Gå til innhold
  • Bli medlem

Bibler Eldorado vs Bergans Cho Oyo


Gjest Chev.

Anbefalte innlegg

Er litt ute etter et lett telt til solo-bruk til de vinterturene på høyfjellet jeg går uten pulk.

Har ett Unna-telt, som kanskje kan være litt for spinkelt i de mest ekstreme situasjoner (men er ellers veldig glad i dette teltet).

Det jeg tenker mest på foreløpig er Bergans Cho Oyo, men også Bibler Eldorado. Jeg tror jeg har lest alle tråder som omfatter disse teltene på forumet, i tillegg til produsentsidene, så jeg tror jeg kjenner de mest åpenbare forskjellene mellom teltene.

  • Stangkanaler: Eldorado: Innvendige stenger, Cho Oyo: Stankanaler.
    Lys gjennom duken: Eldorado: slipper inn mye lys, Cho Oyo: mørkere.
    Stommatter: Eldorado: Nei, Cho Oyo: Ja.
    Vekt: Tror brutto-vekten er ganske lik for disse to teltene.

Ellers er jo en betydelig prisforkjell, om man ikke kan kjøpe Eldorado'n i USA.

Hvis valget stod utelukkende mellom Eldorado og Cho Oyo, finnes det da noen grunner til IKKE å velge sistnevnte?

Takker for synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også saumfart forumer og nettbutikker på jakt etter nytt 1-2 mannstelt. Hadde egentlig bestemt meg for Cho-oyo i mangel av noe bedre når jeg tilfeldigvis kom over Bibler Ahwanhee. Samme vekt, en-duks, 15 cm bredere, 10-15 cm lengre og 15 cm høyere. To dører (begge langsidene, MED myggnetting) og muligheten til å sette på fortelt på begge sidene.

Teltet er nå bestilt fra moosetrail.com, så det tar vel 2-3 uker til jeg har det i mine klamme, skjelvende hender.

Moosetrail har forøvrig et system med bonuspoeng når man handler, som man kan bruke på varer, så det ble en MSR pocket rocket, ett Litech kjelesett, titan spork, titan kopp og ett pactowl i tillegg for kr 0,-. I en norsk butikk er vel det varer for minst 1500,-. Går det som jeg håper skulle det gli momsfritt inn i gamlelandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også saumfart forumer og nettbutikker på jakt etter nytt 1-2 mannstelt. Hadde egentlig bestemt meg for Cho-oyo i mangel av noe bedre når jeg tilfeldigvis kom over Bibler Ahwanhee. Samme vekt, en-duks, 15 cm bredere, 10-15 cm lengre og 15 cm høyere. To dører (begge langsidene, MED myggnetting) og muligheten til å sette på fortelt på begge sidene.

Takk for innspillet! Det at Cho Oyo mangler myggnetting hadde jeg jo glemt å sette opp i den lille sammenligningen. Egentlig et litt alvorlig set-back i forhiold til allsidigheten av teltet.

Jeg har jo sett på Ahwanhee'en også (på nettet). Det som gjorde at Ahwanhee foreløpig ikke er kommet med i vurderingen er:

  • Vekten. Brutto vekt er oppgitt til å være 3,05 Kg., en halv kilo tyngre enn bruttovekten oppgitt på Cho Oyo. (Jeg har ikke kontrollveiet noen av disse teltene selv.)

    Var eller også usikker på om "flappene" over telltåpningene kan være et ugunstige vinfang i ekstremværet (selv om disse ellers er veldig gode å ha ved lufting osv. Hva tror du om det?

    Flott at teltet er litt større enn Cho Oyo (samme størrelse som Eldorado), men da blir jo også forskjellene i vekt i våt tilstand større fordi den større duken bærer mer fuktighet. Alt i alt et telt som er en god del tyngre. Hva tror du om dette?

Hadde det ikke vært for disse punktene ville kanskje Ahwanhee vært et selvskrevet valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Eldoradoteltet og er ganske så fornøyd med dette. Men testa det nylig i frisk vind i vinterfjellet: Da ble luftelukene på toppen fylt til randen med snø som begynte å dryppe siden det var ganske mildt og litt varmere inne i teltet. teltet ble også betydelig kortere i løpet av natten grunnet snø som presset på. Dyttet vekk, men tok få min og fylle på igjen. Mitt telt veier i helt tørr tilstand 2.35 kg komplett veid på egen digital fiskevekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for kommentarene Jan Tore!

Takknemlig for alle synspunkter, og det høres ut som om du påpeker noe som kan være viktig.

Hva med deg justanothernut? Du sa et sted at dersom du nå skulle kjøpt telt ville Ahwanhee være særlig aktuelt. Men når vi er oppe i over tre kilo er det jo pliutselig mange telt å velge mellom. Skal det være et lett telt føler jeg det går en øvre grense på 2,5 Kg.

Ville gjerne hatt sideåpnig på Cho Oyo'n i stedet for endeåpning (er vant til dette fra Unna)

Ellers er det jo mange flere barduner på Cho Oyo vs Eldorado og Ahwanhee, 11 (!!?) på Cho Oyo mot 4 på de to amerikanske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke uttale meg for skråsikkert før jeg har fått prøvd saken, men en ting jeg i alle fall har funnet ut er at på alle telt må man kompromisse. Ahwanhee hadde helt sikkert blitt lettere med bare en dør, men jeg så det som en stor fordel med to. Det er ikke lufteluker som sådan på det, det er et "utspring" over toppen av dørene, så vidt jeg skjønner, slik at man kan lufte i rolig vær, og lukke fullstendig hvis det føyker mye. Rett nok er det 500g tyngre (2,5kg for bare telt + stenger, 3kg all inclusive), men da er det også 1/2 kvm større OG har myggnetting. Forøvrig har stort sett alle tester jeg har sett kommentert at teltet har vært noen 100g lettere enn oppgitt fra produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Utpåtur! Jeg er sikker på at du blir kjempefornøyd med ditt nye Ahwahnee! EN ting er i hvertfall helt sikkert: De doble sideåpningene MED myggnetting virker bare helt geniale. Tenk på hvilke morgen- og kveldsstunder du kommer til å få på fine dager!!!

Håper du forteller litt om dine erfaringer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referat kommer så snart nyanskaffelsen er kommet i hus, og jeg har fått kommet meg ut en tur. Hvem vet? Kanskje vi snart får får sne også, så jeg slipper å ta med en neve 10toms-spiker og en hammer for å få teltet bardunert... Merkelig vinter dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten på Cho-Oyo er jo lavere enn Ahwahnee, men som nevnt, den luftemuligheten er jo konge!

Ellers har Eldorado 6 barduner, ikke 4. En midt på hver langside og en på hvert hjørne. Har ligget i teltet i opp mot full storm uten noen som helst problem! Eneste som ble litt plagsomt var at når det da begynte å regne hørtes det ut som jeg lå inne i en skarptromme :) Lenge leve øreplugger!

Det er jo også sant at når vekten er over 3 kilo, som for Ahwahnee, er det jo ganske mange konkurenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk og Stønn! :shock: At det alltid må være kompromisser og avveininger! :) Hvorfor kunne vi ikke bare fått et en-manns orkan-telt med åpninger i alle retninger, som var utvidbart med enorme fortelt, til en vekt av 250 gram (og som kunne importeres fra hele verden uten både toll og moms ??? :shock:

Får vist bare gruble lit til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje spørre Harry Potter hvor han fikk tak i teltet sitt?

Når det gjelder en-duks telt er det ikke så himla mange alternativ, som jeg har funnet i alle fall. Mitt inntrykk er at amerikanske telt generelt har "sære" løsninger med hele innerteltet i myggnetting, at ytterduken ikke går helt ned og at man må sette opp innerteltet først. Skandinaviske telt er til gjengjeld så dyre, at man skulle tro de inneholdt to rom og kjøkken.

Det er f..n meg vanskeligere enn å kjøpe ny bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i en G-sport i dag og fikk klådd på Cho Oyo'n, ja mer enn det, fikk satt opp teltet i butikken og krøpet inni.

Må si at teltet gjorde et solid inntrykk. Tror det skal noe til at jeg ikke skulle føle meg trygg inni der. Litt kort var det, soveposen min kommer helt sikkert borti duken. Men jeg får plass til meg selv, pakningen, en hund, og primusfyring når jeg rydder unna litt så det kan skje midt i teltet. Som en allrounder er det litt lite, syns jeg, så jeg ville nok ikke anfegalt det til det. Men på en 10 dagers tur i høyfjellet uten pulk, må det være ypperlig. Eller som nødbivuakk sammen med en brenner og og litt bensin eller gass - luksus i dritværet! (Snødde ned i en Jerven-duk en gang, og da savnet jeg et lite telt, en primus og en god bok hvor jeg kunne kost meg mens drittværet gjode seg ferdig :lol: )

Cho Oyo virket nesten som en liten bunkers. Mye barduner, skihemper, solide bardunfester, og duken virket veldig solid. Det var ingen reservedeler til stengene, så det ville jeg nok bestilt separat fra Bergans. For meg blir det nok ikke helårsdteltet, men et supert lettvekter-alternativ etter at høsttormene har satt inn (steiner oppå stormmattene ved camping på steinete grunn).

Må innrømme at det er litt lett for meg å være entusiastisk for jeg er så heldig å ha et Unna fra før (230 cm langt, med sideåpning og MED myggnetting :wink: ), så da slipper jeg å ta stilling til det. Jeg fyrer primus i midten av mitt Unna-telt. Litt mer søl blir det når snøsmeltingen skal foregå inne i teltet. Skulle Cho Oyo som er 15 cm kortere, og 5 cm bredere enn Unna-teltet (men littegrann romsligere i albuehøgde pga én duk og bardunene festet til sidedeveggene i duken og trekker ut denne) vært mitt allround-telt ville jeg sett nærmere også på andre alternativer. Uff da, klønete setning det der - men da tror jeg faktisk Ahwahnee'n hadde stått høyt i kurs! Gleder meg til å høre mer om det teltet!

Takk for all hjelp til å komme frem til en oppsummering! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt ute etter et lett telt til solo-bruk til de vinterturene på høyfjellet jeg går uten pulk.

Har ett Unna-telt, som kanskje kan være litt for spinkelt i de mest ekstreme situasjoner (men er ellers veldig glad i dette teltet).

Det jeg tenker mest på foreløpig er Bergans Cho Oyo, men også Bibler Eldorado. Jeg tror jeg har lest alle tråder som omfatter disse teltene på forumet, i tillegg til produsentsidene, så jeg tror jeg kjenner de mest åpenbare forskjellene mellom teltene.

  • Stangkanaler: Eldorado: Innvendige stenger, Cho Oyo: Stankanaler.
    Lys gjennom duken: Eldorado: slipper inn mye lys, Cho Oyo: mørkere.
    Stommatter: Eldorado: Nei, Cho Oyo: Ja.
    Vekt: Tror brutto-vekten er ganske lik for disse to teltene.

Ellers er jo en betydelig prisforkjell, om man ikke kan kjøpe Eldorado'n i USA.

Hvis valget stod utelukkende mellom Eldorado og Cho Oyo, finnes det da noen grunner til IKKE å velge sistnevnte?

Takker for synspunkter.

Jeg vil foretrekke Eldorado (som jeg har vært på mange turer med) for interne stenger og større liggelengde og bredde, og Cho Oyo (som jeg ikke har prøvd) for bedre bardunering.

Jeg ser at de siste modellene av Eldorado kun har fire barduner. Dette er for lite. Mitt eget har seks og selv dette var for få til at jeg turde bruke det på Acuncagua i jula. Her er bilderapport fra turen (inkludert teltbilder): http://gunnarfermann.zenfolio.com/

Jeg valgte derfor å se meg om etter et nytt et og fant Exped Polaris som er litt tungt som enmannstelt, men det mest vindstabile tomannsteltet jeg har ligget i når det først er satt opp skikkelig. Andre brukte Nemo Equipment Tenshi, et telt med samme konstruksjon som Eldorado, men med bedre bardunering. Et tredje konsept er Mountain Hardware sitt EV-2 telt der duken spennes opp på en ytre ramme. Enkelt og sette opp, men også her har man spart på de gale stedene ved å unnlate å bardunere opp de største teltflatene.

Det finnes enda lettere telt enn overnevnte, men da må du kompromisse alvorlig på vindstabilitet og kvalitet. Livet er fullt av trade-offs :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt noen netter til i mitt Bibler Eldorado. Testet det i snøstormen som var i helgen på vestlandet. Jeg brukte alle 6 barduner og satt teltet opp så godt jeg klarte i forhold til vinden.

Etter to svært vindfulle netter er teltet fortsatt helt, men i de hardeste vindkastene måtte jeg presse den ene hånden mot duken for å lette vindpresset. Jeg kommer til å prøve å sy på 3-4 ekstra fester, og da tror jeg at det vil bli et kjempetelt. Ellers fungerte teltet ypperlig. Tørt og fint uten kondens hele helgen (fre- søn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på Black Diamond sine sider at det ikke lenger er barduner midt på langsidene på Eldorado og I-tent. Skjønner ikke helt tanken bak dette, for de bardunene gir i tillegg til styrke i vinden også litt ekstra rom inne i teltet når ytterveggene trekkes litt ut. Kan jo stille spørsmål om dette er en virkelig modellendring eller om det er kosmetisk bare for disse bildene. Utover det er jo vekt og mål de samme.

Hvor lett det er å sy på flere bardunfester er jeg ikke sikker på, og ikke er jeg sikker på om det er lurt heller. Nå er jo teltet bygget for å tåle en trøkk, og flekse slik at ingenting ryker. Om man f.eks. fester barduner oppe på toppen kan jo ting bli stivt... Bare en tanke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hildring! Da var Bibler Awahnee kommet i hus fra junaiten. Måtte selvfølgelig slå opp i stua bare for å se, so far so good! Gikk greit å slå opp, sikkert lettere når man plugger ned duken først, tror det hadde blitt tatt ille opp med spiker i parketten.. Plassen inn virket "enorm", alle 4 vegger er svært bratte, så nesten hele gulvplassen er brukbar når man sitter. Dette kombinert med høyt tak gir god romfølelse. Innerduken er lett "flosset", så det føles lunt, og vil nok forhindre rimsnø på vinteren. Alle sømmer er tapet. Komplett inklusive pakkpose veier hele stasen 2953g, det er ikke superlett, men duken virker svært solid, og det teller jo litt det og.

Dessverre måtte bikkja i narkose i dag på grunn av ei opprevet klo, så vi kom oss ikke til fjells for å teste, men kvikner hun til satser jeg på å få testa i morra. (Bikkja skal dog få lov å være pasient noen dager til.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flossen gjør også at kondens på sommerstid ikke renner. I tillegg til å spre fuktigheten slik at duken kan puste bedre. Det negative med den flossen er jo at når du har fått mye kondens i teltet veier det MYYYYE mer om du må flytte på det før du har fått tørket. Men det er utrolig hva litt fyring kan få til...

Gratulerer med teltet forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at de siste modellene av Eldorado kun har fire barduner. Dette er for lite. Mitt eget har seks og selv dette var for få til at jeg turde bruke det på Acuncagua i jula. Her er bilderapport fra turen (inkludert teltbilder): http://gunnarfermann.zenfolio.com/

Enig at det er altfor daarlig bardunering paa Eldorado. Mitt Bibler telt blaaste ned i Colera-campen (5950m) paa Aconcagua naa i 2008, og fikk en del skader paa stenger og duk (heldigvis hadde noen lagt steiner paa det flate teltet, slik at det ikke blaaste av fjellet mens jeg var paa toppstoet).

Et forsok paa aa sette det opp igjen paa samme sted, ble med forsoket. Selv 20-30 kg kolosser av noen stener, ble dratt etter teltet i kastene, og teltet lignet mer paa et vindseil enn et telt til slutt. Vinden var ifolge meldinger 70 km/t, men jeg tror det blaaste en del mer i den utsatte Colera-campen (sikker 100 km/t i kastene).

Bedre telt i sterk vind blir da:

-Bergans Cho Oyo

-Marmot Alpinist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hildring! Da var Bibler Awahnee kommet i hus fra junaiten.

:) !! SUPERGRATTIS MED NYTT TELT !! :D

Lykke til med Awahnee'en! Skal bli spennende å høre hvordan den virker utafor stua også - sikkert toppers! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er lengden inne i teltet? Jeg registrerer at de fleste Bibler/Black Diamond-teltene for 1-2 personer er anbefalt for folk opp mot 175cm..

Bibler I-tent og Black Diamond Firstlight er korte, men har sine litt lengre og bredere brødre i henholdsvis Eldorado og Lighthouse. Men dette er neppe teltene for de ordentlig lange gutta uansett. Ikke det at Cho Oyo fra Bergans er større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Da er Cho oyo'n kommet i hus :)

Fikk teltet for kr. 3000,- på G-sport på Alnabru i Oslo, for det var det siste de hadde igjen.

Står opslått i stua :D og jeg har sittet inni og fyrt primus :D:D

Nå gleder jeg meg bare til påsken når vi skal til fjells :)

Får satse på at det blir en skikkelig møkkapåske, så teltet får testet seg... , eller kanskje ikke, hyggelig med fint vær også :D

:D Uansett nå gleder jeg meg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Chev.

Tenkte jeg bare skulle komme med et par ord etter at Cho Oyo teltet ble testet i påsken (se bildene nedenfor) :)

Syns Cho Oyo tok vinden godt. Et bra forhold mellom lett vekt og god vindbestandighet. Når det er litt føykevær er det ikke til å unngå at det kommer litt snø iinn i teltet når leiren etableres og utsyret skal inn, men det er jo noe av premisset med et telt av denne størrelsen / konstruksjonen. Teltet var lett å sette opp for én person i vinden. Følte meg trygg i kulingen.

Imidlertid var ikke luftingen så god som jeg hadde håpet, primusen manglet oksygen et par ganger, og det kan jo være litt skummelt. Det er mulig at takventilene var litt føyka igjen med snø (og det hjalp vel ikke at det hang en del klær til tørk oppunder taket). Primusen ville ikke brenne ordentlig, og det var først da et par fyrstikker også brant veldig dårlig at jeg skjønte hva som foregikk. Satt og smeltet snø med fullt trykk på Whisperlite'en, montert i Trangia stormkjøkken. Da jeg åpnet telt-døren fungerte alt raskt igjen. Men denne teltkonstruksjonen er jo ikke akurat laget for å lufte gjennom døra :oops:

Før påsken kontaktet jeg Bergans og de sendte meg reserve stangledd (faktisk en hel teltstang) gratis i posten, all ære til dem for det. Så langt har jeg bare gode erfaringer med å forholde meg til Bergans (trengte noe ekstra utsatyr til Ally'en en gang også). Jeg syns at teltet egner seg godt som et lett vind-sterkt telt om vinteren. Fikk selvsagt ikke bruk for de to ekstra stangleddene jeg hadde med meg (leddet i den ene enden av stengene er annerledes en de andre stangleddene).

Teltet er mørkt inni, og dette er sikkert praktisk under lyse sommernetter, men jeg syns det er hyggeligere med et lysere telt om vinteren, hyggelig å få med seg det lyset som kommer om morgenen.

Et interessant telt å prøve, og som sagt etter min erfaring et vindsterkt telt i forhold til vekten.

Noen har vel fått med seg at jeg nå har solgt teltet. Jeg fant ut at jeg foreløpig foretrekker kombinasjonen av mine to Hilleberg-telt; Staika og Unna.

Han jeg solgte teltet til oppdaget at det ganske kraftig regnet/lakk vann gjennom gjennom sømmene/stangkanalene i taket, og det må jeg innrømme høres litt dramatisk ut, borger jo ikke akurat for kvaliteten på dette teltet 8)

Det er flere her på forumet som har skrevet om sine erfaringer med dette teltet, og flere er jo veldig fornøyd med teltet, også med luftingen og lite kondens, så mine kommentarer her i må ses i sammenheng med det andre har skrevet om teltet.

OK, ville som sagt bare legge ved et par ord etter påsketuren med teltet :)

post-710-133474521771_thumb.jpg

post-710-133474521808_thumb.jpg

post-710-133474521843_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.