Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Nammatj GT 3 V.S Helsport Fjellheimen Xstrem 3


Lars_82

Anbefalte innlegg

Hei

Er i sluttforhandlingar med meg sjølv anngåande kjøp av nytt telt, men trenger noko innputt for å komme heilt i mål.

Eg har akkuratt kvitta meg med eit tresesongstelt frå helsport, grunnen til dette er at i sterk vind vert det kraftig gjennomtrekk i teltet, også innerteltet.

Eg ønskjer no eit telt til bruk så vel sommar som vinter, så eg går for eit såkalt firesesongerstelt. Tykkjer og at tunneltelt er svært praktisk, og etter ein del lesing på nettet står eg i praksis igjen med to alternativ. Fjellheimen Xstrem 3 frå Helsport og Nammatj GT 3 frå Hilleberg. Begge desse ser ut til å tilfredstillle mine krav til plass for bagasje matlaging og diverse.

Slik eg ser det har nammatj GT ein fordel anngåande vekt, medan fjellheimen har stommatter noko eg ser på som ein fordel. Har og lese ein god del innlegg på denne sida anngåande lekasje i hilleberg telt, samt mykje støy frå blaffrande duk, mens eg har sett lite om fjellheimen xstrem

Er det nokon som har erfaring med desse to telta, og kan anbefale det eine framnfor det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En interessant sammenligning!

Jeg brukte Fleheomen Extrem 2-camp noen måneder i fjor på tur med pulk. Jge har aldri prøvd Nammatj GT. Har kanskje inntrykk av at Fjellheimen Extrem er litt mer Ekstrem-telt (stormmatter og fler barduner, i tillegg til tørkrhylle). Men samtidig er Nammatj oppgitt til å være lettere og romsligere, og det har større fortelt.

Jeg har et par Hilleberg-telt som jeg er glad i, vet jommen ikke hva jeg ville valgt av disse to, skal bli spennende å følge med på responsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg valgt et Keron telt istedet for Nammatj fordi Keron har full høyde i hele innvending lengde, og man kan ha bagasje i begge ender. Det må selvsagt veies opp mot at Keron veier litt mer enn Nammatj.

Jeg har aldri opplevd at mitt eget Keron 3 telt har tatt inn vann, og jeg har vært ute i såpass drittvær at regnet rett og slett blåste rett igjennom Goretex jakken og buksen min. Ikke hjalp det med Goretex støvler, når vannet rant ned langs leggen min og ned i støvlene, hi! :shock:

Men jeg kledde av meg i forteltet og krøp inn i en tørr og varm sovepose mens stormen og regnet raste utenfor.

Jeg har ikke lest innleggene om lekkasjer på Hilleberg telt, men en mulig årsak kan ha vært at de ikke har luftet skikkelig, mitt Keron 3 er ihvertfall pottetett. Første gangen jeg brukte teltet hadde jeg glemt å åpne luftelukene, og også glemt å løsne litt på "teltdøren" i innerteltet i overkant, og da holdt jeg og kompisen min på å daue av kondens og dårlig luft. Problemet løste seg heldigvis kjapt når vi våkna utpå natta og skjønte hva som var årsaken. Vet, nybegynnertappe, men vi hadde fokuset på noe helt annet. :)

Det eneste jeg idag angrer på i forbindelse med kjøpet av mitt Keron 3 telt, var at jeg ikke kjøpte en GT modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme kvaler, endte med å kjøpe fjellheimen x-trem. Valget gjorde jeg stort sett basert på prisen, som er 5200,- på XXL for Helsport teltet, mens Nammatj er noe dyrere. Og uten stormmatter. Men jeg har ikke prøvd det ennå, så jeg håper jeg gjorde det rette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går eg for Hilleberg skal eg nok sjå på mogleghetane for å importere eit, med dagens gunstige dollarkurs, skal det nok verte eit gunstig reiknestykke.

Har og sett ein del om at Helsport snyter på vekta. Harahauga har du vegd fjellheimen x strem teltet og sammenligna med oppgitt data?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går eg for Hilleberg skal eg nok sjå på mogleghetane for å importere eit, med dagens gunstige dollarkurs, skal det nok verte eit gunstig reiknestykke.

Har og sett ein del om at Helsport snyter på vekta. Harahauga har du vegd fjellheimen x strem teltet og sammenligna med oppgitt data?

Eg har også dårleg erfaring med vektangivelse til Helsport. Gjeld både soveposar og telt. Rekn med +10% som det står i katalogen. Det siste Hillebergteltet mitt (Tarra) som er oppgjeve 4kg i katalogen, veg derimot 4018g inkludert bruksanvisning på omlag 30g. Stor pluss til svenskane.

Når det gjeld telttypen som Nammatj og Fjellheimen er problemet innerteltet som går ut i null mot vinden. Når det legg seg snø mot teltenden, vert liggeplassen altfor stutt. Det er også grunnen til at eg valde bort Nammatj-teltet mitt etter ikkje alt for mange sesongar.

Når det gjeld stormmatter, har eg aldri savna det på Nammatj. No har eg riktignok ikkje for vane å telte på svaberg, og i snøen brukar eg trepluggar så forankring har aldri vore noko problem, heller ikkje i stiv kuling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det veid, og resultatet er 4,6 kg for hele greia (med plugger og rep. sett). I følge Helsport skal teltet i seg selv veie 3,5 +- 10%, dessuten tilkommer 0,6 kg for plugger osv, det skulle bli maks 4,45 kg. Så det veier litt i overkant av det oppgitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig kvalitetskontroll av Helsport. Hadde jeg vært deg ville jeg sendt dem en klage og bedt om rabatt.

Det er jo litt tragisk at man må ha med seg vekt i butikken for å finne det teltet som er lettest. 10% i vektavvik pluss/minus er så stort slingringsmonn at når det er mer enn det er det absolutt grunn til klage.

Det er forøvrig sjelden at vekten er 10% lavere enn det oppgitte - tror jeg. Noen som har opplevd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.