Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunsovepose for vinterbruk - hva skal en velge


aker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har satt meg fore å kjøpe ny sovepose til vinterbruk ettersom den gamle sårt trenger en arvtager.

Av kravene jeg har satt er:

- Vekt: 1,5 til 1,8 kg(ca.)

- Pris: max ca. 450$

- Temperatur: -15 til -20 nedre komfortgrense

- Ytterstoff helst er vannavvisende, kan absolutt ingenting om hvilke stoff som er bra..

Har selv sett meg ut en 5 ulike typer på Backcountry.com som jeg syntes så interessante ut:

- The North Face Nova

- Marmot Couloir

- Western Mountaineering Lynx Super MF

- GoLite Venture

- MontBell America, Inc. U.L. Super Stretch Hugger

Er det noen av disse som utmerker seg? Har du noen andre å anbefale?

Takknemlig for all hjelp! :D

- Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gå for WM Lynx SDL, har selv Antelope SDL (ville ha haft Lynx...) utrolig bra sovepose og meget lav vækt!!! MF (microfiber alias Microlite XP) poserne er også super fine men ikke vandafvisende som SDL (som har Dryloft). Jeg har selv WM Caribu MF og er også meget glad for denne sommerpose. Udover det vandafvisende så er MF heller ikke så robust som SDL, så som vinterpose ville jeg klart gå for Lynx Super dryloft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gå for WM Lynx SDL, har selv Antelope SDL (ville ha haft Lynx...) utrolig bra sovepose og meget lav vækt!!! MF (microfiber alias Microlite XP) poserne er også super fine men ikke vandafvisende som SDL (som har Dryloft). Jeg har selv WM Caribu MF og er også meget glad for denne sommerpose. Udover det vandafvisende så er MF heller ikke så robust som SDL, så som vinterpose ville jeg klart gå for Lynx Super dryloft.

Tak for rask svar!

Har du en link til denne soveposen? :D

- LArs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt og anbefaler Sir Joseph sine produkter. Forhandles av ute eller Kaarvatn Fjellutstyr eller kanskje også Vertikal..

Jeg bruker selv Looping - lett og svært god pose.

http://www.sirjoseph.cz/produkty/looping.htm

Takk for tips, Sir Joseph Looping 900 virket interessant. Har sendt mail til Kaarvatn Fjellutstyr for å forhøre meg om pris.

Lynx SDL:

Norge:

http://www.oslosportslager.no/....Lynx_Super_DL_dunsovepose_.html

US-sites $610 i 6ft.:

http://www.backcountrygear.com/catalog/bagdetail.cfm/WE1656

Google: western mountaineering Lynx SDL, da kommer der masser at sider.

Dette ble nok i dyreste laget tror jeg, men den er jo helt klart verdt å vurdere. Takk for tips!

- Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I diss dager tror jeg det lønner seg å kjøpe soveposer fra USA og ikke f. eks. Sir Joseph. Dette er ene og alene pga. pris. (lav dollar-kurs)

Aktuelle merker kan da være marmot, the north face, mountain hardwear, western mountaneering eller feathered friends. En annen fordel med amerkanske merker er at de oftere en europesike merker holder det de lover ang. temperatur, pga. frykt for søksmål i USA. Dersom du ønsker å kjøpe et europeisk merke er som tidligere nevt Sir Joseph et godt alternativ. Andre merker er RAB, Mountain Equipment, Ajungilak eller Exped.

Jeg har personlig en Mountain Hardwear Phantom 0. Denne skal gå til 17/18 minus og veier ca 1500g. (jeg har personlig bare testet den i ca 10 minus, og det var godt og varmt) Siden du ønsker lav vekt bør du nok se på poser med fill-power på rundt 800. Når det gjelder ytterstoff pleier produsentene å ha en liten infoside om stoffet de bruker slik at man kan få et bilde av hvor "vanntett" det er.

Husk at dersom du legger mye penger i en pose lønner det seg å kjøpe et skikkelig godt liggeunderlag også!

Lykke til med valget!

Hilsen Mads

PS. på backcountry.com har de ofte gode priser, i butikken jobber en svenske som heter leif lahlgren eller noe slikt, han ordner nesten alltid 10-20% rabatt til skandinaviske kunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fordel med amerkanske merker er at de oftere en europesike merker holder det de lover ang. temperatur, pga. frykt for søksmål i USA.

Dette er bare tøys. Jeg fatter ikke hvorfor du gjentar dette til stadighet. I USA finnes det ingen standard for måling av temperaturgrenser. Som du vet har vi i europa standarden EN 13537 som etter min mening gir en god pekepinn på hva posen er god for. Denne standarden følger de aller fleste europeiske soveposeprodusentene, og dersom de ikke gjør det er det bare å drite i å kjøpe posene deres. Faktisk så er denne standarden så god at USA`s kanskje mest anerkjente soveposeprodusent, Marmot, oppgir temperaturgrensene på sine poser etter denne europeiske standarden. Når jeg skal kjøpe meg sovepose vil jeg vite hva posen er god for. Jeg vil absolutt ikke risikere å kjøpe en pose som er varmere eller kaldere enn det jeg har bruk for. En for varm pose er ubehaglig og dessuten drasser man da med seg unødvendig vekt.

Om EN-standardens komfortangivelser ikke passer på deg, er det ganske enkelt å bare gå opp eller ned noen grader når du velger pose.

Å kjøpe amerikanske soveposer som ikke oppgir temperaturgrensene på sine soveposer etter en standard er jo rene forundringspakker.

Hvor har du det forresten fra at amerikanske soveposeprodusenter oftere holder det de lover enn europeiske?

Jeg har selv to amerikanske Marmot-soveposer, kjøpt i USA, men jeg ville aldri ha kjøpt de om de ikke var oppgitt etter den europeiske standarden EN 13537.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette angående forhold til temperatur rating har jeg hørt fra flere personer som jobber fulltid med friluftsutstyr i Bergensområdet, og som forhandler både europeiske og amerikanske merker. Når jeg sier at de holder det de lover er det selvfølgelig opp mot en en standardisert test, så godt som alltid EN13537.

Angående EN standarden er det svært mange produsenter som bruker den, men mange mener at den er for "streng" og dyr å gjennomføre. Flere poser som f. eks. før var gradert til -20 med ISO standard klarer kanskje bare -15 med EN standard. Dette pga at test-dukken kun leverer 60 w varme mot 70-100 w som et "normalt" menneske. Prisen per test tror jeg er rundt 1500 euro per enhent, noe som f. eks. gir helsport en ekstra utgift på 24*1500= 36 000 euro (Så vidt jeg kunne telle har helsport 24 sovepose-modeller) Som følge av at testen er streng velge flere produsenter, blant annet mountain equipment og helsport å oppgi både EN-rating, og en egen anbefaling for hvilke temperaturer posen kan brukes innenfor.

Jeg er enig med deg at man ikke bør kjøpe poser som ikke er testet innenfor en standard, og en slik standard er nødvendig for å kunne sammenligne poser fra flere merker. Samtidig er det viktig å vite litt om hva testen står for, og ikke blindt stole på det som blir oppgitt i forhold til en standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette angående forhold til temperatur rating har jeg hørt fra flere personer som jobber fulltid med friluftsutstyr i Bergensområdet, og som forhandler både europeiske og amerikanske merker. Når jeg sier at de holder det de lover er det selvfølgelig opp mot en en standardisert test, så godt som alltid EN13537.

Da er vi enige om at soveposer bør vurderes opp mot en standardardisert test, og at EN13537 er et godt utgangspunkt. Da mener jeg at det viktig å gå ut fra denne standarden når man skal kjøpe ny pose, og at det er likegyldig om den er produsert i europa eller USA. Siden de fleste europeiske produsenter bruker denne standarden og et fåtall av de amerikanske gjør det samme, har du et større spekter å velge fra om du leter blant europeiske poser.

Angående EN standarden er det svært mange produsenter som bruker den, men mange mener at den er for "streng" og dyr å gjennomføre. Flere poser som f. eks. før var gradert til -20 med ISO standard klarer kanskje bare -15 med EN standard. Dette pga at test-dukken kun leverer 60 w varme mot 70-100 w som et "normalt" menneske. Prisen per test tror jeg er rundt 1500 euro per enhent, noe som f. eks. gir helsport en ekstra utgift på 24*1500= 36 000 euro (Så vidt jeg kunne telle har helsport 24 sovepose-modeller) Som følge av at testen er streng velge flere produsenter, blant annet mountain equipment og helsport å oppgi både EN-rating, og en egen anbefaling for hvilke temperaturer posen kan brukes innenfor.

Jeg synes ikke at 1500 euro (12 000 kroner) er en høy pris å betale for å få testet en sovepose. Det er sannsyligvis peanøtter i forhold til hva det koster å utvikle soveposene. Produsenter som bruker denne standarden vil trolig også oppfattes som mer seriøse, og dermed selge flere poser.

Samtidig er det viktig å vite litt om hva testen står for, og ikke blindt stole på det som blir oppgitt i forhold til en standard.

Helt enig med deg her. Man må ta hensyn til om man generelt fryser lett, om man er liten eller stor av størrelse, om man er i god eller dårlig fysisk form etc. når man tar utgangspunkt i denne standarden. Dette pga at testen er basert på komfortgrensene til gjennomsnittlige personer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten et morsomt innlegg på et amerikansk backpacking-forum:

"American bag ratings are done basically like this

1) Would any one beleive it if we said it warm down to X temperature?

2) If the answer is yes, proceed to step 3. If the answer is no, return to step one and make up a new, higher number.

3) Put it in a package and ship it.

At least, thats what it feels like sometimes.

I find it difficult to impossible to trust bag ratings unless I have tested the bags myself. Regardless of what standard is used to rate the bags.

Technically, the American rating should be what warmth level the average sleeper will remain comfortable at. If the bag is rated for 32F/0C deg, then some people might boil, some might freeze, but the *average* person should be comfortable at 32F/0C deg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

naturius sa: Marmot, oppgir temperaturgrensene på sine poser etter denne europeiske standarden.

Mulig det, men amerikanske poser opererer ikke med den latterlige betegnelsen "ekstremtemperatur" som mange desverre henger seg opp i. Når man kommer til posens ekstremtemperatur er den uansett ikke noe særlig varm. Svært mange har inntrykk av at den laveste grensen amerikanske poser opererer med er komfortemperaturen. Så på europeiske poser bør man forholde seg til komforttemperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange har inntrykk av at den laveste grensen amerikanske poser opererer med er komfortemperaturen.

Antar at du mener europeiske poser, og er helt enig med deg i at det er unødvenig å oppgi ekstremtemeratur og at denne kan villede forbrukere. Derimot synes jeg at det er fornuftig at denne EN13537 standarden tar hensyn til kjønn ved angivelse av komforttemperatur. Amerikanske kvinner som er "cold sleepers" kan fort få seg en overraskelse ved å forholde seg til amerikanske komfortgrenser.

Ser at Marmot oppgir alle EN13537 temperaturgrensene på deres europeiske nettside, men kun komforttemperaturen på sine amerikanske nettsider. På posene jeg har kjøpt i USA har de hengt på et lite pappkort som viser alle grensene etter EN13537.

Marmot tester forøvrig sine soveposer hos norske Thelma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, takk for et lite innblikk i testing av soveposer.

Madsemann: Har tenkt til å kjøpe Exped DownMat 7 DLX

Har tittet på Western Mountaineering Lynx- og Kodiakposene. Står mellom SMF og SDL. Som RAS tipset om over er det forskjeller i stoffene, leste på WM sine nettsider, men er fortsatt litt usikker på hvilken modell jeg i så fall skal gå for. Synes prisen på DL kan være noe dyr..

Når det gjelder lynx vs. kodiak er det noen forskjeller:

Kodiak Super DL: Høyde: 200 cm, Comforttemp: -18°C, Loft: 18 cm, Mål: 170/147/104cm, Fyll: 905g, Total vekt: 1500g, Pakkvol.: 23 x 46

Lynx Super DL: Høyde: 200 cm, Comforttemp: -23°C, Loft: 21.5 cm, Mål: 160/137/99cm, Fyll: 990g, Total vekt: 1675g, Pakkvol: 23 x 46

- Ser at Kodiak'en er bredere, har dette noen fordeler?( jeg er ikke spesielt bred)

- Andre kommentarer når det gjelder sammenligningen av posene?

- Noen som har erfaringer med service hos Western Mountaineering?

Er igjen takknemlig for all hjelp!

- Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Western Mountaineering

Jeg har High LIte, Ultra Lite super og Puma super DL. Posene er veldig fine og jeg har ikke sett noe som er så fint produsert som disse. Jeg er 187 og har 6`6 og posene er da passe romslige. Jeg kjøpte min første for 3 år siden og kanskje har ting tatt litt av , men jeg har ikke angret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har en "MontBell U.L. Super Stretch Down #EXP" pose og dette er den beste posen jeg har prøvd. Har ikke brukt den særlig mye så jeg vet ingenting om holbarhet.

Jeg er 190 høy og i henhold til kona like lang rundt livet. For å si det mildt så ligger jeg ikke akkurat stille, vrir og vender meg til stadighet. I den del poser og da særlig ekstremposer blir det temmelig trangt. Det som er fint med MontBell-en er at den er fleksibel og tilater større beveglighet i posen. Kan anbefales på det varmeste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

hehe.. ikke lett å bestemme seg, enda flere forslag.. :-)

Kriteriene gjelder fortsatt, jeg nevnte i starten gjelder fortsatt, tenker jeg går for en av disse:

- The North Face Nova

- Big Agnes Pomer Hoit

Den over virker billig og bra, men kan det stemme at den går ned til -18 med 725 dun? Synes den veier lite(og det er jo for så vidt bra)

Noen som har erfaringer med en av disse? Er på nippet til å gå for North Face'n nå.. Men skulle gjerne vist litt mer om den Big Agnes posen..

Vurderer også fortsatt WM Lynx DL pose, men den er egentlig i dyreste laget..

Takknemlig for all hjelp! :)

- Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg ville nok tilføyd et par kriterier for deg her som egentlig veldig få tenker på.

1.

Om teltet ditt ikke er så veldig romslig, evt. om teltet ditt ikke har inntertelt så er det lett å få dugg på soveposen. Er posen av dun da så kan den fort bli våt. En del soveposer er tilpasset dette med enten ytterstoff som er vannavstøtende eller tilsatt stoff som gjør den vannavstøtende. Dette kan gjøre posen mye varmere om du er uheldig, samtidig viktig at noen har testet den på langtur så du vet at den puster gjennom ytterstoffet.

2.

Jeg ville spesielt på vinterposen gått etter en pose som er tilpasset kroppsfasongen ved bena slik at den følger føttene i ca 60-70 graders vinkel. Dette hindrer at tærne dine "penetrerer" duna. Vinterstid er tær utsatte og god varme på dem om natta er derfor viktig.

3.

Enda viktigere ville jeg fokusert på å finne en pose som har en god krave rundt halsen, dette hindrer mye av varmluften for å sige ut samtidig som du ikke må snurpe ansiktet helt inn (får litt klaus av det selv). Dette kan gjøre posen mange mange grader varmere.

For å svare på spørsmålet ditt om 725 dun kan bli så varmt når den veier så lite, så ville jeg helst ha gått etter merket. Er merket kjent og sjappa tjener mye penger så har dem mye penger til FOU. Med god FOU er det godt mulig at ytterstoffet som brukes har tatt 1-3års sprang frem i kvalitet foran konkurrentene. Dette hender faktisk av og til... På den andre siden ville jeg nok vært litt i tvil siden midten av fjæra veier mest og når vekta da går NED på en sovepose med mindre STR fjær så blir kravene til trekket ganske stort.

Ellers vet du best selv om du sover varmt eller kaldt. Sover du kaldt så forbrenner du mye kalorier når du sover, spiser du da mindre på tur enn du gjør ellers så kan det være en god ide og likevel sikre seg med en sovepose som tar litt mer kuldegrader enn du hadde tenkt deg.

Mine to dadler :) (ikke perverst ment)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt WM PUMA GWS, men det er nå bare meg.

Temperatur-ratingen på WM er det ikke noe å si på, de holder hva de lover og mer til.

Selvsagt kjøpt i USA, og ved å dra over selv så får man en gratis flytur med det man sparer kontra norsk butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg anbefale det å sette deg litt inn i soveposer. Har man litt erfaring ser man at temperatutgrensene gir seg selv ut ifra mengde og kvalitet på dun.

Eks: En 195cm pose med 1000 gram dun a 800+us trenger ikke noe rating. Med litt erfaring vet man at denne posen vil være komfortabel ned til ca -25. Produsentene vet jo at kundene i denne smale gruppen har greie på slikt.

Dette ratinghysteriet utelukker jo de beste posene. Eller er man kankje ikke en slik pose verdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.