Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket lett tomannstelt skal jeg kjøpe??


rakafisk

Anbefalte innlegg

Er også på jakt etter er et lett tomannstelt, og så langt er det Nemo Tenshi som for meg ser mest interessant og allsidig ut. Det har fått kjempegod kritikk, og skal ha løst mange av problemene som endukere (og todukere!) har med tanke på kondens o.l. I tillegg trenger det ikke veie mer enn 1.9kg om sommeren med bare hovedrommet og stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg kjøpte Ringstind 2 manns telt rett før jul og brukte det i nordmarka når det var rundt en halv meter snø i påskeferien. da var det rundt 2 minus grader om dagen og tror kanskje det var nede i minus 10 om kvelden. Har brukt det bare på en 3-dagers tur så erfaring med teltet er ganske så minimalt. Jeg kjøpte det mest på grunn av den snille prisen på XXl, kostet rundt 3000kr. Det første jeg la merke til er det lille forteltet, du kan kanskje få presset inn 2 store sekker, men det skal mye til. Jeg dro sammen med kjæresten så da var det greit med plass, men hvis jeg skulle dratt sammen med en kompis så tror jeg det hadde vært liten plass. Den er ganske lang (er selv rundt 188cm lang.) Og jeg la sekken min nederst i teltet når kjæresten hadde det i forteltet og vi sov komfortabelt. Høyden under taket er god, jeg kan sitte oppreist i teltet uten problemer og det er ganske deilig, men hvis du kjøper dette teltet ville jeg kanskje anbefale og kjøpe med en gapahuk og kjøre skikkelig lars monsen stil. Det hadde jeg med for å teste utstyret jeg hadde fått i julegave. Da var det kjempe digg i teltet, skikkelig luksus! De sier at det legger seg flatt når det blåser, men der er jeg litt uenig med, kan ikke si at det blåste KJEMPE mye på den turen jeg var på, men det blåste litt og teltet holdt seg bra. Noe som er negativt med teltet er at det bare er med en teltstang så du må ha ganske mye plass rundt deg for å i det hele tatt sette opp teltet med barduner ( Jeg fant ett sted hvor det ikke var snø, så man kan si at jeg ikke har prøvd det i ordentlig vinter føre.) Det kom ikke mye kondens i telt. Er ganske fornøyd med teltet, men det er ikke ett vintertelt! Men det funket bra! Nå har ikke jeg prøvd noen av de andre teltene som er nevnt her, men hvis du har pengene så hadde jeg kanskje investert i et bedre telt med større fortelt osv, men har du ikke pengene ville jeg si at dette er ett godt valg! Har ikke angret så langt! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Ringstind 2 i snart to år nå, og er alt i alt svært fornøyd med det. Det skal nevnes at meg og en kamerat kjøpte ett telt hver, nettopp fordi den eneste måten dette er et 2-mannstelt er hvis den andre mannen er en kvinne. For meg fungerer dette stort sett som et alenetelt, og til det er det helmaks. Jeg hadde også med dama på en sommertur over hardangervidda, og vi hadde ingen problemer med å få plass til all bagasjen, selv om sekkene måtte stables i høyden.

Selv om forteltet ikke er av de aller største er det et tilsvarende "hjørne" på andre siden, der man har plass til alt man ønsker å ha inne i teltet. Sittehøyden er også mer enn romslig nok for lille meg.

Jeg har heller ikke hatt noen problemer med at det bare er én stang, selv om det krever litt mer omhyggelig bardunering. Med mindre vi snakker om et iglotelt står ikke teltene så mye bedre av seg selv om de har verken to eller tre stenger - alt avhenger uansett av barduneringen. Vinden tar ikke, i min erfaring, noe mer tak i ringstind selv om det ikke har den klassiske tunnelformen. Og en annen fordel med bare én stang (i tillegg til vektbesparingen, selvsagt) er at taket skrår ganske bratt ned på begge sider slik at regn og snø lettere renner og sklir av.

Mye skryt, men det er da ulemper også. Største problemet er mangel på stormmatter. Et annet problem kan være å få strukket ut "spoileren" i fotenden slik at dukene ikke berører hverandre, men dette kommer med litt trening.

Jeg så et sted i denne tråden at noen hadde sendt inn teltet sitt til Helsport for å få sydd på stormmatter. Hva koster noe slikt tro? Med stormmatter på Ringstinden ville det fungere fint nok på mild vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen nevner høyden på Helsport Ringstind II som et minus(!), men teltet er jo blandt de høyeste i sin klasse, dessuten er det høyeste punktet i motsetning til mange andre ikke ut mot en ende...

Forteltet er ikke all verden, det skal jeg være enig i. Men teltet er så langt at en kan ha sekken innendørs ved hode eller fotende. Dette er noe jeg personlig foretrekker. Jeg har brukt det alene og sammen med min beste halvdel til største tilfredsstillelese i all slags vær. Vi har hatt situasjoner og værtyper hvor vi har brukt steiner/pinner til å holde spennet på teltduken oppe, men dette har ikke akkurat vært noen utfordring. Vi har ikke brukt det vinterstid så langt fordi vi har flere andre alternativer.

Vi er kjempefornøyde og bruker ytterteltet til lunch, siesta, hygiene/toaletttelt og vindsekk!

Anbefales!!!

Teltet finnes forresten som vinterversjon/ekstremtelt med to fortelt og stormmatter - http://www.helsport.no/helsport/productgroup.aspx?t=x-trem&containerid=23034&parentid=23029&entrypage=true&guid=1&lnodeid=2&pageid=5004

Mvh :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har sjølv hatt Ringstind 2 i eit år, og har testa det på nokre turar i varierande vêr. Til to personar er det etter mi meining ganske god plass, viss ein har ok ordensrutiner og ikkje er altfor brei over skuldrane. Til ein person (vekta er lav nok til at ein person fint kan bere det i sekken åleine) er det direkte luksuriøst med tanke på plassen, både i høgd, lengde og breidd. Eg har ikkje brukt det vinterstid. Teltet har ein stor ulempe, nemleg at det toler lite vind. Dette har andre òg nemnt før ser eg. Her i Sunnmørsalpane er det ganske uvanleg med vindstille, så det gjeld å finne ein stad i le for vinden. Under ein tur i Molladalen i Ørsta fekk eg ca ein time søvn ei natt, og vakna stadig av at teltstanga slo meg på nasen (stanga stod som ein M, i staden for ein fin boge). Teltet var då nærmast "sydd fast" i bakken med bardunar og steinar, men det hjalp lite.

Under forhold med lite eller ingen vind meiner eg dette teltet er svært bra, og har visse planar om å ta det med til Femundsmarka i sommar.

PS: Pluggane som følgjer med er bittesmå, og fungerer dermed berre i litt fastare underlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Ringstind 2 i snart to år nå, og er alt i alt svært fornøyd med det. Det skal nevnes at meg og en kamerat kjøpte ett telt hver, nettopp fordi den eneste måten dette er et 2-mannstelt er hvis den andre mannen er en kvinne. For meg fungerer dette stort sett som et alenetelt, og til det er det helmaks. Jeg hadde også med dama på en sommertur over hardangervidda, og vi hadde ingen problemer med å få plass til all bagasjen, selv om sekkene måtte stables i høyden.

Selv om forteltet ikke er av de aller største er det et tilsvarende "hjørne" på andre siden, der man har plass til alt man ønsker å ha inne i teltet. Sittehøyden er også mer enn romslig nok for lille meg.

Jeg har heller ikke hatt noen problemer med at det bare er én stang, selv om det krever litt mer omhyggelig bardunering. Med mindre vi snakker om et iglotelt står ikke teltene så mye bedre av seg selv om de har verken to eller tre stenger - alt avhenger uansett av barduneringen. Vinden tar ikke, i min erfaring, noe mer tak i ringstind selv om det ikke har den klassiske tunnelformen. Og en annen fordel med bare én stang (i tillegg til vektbesparingen, selvsagt) er at taket skrår ganske bratt ned på begge sider slik at regn og snø lettere renner og sklir av.

Mye skryt, men det er da ulemper også. Største problemet er mangel på stormmatter. Et annet problem kan være å få strukket ut "spoileren" i fotenden slik at dukene ikke berører hverandre, men dette kommer med litt trening.

Jeg så et sted i denne tråden at noen hadde sendt inn teltet sitt til Helsport for å få sydd på stormmatter. Hva koster noe slikt tro? Med stormmatter på Ringstinden ville det fungere fint nok på mild vinter.

-------------------------------------------------------------------------

Detta er svaret jeg fikk på en mail jeg sendte til helsport:

Ja, du kan få sydd på stormmatter på teltet ditt her på Helsport. Det koster kr.850.-+ mva.

Vi kan også sende deg ferdigsydde stormmatter som du kan sy på selv.

Det koster kr.500.- +mva.

Eller vi kan sende deg stoff i metervare som du kan klippe og sy selv.

Det koster kr.250.- + mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suveren lettvektslavvo!

Jeg har hett denne i et par år nå, og brukt den både med og uten bunn. Suveren plass, står støtt og er glimrende både for 1,2 og 3 personer. Dette er en enduker, så noe kondens blir det, men absolutt ikke noe plagsomt.

Nå husker jeg ikke helt vekta, men mener det er 1,9 uten bunn, og 2,5 med bunn.

Det er faktisk IKKE bare Hilleberg og Helsport som KAN telt folkens...

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Ringstind 2 i posten på fredag og etter å ha satt det opp i hagen synes jeg det ser meget bra ut :wink: jeg kjøpte det som et enmannstelt til bruk på sommerturer. Jeg holder nå på å pakke sekken for å dra til fjells og gleder meg til å prøve teltet :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer - et godt valg.

Et lite tips: ikke gjør samme tabben som meg å tre stangen inn uten at du er helt sikker på at hylsene er helt i sammen. Spesielt når teltet er nytt kan stangen være litt treg å få klikket i sammen, og om en stikke står bare halvveis inn så er det fort gjort å ødelegge stanga.

Har du veid teltet ditt? Det er veldig stor forskjell på vekten fra telt til telt så Bergans sin vekt pluss minus 10% er høyst reell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du veid teltet ditt? Det er veldig stor forskjell på vekten fra telt til telt så Bergans sin vekt pluss minus 10% er høyst reell..

Jeg kjøpte Ringstind 2 for to uker siden. Her er hva min vekt viser.

I følge Helsports nettsider skal Ringstind 2 veie 1,6 kilo pluss 0,15 kilo for reparasjonssett og ± 10 % avvik. I verste fall havner man da ut på 1,925 kilo.

Gleden ble imidlertid noe amputert da jeg puttet teltet på vekten hjemme og oppdager at teltet veier 2,1 kilo inkludert reparasjonssett, ekstra ledd til stang og spjelkestykke til stangen. Dette etter at emballasje er tatt vekk. For ordens skyld er teltet veid på to forskjellige vekter. I forhold til oppgitt vekt er dette et avvik på hele 20 %. Tar jeg ut reparasjonssettet er vekten fortsatt 2,02 kilo, da med et avvik på over 25 %.

Jeg vurderer å sende en e-post til Helsport og klage, men jeg vet egentlig ikke helt hva jeg ønsker å oppnå med denne e-posten, annet enn å lufte litt ergrelse over en vekt som avviker vesentlig i forhold til det som er oppgitt. Hva tror dere?

Ellers er Ringstind et ypperlig telt. Selv er jeg 192 cm høy og har god plass til både meg og samboeren. Litt trangt i forteltet til bagasje, men det er som forventet. Jeg er spesielt fornøyd med den innvendige høyden. Kvaliteten ser også ut til å være i velkjent Helsport-kvalitet.

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,1kg! Det er samme vekta som Hilleberg Nallo 2, som det er mye bedre plass i. Jeg kjøpte Ringstind for mange år siden. Veide teltet og kom på samme vekt som deg. Bytta det, og kjøpte Nallo i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å sende en e-post til Helsport og klage, men jeg vet egentlig ikke helt hva jeg ønsker å oppnå med denne e-posten, annet enn å lufte litt ergrelse over en vekt som avviker vesentlig i forhold til det som er oppgitt. Hva tror dere?
Jeg ville klart ha klaget. Det er et enkelt regnestykke det. Vi begynner å snakke om ganske store vektforskjeller. Om teltet hadde vært lettest hadde det veid 1440 gram.

Jeg ville klaget og bedt om prisavslag eller spurt om du fikk sydd på stormmatter gratis e.l. Vet om noen som har tatt med seg vekt i butikken og veid seg frem til det letteste. Men helt klart et kvalitetsproblem for Helsport !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Helsports nettsider skal Ringstind 2 veie 1,6 kilo pluss 0,15 kilo for reparasjonssett og ± 10 % avvik. I verste fall havner man da ut på 1,925 kilo.

I følge Helsports nettsider skal Ringstind 2 veie 1,6 (teltduker) + 0,11 (plugger) + 0,15 (rep sett) = 1,86 kg +10% = 2,046 kg

Det blir uansett spennende å høre svaret fra Helsport. Jeg fatter ikke hvordan de kan bli ved med fjase med vekten på denne måten. Det må da skade omdømmet til Helsport på sikt ved å markedføre feil forventinger.

Ellers er det et utmerket telt til sitt formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Helsports nettsider skal Ringstind 2 veie 1,6 (teltduker) + 0,11 (plugger) + 0,15 (rep sett) = 1,86 kg +10% = 2,046 kg

Var väl 10% osäkerhet på tältet och inte på tältspiken? :D

1 personer 2 personer

Mål pakket 12 x 42 cm 13 x 42 cm

Vekt telt (+/- 10 %) 1,4 kg 1,6 kg

Vekt plugger 0,11 kg 0,11

Lengde stenger 1 x 310 cm 1 x 347 cm

Tilbehør Rep Kit (+0,15 kg) Rep Kit (+0,15 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke...men i så fall blir det med +10% på kun dukene 2,02 kg, altså 26g mindre enn mitt forutgående regnestykke.

Det står inte i Martin Bekkelunds inlägg om han vägde tältet med eller utan plugger/tältspik:

Alternativ 1: Utan reparationssats bör tältet väga högst 1,76 kg, observerat är 2,02 kg som i detta alternativ är utan tältspik -> det är rätt att klaga på Helsport eftersom tältet väger 14% för mycket

Alternativ 2: Han vägde med plugger/tältspik och utan reparationssats, observerade 2,02 kg. Vikten borde ha varit högst 1,76 kg + 0,11 kg = 1,87 kg, tältet väger 8% för mycket, rätt att klaga om vågen är tillräckligt exakt.

(Å andra sidan brukar man i vissa sammanhang ange viktenosäkerhet med ett konfidensintervall på formen Värdet = Ideal värdet+-(täckningsfaktor*osäkerheten). Större täckningsfaktorn ger större säkerhet att det riktiga värdet finns inom intervallet. Vad som är vanligast är att k = 2, då är konfidensintervallet 95%. Dvs att på 20 st Helsport-tält väger i genomsnitt 19 1,6 kg+-0,16 kg medans det tjugonde väger över detta. Dock är det statistiskt sett bara en på hundra tält som väger över 1,808 eller under 1,4 kg.

När man anger osäkerheter är detta en vanlig standard, men det betyder ju inte att man inte ska klaga om man får ett tält som väger för mycket. Ursäkta för dubbla negationer.)

Ledsen för det långa inlägget, men det kan förklara helsportstältets vikt. Klaga på om du är hågad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Kondens er typisk for kalde temperaturer og vindstill vær. Eller når det regner og man ligger i teltet og puster mye. Jeg har ligget i Nallo i mange sommere nå i alle slags vær og den har ikke mye kondens. Vi pleier å ha den øverste delen av døren (10-15 cm) åpent, selv om det regner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å kjøpe meg dette teltet?

Noen som har noen erfaringer, skal etter produsentens nettsider kun veie 1,5 kilo og ha plass for 2.

http://msrgear.com/tents/carbon2.asp

MSR lager telt av ganske god kvalitet, men jeg liker ikke helt løsningene deres. Å sette opp innertelt først, som stort sett hele verden foruten skandinavia gjør, er ikke alltid like morsomt i vått vær. Innertelt i mesh gir god lufting i innerteltet, men også endel trekk om det blåser ute. Det skyldes nemlig at luftingen i mange MSR-telt primært skjer under ytterduken, som stopper litt for langt opp fra bakken. I tillegg mangler endel modeller luftemuligheter oppunder taket. Dette gir en god del mer kondens enn jeg satte pris på. På plussiden er det helt fantasktisk å kunne droppe ytterteltet men likevel ha full beskyttelse mot mygg og knott på en varm og stjerneklar sommernatt.

Teltstenger av karbon har jeg ingen erfaring med, men har jo sett hvor ubrukelig en fiskestang av karbon kan bli om man er uheldig og tråkker på den. Kan forestille meg at dette kan bli litt vrient å fikse midt på fjellet. Og når det i tillegg bare er en stang, riktignok med mange ledd, ville jeg nok foretrukket aluminium.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står inte i Martin Bekkelunds inlägg om han vägde tältet med eller utan plugger/tältspik:

Alternativ 1: Utan reparationssats bör tältet väga högst 1,76 kg, observerat är 2,02 kg som i detta alternativ är utan tältspik -> det är rätt att klaga på Helsport eftersom tältet väger 14% för mycket

Alternativ 2: Han vägde med plugger/tältspik och utan reparationssats, observerade 2,02 kg. Vikten borde ha varit högst 1,76 kg + 0,11 kg = 1,87 kg, tältet väger 8% för mycket, rätt att klaga om vågen är tillräckligt exakt.

(Å andra sidan brukar man i vissa sammanhang ange viktenosäkerhet med ett konfidensintervall på formen Värdet = Ideal värdet+-(täckningsfaktor*osäkerheten). Större täckningsfaktorn ger större säkerhet att det riktiga värdet finns inom intervallet. Vad som är vanligast är att k = 2, då är konfidensintervallet 95%. Dvs att på 20 st Helsport-tält väger i genomsnitt 19 1,6 kg+-0,16 kg medans det tjugonde väger över detta. Dock är det statistiskt sett bara en på hundra tält som väger över 1,808 eller under 1,4 kg.

När man anger osäkerheter är detta en vanlig standard, men det betyder ju inte att man inte ska klaga om man får ett tält som väger för mycket. Ursäkta för dubbla negationer.)

Ledsen för det långa inlägget, men det kan förklara helsportstältets vikt. Klaga på om du är hågad.

MEN HALLO DA FJELLFOLK! har dere dame-kropper? Hva har 2-300 gram å si? gå på do, klipp håret, dusj, klipp negler og barber dere før dere drar på tur, så merker dere ikke at det er 269,5345 gram for mye i sekken. :evil::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN HALLO DA FJELLFOLK! har dere dame-kropper? Hva har 2-300 gram å si? gå på do, klipp håret, dusj, klipp negler og barber dere før dere drar på tur, så merker dere ikke at det er 269,5345 gram for mye i sekken. :D:D

Tanken har ikke streifet deg at det er damer som frekventerer dette forumet? Og at de faktisk har damekropper? Og at mange av dem kanskje er bedre trent enn deg, også? :evil:

Poenget er uansett at man sparer vekt der det er vekt å spare. Tråden Drømmelett sekk på sommeren er et fint eksempel på hvordan vektreduksjon kan ha mye for seg.

På den andre siden vet jeg om en fyr som har boret hull i skaftet på tannbørsten. Det er kanskje å dra det litt vel langt. :D

Jeg gikk for øvrig glipp av spørsmålet fra Tassemark, om hvorvidt jeg hadde veid teltet med eller uten plugger. Teltet ble veid med plugger og reparasjonssett. Jeg fikk aldri svar fra Helsport, heller. Selv om jeg nå ser at jeg regnet litt feil, er det allikevel beklagelig at Helsport ikke har gitt meg svar. De burde kanskje lest denne:

http://www.bekkelund.net/blogg/2009/01/19/kritikk/

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Jeg er også på utkikk etter et 2-mannstelt (3 sesong). Er det noen som har erfaringer med FJELLHEIMEN 2 CAMP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.