Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakke og bukse til vinterbruk


Fisketryne

Anbefalte innlegg

Goretex og Dermisax har vært diskutert her tidligere, hva med Haltis Drymax ?

Leste en test der særlig pusteevnen ble bedømt som veldig bra, et annet sted leste jeg at Drymax slett ikke kan måle seg med Dermisax.

Skal kjøpe jakke og muligens bukse til bruk på skiturer med og uten oppakning og også noen ganger med utendørs overnatting.

Noen som har noen anbefalinger?

Vurderer Breheimen II, hva med den som DNT selger, er den sammenlignbar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er til vinterbruk bør du gå for GTX. Gore-Tex skal visstnok ha mye bedre pusteegenskaper enn hva Dermizax kan stille opp med.Dermizax går for å være ØRLITE gran mer vanntett enn GTX, men den forskjellen er så liten at man muligens ikke merker den.På vinteren blir man jo dessuten ikke så våt at det gjør noe, men man blir derimot svært varm, spesielt på ryggen hvis man bruker sekk, slik at pusteegenskapene er hva du nesten vil sette mest pris på på vinteren. jeg ville gått for en tynn GTX Proshell/XCR jakke/bukse slik at du heller kan regulere temperaturen med de lagene du har under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i mye av det Erlend sa over her, finnes jo masse på markedet. Ta en tur i en sportsbutikk, se og prøv. Goretex pleier å være en sikker vinner. Skal det brukes på vinteren er XCR kanskje det beste allternativet. Kjøp skallbekledning, slik at det kan brukes på varme dager med mye aktivitet og kalde dager med mindre aktivitet!

Men en ting som har litt å si er hvor mye penger du har tenkt å bruke, klær koster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt, men vil gjerne ha anbefalinger og synspunkter fra flere.

Også erfaringer om de nevnte jakker og forskjellige tøytyper i skallbekledning.

Når det gjelder prisklasse stopper jeg vel ca. på nivå med Breheimen II.

Er mye mer opptatt av funksjon enn av mote!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Norrønas trollveggen både bukse og jakke. Er veldig fornøyd med de, uansett hvor mye jeg bruker dem blir det ikke hull på dem. De funker like bra sommer som vinter og siden de bare består av innerstoff kan man bruke dem om sommeren uten at varmen tar knekken på deg. De koster skjorta, men kan brukes hele året og de holder lenge så man trenger bare en turjakke eller turbukse.

Fordeler:

- Tåler mye

- Pro shell

- Kan brukes sommer som vinter

- Holder lenge

Ulemper:

- Koster mye

Vil ikke anbefale noen paclite bukser eller jakker. De tåler ingen ting og koster ca halv parten av ikke paclite bukser eller jakker. Så hvorfor betale lite for ting som sansynligvis ikke vil holde lenge, når man kan betale litt med for ting som man vet holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er ordentlig kaldt (mindre enn rundt -10/-15) så puster knapt Gore-tex i det hele tatt. Resultatet er at du får et rimlag på trøya du har innenfor. Er det sikkelig kaldt er det bomullsjakke som gjelder! Skal du ha en mer allroundjakke så er Gore-tex en god idé, har hørt mange skrekkhistorier om Dermizax-jakker som begynner å lekke etter kort tid...

En ting hvis du skal kjøpe skalljakke: Mange av dagens jakker har et veldig kort snitt, noe som resulterer i at du fort kan få en glippe i ryggen. Jeg vil i alle fall IKKE anbefale NOE annet en jakke som går godt over rumpa. For eksempel:

Norrøna Trollveggen

Arc'Teryx Tetha AR

Mountain Equipment Kongur

Bergans Breheimen II (Dermizax)

Bergans Istind (Dermizax)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal overnatte i telt og jakken blir våt. Bomul jakke er kald og tung hvis den blir vått og det vill bli et helvete om morgningen, mens med en skalljakke uten innerstoff(trollveggen) kan man bare riste av vannet. Så når man skal ha på jakken, kan man bare riste av isen/rimet og vips så har du en jakke som er tørr(og kaldt, men blir varm etter litt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal overnatte i telt og jakken blir våt. Bomul jakke er kald og tung hvis den blir vått og det vill bli et helvete om morgningen

Er det kaldt blir ikke bomullsjakka våt i utgangspunktet. Vann fryser som kjent ved 0 grader. Er det mange minusgrader skal det ganske mye energi til for å varme opp snøen så mye at det smelter siden vann har svært høy varmekapasitet.

Hvis den først blitt våt på en eller annen måte når det er kaldt vil vannet fryse over natta og det er bare å børste av mye av det. Frysetørking er generelt sett den mest effektive måten å tørke noe når det er en stabil mengde minusgrader og dette gjelder for bomullsjakker også.

Er det derimot få minusgrader og fare for plussgrader er en skalljakke et bedre valg. En skalljakke har mye tynnere tekstil og det er derfor veldig begrenset hvor mye vann den kan trekke til seg. Det betyr at den er vesentlig raskere å tørke, særlig hvis frysetørking ikke er en mulighet. Dessuten er den selvsagt mye mer vannavstøtende enn en bomullsjakke.

Poenget er at hvis du skal på en tur og det er meldt stabilt med en del minusgrader (noe som ikke akkurat er tilfellet mange steder nå) så er en bomullsjakke MYE bedre enn en skalljakke. I situasjoner med ustabilt vær og fare for mye nedbør i form av regn/sludd er selvsagt en skalljakke et bedre alternativ.

Men det var strengt tatt ikke dette tråden handlet om...

Vurderer Breheimen II, hva med den som DNT selger, er den sammenlignbar?

Breheimen II er en tolags jakke mens den DNT selger (som heter Istind) er tre lag. Dette Taler i favør Istind da tre lag gir mindre vekt og bedre slitestyrke. Breheimen II har mesh i stedet for det tredje besykttende laget på innsiden. Det gjør også at jakka blir varmere. Dette kan kanskje være greit om vinteren, men det gjør at jakka ikke kan brukes like mye allround som Istind. Breheimen II sin fordel mot Istind er at den har flere lommer enn den. Breheimen II har flere og større lommer enn Istind. Personlig mener jeg dette er en stor svakhet ved Istind da jeg er av den oppfatning at flere store lommer er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Skal prøve å komme med noen tips basert på mine erfaringer ang jakke / bukse til vinterbruk.

Når det gjelder g-tx, så er nok det pr i dag, det desidert beset valget når det gjelder å beskytte seg mot vær, dvs vind, nedbør. G-tex er jo bygd opp slik at porene i membranen er mindre enn "vanndråper", og større enn "svettedråper/damp" som kommer fra kroppen. Dette gjør g-tex til et meget bra produkt, som har gode egenskaper som gjør at vi kan beholde komforten når vi bbruker plaggene. Det som er utrolig viktig når man bruker g-tex plagg er hva man har på seg under. For at g-tex`n skal kunne "få tak i" svetten, må svetten transporteres til membranet. Dvs at man får best fukttransport ved å bruke tekniske plagg under t-tex`n. Eks sportsundertøy, eller fleece som har fukttransporterende egenskaper. Hvis man for eks bruker bomullplagg under g-tex, kan man like gjerne droppe hele greia.

Jeg går mye på ski, og har erfart at det skal være rimelig kaldt, og mye nedbør(snø), for at g-tex egner seg best. Som flere har vært inne på, er en skalljakke i mange sammenhenger litt overkill. Min erfaring er vel at det er viktigere med gode pusteegenskaper på sommers tid, enne på vinters tid. Og det pga av temperaturen. Jo kaldere det er, jo mmindre viktig er det med pusteegenskaper... i allefall for min del.

Valg av klær er selvfølgelig avhengig av hva slags bruk du skal ha det til, og samtidig hvor lett du fryser etc. Mitt råd er at g-tex er veldig bra, så lenge det brukes ritkig. Dvs fuktransporterende undertøy nærmest kroppen, evt et isolerende lag utenpå der, og så evt g-tex jakka / buksa. Blir det for varmt, er det bare å ta av seg enten skalljakka, eller det isolerende plagget du har på deg utenpå undertøyet. Det isolerende plagget har som oppgave å binde lufta og holde deg varm.

Jeg har allerede vært på 30-40 skiturer denne sesongen, og har erfart at man trenger mye mindre klær under aktivitet enn man tror. Går mann i tilllegg med en oppakning / sekk, vil den også kunne bidra til å øke kropptemperaturen. Det viktigset er at man klarer å unngå å svette på vinteren. Klarer man det er mye gjort, og det er mye lettere å holde varmen, når man evt tar en pause. Da kan det være smart å ha en varm jakke man kan dra på seg. (for eks dun, eller annet loignende som kan pakkes ned i sekken uten at det tar for mye plass eller veier for mye.)

Som sagt er mitt råd at du satser på g-tex plagg. Hvilket merke du velger spiller ikke så stor rolle. g-tex`n er like bra uansett. Forskjellen mellom merkene er evt det stoffet de bruker i plaggene, samt detaljer osv på plaggene. Selv sverger jeg til arcteryx & norrøna, og bruker smartwool midweight undertøy nå på vinteren. Er det skikkelig kaldt, bruker jeg en fleecegenser mellom. Funker suverent.

Det som kan være lurt å tenke på ang valg av klær, er også luftemulighetene. Har plaggene glidelåser for lufting under armene, og nedover beina, kan du for eks åpne dem hvis du synes det begynner å bli for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.