Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS Spor på nett?


Arcticpeak

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette har vært oppe før, men det er en ide jeg har lekt meg med, nemlig at man får samlet en GPS database med spor med rutene til f.eks. alle 2000 m toppene, andre fjell, DNT stier og andre populære stier osv.

Det burde jo gått ann å få til noe slikt, og kan være et fint hjelpemiddel.

(Og for all del, NEI, jeg mener ikke at GPS erstatter kart og kompass!)

Mulig at noe slikt allerede finnes, men at jeg ikke har fått det med meg??

Eksempel:

Hr. Kalle Hansen går opp til Store Knutholstind fra Gjendebu via Svartdalen.

Han har med seg sin Garmin GPSMap 60.

Når han kommer hjem laster han opp sporet på et felles nettsted, f.eks. som er knyttet til Fjellforum.net.

Han laster det opp slik:

Velger Garmin GPSmap

Skriver tittel på sporet: Gjendebu til Store Knutholstind via Svartdalen

Skriver kort beskrivelse av turen: Bla, bla, bla.

Året etter ønsker Fr. Mona Nilsen og gå opp på Store Knutholstind.

Hun går inn på databasen og laster ned de sporene som finnes opp til Store Knutholstind for den GPS'en hun har, en GPSmap 60.

Hun laster sporene inn i MapSource (kartprogrammet til Garmin), fra før av har hun Topo kartene til Garmin.

Da kan hun se sporene på kartet, og hun finner ut at hun har lyst til å gå sporet til Hr. Kalle Hansen.

Hun laster dette sporet inn i GPS'en og kan følge dette sporet til tops.

Hva tror dere, hadde dette vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vore nyttig på mange måtar!

Men; faren er vel kanskje at enkelte vil stole for mykje på gps og innlagde spor og ikkje vurdere ruter tilstrekkeleg sjølv. Det er til dømes stor forskjell å gå enkelte ruter når det er vått og sleipt eller kanskje is, enn tørre, fine sommardagar. Men med ein tilstrekkeleg tydeleg "Disclaimer" og advarsel er kanskje ikkje det problemet verre enn at ideen er god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Vet ikke om dette har vært oppe før, men det er en ide jeg har lekt meg med,

Hva tror dere, hadde dette vært noe?

Tja, fuglan vet, men dette med å gå etter gps er jo i de flestes øyne en "farlig" barnelek :D

Men noen har da begynt - for alvor - både i urbane strøk (Kobberhauen) og mer sosiale stier (Hovmannshytten) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, fuglan vet, men dette med å gå etter gps er jo i de flestes øyne en "farlig" barnelek :wink:

Men noen har da begynt - for alvor - både i urbane strøk (Kobberhauen) og mer sosiale stier (Hovmannshytten) :roll:

Som jeg skrev ovenfor, så erstatter GPS på ingen måte kart og kompass. Og for å trekke det enda litt videre, kart og kompass kan aldri erstatte lokalkunnskap.

Men en slik database med GPS spor kan være et bra hjelpemiddel, både under turen, men først og fremst slik jeg ser under planlegingen av en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, fuglan vet, men dette med å gå etter gps er jo i de flestes øyne en "farlig" barnelek :wink:
Jeg er helt sikker på at når kompasset ble innført for første gang så var det mange som hadde samme innstillingen til kompasset. For ikke å snakke om den gangen kart ble innført! Sikkert noen som var i mot det også. :)

Jeg synes ide'en om sporlogger på nett er god, og turistforeningene har som nevnt over begynt med det.

Jeg la ut slike spor før på hjemmesiden min men sluttet med det på grunn av ymse hensyn. Forholdene kan variere mye fra gang til gang. Islagte vann, sne, myrer som er tørrlagte, elver som kan eller ikke kan krysses, skredfare, våte sva, værforhold når man går. osv. Stivalg blir så forskjellig. I tillegg så inneholder jo en slik sporlogg mye annen informasjon. Marsjfart og fiskeplasser (fiskevann) og fine rasteplasser - som man kanskje ikke vil dele med andre.. :roll:

Jeg synes det er helt greit med en slik sporlogg for stier som er rødmerkede, men for generellt bruk - f.eks. i Børgefjell, så ville jeg ikke lagt ut slike logger - kanskje. Men jeg lagrer dem for eget bruk senere og jeg finner dem svært nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med sporlogger på nettet trur eg bare blir meir og meir populært. Det fine no er jo at vi har god tilgang på brukbare kart (google maps, yahoo maps osv) slik at rutene også kan visualiserast.

På sider som http://www.tierrawiki.org/ er det blitt posta ein del logger også frå Norge.

Synes forsåvidt det er ein god ide å kunne tilby noko slikt på fjellforum også. Det er nødvendig med ein kraftig advarsel med tanke på bruken av slike tracks, men likevel trur eg nok mange kan ha god nytte av det. Det er ingen tvil om at "feil"/overdreven bruk av tracks som andre har gått, kan vera temmeleg risikabelt. Feilmarginen er også ganske stor til tider, samt at marginane i fjellet gjerne er små. Med det meiner eg at ein feilmargin +/- 20 meter vil ha stor betydning ved f.eks. tinderangling, mens det i enklare terreng har lite å sei. Dette med ulike forhold spelar jo også inn, slik Kjiver er inne på.

Reint praktisk håper eg å få det til slik at GPS-logger kan lastast opp på samme måte som eit vedlegg, bare å velge gps-fila og laste opp. Så tar koden seg av formatering og konvertering til å vise ruta i Google Maps. Det vil då også vera god plass til å beskrive ruta.

Det blir også mogleg å liste opp alle sporlogger frå eit område (f.eks. Jotunheimen).

Sysler også med ideen om å kunne teikne inn ruter på kartet manuelt, f.eks. for å illustrere eit turforslag. Vidare blir det mogleg å geotagge bilder (merke kor bildene er blitt tatt frå) og vise thumbnails i kartet. Det er også planen å markere hytter, topper og andre ting i kartet, for deretter å linke dette mot ein Wiki (der alle kan legge inn informasjon om eksiterande eller nye punkt). Uvisst når det er klart, men håper i løpet av vintaren.

Tar gjerne imot forslag og råd!

Ragnar

Fjellforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vidare blir det mogleg å geotagge bilder (merke kor bildene er blitt tatt frå) og vise thumbnails i kartet. Det er også planen å markere hytter, topper og andre ting i kartet, for deretter å linke dette mot ein Wiki (der alle kan legge inn informasjon om eksiterande eller nye punkt). Uvisst når det er klart, men håper i løpet av vintaren.

Denne ser jo kjekk ut, hvis den virker?

http://www.dingz.no/php/art.php?id=504475

http://photofinder.atpinc.com/what.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel aldri garantere deg imot at informasjon blir brukt feil, heller ikkje gpsloggar.

Uansett så må brukaren av informasjonen gjera sine eigne vurderingar. Om det er ruter teikna inn på kart, rutebeskrivelsar i bøker eller gpsloggar.

Å avfeie det med at å gå etter GPS logg er ein farleg barneleik blir berre for dumt. Bruker du den feil _kan_ det bli farlig, men det kan det meste bli om ein brukar det feil.

Har du noko du vil halda hemleg so held du gpsloggen for deg sjølv.

Tykkjer planane til Ragnar her høyres veldig spennande ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Du kan vel aldri garantere deg imot at informasjon blir brukt feil, heller ikkje gpsloggar. Uansett så må brukaren av informasjonen gjera sine eigne vurderingar. Om det er ruter teikna inn på kart, rutebeskrivelsar i bøker eller gpsloggar. Å avfeie det med at å gå etter GPS logg er ein farleg barneleik blir berre for dumt.

Jeg lar meg lett henrive i gps diskusjoner :wink:

I mitt nyere reir på internett, har jeg lyst til å gjøre kartet over der jeg har gått til en sentral del av beskrivelsen / fotoserien -- vet alle hvor Skuggfjellet er?

Jeg legger ut gps kartet, men det jeg har gjort hittil, er å tegne på dette kart sporloggen utfra gps´n

Det jeg helst vil -- er å legge ut kartet med gps sporet på.

EDIT, ble krøll med kartet.

På Resfjell sør kartet ser du rute fra Vålåskaret og Kåsan håndtegnet av meg fra GPS vinduet.

Fra Storslåtta ser du gps sporloggen.

Alle disse tre har jeg lett tilgjengelig som Garmin "kartdatabase fil" -- *.gpx filer

Om jeg da skal strekke den helt ut og på en eller annen måte gjøre selve logg fila tigjengelig - det er jeg sannelig usikker på.

Litt redd for dette, de fleste jeg treffer aner ikke hva en gps er, og de som vet litt, betrakter den som en lek for barn...

Min virksomhet ligger på 100 - 150 dagsturer hvert år med beskrivelser/ fotoserier fra Trollheimen / Nordmøre.

Alle turene mine er dokumentert på gps spor,

jeg må snart bestemme meg for om og hvordan jeg tar vare på all denne gps materien :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle gjerne ha brukt detaljerte, topografiske kart på fjellforum. Imidlertid er dette så dyrt at det er urealistisk

Viss vi t.d. på Fjellforum skal kunne bruke kart over heile Norge, så må vi ut med rundt 20.000 +mva pr år. I tillegg kjem ei visningsavgift på 2,5øre +mva for kvart kartutsnitt (dvs kvar gong eit kartetutsnitt flyttes eller zoomes). Dette er for ein rasterutgåve med stor rabatt, skulle det ha vore vektorbasert ville det ha kosta rundt 90.000 pr år + 8-9øre pr visning +mva. Kartlisensieringa frå Norsk Eiendom a/s (som har rettane) er tilpassa dei store bedriftene (td. finn.no), som i praksis betalar veldig lite pr bruker av kartet pga store rabattar, samt dei som er med i "Norge digitalt" (for det meste stat/kommuner og nokre få org).

Det er difor slik at vi må halde oss til fritt tilgjengeleg kartverk. No som Google Maps også har fått bedre kart, så er det for oversiktens sin del godt nok også for å teikne inn sporloggar, sjølv om det ikkje er optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.