Jump to content
IGNORED

Mauser 30.06


endre1990
 Share

Recommended Posts

Hei. jeg har noen spørsmål anngående riflekjøp, Jeg vurderer å kjøpe en Mauser 30.06 til rådyrjakt.

Hvordan er denne riflen iforhold til rekyl, annslagskraft og presisjon?. Hovedgrunnen til at jeg vurderer den, er at den er veldig billig. Noe som er greit for en fattig Student. Jeg har ikke jaktet før, men jeg har skutt ganske mye med ag3.(7.62)

Link to comment
Share on other sites

.30-06 er et allsidig kaliber, fleksibel i forhold til mange typer ammunisjon, rimelig treningsammunisjon og med en rekyl som de fleste kan lære seg å håndtere godt. Rekylen vil kjennes litt bedre enn på en AG-3 fordi på den sistnevnte så går noe av rekylen til å slå tilbake sluttstykket siden dette er et automatvåpen, men også fordi hylsen er litt lenger og rommer mer krutt.

Mange ville kanskje hatt et litt finere kaliber til til jakt på storfugl og orrfugl (for ikke å snakke om rype). Noen ville kanskje foretrukket et litt mindre kaliber til rådyr også.

Hva som er det beste allrond-kaliberet til bruk på norsk jakt diskuteres ofte.

Når det gjelder hvor lett våpenet (kaliberet) er å treffe med, så er siktemidlene og ikke minst trening i feltmesige skytestillinger av betydning.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten umulig å si hvor presis en Mauser er. Kan samle alt fra 3 cm med et bra løp til 15 cm hvis løpet er utskutt. Hvis det er en standard HV-Mauser så blir det ganske dyrt å bore hull for å feste kikkertmontasjer. Da er det nesten bedre å kjøpe en billigpakke fra XXL, Jaktdepotet, Jakt og friluft, Winge eller noen av de andre som selger billige våpen. De tre store, 6.5x55, 308(7.63X51 eller 7.62 NATO) og 30-06(7.62X63) får man ta i billig ammo til. Hvis du skal jakte mest småvilt så er kanskje 6.5X55 best egna av disse, skal du jakte mest elg så er 30-06 best siden den takler litt tyngre kuler enn 308. 308 har den fordelen at den går i kortere låsekasse og du får da et litt lettere og mer kompakt våpen.

Link to comment
Share on other sites

30-06 er relativt dyrt å skyte.

Norma Jaktmach koster fanken meg 9 kr per skudd. Selleri og gullerot går vel ned i 7?

Skal du ha noe billig og godt å skyte med er 6,5x55 bedre. Konkuranse ammo til 5,95. Da kan en mengdetrene.

Om du fikk fatt på en billig rifle med kikkert i 6,5x55 eller .308/7,62x51NATO er det billigere å bruke.

Se på Jakt og friluft sitt vinter salg.

HV Mauser M98 må en ha 1/4 sikring, omsmidd hevarm, samt gjenges for å få på kikkert.

Det koster en del så da kan en like gjerne kjøpe en ferdig børse.

Du HAR lyst på kikkertsikte for å si det sånn :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hei. jeg har noen spørsmål anngående riflekjøp, Jeg vurderer å kjøpe en Mauser 30.06 til rådyrjakt.

Hvordan er denne riflen iforhold til rekyl, annslagskraft og presisjon?. Hovedgrunnen til at jeg vurderer den, er at den er veldig billig. Noe som er greit for en fattig Student. Jeg har ikke jaktet før, men jeg har skutt ganske mye med ag3.(7.62)

Vanskelig å svare på valget av selve geværet uten å vite litt mer om det spesifikke våpenet. Kaliberet er et ypperlig allroundkaliber, og rekylen er neppe særlig merkbart forskjellig fra f.eks. AG-3. Anslagsenergien er tilstrekkelig for alt norsk vilt, mens det er vanskelig å si noe om presisjonen uten å kjenne til det spesifikke våpenet...

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar, Er litt klokere nå.

jeg skal høre hvordan det fungerer med kikkertsikte på Mauseren, så får vi se :shock:

Ps: jeg var i terrenget i dag å observerte 4 rådyr. Min eneste frykt nå er at dyra skal bli lurt over til naboen, luringen legger ut høy på jorda sine. Noen forslag til hvordan jeg kan få beholdt dyra på min side av skauen?

Link to comment
Share on other sites

30-06 er et svært kraftig våpen som feller en stor elg uten problemer. Å skyte små rådyr med 30-06 kaller jeg for å skyte spurv med kanon. Hvis du har tenkt å bruke kjøttet til mat tror jeg du skal gå for et noe mindre kaliber. Du bør vurdere 223 kaliberet til rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

30-06 er et svært kraftig våpen som feller en stor elg uten problemer. Å skyte små rådyr med 30-06 kaller jeg for å skyte spurv med kanon. Hvis du har tenkt å bruke kjøttet til mat tror jeg du skal gå for et noe mindre kaliber. Du bør vurdere 223 kaliberet til rådyrjakt.

Dette er vel en smule overdrevet?! Jeg jakter rådyr med .308W, 6,5 x 55 og .22-250. Har problemer med å se forskjell på kjøttødeleggelse med de forskjellige kaliber. Her er skuddplassering og kulekonstruksjon mye viktigere enn kaliber. I .30-06 bør du bruke så tunge kuler som mulig...

Link to comment
Share on other sites

30-06 er et svært kraftig våpen som feller en stor elg uten problemer. Å skyte små rådyr med 30-06 kaller jeg for å skyte spurv med kanon. Hvis du har tenkt å bruke kjøttet til mat tror jeg du skal gå for et noe mindre kaliber. Du bør vurdere 223 kaliberet til rådyrjakt.

Her prater du om noe du tror og helt sikkert ikke har prøvd. Ja 30-06 er kraftig og det er skutt kudu på 300 meter og kula har gått rett gjennom med fin sårkanal med Oryx.

Jeg bruker dette selv på rådyr og det som motbeviser din påstand ligger i min fryser.

Hvor mye kjøttet ødelegger kommer helt ann på kulevalg og treffpunkt.

Men jeg hadde valgt et finere kaliber hvis jeg kun skulle brukt det på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar, Er litt klokere nå.

jeg skal høre hvordan det fungerer med kikkertsikte på Mauseren, så får vi se :)

Ps: jeg var i terrenget i dag å observerte 4 rådyr. Min eneste frykt nå er at dyra skal bli lurt over til naboen, luringen legger ut høy på jorda sine. Noen forslag til hvordan jeg kan få beholdt dyra på min side av skauen?

Legg ut dobbelt så mye høy som naboen!

(Men før jakten begynner kommer det en lang sommer med din skog full av grønt gress, så det er nok ikke noe problem...)

Link to comment
Share on other sites

Og legg ut litt kraftfor ved høyet. Når de blir vant til kraftfor og høy kommer de alltid tilbake, men det vil gå utover viltsmaken ved for mye foring.

Interessant. For 2 år siden var jeg med på et elglag oppe i Rørostraktene. Terrenget var et typisk trekktereng og elgen kom selfølgelig ikke under jakta, og kjøtt ble det dårlig med. I ren desperasjon fikk vi kjøpt ei ku som var felt i østfold.

Bra var det, men fy f... . Det smakte ikke mye elg. Dyret hadde mest sannsynlig tømt allle åkerene i østfold for kål.

Elg i kål eller hva det heter. neste gang skal jeg sannelig spørre hvor dyret er skutt.

Men tilbake til trådstarter. 30.06 til rådyr blir vel litt i kraftigste laget spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Interessant. For 2 år siden var jeg med på et elglag oppe i Rørostraktene. Terrenget var et typisk trekktereng og elgen kom selfølgelig ikke under jakta, og kjøtt ble det dårlig med. I ren desperasjon fikk vi kjøpt ei ku som var felt i østfold.

Bra var det, men fy f... . Det smakte ikke mye elg. Dyret hadde mest sannsynlig tømt allle åkerene i østfold for kål.

Elg i kål eller hva det heter. neste gang skal jeg sannelig spørre hvor dyret er skutt.

Men tilbake til trådstarter. 30.06 til rådyr blir vel litt i kraftigste laget spør du meg.

Hehe, ja kan tenke meg att det ikke var noe viltsmak da. Viltsmak er "sterkt" og dyr får dette kjøttet av det de spiser i naturen.

Det er jo noen hjorte oppdrettere som forer dyrene nesten hele året, da kan det ikke bli mye viltsmak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
30-06 er et svært kraftig våpen som feller en stor elg uten problemer. Å skyte små rådyr med 30-06 kaller jeg for å skyte spurv med kanon. Hvis du har tenkt å bruke kjøttet til mat tror jeg du skal gå for et noe mindre kaliber. Du bør vurdere 223 kaliberet til rådyrjakt.

Sorry. Her er du helt på jordet. Faktum er at det blir lang mer kjøttødleggelse med 223/222 en med feks 308 eller 30-06. Grunnen er at 223 er en høyhastighetspatron med en ekstremt flat kulebane. Når kula treffer dyret med den hastigheten, så slåes omtrent alt fra mellomgulvet og fremover i stykker. Med større kule og lavere hastighet blir sårkanalen finere. Jeg har selv skudd rådyr med 308 og en kammerat av meg med 222. Jeg skjøt et kje og han en bukk. Det var mer kjøttødleggelse på bukken som var skutt med 222 en på kjeet som var skutt med 308, og bukken var nesten dobbelt så stor som kjeet! Begge hadde rene lungeskudd.

Hva børsevalget ditt angår, så er remington 700 i 308 et greit alternativ til mauseren. Rekylen er til å leve med, og du kan greit bruke natoammunisjon til treningsammo. Du bør absolutt ha kikkertsikte (rødpunkt er også greit hvis ikke det er snakk om lange avstander). Rifla ville jeg kjøpt ny, men hva kikkert angår, så lønner det seg å ta en titt på bruktmarkedet. Jeg fikk en Leopould 3-9x40 som var brukt i en sesong for 900,-.

Link to comment
Share on other sites

30-06 er vel ikke for kraftig nei. det kan jeg være enig i. man lærer seg å skyte med det. nå for tida jakter jeg lite med rifle, så formen er vel så som så. det samme er rekylkomforten. skulle jeg kjøpt ny rifle idag, hadde jeg neppe valgt 30-06 igjen. rett og slett fordi jeg synes det er mer komfortabelt å skyte mer 308 og 6,5x55. det tok tid å venne seg til rekylen det året jeg gikk på folkehøgskole, og da skøyt vi mye...

rådyret rekker ikke langt uansett hvilke av disse kalibrene du velger, om du treffer som du skal. og da er det jo mer behagelig med et våpen der all konsentrasjon kan legges i sikting og vurdering av situasjonen, fremfor å kanskje bekymre seg for en saftig smell av rekylen.

hvordan holde rådyra hos deg? har du mulighet/lov til å lage en vilt-åker? saltstein?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takker for mye bra svar. Er fortsatt litt usikker på valg av kaliber, Mausern er ennå det billigste jeg har funnet.

Ved nærmere studering observerte jeg Den Tyske falken med hakekors på låsekassa til Mauseren.

Så helt ny er den vel ikke, har dette noe å si på presisjonen til rifla?

Link to comment
Share on other sites

Takker for mye bra svar. Er fortsatt litt usikker på valg av kaliber, Mausern er ennå det billigste jeg har funnet.

Ved nærmere studering observerte jeg Den Tyske falken med hakekors på låsekassa til Mauseren.

Så helt ny er den vel ikke, har dette noe å si på presisjonen til rifla?

Presisjonen vet jeg ingenting om, men jeg hadde akseptert 10 meter kortere skyteavstand for å få eie en Mauser med hakekors. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Takker for mye bra svar. Er fortsatt litt usikker på valg av kaliber, Mausern er ennå det billigste jeg har funnet.

Ved nærmere studering observerte jeg Den Tyske falken med hakekors på låsekassa til Mauseren.

Så helt ny er den vel ikke, har dette noe å si på presisjonen til rifla?

Jeg har selv en Mauser (30.06) med falk og hakekors. Min rifle er produsert i 1939 og stokken bar tydelige spor av bruk og slitasje da jeg kjøpte den for en billig penge fra Forsvaret på midten av 80-tallet. På skytebanen viste den seg dog å være svært presis og med litt pussing på stokken ble det til slutt et flott våpen! "Ekspertene" har fortalt meg at rifler produsert før krigen er kvalitetsvåpen, men at løpet kan være noe slitt. Dette vil variere fra rifle til rifle. Våpen produsert mot slutten av krigen kunne lide av varierende kvalitet i både finish og materialkvalitet. Får du muligheten til et slikt kjøp så prøv riflen og skyt gjerne en del skudd med den. Du kan finne en utskutt, gammel museumsgjenstand som helst skulle vært plombert, men du kan også finne noen glimrende våpen som bærer sin alder med glede.

Link to comment
Share on other sites

Er en Mauser så mye billigere enn feks. Howa, Remington, Savage og andre billigrifler? Må jo ha nytt avtrekk, omsmidd arm, ny sikring og baser for montasjer. Kanskje også ny stokk? Sjekk komplette pakker hos XXL, Winge Våpen, Jakt og Friluft mfl. Behøver ikke bli så dyrt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en slik Mauser. En ombygget M98 kaliber 308. Jeg kjøpte den ferdig ombygget, med kikkert og jaktstokk, for noen år siden. Den gang var det et av de billigste alternativene. Kjempebra våpen. Jeg mener bestemt at disse våpnene selges fremdeles. Får du tak i en som er produsert før 1942 så skal det mye til at den er "skutt ut". Det sies at det nesten er umulig å slite ut disse våpnene. Om du skulle velge kaliber 30-06 så er ikke forskjellen merkbar. Det er ladningen og vekta på kula som bestemmer og den kan være lik på både 308 og 30-06. Her i Rogaland skytes det mye rådyr med dette kaliberet, og angående ødelagt kjøtt så er det hastigheten på prosjektilet som avgjør dette. F.eks. så er en 222 et langt finere kaliber, men med en langt høyere utgangshastighet. Dette våpenet ødelegger ofte vel så mye kjøtt som en 7,62.

Nå er desverre denne rifla solgt, men den legger fortsatt rådyr i bakken og tilbakemeldingene fra den nye jegeren er bare positive.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en ombygd mauser med jaktstokk. Den funker strålende på rådyr, men vær obs når du kjøper sikte. Mange sikter går ikke på uten at ladearmen bygges om.

På bane er den nøyaktig inntil det er skutt ca 10 skudd. Da går løpet varmt, og nøyaktigheten blir dårlig. Men det er jo ikke noe problem på jakt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en ombygd mauser med jaktstokk. Den funker strålende på rådyr, men vær obs når du kjøper sikte. Mange sikter går ikke på uten at ladearmen bygges om.

På bane er den nøyaktig inntil det er skutt ca 10 skudd. Da går løpet varmt, og nøyaktigheten blir dårlig. Men det er jo ikke noe problem på jakt...

Kan unngås med høyere montasje, men det er uansett ikke dumt å bygge om hevearmen... Når det gjelder skytingen bør man uansett ikke skyte løpet for varmt, det gjør at løpet blir utbrent i området foran kammeret.. mye varmskyting kan ta livet av et løp lenge før den egentlige levetiden er ute....

Link to comment
Share on other sites

Kan unngås med høyere montasje, men det er uansett ikke dumt å bygge om hevearmen... Når det gjelder skytingen bør man uansett ikke skyte løpet for varmt, det gjør at løpet blir utbrent i området foran kammeret.. mye varmskyting kan ta livet av et løp lenge før den egentlige levetiden er ute....

Vet det, og det er jo heller ikke noe poeng i å skyte med et våpen som går i hytt og pine.. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By Boganis
      Symboler/ikoner til bruk i Alpha GPS/hundepeil (og jeg formoder andre Garmin GPSer som har farveskjerm) og PC-programvaren Garmin BaseCamp.
      Av en eller annen uutgrunnelig årsak er det slik at symbolene kun synkroniseres mellom GPS'en og BaseCamp om de er navngitt som følgende:
      I GPS'en må alle symbolene hete: Custom * (eks. Custom 0, Custom 1, Custom 2, Custom 11, Custom 55 etc.)
      Tilsvarende symbol på PC'n må hete: 00* eller 0** (eks. 000, 001, 002, 011, 055).
      Dette tok det meg evigheter å finne ut av. Først la jeg 00* filene på både GPS og  i PC'en, men da synkronisertes ikke symbolene mellom enhetene og en fikk kjedelige prikksymboler under overføringer. Men når jeg fant ut at de skulle ha ulike navn på de to enhetene gikk synkronisering av symboler brillefint!
      Således ligger symbolene som skal overføres til GPS'en i mappen "IkonerTilAlpha"  
      Koble GPSen til PC via USB-kabelen og legg symbolene i mappen:
      Garmin >  CustomSymbols
      Altså kun ikonene, ikke selve TilAlpha-mappen.
      Ikonene til bruk i BaseCamp på PC'n, ligger i mappen "IkonerTilBaseCamp"  
      Om man vil benytte ikonene i Garmins BaseCamp legger man ikonene i mappen:
      Denne PCen > Dokumenter > Min Garmin > Tilpassede veipunktsymboler
      Altså kun ikonene, ikke selve TilBaseCamp-mappen.
      Om ikke mappen: Min Garmin og/eller: Tilpassede veipunktsymboler   finnes må disse mappene skapes. Mappen: Tilpassede veipunktsymboler   må ligge under mappen: Min Garmin.
      Om noen skulle være interessert i å lave egne symboler gjelder følgende:
      Symbolfilene må være i 24-bit Windows bitmap format (*.bmp)
      Symbolene må være 32x32 piksler
      For å få deler av symboler transparente benyttes fargen magenta (RGB: 255, 0, 255)
      Det kan se ut som det kun er mulig å ha 56 Custom Symbols. Jeg har ikke funnet ut hvordan det er mulig å overskride denne grensen.
      Veipunktene er lavet av undertegnede, og ifall det skulle være tvil om hva de forestiller kommer det her en beskrivelse:
      000 Tiur
      001 Røy
      002 Orrhane
      003 Orrhøne
      004 Lirype
      005 Fjellrype
      006 Jerpe, hann
      007 Jerpe, hunn
      008 Jerpe, hann (variant)
      009 Rugde
      010 Ringdue
      011 Fasan
      012 Rapphøne
      013 Skjære
      014 Kråke
      015 Nøtteskrike
      016 Stokkand, hann
      017 Grågås
      018 Ærfugl, hann
      019 Krikkand, hann
      020 Krikkand, hunn (kan vel benyttes til de fleste hunnvarianter?)
      021 Brunnakke
      022 Kanadagås
      023 Mandarinand Om noen skyter en, la meg vite hvordan de smaker!
      024 Hare
      025 Rev
      026 Bever
      027 Rådyr
      028 Elg
      029 Hjort
      030 Rein
      031 Dåhjort
      032 Villsvin
      033 Bjørn
      034 Muflon
      035 Grevling
      036 Røyskatt
      037 Ekorn
      038 Mink
      039 Mår
      040 Mårhund
      041 Gaupe
      042 Jerv
      043 Ulv
      044 Stensopp
      045 Svart trompetsopp
      046 Spissmorkel
      047 Kantarell
      048 Traktkantarell
      049 Tyttebær
      050 Blåbær
      051 Multe
      052 Bringebær
      053 Bjørnebær
      054 Markjordbær
      055 Slåpe

      Jeg jakter både i Sverige og Norge, derfor finnes det arter med som ikke nødvendigvis er jaktbare i begge land, men kun ett. Så sjekk jaktbarheten/jakttidene først!
      Beste hilsener,
      Thomas Risan
      thomas.risan(alfakrøll)gmail.com




      Tilpassede veipunktsymboler ver. 2.1.zip
    • By tobhar02
      Nå har det seg slik at jeg og en kompis har snakket mye om å ta en lengre tur i villmarka i Kanada. Det vi sliter med, er å finne ut av hva vi bør ha som budsjett på en slik tur. Hva trenger vi av papirer, priser på flytransport, lisenser for jakt og fiske, ca pris på tur totalt? evt andre ting vi bør tenke på. Andres erfaringer innenfor tur i Kanada generelt (jakt, fiske, reise, utstyr)
      Vi er fortsatt ganske tidlig i planleggingsfasen så vi er også åpne for forslag når det kommer til områder
    • By Tommy82
      Hei.
      Er det noen som har tips om rypeterreng med hytte for 4-6 jegere neste sesong?
      Hvor i børgefjell ville dere hatt «base» for en 5 dagers jakttur?
      veit inatur, røyrvik fjellstyre og visit børgefjell har noen tilbud, men om det finnes noe annet, eller generelle tips, så mottas de med takk🙂🙂 skitt jakt alle sammen
    • By AmundJS
      Hei, er det noen her som vet om forskjellige typer pakkrammesekker? Idag har jeg en Bergans PowerFrame 3810 og er storfornøyd med den, men kan trenge en mindre sekk. Helst rundt 60-80L men med en ramme med visse detaljer som PowerFrame har. For eksempel så er jeg avhengig av disse rørene som stikker opp av ramma, da disse brukes til å bære rifle, ekstra bagger, poser, og mye annet. Vil gjerne også ha en L-formet ramme, da det gjør det mye lettere å pakke vedsekker/bensinkanner osv men L-ramme er ikke et "must".
      Jeg har sett en del på Norrøna Reconpack, men denne er også for stor og for dyr, har også sett på Eberlestock sin Mainframe men denne mangler disse to knaggene. 
      Eventuelt noen som har prøvd seg på å lage en annen sekkepose til PowerFrame? eller vet om en type sekk som lett kan festes på ramma uten å bli ubehaglig på grunn av stropper som festes på tvers av skulderremmer/ryggen? 
      Jeg setter stor pris på alle forslag og hjelp  
    • By Iren Hansen
      Jeg har kun litt erfaring med storviltjakt og trenger råd og tips på hvilke tradisjoner som brukes for å sikre at man får riktig møring? Hvis til eksempel mørningstermometeret mitt går i stykker, er det metoder for å se om kjøttet er ferdig mørnet? 
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy