Gå til innhold
  • Bli medlem

test av liggeunderlag


madsemann

Anbefalte innlegg

Annonse

Ser at mitt Bamse kommer godt ut, men nå går jeg og sikler litt på et oppblåsbart Ajunkilak liggeunderlag. Det ser utrolig komfortabelt ut, men når det gjelder isolerende effekt ser det ut som om meningene er delte. Hva isolerer best vinterstid, oppblåsbare eller tradisjonelle???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som isolerer best er oppblåsbare liggeunderlag. Her tror jeg exped sine downmats (www.exped.com) er i en særklasse. Fordelen med "vanlige" liggeunderlag er at de ikke kan punktere. Et punktert oppblåsbart liggeunderlag har ingen effekt. Det står for øvrig et lite avsnitt om oppblåsbare liggeunderlag i testen til villmarksliv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt isolerer oppblåsbare best så lenge det ikke er hull i dem. Men skulle du være så uheldig å få et hull i dem isolerer de ikke noe særlig! Viktig poeng er at lufta er i ro i de oppblåsbare.

Jeg brukte opplåsbare helt til det punkterte av en gnist fra bålet. Etter dette har jeg brukt gammeldags Bamse. De trenger man ikke være så forsiktige med heller. Den verste skaden der er en liten "bulk" :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man med rep-sett til det oppblåsbare er det jo ikke noe problem. F.eks. Aguasure. Jeg har funnet ut at den perfekte kombinasjonen for meg er et RidgeRest standard og et av disse 3/4 lange 2,5 cm tykke oppblåsbare lette fra samme leverandør.

Da har man bra sovekomfort og vekten er bare 700 gram totalt. Det sistnevnte bruker jeg å rulle sammen først før jeg bretter det med en reim. Blir svært lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Kan oppblåsbare liggeunderlag virkelig være bedre på vinter/kalde årstider? Lufta inni underlaget skal jo varmes opp. Blir det ikke varmetap i forhold til underlaget? Er det ikke bedre med et tykt ikke-oppblåsbart?

Sånn oppfatter jeg det her:

http://www.ehow.com/facts_7489941_closed-vs-selfinflating-air-mattress.html og

http://donsnotes.com/products/backpacking-gear.html og

http://friends.backcountry.net/m_factor/pad.html

Er forumistenes inntrykk at de oppblåsbare er best i forhold til å holde varmen i soveposen altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan oppblåsbare liggeunderlag virkelig være bedre på vinter/kalde årstider? Lufta inni underlaget skal jo varmes opp. Blir det ikke varmetap i forhold til underlaget? Er det ikke bedre med et tykt ikke-oppblåsbart?

Er forumistenes inntrykk at de oppblåsbare er best i forhold til å holde varmen i soveposen altså?

Ja - ingen tvil! F.eks. de dunfylte underlagene til Exped (DownMat 7 eller 9) isolerer enormt. Har ligget på et slikt under åpen himmel flere ganger i under 20 blå. Med en gammel, sliten sovepose som egentlig ikke holdt mål ble det komfortable netter, med god varme undenfra. Men anbefaler et vanlig tynt celleplast-undelag som underlag for madrassen, i tilfelle skarpe kvister, stein etc (lite problem om vinteren). For øvrig veldig slitesterke underlag som jeg aldri har klart å punktere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - ingen tvil! F.eks. de dunfylte underlagene til Exped (DownMat 7 eller 9) isolerer enormt. Har ligget på et slikt under åpen himmel flere ganger i under 20 blå. Med en gammel, sliten sovepose som egentlig ikke holdt mål ble det komfortable netter, med god varme undenfra. Men anbefaler et vanlig tynt celleplast-undelag som underlag for madrassen, i tilfelle skarpe kvister, stein etc (lite problem om vinteren). For øvrig veldig slitesterke underlag som jeg aldri har klart å punktere.

Det der hørtes absolutt ikke helt bra ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt favorittunderlag, sommer som vinter, må bli Ridgerest Deluxe Large. Stort nok for vinterposen og tåler det meste. Har blitt brukt ned i 45 minusgrader, og selv om det nok hadde vært litt varmere med f. eks. et Exped downmat, funka det bra. Har kjøpt meg et Mammut Light Pump Mat som prøves ut for tiden, virker greit så langt. Litt kort, men lett og behagelig å ligge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Downmat 7 og 9 og er godt fornøyd med komfort og isolerende effekt, men jeg fikk en liten aha-opplevelse i helga. Jeg har benyttet meg av et tynt liggeunderlag fra Jysk under Downmat for å unngå punktering, men på siste tur så ga jeg bikkja dette underlaget og Downmat ble lagt rett på snøen. Jeg brukte 7 cm'eren og etter det jeg kan huske så har den en komfortgrense på -17C. Jeg våknet i alle fall opp noen timer senere og kjente at jeg var kald på kroppen som lå ned mot liggeunderlaget, og det var bare 10 blå den natta. Jeg hører andre sier at luftunderlagene isolerer best, men det er nå ikke min erfaring. Har brukt Bamse i mange år og på vesentlig kjøligere netter uten å ha blitt kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Downmats i mange år. Punktert to. Fått dem byttet. Jeg foretrekker faktisk de gamle uten integrert pumpe. Downmats isolerer vesentlig dårligere hvis de ikke er blåst helt opp. En helt "stiv" Downmat øker R-verdien, men reduserer liggekonforten. Synes det er vanskelig å få Downmats med integrert pumpe stive nok. Begge netter med punktert Dowmat ble kalde. Har nesten alltid med meg ekstra liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører andre sier at luftunderlagene isolerer best, men det er nå ikke min erfaring. Har brukt Bamse i mange år og på vesentlig kjøligere netter uten å ha blitt kald.

Det er lufta som isolerer, så jo tjukkare, jo betre. Det som gjer at det vert ulike erfaringar med oppblåsbare underlag, er at mange ikkje har i nok luft. Med eit mjukt underlag vert det klemt saman der kroppen trykker mest, og då er tjukkelsen ikkje så stor lenger, dette vert ei kuldebro. Ordentleg oppblåst liggeunderlag isolerer godt, men det er også hardare å ligge på.

Grunnen til at Bamse fungerer i det heile tatt, er at det er så hardt, for tjukkelsen er ikkje meir enn det trengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med få unntak, alle jeg kjenner som har downmat's og dere her FF kan jo ikke ta feil, for disse underlagene gir god effekt i de kalde blå. Jeg står nå å vipper om jeg skal kjøpe exped underlag. Problemet er at jeg må ta i vurdering hvilke turer jeg kommer til å ha flest av i fremtiden. For alt til sitt bruk, og de siste årene har bål blitt en viktig faktor sammen med det å sove ute under åpen himmel eller en presenningsflik. Da sier det seg selv at å bruke 1800kr på underlag er både risikofylt og kanskje unødvendig.

Videre er det jo også dyrt for noen å bruke 1800kr på underlag. Til de vil jeg si at mine barn har vokst opp med overnattingsturer vinterstid, og ved bålet ligger de på et tykt og godt lag med granbar som både isolerer og gir "spenst." Over granbaren legger jeg en liten presenningsflik, underlag og et reinskinn. De har aldri våknet og klaget, selv langt til fjells i stive kalde blå kuldegrader.

På høyfjellsturer i telt ville jeg ikke nølt å ta ibruk et slikt oppblåsbartunderlag fra feks exped.

N

post-5304-133474775499_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg idag sverger til luftunderlag pga komfort, så husker jeg fortsatt "Josten på langs" med ett luftunderlag som det var hull i -småkaldt :roll: Etter det har jeg på vinterturer alltid med ett vanlig liggeunderlag. Som i tillegg brukes ved pauser eller ved bålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter å ha kikka litt rundt har jeg bestemt meg for å kjøpe Exped downmat 9 i løpet av uka. Bør man være veldig påpasselig med hvor man slenger opp underlaget, eller tåler det til en viss grad litt smårøff behandling. Sover mer i skauen enn på fjellet og skjønner jo at man skal se opp for kvister og ligenende, men man skal vel ikke bli overbeskyttende overfor underlaget heller. Dere som bruker disse underlagene, bruker dere alltid et underlag av skumplast under? Vil nødig ødelegge det på første turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downmat tåler absolutt en del, også av stein og pinner. Jeg har hatt fire forskellige de siste ti årene. Har punktert to: Det ene revnet når jeg satt for nærme et varmt furrubål. Matta ble varm, lufta utvidet seg, og puff! Det andre lå jeg på når jeg slapp ut lufta. Det punkterte innvendig. Fikk erstattet begge.

Har skåret litt i de ødelagte underlagene. Stoffet er rimelig slitesterkt. Hovedgrunnen til at jeg stort sett har med ekstra underlag er at det er ekstremt lite isolasjon i et punktert underlag. Kaldt begge nettene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertegnede sverger til Bamse. Trenger aldri bekymre meg over verken riktig lufttrykk eller å skade det. Gidder ikke tenke på å måtte reparere liggeunderlag i felt.. Inne i telt kjører jeg Jerven Hunter-duken som ekstra lag oppå teltdørken, og ute i felt kjører jeg evt kvist som ekstra underlag. Granbar der det er mulig.

En kompis av meg sverger til Forsvarets liggeunderlag + et tynt lettvektsunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det holder til og sove under åpen himmel på sommeren?

har veldig lyst på SynMat 7 UL M liggeunderlag (http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-synmat-7-ul-m-liggeunderlag-26461.aspx) men siden jeg har lyst til og sove under åpen himmel bør man kanskje ta med noe annet på de turrene og eller ha synmate UL i teltet? har i dag downmate 7m men syns tar unødvendig mye plass/vekt på sommertid når jeg ser synmate 7 UL kom,har kun brukt downmate i telt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downmat funker fint rett på bakken.

Ingen vil vel ha hverken spisse steiner eller pinner opp i rompa når man sover uansett, så slikt regner jeg med de med dårlig sovehjerte uansett rydder unna først :lol:

Største "problemet" med downmat/synmat er om en ikke husker å pumpe inn ekstra luft før man legger seg.

Utover kvelden synker temperaturen, og dermed minsker luftvolumet litt også, og en må fylle på litt ekstra luft før man kryper ned i posen om en ikke skal ligge og irritere seg over at matta er slapp.

Jeg husker dengang det fortsatt var sol og fint vær på sommeren, og ikkeno var mer luksus enn å fiske opp en kald øl fra fjellvannet og legge seg ned i solsteika på matta etter en topptur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.