuvsbu til Håhelleren (og rive den gamle hytta der) pga villreinen, men det ser ut til å ha stranda. Øyuvsbu har mange besøkande, er bare 10 minutt frå vegen.

http://hytteisetesdal.no/index.php?m=nyhet2&m_action=les_mer&id=142

Å legge om skiløypa lenger vest mellom Øyuvsbu og Svartenut trur eg vil ha marginal effekt. Det betyr vel bare at den først går eit stykke mot Håhelleren, deretter over Rosskrepp. Sidan det er enkelt å navigere på strekket, kjem nok mange til å gå gamleruta. Kva dei andre tiltaka skulle vera, veit eg ikkje, men tvilar på at det vil ha noko målbar effekt.

På motsatt side, ikkje så langt frå vegen mellom Ådneram-Lysebotn, har Stavanger Turistforening ikkje fått lov til å flytte på turisthytta Langevatn, ei heller utvide den sjølv om det er svært lite/sporadisk med villrein i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter inspirasjon fra dagens "ut i naturen" kjører jeg igang diskusjonen om villreinen i dette sårbare fjellområdet. Det er beklagelig at den nåværende stammen har minket betraktelig, samtidig som områdene den lever i har krympet inn.

Årsakene er mange og delte, men vannmagasiner og hytteutbygging må ha mye av skylden for dette.

Hvilke tanker gjør fjellforumets medlemmer om dette?

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/329056

http://www.nrk.no/programmer/tv/ut_i_naturen/1.4526510

Heisann!

Fikk sett programmet, og det var ett flott innslag om villreinen i Setesdal Vesthei. Bare det å sjå film og bilder av villrein gjennom TV er utrolig flott, men det skal vel ikke bli slik at det er det eneste vi kan sjå av den i framtida. Denne sitrende spenningen en føler når en ser villrein er spesiell og kanskje kulturelt betinget(?) Dyret er ett så fantastisk flott dyr at det kan ikke beskrives med ord. Men likevel har den ikke fått det hensynet den fortjener. I miljøvernorganisasjoner så skrikes det om rovdyr, mens villreinen som virkelig hadde trengt en støttespiller har ikke fått mye omtanke akkurat.

Hyttebygging har gått over alle støvleskaft dei siste tiår. Selv den dag i dag godkjennes nye hyttefelter i villreinens leveområder.

Riksrevisjonen har også påpekt denne raseringen av norske naturverdier ifjor:

http://www.villreinen.no/VillreinenNyheter.htm#Riksrevisjonen

Og det er på tide at det nå settes igang helhetlig planer for villreinområdene i Norge. Og det er jo tydelig å sjå kven som er verst i klassa. De kommunene som skriker høyest imot planarbeidet er jo typisk de som har drevet mest rovdrift på villreinområder. Det finnes heldigvis enkelte kommuner som har vært framsynte nok og drevet et ansvarlig forvaltning gjennom godt planarbeid iforhold til villreinen i lang tid allerede. Disse skulle vært premiert :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så programmet i reprise, tror det var tirsdag mellom halv ni og ti, så jeg ble litt sein til forelesninga...

Scooter ble nevnt som et av problemene, sammen med generelt økt ferdsel i forbinnelse med hytte byggingig, i tillegg til selve hyttene. Scooteren gir jo større rekkevidde på kortere tid, og kan dermed ikke fornektes som forsterkende moment, sjønner ikke at du gidder essem...:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så programmet i reprise, tror det var tirsdag mellom halv ni og ti, så jeg ble litt sein til forelesninga...

Scooter ble nevnt som et av problemene, sammen med generelt økt ferdsel i forbinnelse med hytte byggingig, i tillegg til selve hyttene. Scooteren gir jo større rekkevidde på kortere tid, og kan dermed ikke fornektes som forsterkende moment, sjønner ikke at du gidder essem...:wink:

Tror ikke essem heller ønsker scooterkjøring i reinens område, men scooterhysteriet går over stokk og stein for tiden. Hytteutbygging er nok et større og stadig voksende problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så programmet i reprise, tror det var tirsdag mellom halv ni og ti, så jeg ble litt sein til forelesninga...

Scooter ble nevnt som et av problemene, sammen med generelt økt ferdsel i forbinnelse med hytte byggingig, i tillegg til selve hyttene. Scooteren gir jo større rekkevidde på kortere tid, og kan dermed ikke fornektes som forsterkende moment, sjønner ikke at du gidder essem...:wink:

Jeg skrev at jeg ikke såg hele programmet. Og poenget mitt er at villreinen ikke spør hvilket ærend MENNESKER har når de blir skremt, så når Dag går inn i området så gjør han akkurat like stor skade som en person som f.eks har tilknytning til ei av hyttene.

Det er klart at hyttebygging gir økt press på området, men det gjør også trenden vi nordmenn ellers har hatt de siste 20-30 årene. At det har blitt laaaangt flere som går i fjellet. Jeg sier ikke at verken det ene eller andre er negativt for villreinen som rase, det kan faktisk bidra til å styrke rasens selvstendige overlevelsesevne så lenge antall rovdyr blir holdt kunstig nede. Har vært mange diskusjoner på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det utbygges stadig nye hyttefelt, er vel nettopp en av hovedgrunnene til at det blir stadig flere folk som går i fjellet. Færre hytter=mindre ferdsel. Så det er altså ikke bare hyttene/hyttebygginga i seg selv som er uheldig. For det er vel ikke alle hyttefolk som bare sitter i solveggen og løser kryssord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det utbygges stadig nye hyttefelt, er vel nettopp en av hovedgrunnene til at det blir stadig flere folk som går i fjellet. Færre hytter=mindre ferdsel. Så det er altså ikke bare hyttene/hyttebygginga i seg selv som er uheldig. For det er vel ikke alle hyttefolk som bare sitter i solveggen og løser kryssord?

Det utsagnet kan diskuteres. Trafikken hos DNT er egentlig et greit barometer å måle fjellinteresse på generelt. Den er ikke knyttet til hyttebygging overhodet. Mitt inntrykk er at den gemene hop bruker fjellhyttene sine desidert mest om vinteren og holder seg til oppkjørte/merkede løyper og skitrekk.

Edit:

Et problem kan det selvfølgelig være når det bygges veier og hytter i "villreinland", men det er lokale forhold som ikke gjelder hytter generelt. Min hytte har f.eks ingen betydning for villreinbestanden, men det kan Dag's to dagers tur ha hatt.. :wink: Dette er ikke så svart-hvitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellgeita skrev:

Hvor i åseralsheia var du?

Gjekk frå Ljosland, over Skori-landets sydligste 1000 meter,

videre over Storevatn og Skjerkeknuten (995) og til

teltplass på Spunsevatn.

Neste dag via Knaberøysa og videre ut til Knaben.

Gode værmeldinger slo til og silkeføre heile vegen.

Men ingen rein å se. Skulle vel heller ha kjørt scooter

i 100 og fått skremt opp ein flokk eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utsagnet kan diskuteres. Trafikken hos DNT er egentlig et greit barometer å måle fjellinteresse på generelt. Den er ikke knyttet til hyttebygging overhodet. Mitt inntrykk er at den gemene hop bruker fjellhyttene sine desidert mest om vinteren og holder seg til oppkjørte/merkede løyper og skitrekk.

Edit:

Et problem kan det selvfølgelig være når det bygges veier og hytter i "villreinland", men det er lokale forhold som ikke gjelder hytter generelt. Min hytte har f.eks ingen betydning for villreinbestanden, men det kan Dag's to dagers tur ha hatt.. :) Dette er ikke så svart-hvitt..

Jeg mener det ville vært en god løsning å fjerne merkingen (og skiløyper) på mange av rutene mellom turisthyttene. Dette ville bidratt til mindre trafikk..

Billig og effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det ville vært en god løsning å fjerne merkingen (og skiløyper) på mange av rutene mellom turisthyttene. Dette ville bidratt til mindre trafikk..

Billig og effektivt.

Det blir også gjort på den måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellgeita,

Når det gjelder denne vegen som er bygd gjennom området. Og dette med at reinen er nærmest presset bort fra områder i sør, kan det også komme av at reinen kan endre områdebruken i naturlige sykluser. Forskning har vist at reinen kan bruke ett område i noen tiår, for deretter og ikke bruke området (eller bruke området mindre) i sykluser på flere tiår. Det kan være snakk om kanskje 20-30-40 års sykluser. Dermed kan beite vokse til igjen, og villreinen kommer tilbake. Kan ofte ikke konkludere på slike ting før det har gått mange år.

Men det virker jo her som det er vegen som direkte har vært utslaget for reinen, og hindret trekkveger i området.

Villreinens vekslende områdebruk er også ett stort problem i forvaltningen. Typisk kan det idag også tillates hytteutbygginger i slike områder som ikke brukes av reinen idag, men området kan inneha viktige funksjoner for reinen over lengre tidsperioder. Dette er veldig lett å overse i forvaltningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.