Gå til innhold
  • Bli medlem

Krøllete Dermizaxjakke, kan den strykes?


razzle

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt ei jakke i Dermizax direkte fra Bergans, men armene og diverse klaffer til lommer er litt krøllet/brettet etter å ha vært lagret innpakket ganske lenge. Ikke noen big deal, er bare litt irriterende å se på. Bør jeg prøve å stryke den? Og er det noen vits i? Vet at membranjakker kan tørkestrykes men er litt skeptisk til å gjøre skade når den allerede er tørr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står i vedlikeholdsmanualen til Dermizax at du kan stryke for å gjenopprette membranens egenskaper! Jeg tror det skulle være på lin-temperatur, altså ganske høy, men er ikke sikker! Let litt på bergans hjemmesider, men jeg er uansett ganske sikker på at du både kan, og anbefales, å stryke dermizax av og til :evil:

EDIT: Fant det med en gang, jeg :?: Værsågo!

For å opprettholde den vannavvisende evnen på stoffets overflate, bør plagget etter noen gangers vask enten strykes med strykejern (innstilling: Silke, ca. 100 °C) eller kjøres ca. 10 minutter i tørketrommel på syntetprogram.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh. Jeg skulle stryke-impregnere min nye Hagløfsbukse en gang (dette er lenge siden, husker ikke hva modellen het). Jernet var varmt, og vips så var det hull i den nye buksa...Oi :) Heldigvis hadde jeg strøket på lomma, så helt krise var det ikke. Buksa ble brukt i 10 år etter, men mange har spurt hvorfor jeg har så rar lomme...

Moralen er: ikke har for varmt jern!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Når jeg vasker jakken min så henger jeg den til tørk over vedovnen.

Det funker veldig bra, og det blir ikke for varmt.

Blir det ikke for varmt over vedovnen :wink::cry: Men kanskje du ikke har fyr i den, det forklarer muligens saken. Min vedovn er i alle fall for varm til å henge klær på når jeg fyrer :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

STOP! :)

Ikke hør på dem! :!:

For å gjennopprette plaggets vannavstøtende overflate etter lang tids bruk, og flere vask,

anbefales det å stryke plagget med kaldt strykejern (ca.100*c)

eller kjøre det i tørketrommel på lav temp i 10minutt.

Varmt strykejern vil smelte slike plagg, så prøv for all del ikke det!

De skal heller ikke blekes, og ikke vaskes med skyllemiddel/tøymykner.

Og de bør ikke sentrifugeres, men drypptørkes for å ikke å ødelegge Dermizaxmembranen.

I ditt tilfelle razzle ville jeg bare tatt jakken i bruk...

Skrukker fra oppbevaring strekker seg fort ut ved bruk.

Må du plent bli kvitt dem, prøv noen minutter i tørketrommelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.