Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødvendig utstyr


ods

Anbefalte innlegg

I en tråd her om Midtmaradalsryggen ble det nevnt hva en trengte av utstyr for turen, bl a friends (kamkiler). Da kom jeg til å tenke på et lysbildekåseri i Bregruppa (DNT’s fjellsportgruppe) for lenge siden av Bjørn Halvorsen om de fineste tinderangleturer og ryggtraverser i Jotunheimen. B. H. var blant Norges fremste fjellklatrere på 60-tallet med bl a førstegangsbestigning av nordveggen på Glittertind og første (tror jeg) vinterbestigning av Store Knutsholstind hvor han sammen med kameraten mirakuløst overlevde å bli sopt med et snøskred fra like under toppen og ned i Svartdalen. I kåseriet viste han fram et bilde av hva man trengte av utstyr på de turene han beskrev, og det var ikke mye. Foruten tau, isøks og eventuelt stegjern var det snakk om fire-fem kiler og ditto slynger og karabiner. Jeg har mange ganger stusset over folk jeg har møtt på slike turer, hvor mye isenkram de er i stand til å ha hengende rundt midjen. Det må jo gjøre turen til et ork istedenfor en fornøyelse (det er mulig det er årene som krever sitt og at jeg tålte mer av tyngde da jeg var ung, dvs sånn i 45-årsalderen). Jeg har aldri hatt tykkere tau enn 9 mm, de er tross alt garantert å holde 2 tonn. I norske fjell har jeg heller aldri tatt med hjelmen, uten at det må oppfattes som et eksempel for andre. Enhver må vurdere sin egen sikkerhet. Jeg synes hjelmen er noe herk på varme sommerdager med svetting på hodet (dessuten ødelegger den hårsveisen i tilfelle en skulle møte noen søte damer). Det ligger fortsatt en rapell-åtter i boden etter mine barns speiderturer, men jeg har aldri tatt den med på turer med klyving/klatring. Jeg benytter den gode, gamle kroppsrapellen (Dulfersitz). Med en slynge som sikring festet til tauet med en vikingknute vel halvmeteren over selefestet, er denne teknikken fullstendig trygg (venstre hånd holder over vikingknuten slik at den sklir på tauet). Rapell med åtter er ifølge en undersøkelse det som sliter mest på tauet nest etter førstemannsfall som jeg håper aldri å oppleve. På turer med flere rapeller trenger en ikke å spandere en eneste slynge. På trafikkerte ruter henger det nesten alltid et rikt utvalg av slynger som folk har etterlatt på rapellfestene. Jeg bruker å knyte min egen slynge så stor at når jeg trer tauet gjennom denne og de gamle slyngene, blir min egen ikke belastet (bare sikring). Så sendes tyngste mann utfor. Jeg selv som vanligvis er lettest, rapellerer ned til slutt og tar med meg min egen slynge. Jeg stoler da på de gamle slyngene ettersom de holdt når den tyngste av oss rapellerte. Alt i alt kan en spare flere kilo uten at det går ut over sikkerheten. Tilbake til kamkiler som er både tunge og dyre; slik jeg har forstått ut fra det som har vært skrevet, var det nettopp det Arne Næss jr hadde benyttet under rapellen hvor han satte livet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt skrevet, ods! :twisted:

Jeg gikk min første klatretur i fjellet sommeren 1997, og vi dro med oss alt klatreutstyr som vi kanskje kunne få bruk for. Vi hadde hexer, doble kilesett, mange karabiner både med og uten skru, og selvsagt 11mm tau på 55 meter (skulle ha det som tålte mest og rakk lengst...). Resultatet ble tunge sekker, gnagsår på skuldrene og masse utstyr som ikke ble brukt.

I den senere tid har det blitt mindre utstyr for hver tur. Hver gang vurderer jeg hva jeg MÅ ha med, ikke hva som kaaaaanskje kan gjøre nytte for seg i en gitt situasjon. Det er noe som kommer med erfaring. Sekken blir lettere, uten at det nødvendigvis går på bekostning av sikkerheten. Til sommeren skal jeg kjøpe 8,5mm tau, og dermed spare en god del til.

Sikkerhet er en veldig subjektiv ting... Jeg føler meg trygg med relativt lite dingeldangel i hoftebeltet, og ofte uten klarteutstyr i det hele tatt. Men dette må den enkelte selvsagt vurdere selv; det er bedre å sikre en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har forsåelse for en del av poengene dine, men når det begynner gå ut over sikkerheten er jeg ikke med lenger. Å bruke gamle slynger i fjellet for å spare kroner og vekt er etter min mening idioti. Hjelm er en annen sak, men ikke la vekt bli ett argument for å la den ligge igjen hjemme. Det gjelder forrøvrig annet sikkerhetsutstyr også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsåelse for en del av poengene dine, men når det begynner gå ut over sikkerheten er jeg ikke med lenger. Å bruke gamle slynger i fjellet for å spare kroner og vekt er etter min mening idioti. Hjelm er en annen sak, men ikke la vekt bli ett argument for å la den ligge igjen hjemme. Det gjelder forrøvrig annet sikkerhetsutstyr også.

Som ods skriver: "Enhver må vurdere sin egen sikkerhet"

Hvis sikkerheten skal være så god som overhodet mulig, så må du dra med deg mer utstyr enn du klarer å bære. Eller bli hjemme. Hvis du ikke føler behov for sikring tar du ikke med deg noe utstyr, og sekken blir "fjærlett". Det var ytterpunktene, og et sted imellom der finner du alle som klatrer/klyver i fjellet. Det handler om optimalisering ut fra ditt eget sikkerhetsbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods skrev:

Jeg benytter den gode, gamle kroppsrapellen (Dulfersitz). Med en slynge som sikring festet til tauet med en vikingknute vel halvmeteren over selefestet, er denne teknikken fullstendig trygg (venstre hånd holder over vikingknuten slik at den sklir på tauet).

Når ble Dülfersitz fullstendig trygg??? Hvis du ikke vet hvordan den skal utføres er den farlig. Hvis du for eksempel holder rapellbeinet litt høyere enn det andre beinet kan du vri deg ut av rapellen. Da er det bare vikingknuten som holder deg (fullbelastning). Knuten kan som kjent ikke åpnes under belastning – hva gjør du da hvis du ikke kommer i kontakt med veggen og ikke får avlastet tauet??? Håper det er god utsikt der får du blir nok hengende en stund.

Som regel har man en taubrems (den veier ca. 70-100g, STOR vekt det ods.) med seg. Den kan du rapellere på - så hvorfor stresse med en Dülfersitz? Å rapellere på åtter skal vist være et typisk nordiskfenomen.

Ods skrev:

Rapell med åtter er ifølge en undersøkelse det som sliter mest på tauet nest etter førstemannsfall som jeg håper aldri å oppleve.

Åtter sliter på tauet, men Dülfersitz sliter mye på klær. I dag koster en ny Gore-tex jakke 4000 kr, et nytt tau koster 1000 kr. For meg blir dette enkel matematikk.

At du ikke bruker hjem for å sjekke opp belay bitchene i den norske fjellheimen får bli din sak. Men den er kjekk å ha som andre og tredje mann på standplass hvis det er mye løst fjell. Veier 300 gram - så det er ikke akkurat forsvarets stridshjelm det er snakk om.

Ods skrev:

På trafikkerte ruter henger det nesten alltid et rikt utvalg av slynger som folk har etterlatt på rapellfestene.

Her burde folk ha tatt med seg de gamle slyngende hjem og kastet de. Det er ikke noe poeng i at rapellfestet skal se ut som en offerplass til en eller annen avgud/fjellgud. Sett igjen dine egne slynger. De vet du med sikkerhet hva de har vært usatt for. Slynger veier ikke mye. Du kan knytte dem selv hvis du ikke tar deg råd til syddeslynger.

Ods skrev:

Tilbake til kamkiler som er både tunge og dyre; slik jeg har forstått ut fra det som har vært skrevet, var det nettopp det Arne Næss jr hadde benyttet under rapellen hvor han satte livet til.

Ja han brukte friends, men det er ikke dermed sagt at det var årsaken til ulykken.

Hendelses forløpet til ulykken, kilde: websiden til Norges Klatreforbund:

Rappellfeste løsnet, ant. da klatrer gikk ut i rappell 20-25 m over bakken. Klatrer ble funnet sammen med rappelltauet, med en enkelt kamkile innkoplet. Direkte årsak ukjent, men mulig løst fjell. Var alene på retur fra topptur m/klatring, på siste rappell ned ca 100 m høy klippevegg.

Detaljert informasjon om ulykken finner du her: http://www.klatring.no/sikkerhet/pages/rapportEn01.asp?96

Er enig i at man ikke trenger eller bør ta med seg full rack når man skal på tur. Men legg igjen utstyr som veier mye i tillegg til at det er lite sannsynlig for at en får bruk for det. Hex, friends, klier, karabiner og tau er det som veier mye. Åtter, taubrems eller noen slynger er ikke det man sparer vekt på. Det gjelder å bruke hode når man klatrer, og når man bestemer seg for hvilket og hvor mye utstyr en skal ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.