Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnifuel, Bergen og Brændstof?


Jakob

Anbefalte innlegg

Hej,

Jeg har købt en Primus Omnifuel og er lidt i tvivl om hvilken type brændstof som er bedst til vinter-fjeldtur i Norge (Hardangervidda)

Vi rejser fra Danmark til Bergen og må ikke medbringe benzin ombord på flyet.... (Wonder why...)

Derfor skal vi "tanke op" og købe brændstof i Bergen, før vi drager videre til Finse (og begiver os mod Haukeliseter).

Vi har kun 1 1/2 time fra vi ankommer til Bergen station til vores tog går.

Indkøbsmulighederne skal derfor være organiseret på forhånd.

Jeg spørger derfor om:

1. Hvilken benzin er bedst til Omnifuel? (benzin? = hvilken type?, sælger benzinstationerne den? og evt. hvilke? fx Texaco, Statoil osv)

2. Er der nogen som ved om dette kan købes i nærheden af Bergen Togstation?

Med venlig hilsen fra en som efterhånden glæder sig tosset til turen ned over "Vidda".

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, det ligger en Statoilstasjon 5 minutter å gå fra Flesland flyplass. Er den enkleste statoil å komme til dersom dere tar flybuss.

Det er derimot ikke alle statoilstasjoner som har 4l kanne med miljøbensin.

Kan være lurt å ringe på forhånd. (tlf +47 55 99 14 90)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herligt med jeres gode svar!

1. "4L grønne miljøbensine" = Ved ekspedienten hvad jeg taler om, hvis jeg spørger efter den grønne 4l miljøbensin på Statoil? (der er vel ikke nogen som har et billede af denne dunk?)

2. Bergen Turlag: Har de åbne på en fredag ved 16:00 tiden?

3. Og hvis det bliver et apotek Rune; Skal jeg bare spørge efter Heptan? (Jeg vil helst undgå nogle misforståelser, og sprogbarrieren kan jo drille lidt)

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herligt med jeres gode svar!

1. "4L grønne miljøbensine" = Ved ekspedienten hvad jeg taler om, hvis jeg spørger efter den grønne 4l miljøbensin på Statoil? (der er vel ikke nogen som har et billede af denne dunk?)

2. Bergen Turlag: Har de åbne på en fredag ved 16:00 tiden?

3. Og hvis det bliver et apotek Rune; Skal jeg bare spørge efter Heptan? (Jeg vil helst undgå nogle misforståelser, og sprogbarrieren kan jo drille lidt)

1. Den grønne kannen kalles for gressklipperbensin. Den er på fem liter og koster 175 kroner. De vet hva det er.

2. www.bergenturlag.no

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Alle.

Tusinde tak for din venlige tanke Erik! Men med alle jeres gode svar må det være muligt, at finde den rette dunk på en benzin station nær togstationen (uden at skulle belejlige dig).

Jeg køber mig en grøn dunk miljøbenzin (regner med at jeg skal bruge omkring 5 liter til to personer ned over "vidda" ).

Er det 37 dysen som skal bruges til miljøbenzinen?

Mvh

Jakob

Tillad mig kort at nævne, at min forestilling om nordmænd som et venligt folkefærd, bestemt ikke lider under jeres svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse på mundstykke: 0,45 mm til Primus engangsbeholder.

Størrelse på mundstykke: 0,37 mm til industribenzin (MSR® White

Gas/Coleman® Fuel) og blyfri benzin.

Størrelse på mundstykke: 0,28 mm til petroleum eller lignende

brændstoftyper.

Stemme det, 37. Husk å smør pakningene på omnifuel med silikon el. liknene. Bensin pleier å tørke opp dei orginale pakningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dumt, men nødvendigt spørgsmål:

Miljøbenzinen er det samme som parafin? Og Miljøbenzin skal opfattes som samme værende i samme familie som "bilbenzin"?

Mvh

Jakob

Nei, for all del ikke. Miljøbensin er ikke parafin! Miljøbensin er renset 95 blyfri, du kan fint fylle den på tanken til bilen, den har bare godt av det. Men det gjør man jo ikke p.g.a. prisen.

Foreldrene mine har vært i syden (sardinia) i sommer med primus. Der fantes det ingen miljøbensin, så da fyrte de primusen utendørs med helt vanlig bilbensin. Men det er jo best både for primusen og for deg som skal lage mat på den at det brukes miljøbensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.