Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av kajakk


Paradigma

Anbefalte innlegg

Vi er en gjeng Helgelendinger som er ganske bitt av padlesyken, og vurderer å kjøpe egne havkajakker.

Kajakkene skal først og fremst brukes i sommerferien da vi kommer hjem fra studier. Vi ønsker derfor kajakker i den rimelige prisklassen.

Kajakkene skal være stabile fremfor raske, vantette skott akterut og i baugen er et must, og lasteluker er også ønskelig. Ønskelig lengde er ca 5 m, minst 16 fot.

Har sett litt på Hasle Expedition som nå selges for 9900,- inkludert årer, vest og sputtrekk hos kajakk og fritid. Virker som det er mye kajakk for pengene.

Men påvirket av flere så blir jeg litt skeptisk når jeg hører ordet Hasle, er det noen grunn til det?

Er det andre alternativer uten å gå så mye opp i pris? Er Hasle Excursion verdt den lille ekstra prisforskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begge typene - både Seabird og Hasle Expedition (2 stk) og Explorer (Har solgt exploreren nå).

Anbefaler Hasle til bruk i fjæresteinene på Helgeland. Til søndagsbruk fra flytebrygger er Seabirden fin, men når det er mye stein osv er det fort å få striper i coatingen på Seabird'en.

Når det gjelder Hasle så er roret et svakt punkt på Explorer og Expedition. Selve hylsen som går i gjennom kajakken sprekker. Det har gjort det på mine 2, men jeg har brukt dem mye og hardt. Om man er forsiktig med roret så skulle de holde i mange år. Explorer er litt for bred til min smak, mens Expedition har passe bredde for uerfarne. Jeg har ikke akkurat vært forsiktig med mine, og jeg er imponert over hvor godt de holder!

Jeg har ikke prøvd Excursion, men så vidt jeg vet er underskroget det samme som på Expedition så sjøegenskapene skulle være like. Roret er annerledes og den hylsen er borte - noe jeg tror er bra.

Har ikke angret et sekund på valget av Hasle egentlig. Har sett enkelte andre plastkajakker som bulker seg i alle retninger, som ikke tåler lagring uten på flatt underlag, som har "ruklete" plast eller "balje" design, eller utette luker, eller at de mangler ror. Det er jo også OK at det er norskprodusert. Det er ikke hver dag man kjøper noe til rett pris som faktisk er produsert i Norge.

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Ja, det frister med en slitesterk kajakk ihvertfall som første kajakk, så får man heller avansere etterhvert. Sjarmen med Helgelandskysten er nettopp det å gli over grunt vann og se ned i det ofte blanke vannet.

Til dere som kritiserer Hasle, hvorfor? Leser at tyngden på Hasles kanoer er et stort aber, går det igjen på kajakkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kritisert Hasle her, men tror følgende punkter bør vurderes:

- roret (som er nevnt) er en svak del.

- tyngden

- stivheten

- liming (opplevde en gang at cocpitringen forlot skroget - mulig de et støpt hele i dag)

Men, prisen er det jo ingen som matcher.

Jeg har brukt en Boreal Design Fjell (het Fjord før) til herjing i innlandet, og når jeg skal mye inn og ut av kajakken på svaberg. Den koster nesten det dobbelte, men er ganske mye stivere. Har heller ikke klart å ødelegge noe på den enda, selv om jeg også ar brukt den som pulk i ulendt terreng (JA - det er blitt en del riper...). Men, den er ikke derformert på noen som helst måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Til dere som kritiserer Hasle, hvorfor? Leser at tyngden på Hasles kanoer er et stort aber, går det igjen på kajakkene?

Gå på www.padleforbundet.no/forum og søk etter Hasle så finner du masse tråder om Hasle båtene...

Kajakk og Fritid fører også båter fra Necky.

Min mening er at disse båtene er 1 million ganger bedre enn Hasle sine.. I tillegg så har Necky båter som vil passe de flestes form, størrelse og bruksområder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at disse båtene er 1 million ganger bedre enn Hasle sine.. I tillegg så har Necky båter som vil passe de flestes form, størrelse og bruksområder...

Høres bra ut. Kan du nevne en Necky plastmodell så kan vi sammenligne data? 1 million ganger er ganske mye så da må de jo være gode, men hva er de bedre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Kan du nevne en Necky plastmodell så kan vi sammenligne data? 1 million ganger er ganske mye så da må de jo være gode, men hva er de bedre på?

Du får ta en prøvetur... :shock:

Har ikke Necky selv jeg, men dem har bra pris, bra sits, gode sjøegenskaper og god kvalitet på flere av kajakkene...

Chatham 17 er en av disse....

Og det finnes jo et virrvarr av plastbåter på markedet...

Forøvrig så ville jeg ikke vært redd for å kjøpe glassfiber selv om man skal leke i steinene på Helgeland..

Glassfiber tåler masse og skulle du klare å ødelegge noe så er det en smal sak å reparere.

Det blir mere riper i plastikk enn i glassfiber..

Sørg isåfall for å kjøpe en glassfiber-båt hvor støpen er av god kvalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta en prøvetur... :)

Har ikke Necky selv jeg, men dem har bra pris, bra sits, gode sjøegenskaper og god kvalitet på flere av kajakkene...

Chatham 17 er en av disse....

Om jeg kommer over en skal jeg prøve en!

Sikkert bra greier det også men jeg ser jo at den Necky du anbefaler veier 29 kg og koster 5000,- mer enn Hasle. Det betyr egentlig mye. Spesielt vekta.

Det er i grunnen litt viktig - når man kommer med påstander om kvalitet, så må man kunne dokumentere det (med tester e.l.). Hver kajakk har sine fordeler og er et kompromiss på vekt pris og kvalitet. Jeg ville ikke brukt min Kevlar kajakk i en elv, men når jeg har brukt mine Hasle i elv som vist under, så vet jeg hva de tåler og hva de ikke tåler. De tåler uhorvelig mye juling :shock:

IMG_3100_small.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnen litt viktig - når man kommer med påstander om kvalitet, så må man kunne dokumentere det (med tester e.l.). Hver kajakk har sine fordeler og er et kompromiss på vekt pris og kvalitet.

I et forum så forbeholder jeg meg retten til å komme med mine meninger uten å måtte dokumentere dem med tester e.l.

Har forøvrig ikke påstått at Hasle båtene har dårlig kvalitet.. De påstandene må andre stå for.

Jeg ønsker ikke ødelegge tråden til trådstarter med å fortsette en lite meningsfull diskusjon om Hasle.. Det er du sikkert enig i kjiver.

Mitt tips til kajakkkjøp er å ikke kjøpe for stor båt... Når jeg kjører kurs så ser jeg deltagere i båter som er alt for store -både i volum,bredde og lengde for personen.. Dette er etter min mening ikke heldig..

Jeg gikk selv i denne fella og trodde at jeg trengte så enormt mye lasteplass når jeg kjøpte min første båt.

Jeg er 182cm høy og veier over 85kg med utstyr og kjøpte i sommer en lov volume båt - med dette fikk jeg en kajakk som jeg sitter tightere i og som jeg kontrollerer bedre i strøm og skikkelig sjø...

Selv om jeg ikke lengre har 100kg lasteevne å gå på så klarer jeg meg mer enn nok på ukesturer på 40kg + megselv..

Volummessig så har jeg blitt flinkere til å pakke slik at jeg nå selv med samme mengde turutstyr som i gamle båten har bedre plass i ny båte som har vesentlig lavere volum i lasterommene...

Min kjære har en båt som er 53cm bred... Hun vil aldri ha en båt som er bredere.. Heller smalere.. Siden hun bare er 160cm høy så hjelper det padleteknikken hennes siden armene ikke er så lange. Båten hun har er også en båt som ikke er spesielt stabil.. Men selv i grov sjø så takler hun forholdene og båten bedre enn mange andre som padler kajakker med høy primærstabilitet.

Jeg tror dette kommer av at hun har en kajakk som passer til hennes størrelse, hun har god sits og kajakken blir derfor en forlengelse av hennes egen kropp som hun kontrollerer... Selv om bølger og vind river og sliter i kajakken.

En annen ting jeg erfarte ved mitt første kajakk-kjøp var at jeg satte stabilitet altfor høyt på kriterielista...

I en kajakk så har man en vanvittig bratt lærekurve og det skal ikke mange timene med litt veiledning til før man er langt forbi såkalt "nybegynnernivå". Derfor tror jeg mange vil kunne ofre litt av stabiliteten for å bedre andre egenskaper (eks. smalere for å padle lettere om du ikke har "ape" armer). :wink:

Jeg hadde en kursdeltaker som fortalte at han tidligere alltid hadde brukt ballast i kajakken for å få den stødigere. Han hadde forøvrig en HØY volums kajakk... Under kurset padlet han kajakken tom og til lunsj første dagen fortalte han at han var sjeleglad for at han hadde forsøkt uten last fordi han nå følte seg 100% trygg i kajakken uten ballast... Dette var etter drøye 2,5 timer på vannet med litt forskjellige øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke ødelegge tråden til trådstarter med å fortsette en lite meningsfull diskusjon om Hasle.. Det er du sikkert enig i kjiver.

Delvis enig :wink: Siden du henviser til trådstarter så var jo spørsmålet også om Hasle og om brede stabile kajakker.

Ellers enig i mange av dine gode resonnement. Man må finne "sin" båt - og den blir ofte den beste - uavhengig av hva andre måtte mene. Et minus med plastkajakker er jo at om man skulle klare å få hull i, så er det så godt som umulig å reparere. Jeg har ikke vært borti noen med direkte hull i skroget utenom den rorstammen. Grunn god nok til å ha med vinkork på tur... Glassfiber er jo aller best på det området.

For øvrig så synes jeg 40kg lastekapasitet pluss meg selv kan bli litt lite. Det er langt i mellom bekkene på Helgelansskysten så et minimum på 10 liter vann tar jo noe av den marginen. Men igjen - smak og behag. Selve lastekapasiteten er jo også ofte et problem å få av de forskjellige produsentene.

Så man må sette seg opp en liste over ting som virkelig betyr noe - og ikke minst prøve flest mulig kajakker og finne ut selv hva som er best. Jeg synes i hvertfall det er fint å kunne lande "hvor som helst" uten å måtte ta hensyn til striper i kajakkene. Hos oss er det også en utfordring med 3 meter flo og fjære som gjør at det kan bli lange bæringer og mye lemping..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har mye om det samme :

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=4014

Det snakkes mye om forskjellige merker her og det er klart at man får preferanser, men det kan være verdt å tenke på hvilke egenskaper man ønsker av båten og hva som er viktig funksjonelt :

F.eks :

Har du bred rompe er konkurransesits veldig dårlig valg, selv om båten er av superduper carbon og den raskeste og dyreste som er produsert.

Benytter du wing-åre og har god kroppsrotasjon, er ett superdupert 3-D sete med høy EKORNES rygg tilsvarende helt ræva.

Har du en stor kropp eller dårlige knær kan en utstigning fra trang cockpit være nesten helt umulig etter 2 timer.

Er du liten og lett vil en volumstor kajakk i litt vilter sjø være nesten umulig å kontrollere.

Er du nybegynner kan en båt med dårlig primærstabiliet (mye støttetak og skjelving), bety både bading og besøk hos kiropraktor.

Er du redd for å henge fast kan en bred båt med stor åpning være det som gir en positiv kajakk opplevelse.

Vil du bære eller dra kajakken opp på land..glassfiber eller plast ?

Mange er overfokusert på smal bredde, men i turhastighet betyr det minimalt.

osv..

Det er veldig få som starter en slalom karriere med fabrikk ski og støvler, de fleste begynner med noe snillere, skaffer seg erfaring og utfra ambisjoner velger det som måtte passe best videre. Sånn vil det for de fleste også være med kajakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har mye om det samme :

Vil du bære eller dra kajakken opp på land..glassfiber eller plast ?

Her villeder du litt PTG...

Både jeg og flere andre jeg kjenner som har glassfiber båter drar dem akkurat like mye på land som en plastbåt... De gangene jeg opplever fordelen med plast er når jeg er ute å herjer i skikkelig sjø og hvor man kommer i 20km/t på surf med sjansen for å dundre rett inn i berg eller steiner...

Dette tåler plastbåten... Med glassfiber så er sjansen der for at man må frem med ducktapen... :wink:

En godt støpt glassfiberbåt tåler enormt mye og det skal mye mere til å ripe opp en glassfiberkajakk enn en plastkajakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke padlet mye (10-12 ganger), men vet i hvert fall at jeg ikke skal kjøpe plast om det en gang blir aktuellt med kajakk-kjøp. Man blir fort lei av å måtte kjempe for å holde følge med de som har raskere båt! Blir vel som å introdusere skiturer for barn, om de har ski som kladder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke padlet mye (10-12 ganger), men vet i hvert fall at jeg ikke skal kjøpe plast om det en gang blir aktuellt med kajakk-kjøp. Man blir fort lei av å måtte kjempe for å holde følge med de som har raskere båt! Blir vel som å introdusere skiturer for barn, om de har ski som kladder...
Spørsmålet er om det hadde gått fortere med deg om du hadde hatt en annen båt... :wink: Eller også - om det var plasten sin skyld at det gikk sakte... Det er en myte at materialet betyr noe i så henseende. Heller fasong, vekt osv..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om det hadde gått fortere med deg om du hadde hatt en annen båt... :) Eller også - om det var plasten sin skyld at det gikk sakte... Det er en myte at materialet betyr noe i så henseende. Heller fasong, vekt osv..

Jeg testet den andre båten også! :wink:

Jeg trodde gjennomsnittsvekten på plastkajakker var større enn hos de av glassfiber, kevlar osv.? Og kanskje også at glassfiberkajakkene stort sett er smekrere i formen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde gjennomsnittsvekten på plastkajakker var større enn hos de av glassfiber, kevlar osv.? Og kanskje også at glassfiberkajakkene stort sett er smekrere i formen?
Det er riktig - men selve materialet har ingen betydning. Dette er vist i diverse slepetester i basseng. Det er nok trolig at man ikke klarer å bygge plastbåter så smale og smekre som kevlar og glassfiber på grunn av materialets manglende stivhet. (rimelig selvsagt, men..)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man padler plast og glassfiber om hverandre så vil man merke forskjellen..

Ikke at glassfiber er raskere i seg selv, men at det er stivere slik at den responderer litt kvikkere føler jeg.

Men at plastbåter generellt er treigere enn glassfiberbåter er tull...

Det finnes tungdrevne glassfiberbåter og lettdrevne plastbåter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her villeder du litt PTG...

Både jeg og flere andre jeg kjenner som har glassfiber båter drar dem akkurat like mye på land som en plastbåt... De gangene jeg opplever fordelen med plast er når jeg er ute å herjer i skikkelig sjø og hvor man kommer i 20km/t på surf med sjansen for å dundre rett inn i berg eller steiner...

Dette tåler plastbåten... Med glassfiber så er sjansen der for at man må frem med ducktapen... :)

En godt støpt glassfiberbåt tåler enormt mye og det skal mye mere til å ripe opp en glassfiberkajakk enn en plastkajakk...

Poenget var at den merkefokus som var i innleggene over betyr lite hvis det funksjonelle og praktiske på båtene ikke stemmer for den enkelte.

Trådstarter skulle ha kajakk til ferie, mao litt last og noen turdager.

Med tung kajakk og skarpe steiner ser man fort at de med glassfiber jevnt over er mer forsiktige ved land (skvulper mot stein og ved landing). Glassfiber tåler mindre slag, men like godt riper, men riper gjennom coatingen betyr vedlikehold, noe man slipper på en plastkajakk. Derfor kan dette være ett praktisk moment som vil bety noe for mange. Er man derimot kun finværspadler som alltid kan velge fine landinger, har feit lommebok eller er forsiktig og synes litt vedlikehold er greitt betyr dette poeng intet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.