Gå til innhold
  • Bli medlem

Ising imellom potene på hund


Friluftsliv

Anbefalte innlegg

Vi har en liten Cavalier som elsker å være ute på tur, er utrolig sprek i forhold til størrelsen.

Har nå for første gang hatt henne på skitur. Hun var egentlig ganske flink. Men hun fikk raskt problemer med ising imellom potene pga. hårene vil jeg tro.

Har lest litt på nettet.

Det ser ut for å være et godt tips å smøre potene en halvtime før turen.

Har forsøkt å klippe ned hårene imellom potene nå.

Har tidligere forsøkt å ha på henne fotsokker, men dem sparket hun bare av seg. Mulig jeg hadde feil type (dem var IKKE billige gitt..). Jeg ser for meg at det er lettere å lage slike fotsokker for større hunder og få dem til å sitte skikkelig.

Er det noen som har gode tips som jeg kan ta med meg til neste tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for rask tilbakemelding folkens

Streptolin:

Det må jeg se om jeg får tak i! Men jeg må altså på Felleskjøpet, hmmm. Må se om jeg finner en butikk.

Det er samme greia som Sørlie bruker på bikkjene sine. Da må det vel duge :) Er det tykt-flytende? Har noe 'Fyra Ess hund salva' som vi ble anbefalt av veterinær mfl., tror du mere på Streptolin(?) så tar jeg heller det.

Takk for tipset Tiri.

Taping:

Hvilken tape bruker du? Har prøvd dette uten hell.

Og ikke minst, hvordan får du av dette etterpå???

Lage egne sokker:

Mulig det. Noen tips? Hvilket stoff bruker du? Vil tro det er greit å bruke noe som ikke er alt for tett, eller?

De sokkene du lager, hva er dem laget av og er det noe spesiellt med dem som gjør at dem burde fungere bedre enn den vi kjøpte tidligere hos veterinæren til en million $$$ ? Kanskje du har sydd inn bukseseler slik at dem ikke sklir av :D

(takk for tilbudet, mulig vi vurderer det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Golden retrievere i en del år og de har problemer med snø og is mellom potene slik du beskriver.

Løsningen for meg har vært å tape fast fleece sokker med sportstape. Tapen må sitte godt ned på sokken og godt opp på lappen for å få nok feste. Splitter siste biten av tapen på langs og knyter knute slik at den ikke løsner fra enden. Når jeg har vært nøye med forarbeidet har jeg ikke hatt problemer med sne og is. Jeg har forøvrig gjort det samme på bikkjene på fjellet på sommeren. Tapen får du lettest av igjen ved å klippe opp hele tapen. Det å løsne tapen fra pelsen på labbene har gått greit for meg.

Jeg har prøvd ulike salver uten suksess, men har ikke prøvd Streptolin. Det ville være interessant å høre andres erfaringer med dette produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dyrlegen har noe bedre enn streptolin, det er vel det samme som spenol.

Stoffet jeg bruker til hunder er også akkurat det samme som det Sørlie bruker. Husker ikke hva det heter, men det er utrolig slitesterkt og vanntett. Det er ett type tøy. Mulig lignenede Helitech fra Helly-Hansen. Det jeg bruker nå er det samme som politiet bruker i noen typer klær.

Du syr en liten pose, vrenger den å syr på borrelås så du kan stramme så mye du vil. Sokker er ikke beregnet til når hundene står i ro, da får de av seg alt. Da hjelper det ikke å tape heller hvis du ikke vil bruke krage på hunden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk innom Brukshunden i smalvollveien 44 på alna i oslo. si du skal ha "hundekjørersokkker" de koster ikke så mye, og jeg kjører 25-30 mil på de før det er hull. de har flere størrelser.

De skal festes mye strammere enn man skulle tro, og taes av når man raster. kan evt surres med et par runder el tape øverst og litt opp på pelsen.

Hvis du ikke har anledning til å stikke innom er det bare å ringe han. han sender, men det kan gå litt tregt. tel er22 64 43 00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk innom Brukshunden i smalvollveien 44 på alna i oslo. si du skal ha "hundekjørersokkker" de koster ikke så mye, og jeg kjører 25-30 mil på de før det er hull. de har flere størrelser.

De skal festes mye strammere enn man skulle tro, og taes av når man raster. kan evt surres med et par runder el tape øverst og litt opp på pelsen.

Hvis du ikke har anledning til å stikke innom er det bare å ringe han. han sender, men det kan gå litt tregt. tel er22 64 43 00

Det er akkurat slike jeg syr ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat slike jeg syr ;-)

fullt mulig. Jeg har prøvd en hel del forskjellige, noen har for dårlig borrelås, noen har for dårlig kvalitet på corduraen, noen er for dyre. de som brukshunden tar inn er bra. jeg kjøper inn de i pakker på 1000,- til eget bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 100kr paret. Jeg kunne solgt de billigere, men da hadde jeg fått altfor mye å gjøre ;-) Jeg syr egentlig bare til meg selv, men selger litt hvis det er ønskelig. De jeg har nå er mørkeblå og akkurat det samme stoffet som politiet bruker, så stoffet er litt dyrere enn vanlig cordura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg skituren til et av de store hundeløpene. Dersom sokkene koster 100,- pr stk tjener du noen kroner. Det ligger alltid mye sokker i løypa ;-)

Haha, tror ikke den bizznizzen blir særlig lukrativ. sokkene koster under en dollar stykket, når man kjøper noen i slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på en god skitur med bikkja i går kveld 2:25 og -1grad. smurte labbene godt med Streptolin fra DeLava (felleskjøpet ca 120kr) og det holdt i ca 2t etter det begynte isingen å komme. Så Streptolin kan anbefales på det sterkeste. I tilegg er det som skrevet i tidligere poster veldig viktig å i tilegg klippe hårene mellom potene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

min ex hun hadde en Cavalier, jeg pleide å å bruke en barbermarskin på alle beina, rett og slett kort klippte den på alle beina og fjernet allt pelsen over og under potene, pelsen vokkser fort ut igjen.

Smurte også med Streptolin etter at jeg hadde klippt.

fjernet også hårene foran penis for at det ikke skulle komme mye is når den tisset.

hadde ikke noe problem med is etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke samme hund som deg, men jeg klipper alltid håret på potene og bak på beina sånn at det er mindre hår det kan henge snø og henge i. I tilliegg så smører jeg inn potene i en potesalve (husker ikke hva det egentlig heter) er en liten grønn boks den jeg bruker i alle fall.

Dette hjelper i alle fall veldig mye på mine hunder.

(På potene så mener jeg det håret som vokser mellom "tærne" på potene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har tidligere forsøkt å ha på henne fotsokker, men dem sparket hun bare av seg. Mulig jeg hadde feil type (dem var IKKE billige gitt..). Jeg ser for meg at det er lettere å lage slike fotsokker for større hunder og få dem til å sitte skikkelig.

Jeg er enig med en av de andre som svarer: Sokker må festes ved å stramme borrelås-reimen ganske hardt. Kona og jeg har helt motsatt oppfatning av nøyaktig de samme potesokkene: Hun sier at de faller av hele tiden, jeg strammer dem skikkelig og har ennå ikke opplevd at de løsner. Altså: Legg bort silkehanskene når du fester sokkene. Det går helt fint.

En annen nevner maskinklipping av håret mellom tåputene. Det har jeg også blitt anbefalt av en veterinær som driver med vorstere. Dette har jeg lyst til å prøve, men det er visst en viss teknikk... Dessuten kan man ikke se bort fra at det reduserer isolasjonsevnen en del?

Potefett virker som en enkel fiks, men blir det ikke litt grisete når hunden kommer innendørs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker potesalven Pomata Winterpad på mine hunder. Både for å forebygge og for evt. behandling. http://www.dogsport.no/webshop.aspx?pageid=32939&catId=15085&groupId=15131&Product=20241#products

Har prøvd ulike typer potesalver/labbefett men denne er jeg svært førnøyd med. Denne klumper seg ikke ved påsmøring ved lave temperaturer, og er dermed svært smørevennlig. Hindrer at snø/is/salt setter seg fast mellom potene.

Dersom vi trener på vei (salt og evt. strødd) eller i fjell ved mange kalde blå, brukes både potesalven og sokker. Unngå da snø på labbene før sokken tres på. Dette fungerer supert. og har aldri opplevd såre poter eller ising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.