Gå til innhold
  • Bli medlem

Det beste utgangspunktet for 2000-metere på Sognefjellet


LTP

Anbefalte innlegg

Annonse

Tja, grovt sett er jo Krossbu rundt 1 km nærmere toppene, men det ligger jo litt lavere og gir rundt 100 høydemeter ekstra. Fra Krossbu får du så å si kontinuerlig stigning hele veien, mens du fra Sognefjellhytta må noen få meter ned for å passere øverst i dalen hvor også Krossbu ligger (Breidsæterdalen).

De gangene jeg selv har vært oppi Smørstabbtindene har jeg startet fra Krossbu, bortsett fra én gang hvor utgangspunkt var Sognefjellhytta og turen gikk til Gravdalstind og de sørlige Smørstabbtindene. Har vel også inntrykk av at Krossbu er mest brukt som startsted for rangling på toppene rundt Leirbreen og Smørstabbreen. Da får du jo mest sammenhengende nedoverbakke (avhengig av hvor sporet legges selvfølgelig :lol: ).

Når det gjelder overnatting, har jeg kun benyttet Sognefjellshytta, så noen sammenligning av standard tør jeg ikke begi meg ut på. Vi har imidlertid vært meget fornøyde med Sognefjellshytta, og alltid fått god service der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt meg i samme området (Smørstabb-/Leirbreen) i pinsen. Er det noen som har anbefalinger til teltplasser i området, evt. ca. GPS-posisjon? Tenker å parkere nær Krossbu.

Var i Ringsdalen i pinsen i fjor, og der kryr det jo av kremplasser, til og med i komfortabel avstand fra veien.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

du bør være klar over at brefallet på selve Smørstabbreen reknes for å være farlig med stort sprekkområde. Det er tryggere å gå opp og ned Leirbreen og da ligger jo Krossbu mer lagelig til.

Det var visstnok et par som datt nedi en sprekk der under krigen og kom fram igjen for en del tiår siden.

Til teltplasser. Det finnes en mengde bare rabber opp igjennom på våren. Pinsen er i midten av Mai og jeg tror du vil finne både telplass og vann hvis du tusler litt oppover mot Leirbreen.

Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg gikk fra Jotunheimen fjellstue over Loftet +++ og avsluttet med Store Smørstabbtind. Derfra herlig nedkjøring til Krossbu. Haiket tilbake til bilen uten problemer. Lå så på Krossbu som jeg liker godt. Plenty 2k-topper ble det også. (PS!! Ta med stegjern)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.