Gå til innhold
  • Bli medlem

Utsikten fra Snota til Såtbakkollen


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Jeg står nå på Snota 1669 moh, ved varden. Det første som stikker opp av tåka er Salen, den neste er Neådalssnota. Men det neste ??

Får jeg medhold i Såtbakkollen som den lengst til høyre ?? Enn Trolla og Skarfjellet -- utom bildet?

Sukk, du skjønner det, dette er det bestes bildet jeg har av topputsikten fra Snota, å som æ gler med te sommers !! :wink:

post-511-133474512255_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den markerte, runde "piggen" rett bak til høyre for Neådalssnota skulle være Somrungnebba (1698 moh).

Til høyre for denne igjen ses Storsalen (1799 moh). Er slett ikke sikker på hva vi ser til høyre for denne igjen, mulig det er nordtoppen på Storsalen, den på 1720 moh som ses så godt fra Storlidalen.

Såtbakkollen og Trolla blir lenger til høyre, altså utenfor bildet.

Ellers var det et flott bilde. Er ikke så ofte man får oppleve å stå på en topp med tåkehav under og blå himmel over, kan faktisk bare huske å ha opplevd det noen få ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, ser man det ja!

Du må aldri fjerne de flotte panoramabildene dine med navn på topper! :-)

På tide med oppdatering fra nye toppturer snart nå, du har vel vært ute og luftet deg siden juli 2006!? 8)

Men jeg hadde likevel rett, navngivningen av noen av toppene nord for Sunndalen er litt forvirrende. Noen kaller hele massivet med en 1799-topp og en 1720-topp for Storsalen, noe som høres rimelig ut da eggen mellom disse to toppene har en svært markant sadelform sett fra f.eks nede i Storlidalen. Andre ser ut til å reservere navnet Storsalen til 1720-toppen og kalle 1799-toppen for Storsomrungnebba. Og 1698-toppen heter jo i alle fall Somrungnebba. Hva som egentlig er riktig aner jeg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Ahh, ser man det ja!

Du må aldri fjerne de flotte panoramabildene dine med navn på topper! :)

På tide med oppdatering fra nye toppturer snart nå, du har vel vært ute og luftet deg siden juli 2006!? 8)

Men jeg hadde likevel rett, navngivningen av noen av toppene nord for Sunndalen er litt forvirrende. Noen kaller hele massivet med en 1799-topp og en 1720-topp for Storsalen, noe som høres rimelig ut da eggen mellom disse to toppene har en svært markant sadelform sett fra f.eks nede i Storlidalen. Andre ser ut til å reservere navnet Storsalen til 1720-toppen og kalle 1799-toppen for Storsomrungnebba. Og 1698-toppen heter jo i alle fall Somrungnebba. Hva som egentlig er riktig aner jeg ikke!

Mitt forslag til "standardisering", og en av grunnene for mitt nye reir på internett:

Navn og høyder på fjella i Trollheimen landskapsvernområde defineres ut fra det som er publisert i Turkart Trollheimen, 1:75 000, utgitt 2004.

Det som mangler for Innerdalens del, er Vinnufjellet / Sandvikhaugen -- forslag til standardkart:

Turkart Sunndal, 1:80 000, utgitt 2007

Så holder vi oss til det, det er nok rot med Statens Kartverk/ eldre turkart allerede, noen husker den hissige høtt /hett diskusjonen i dette forum :-)

Jeg bruker hr. Berlands sider som grunnlagsmateriale for å navnsette topper, det var en glipp at jeg ikke har brukt det på Snota serien. Om du ser under Hjelmen serien min, så har jeg frekt og freidig lagt inn et av hans panorama bilder for Sunnmøre, en fjellverden jeg ikke kjenner. Kan jeg få lov til å klemme inn et slikt til, på Snota serien? Først må jeg retusjere bildet og endre Storsomrungsnebba til 1798 moh, i følge referansen!

(Dovre fjella er jo ikke mitt felt, men det burde vel vært en referanse her også?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Driver fremdeles med tåkebilder ;-)

Hvordan var det nå, ser dere Innerdalstårnet fra Snota ??

Ser jo hele topplanet på Tårnfjellet såvidt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.