Gå til innhold
  • Bli medlem

Para Ranger vs. Recon Pack


LightN

Anbefalte innlegg

Annonse
Konklusjon: Jeg er villig til å tilgi mye om en sekk ivaretar sin basisfunksjon som er komfortabel transport av vekt og volum. Norrøna Nansen 100 gjør dette med glans på min rygg. En 28 kg sekk virker - say - fem kilo lettere.

Takk for en svært grundig og nyttig gjennomgang, Gunnar! Dine erfaringer vil tas nøye til følge når jeg nå kommer til å handle inn denne sekken.

Jeg var innom en sportsbutikk i dag, for å prøve sekken og se på alle detaljene. Lastet på ca. 35 kilo, og sekken føles fortsatt svært komfortabel og stabil. Gikk rundt i ca. 10 minutter, og det eneste ukomfortable var en viss svakhet i min egen muskulatur, men det er heller en negativ egenskap ved meg selv enn ved sekken. :oops:

Ved første øyekast virker sekken noe minimalistisk, men det er uproblematisk å dekke de behovene jeg i hvert fall selv har for utvendige stropper, lommer og festeanordninger.

Nå gjelder det bare om å finne den rimeligste butikken...

Igjen, tusen takk for tilbakemelding!

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermed er jeg over på en mangel ved Nansen-sekken: For å spare vekt har man valgt å bruke en tynnere nylonkvalitet (riktignok ripstop - men som jo er en utvetydig innrømmelse av at stoffkvaliteten egentlig er i tynneste laget) i den øverste 2/3 av sekken enn i den laveste 1/3. Dette gjør sekken sårbar for skibæring (bindinger, stålkanter) langs med sidene av sekken. Sekken har heller ingen stopplomme som hindrer skiene fra å gnisse opp og ned innenfor de to kompresjonsremmene som finnes på hver side av sekken. Jeg fikk en cm rift som følge av dette, som jeg reparerte med dukttape. Likefullt irriterende. Kjøper du denne sekken er det bare å sette på dukttape med en gang i den sonen der binding/stålkanter vil gnisse.

Fabrikantløsningen er å bytte ut den tynnere nylonkvaliteten på sidefeltene i sekken med den tykkere kvaliteten man har brukt i sekkens bunn (sømstrukturen legger opp til at dette er en enkel operasjon som ikke krever design-endringer). Dette vil øke vekten på sekken noe, men svært lite om man ofrer "soveposeglidlåsen" i bunn av sekken. Forøvrig oppfatter jeg ikke de to glidelåsene på sekkeposen som sårbare - den øverste vertikale i enda mindre grad enn den nederste horisontale. Derimot gjenstår det å se hvor robust sømmene for festeskinnene til side- og baklomme er. Nansen 100 er uansett ikke en sekk man pælmer fra seg i steinrøysa eller sender uten plastovertrekk på fly.

Jeg forstår ikke helt din argumentasjon. Hvis man har ski som gnisser og et tykkere stoff, vil det ikke bli hull uansett? Det vil ta lengre tid ja, men hull er vel ikke til å unngå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt din argumentasjon. Hvis man har ski som gnisser og et tykkere stoff, vil det ikke bli hull uansett? Det vil ta lengre tid ja, men hull er vel ikke til å unngå?

Vel, det er faktisk så enkelt som at tynnere stoff slites fortere enn tykkere stoff gitt samme mengde friksjon og samme stoffkvalitet. Sko med tykk såle kan brukes lengre enn sko med tynn såle. Denne forskjellen er ikke uvesentlig.

Det stoffet som er brukt på Nansen 100 er såpass tynt (tror jeg på) eller av såpass dårlig kvalitet (tviler jeg på) at det fikk en rift av skibæring på en fire dagers fjelltur der skiene satt på bena det meste av tiden. Jeg utsatte ikke sekken for brutal behandling.

Til sammenligning har jeg brukt Bergans Alpinist en rekke sesonger uten antydninger til rifter. Jeg påstår denne forskjellen høyst trolig skyldes at Bergans Alpinist har tykkere stoff enn Norrøna Nansen der friksjonsbelastningen skjer.

I det lange løp vil det nok gå hull på Bergans Alpinist også. Men i det lange løp er sekken kassert av så mange andre grunner likevel (f.eks. teknisk utvikling). Det som kjennetegner den gjennomførte sekk er at ikke en del av sekken får en defekt mye tidligere enn resten av sekken. Jeg har oppdaget en tidlig eldingsspot på Norrøna Nansen som Norrøna kan fjerne ved å forsterke sekkematerialet langs sidefeltet av sekken. Inntil det skjer anbefaler jeg å forsterke selv med dukttape.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.