Gå til innhold
  • Bli medlem

Pelsjegerlivet i Canada eller Alaska


Anbefalte innlegg

Som fri og frank student, med eventyrlysten i behold, har jeg lekt med tanken på å leve pelsjegerlivet. Det er noe jeg tror hadde vært lærerikt, hardt, spennende og garantert en opplevelse for livet!

Men, hvordan skaffer man seg "pelsjegerløyve", da i Canada eller Alaska? Det er vel neppe slik som i gamle dager, da man dro over dammen, skaffet seg løyve og strøk rett ut i skogen for å bo der så lenge man lystet? Er det noe ala fangstmannslivet på Svalbard? Dvs. man kan få bruke en allerede eksisterende hytte? Eller er det bare å bygge sin egen?

Det hadde vært utrolig fint om noen hadde hatt litt informasjon rundt dette, eller har noen formening om hvor jeg kan henvende meg for å få den informasjonen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble i grunnen imponert over den lafteteknikken de viste i den filmen på forsiden av

http://www.alaskatrappers.org/

Kan ikke akkurat kalles tradisjonell lafting, men langt ut i villmarken må dette være ganske så mye lettere enn tradisjonell lafting av kojer osv... Må bare huske bensin til motorsagen. Hadde kanskje også vært en fordel med noe sikkerhetsutstyr. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble i grunnen imponert over den lafteteknikken de viste i den filmen på forsiden av

http://www.alaskatrappers.org/

Kan ikke akkurat kalles tradisjonell lafting, men langt ut i villmarken må dette være ganske så mye lettere enn tradisjonell lafting av kojer osv... Må bare huske bensin til motorsagen. Hadde kanskje også vært en fordel med noe sikkerhetsutstyr. :D

lurer på om det taket ble tett?! :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bare til orientering - I Alaska gis det ikke officiell løyve til trapping/subsistense living i utmark lenger! Det finnes vist noen smutthul bla ved å samarbeide med en av de (få) alaskans som fortsatt har en trapline. Retten til en trapline gikk i arv, en generasjon, fra med et tidspunkt midt på 80-tallet. I Canada kan du fortsatt finne deg et område der du kan få løyve til å bygge en hytte men som utlending skal du vært fastboende i min 2 år for at få tillatelse til storvilt jakt. 'Subsistence living' bare på småvilt kan ikke anbefales. Det anbefales ikke heller å forsøke sig uten tillatelse - Fish & Vildlife og andre instanser kontrollerer nidkjære utmarken og du blir tatt. Det er samtidig kraftig revers rasisme fra indianer og innlands eskimoer og de aksepterer ikke inntrengen på sine områder! I Alaska kan ingen privat person gi deg løyve til å bygge/bo i utmark for det finnes ikke privat utmark ut over det som er eiet av 'the tribes, (indian / eskimo land).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.