Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket lett tomannstelt skal jeg kjøpe??


rakafisk

Anbefalte innlegg

Er veldig i tvil men vil ha et tomannstelt på ca 2kg, som kun skal brukes vår, sommer og høst. Eget vintertelt har jeg.

-MSR Hubba Hubba

-Hillerberg nallo

-Helsport ringstind

Hva mener dere er det beste teltet, kom gjerne med flere alternativer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg ville valgt nallo. Har selv ett nallo 3 Gt og kondens er ubetydelig i den årstiden du nevner. Ikke noe Vesentlig mer enn andre. Jeg er utolig glad i forteltet på GT modellen. Her er det plass til mye bagasje og matlagning. Ekstra inngang som kan åpnes slik at hele kortsiden på teltet blir en åpning.

Teltet står bra i vind etter min erfaring.

post-1296-133474512263_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Hilleberg Nallo 2 (2,1kg) og er veldig fornøyd. Jeg var overrasket over plassen. God plass til 2. Syns det er like stort innertelt som 3manns teltet mitt fra Helsport. Er veldig lite Helsport-fan, skulle jeg kjøpt nytt telt i dag hadde jeg aldri kjøpt Helsport!

Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også selv et Hilleberg Nallo 3 GT på 7. år og har også været godt tilfreds - og specielt med den store absis. Har brugt det både på sne og i regn. Jeg synes ikke at have oplevet usædvanlige kondensproblemer, og der er rimeligt gode regulerinsmuligheder med luft.

Jeg har ikke samme åbning som på Etsvends foto, men åbning i siden. Måske er der sket en ændring her.

post-693-133474512283_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noe problem med kondens. Jeg syns det er god lufting i teltet, jeg har stort sett på max lufting i alle telt med 2 duker. Det eneste jeg har å utsette på teltet er at det ikke er noe særlig på vinteren, det tåler ikke noe særlig med snø. Jeg våkna med taket helt nede i ansiktet en gang, det var ikke så gøy. Det ble ingen skader, så duken er sterk, er bare det at det kan synke godt sammen.

post-3065-13347451229_thumb.jpg

post-3065-133474512309_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle kjøpe et lett telt for fem år siden stod det også mellom Ringstind, Hubba Hubba og Nallo. Jeg testet først Ringstind. "Slo det" opp hjemme i stua. Jeg syntes teltet var alt for lavt, dessuten var vekten et par hundre gram høyere enn oppgitt. Hubba Hubba var et interessant telt. To innganger, relativt grei takhøyde og plass inni, men ytterduken går høyt opp (dermed er utsatt i vind), og plassen i sideabbasidene er så liten at du i praksis ikke får plass til så og si noe der. Jeg leverte teltet tilbake, og kjøpte Nallo 2.

Det har jeg ikke angret på. Det er stor plass i abbasidet. Jeg har sovet med en kamerat i teltet, og en 40kg bikkje i abbasidet, på en ukestur med mye regn, uten større kondensproblemer. Kun om vinteren har jeg hatt større kondensproblemer. Teltet har meget god plass i forhold til vekten. Teltet er meget godt egnet som solotelt.

Av negative ting kan jeg nevne at det i praksis ikke så enkelt å sitte i teltet (er ikke høyt nok). Siden teltet bare har en inngang, må en forsikre seg om at det ikke er nedoverbakke den veien en ligger. Ved sterk nedbør og vind kan ytterteltet bak presses inn til innerteltet. I praksis vil personer over 185cm lett kunne komme nær duken bak.

Så noen alternativer. Hilleberg Kaitum har to innganger, og har ikke problemene nevnt ovenfor, men veier og koster mer. Det nye teltet til Hilleberg Allak er en konkurrent til Hubba Hubba, men med bedre tekniske detaljer. Det også svinedyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MRS har nå oppgradert sitt Hubba Hubba med ytterduk som går nærmere bakken, og erstattet noe av nettingen i innerteltet med tettere duk slike at vinden ikke blir et så stort kjøle-problem. Derimot er det ikke mulig å se om det faktisk finnes lufting i toppen av teltet i det hele tatt. Om ikke er det jo helt ubrukelig.

MSR har også kommet med noen andre nye modeller. www.msrcorp.com

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte lenge Helsport Fjellheimen 3 camp, kjøpt inn i tro på at vi skulle være to på tur. Sånn ble det ikke. For stort og tungt til en, selv om det er utrolig lett i forhold til plassen. Jeg kommer til å savne det svære forteltet, med god plass til koking, kuldegrop, utstyr o.l. Særlig i vått vær er det fint å god plass å ta av seg regntøy etc. Negativt med dette teltet er at det kan være vanskelig å få avstand mellom inner- og yttertelt i fotenden, og dermed fuktgjennomslag.

Så kjøpte jeg Hilleberg Akto. Kvalitet, gode løsninger, relativt lav vekt. Står flott, god avstand mellom dukene. For å kunne bruke dette teltet, må du være i stand til å ligge på ryggen og skifte i dårlig vær, ligge på sida og spise etc. Det viste seg umulig for meg. Jeg fikk så mye kramper i beina at jeg ga opp etter en overnatting. Det hører med til historien at jeg er lang (195 cm), og får lett kramper etter sykdom. Dette teltet kan nok være en god løsning for kortere, sprekere folk.

Etter mye lesing på nettet tok jeg mot til meg og bestilte tomannstelt fra www.warmlite.com, en sær, liten produsent i USA. Teltet er lett (1,4 kg. veid av meg) og stort. Det er ingen "absid", eller fortelt, alt er bygget inn. Total anvendbar liggelengde er over 3 meter, og det er god plass til bagasje for en. Jeg fikk det i går, og har foreløpig bare satt det opp inne. Det er meget lett å sette opp.

Løsningen er spesiell i den forstand at det settes opp som et endukstelt, mens tunnellen er dobbelsydd. Det er (som ekstrautstyr) glidelåser både i innerduken og ytterduken sånn at begge sider av teltet kan åpnes for lufting gjennom myggnetting. Denne kan ikke åpnes.

Som sagt, meget godt førsteinntrykk, og utrolig mye telt for pengene. I USA blir Warmlite omtalt som sært, godt og veldig dyrt, men med dagens kurser kostet det meg Kr. 2800,- MVA og frakt i tillegg, selvsagt, men har man en bekjent i statene, eller skal bort en tur selv...

Jeg rapporterer når jeg har overnattet noen netter. Er det andre her i forumet som har erfaring med Warmlite?

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte lenge Helsport Fjellheimen 3 camp, kjøpt inn i tro på at vi skulle være to på tur. Sånn ble det ikke. For stort og tungt til en, selv om det er utrolig lett i forhold til plassen. Jeg kommer til å savne det svære forteltet, med god plass til koking, kuldegrop, utstyr o.l. Særlig i vått vær er det fint å god plass å ta av seg regntøy etc. Negativt med dette teltet er at det kan være vanskelig å få avstand mellom inner- og yttertelt i fotenden, og dermed fuktgjennomslag.

Brukte du dette teltet om vinteren? Hvordan fungerte det i så fall med "lufteskjørtet"? Har et 4 camp selv, og har vel egentlig avskrevet det som vintertelt pga. luftesystemet. Har ikke forsøkt det om vinteren da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg brukte det om vinteren, men skjønte fort at jeg måtte gjøre noe med "lufteskjørtet". Det vil si, det funket rimelig greit så lenge det ikke snødde, men da gikk det jo fort tett.

Hadde det som greven i egget i Femundsmarka i fjor påske da folk flest blåste ned fra fjellet. Kaldt var det også...

Send teltet til Helsport, de syr inn en ventil midt oppe på fotenden for deg. Jeg gjorde det samtidig som jeg fikk sydd på stormmatter.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du store verden, det er jammen spenstig produktpresentasjon på det nettstedet. Hvilken teltvariant kjøpte du, og vi må få bilder, men du trenger ikke være naken alstå :wink:

Jeg kjøpte det som heter 2R med stor dør og sidevinduer. Hvis jeg ikke får være naken, vil jeg ikke være med på bildene, så da får det vente til teltet er på tur. Det skjærer seg nå til helga, men jeg kommer tilbake til saken.

De som ikke skjønner hvor nakenhet kommer inn i bildet (eller ikke) må altså sjekke sidene til Warmlite for å få greie på det. Jeg garanterer at presentasjonen ikke har påvirket mitt valg av telt.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt meg et Bibler Ahwahnee 2-mannstelt i dag... Det som overbeviste meg var pustende, enduks, to innganger (som kan utvides med yttertelt), vekt og det faktum at det ser ut til faktisk å ha plass til to voksne og to hunder i et knipetak. Det vil primært bli benyttet av en voksen og en hund. Jeg var i utgangspunktet skeptisk til telt med innvendige stenger, men med to sidedører trenger man ikke krype inn i teltet for å sette det opp. Nå er det bare å vente på at julaften skal komme tidlig i år...

post-2386-133474513651_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt meg et Bibler Ahwahnee 2-mannstelt i dag... Det som overbeviste meg var pustende, enduks, to innganger (som kan utvides med yttertelt), vekt og det faktum at det ser ut til faktisk å ha plass til to voksne og to hunder i et knipetak. Det vil primært bli benyttet av en voksen og en hund. Jeg var i utgangspunktet skeptisk til telt med innvendige stenger, men med to sidedører trenger man ikke krype inn i teltet for å sette det opp. Nå er det bare å vente på at julaften skal komme tidlig i år...

Jeg har et Bibler Eldorado, som på noen tegninger har samme mål som ditt nye Ahwahnee (kunne de ikke funnet et lettere navn???) mens det på andre tegninger er noen centimeter mindre. Om størrelsen er den samme skal det godt gjøres å pakke to voksne og to bikkjer inn er jeg redd. Jeg ser på mitt telt som et rent enmannstelt, med mulighet for å skvise inn en ekstra om uhellet var ute. Men da er det ikke plass til noe utstyr. Jeg er 1.80 strekker jeg tærne treffer jeg duken i begge ender. Til deg og bikkja er det nok supert!

Men utover det er det helt konge! Puster veldig bra, og ditt vil jo puste ennå bedre med litt åpning oppe på dørene om natta. I vind og drittvær er det langt mindre støy enn i et tradisjonelt todukers telt. Oppsettet med innvendige stenger er en vanesak. Første gangen tar litt tid, etter en uke går det på minuttet!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Moontrail (som jeg har bestilt fra), har de endel bilder med thermarest / person inni teltet, og som jeg skrev ser det ut som om det vil gå med to pers + bikkjer i et knipetak. Det vil bli trangt, men da er det snakk om å få seg en natts søvn beskyttet fra vær og vind, ingenting annet. Har ellers en 6-manns lavvu som blir med hvis man skal ha det behagelig, og vekt/ volum ikke er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting du da også burde vite er at om du kjøpte den versjonen av teltet som er behandlet med flammehemmer så har vekten økt med ca 250g utover det som står oppført i listene. Jeg klagde til Black Diamond (som lager Bibler) over at det ikke står på sidene deres at vekten oppgitt er ubehandlet telt når det er påbudt med behandling i nesten alle de amerikanske statene. De mente de hadde sitt på det tørre da det var oppgitt i en liten brosjyre som fulgte med teltet. I tillegg til vekten vil du om teltet er behandlet også få en litt ubehagelig lukt i teltet. Den blir svakere etter noen dagers bruk, men føles sterk når teltet har vært pakket ned en stund. Satser på at det ikke er direkte farlig :shock:

Hadde jeg i dag skulle kjøpt nytt telt er helt klart Ahwahnee en modell jeg hadde gått for, rett og slett pga den bedre luftingen enn i Eldorado. Noen centimeter mer takhøyde gjør jo heller ingenting! Riktignok hadde jeg kjøpt uten flammehemmende behandling!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har Bibler telt, som har innvendige stenger, som har forsøkt å sette opp teltet i sterk vind og snødrev. Det virker på meg som en relativ vanskelig ting?

Har ikke forsøkt i snødrev, men i sterk vind og regn. Brett ut teltet, sett fast med to plugger, sett sammen stenger, kryp inn i teltet og sett det opp. Gå ut igjen og stram det opp enda bedre med plugger og barduner. Null problem. Noen dråper vann kom jo inn, men ikke verre enn at men overlever. Enklere enn med 10 kvadratmeter med nylonduk som blafrer rundt, stangkanaler som absolutt ikke vil samarbeide og et sammensurium av barduner som er en eneste tygge av knuter selv den beste speidertropp ville ha problemer med å løse :shock:

Skulle jeg trekke frem noe negativt med Bilber-teltet mitt er det mangelen på fortelt. Men det var jeg jo klar over når jeg kjøpte det. De innvendige stengene er null problem!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sovet med en kamerat i teltet, og en 40kg bikkje i abbasidet, på en ukestur med mye regn, uten større kondensproblemer.

Bikkje??? 40 kg???? Hunden min er da vitterlig nette 39 kg. :wink:

Har trådstarter vurdert Hilleberg Jannu? Har gjennom helårsbruk ikke noe å utsette på det.

----------------------------------------------------------------------------------

Da Gud skapte Norge syntes han det var uendelig vakkert, så, for å trøste de som ikke kunne bo her lagde han Nordmenn.

post-3787-133474513675_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det tok litt tid, men her er et par bilder av Warmliteteltet. Har vært på noen turer, men har ikke husket kamera før nå. Denne turen gikk til Padjelanta i svensk Lappland, med nattetemperaturer ned på 30 tallet. Jeg har nå ca. 20 netter i teltet.

Dette bildet er tatt etter at jeg konverterte teltet til ren vinterbruk. Det er levert med fast myggnetting i sideåpningen, som bare er ment for lufting. Det var ikke plagsomt med mygg i Padjelanta, og jeg hadde behov for å kunne sitte i le og koke. Den store fordelen med teltet, nemlig at alt er bygget inn, er også den største ulempen. Det finnes ingen form for uteplass, absid eller fortelt. Legg ellers merke til den noe odde inngangen i hodeenden. Den gir like god adkomst både for nedbør som for folk. Jeg kommer til å utstyre meg med en liten tarp i silikonert nylon som jeg kan rigge over inngangen som et slags fortelt. I tørt, kaldt vær var det ikke noe problem.

Jeg har ikke fått kjørt meg i sterk vind, men hadde en natt med kanskje 10 - 12 sekundmeter som kom fra sida. Det var helt uproblematisk. Det vil jo aldri føyke snø inn under duken, i og med at gulvet er sydd på rund baut. Teltet er utrolig enkelt å sette opp, med en forankring i fotenden og to i hodeenden. To forbøyde stenger som glir lett inn. Ingen barduner, men løkker i endene på stangkanalene som kan forankres i veldig sterk vind. Ja, og så det som skal til for å holde sideveggen åpen.

Jeg er i det store og hele svært fornøyd med teltet, men savner fortelt. Den enorme inneplassen mer enn oppveier denne ulempen, og det finnes ikke noe norsk eller svensk telt jeg ville ha byttet til.

Stein

post-2551-133474520755_thumb.jpg

post-2551-133474520761_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon selv, har også vurdert Nallo, da jeg er veldig fornøyd med Keron.

Litt tynnere (men fortsatt sterk) duk samt en god del lettere, slik sett vil det passe bedre å drasse på det sommerstid.

Ang. kondens - tror aldri jeg har sovet i noe telt helt fritt for kondens, men selvsagt kan det være noen modeller som får mer av det enn andre.

Uten å vite det, har jeg ingen grunn til å tro at det blir mer i Nallo enn de to andre du nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.