Gå til innhold
  • Bli medlem

Nyinnkjøpte skisko, bør de behandles før første tur?


hifinyter

Anbefalte innlegg

Hei

Da er nye skisko kjøpt. Valget falt på Alfa Skarvet BC lærsko.

Skoen virker solid og passet min fot veldig bra (foreløpig).

Har lest og forhørt meg angående behandling av nye sko både lokalt og på internett.

Her slår det ene svaret ihjel det andre, så jeg lurer på om det er noen her som har tips til behandling av sko før første skitur?

Noen eks:

1. Skoene skal ikke ha voks før etter en tids bruk for å ikke tette igjen porene.

2. Holder med kiwi skokrem slik at skoene er glatt og dermed setter ikke sneen seg.

3. Skoene skal være klar til bruk når de er helt nye, trenger ikke noe før etter noen turer.

Er det noen som vil dele tips erfaringer hadde jeg vært veldig takknemlig.

Hilsen Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Ville ikke satstet på vanlig skokrem.

Jeg bruker Kiwi Camp Dry Beeswax Waterproofer på alt av lærstøvler. I normale tilfeller, dersom det ikke er ekstremt våt snø du skal ut i, tror jeg nok du ikke skulle trenge å impregnere de nye støvlene dine. Jeg har ikke gjort det med nye støvler før jeg har tatt dem i bruk. At det skulle skade å impregnere dem før første tur tror jeg ikke noe særlig på. Kommer jo også litt an på hvordan og hvor lenge støvlene er lagret før du kjøpte dem.

Du kan jo smøre inn litt på et lite område av støvlene (f.eks. på hælen) vente og se om det trekker seg inn. Her, som i mange andre områder i livet, gjelder det å ikke smøre for tykt på... :) Overflødig voks skal tørkes bort med tørr klut.

Lytt til råd nr. 3 du har fått.

God tur!

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Da Gud skapte Norge syntes han det var uendelig vakkert. Så, for å trøste de som ikke kunne bo her, lagde han nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har gode erfaringer med lærfett. Skinnet blir smidigere og sømmer og overganger holder lenger. Dessuten beskytter det skinnet noe ved tilfelle av f.eks skare. Du vil ikke få noen vesentlig opplevelse av tettere sko slik jeg ser det. Dine sko er tette fra før med kraftig skinn og gore-tex. Gratulerer med gode sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.