Gå til innhold
  • Bli medlem

Endukstelt-eller ikke?


haukern

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av et telt til helårbruk, og har sett litt på telt med kun en duk ( av pustende Gore-tex eller dermizax). Er det noen som har noen erfaring med slike telt; i forhold til kondens, vanntetthet, ol. Jeg ser etter et 2-3 mannstelt til bruk på fjellet, både om sommeren og vinteren (selv om det for det meste blir sommerbruk).

Eller er det bedre å satse på et tradisjonelt fjelltelt?

Er det noen fordeler eller ulemper med de to typene (vekt osv...)?

Alle forslag er velkomne. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv Cho Oyo. Jeg synes teltet er helt topp til det jeg har brukt det til: soloovernattinger om vinteren og enkeltovernattinger om sommeren. Jeg har ikke overnattet i det på fler-dagersturer i regnvær om sommeren.

- Kondens: 0. På dette feltet overgikk teltet enhver forventing jeg hadde

- stabilitiet: veldig stabilt....men så er det ikke stort heller. Har ligget 17 m/s fra skiftende retning. Veldig bra.

- oppsett: veldig enkelt, også solo i sterk vind. (lett å bardunere først)

- Komfort:

- - takhøyde: veldig bra tatt i betrakn ing av teltets utvendige volum

- - bråk: bråker ikke (teltet står stramt og fint) Ingen teltduk som slår mot hverandre

- - plass: liten - veldig bra for en, lite for to med baggasje

- Annet:

- - Fyring: god takhøyde og stramme vegger gjør at gassfyring inne i teltet er null problem. Dette gjør også at eventuell kondens som har frosset på veggene går gjennom duken. Jeg har selv ikke tort å bruke bensin i teltet, men det skyldes vel mest at jeg er en pyse og ikke teltet. Et fortelt hadde nokm gjort fyring med bensin tryggere/enklere. En eller annen kar som har en NPL side brukte dette teltet og fyrer med bensin.

- - Jeg har ikke opplevd problemene lars monsen hadde med fjellräven teltet sitt, om det skyldes teltet eller at jeg ikke har vært på like lanmg tur tør jeg ikke uttale meg om. (Dvs at jeg ligger mot veggene i teltet slik at fuktighet siger inn...)

- - Tørking: lett å tørke (fordi det er selvbærende, og har tar liten gulvplass)

- - Alle som har sett teltet ler når de ser det (fordi det er lite), men blir forbauset over hvor mye plass det har når de kommer inn i det.

Konklusjon:

Topp telt, men har ikke fortelt. Mulig dermizak varianten av bergans antarktis kan være noe å tenke på hvis man trenger det. Dersom samboeren begynner å bli med på vinterturer så kjøper jeg vel et slikt et. I motsetning til mitt store dobbeltduk tunneltelt, så er dette et telt jeg gleder meg til å ligge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Bibler Eldorado, som ligner veldig på Cho-Oyo. I motsetning til Bergans har Bibler satset på innvendige stenger og skippet stormmattene. Uten at jeg ønsker å starte en debatt for eller mot stormmatter... Men vekten skal på papiret være noe lettere?! Dessuten tror jeg at det er litt bredere, lenger og høyere. Litt mer plass med andre ord.

Det fine med teltet er:

1) det står stramt og fint uansett vær, og tåler godt med vind.

2) kondens er egentlig ikke et problem, men jeg har hatt netter (kaldt, tåke og vindstille) der teltet har blitt ganske vått. Belegget innvendig gjør at det ikke renner ned på sovepose el. men det tar litt tid å få det tørt igjen. Heldigvis kan du fint fyre opp gass-primusen

3) det tar liten plass, men har ganske så god plass til en. Fordi man kan ligge med hodet ved eller vekk fra inngangen kan man lett justere sovestillignen slik at man ligger best mulig. (Gjett om jeg savnet det når jeg byttet telt!!!) Om man er to bør man like hverandre!

4) å sette det opp tar ikke mange minuttene, og det kan med trening gjøres innenfra :evil:

Det ikke fullt så fine:

1) veiledende pris hos www.sportsnett.no er 6999,- (Men jeg kjøpte mitt i USA for 2980,-)

2) det veier med alt utstyr og footprint nesten 2.7 kilo, og det er litt mer enn det burde!

3) det kan være litt vrient å få luftingen riktig stilt inn for å eliminere kondens.

4) må du flytte teltet mens det er vått veier det fort ganske mye.

Det virkelig ubrukelige:

1) det er knall gult! Om sommeren blir det ALDRI mørkt innvendig. Det burde følge med øyemaske!

Om du ikke føler at du har bruk for fortelt er Bibler Eldorado, eller Bergans Cho-Oyo, perfekte solo-telt. Det finnes lettere solo-telt, og tomannstelt for den saks skyld, men jeg følte meg så utrolig mye sikrere i mitt Eldorado når vinden og regnet herjet fjellet i fjor sommer enn jeg gjorde i mitt Bergans Rondane når jeg tok med meg det på en tur noen uker senere. Har vel noe med blafring av teltduk å gjøre...

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.